سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به دیپلماسی ایرانی:

کنعانی: برای جمع بندی نهایی مذاکرات برجام آماده ایم

۱۱ دی ۱۴۰۲ | ۱۲:۰۸ کد : ۲۰۲۳۸۸۹ اخبار داخلی خاورمیانه انتخاب سردبیر
وی در پاسخ به پرسش دیگر دیپلماسی ایرانی درباره انتشار برخی گزارش ها در رسانه های غربی مبنی بر به هم خوردن توافقات نانوشته ایران و امریکا بر اساس مذاکرات عمان بر سر احیای برجام بعد از آغاز جنگ غزه گفت: جمهوری اسلامی ایران در چارچوب التزام خود به روند دیپلمایتک و بازگشت به میز مذاکره برای انجام گفت وگوها با همه طرف های برجام آماده است و حاضر است در چارچوب مذاکرات انجام شده و تعهد و مسئولیت همه طرف ها مذاکرات نهایی برای رسیدن به جمع بندی را انجام دهد. ما نمی توانیم به همه گزارش ها و خبرهایی که در برخی رسانه ها منتشر می شوند، پاسخ دهیم. اما از نظر جمهوری اسلامی ایران فضای دیپلماتیک برای انجام دور جدیدی از گفت وگوها همچنان وجود دارد. ما در چارچوب رعایت خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران برای انجام گفت وگوها و بازگشت همه طرف ها به تعهدات خود به برجام آمادگی داریم.
کنعانی: برای جمع بندی نهایی مذاکرات برجام آماده ایم

دیپلماسی ایرانی: ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست هفتگی خود با خبرنگاران به پرسش های آنان پاسخ گفت.

او در ابتدای نشست مطبوعاتی خود ضمن تبریک میلاد حضرت زهرا (س) و آغاز سال جدید میلادی، یاد شهادت سردار سلیمانی را گرامی داشت و شهادت سردار سید رضی موسوی توسط رژیم صهیونیستی را قویا محکوم کرد. وی همچنین یاد مردم فلسطین را که زیر خشونت و کشتار رژیم صهیونیستی سال جدید میلادی را آغاز کرده اند، گرامی داشت. او در این باره از جامعه جهانی خواست که در حمایت از ملت مظلوم فلسطین و ایجاد بازدارندگی فوری در مقابل ماشین کشتار و نسل کشی رژیم صهیونیستی به مسئولیت خود عمل کند و به خواسته جامعه جهانی برای پایان دادن به این حادثه دردناک جامه عمل بپوشاند.

وی در پاسخ به پرسش دیپلماسی ایرانی درباره آزادی تبعه اسپانیایی و اینکه آیا تبادلی انجام شده است و این اقدام چه جزئیاتی دارد، گفت: این اقدام با نگاه در چارچوب رافت انسانی و روند قانونی قوه قضائیه که متولی مسائل قضایی است انجام شده است. طبیعتا مراجع ذیربط قضایی چناچه نیاز به اطلاع رسانی بیشتری باشد خودشان انجام خواهند داد. 

وی در پاسخ به پرسش دیگر دیپلماسی ایرانی درباره انتشار برخی گزارش ها در رسانه های غربی مبنی بر به هم خوردن توافقات نانوشته ایران و امریکا بر اساس مذاکرات عمان بر سر احیای برجام بعد از آغاز جنگ غزه گفت: جمهوری اسلامی ایران در چارچوب التزام خود به روند دیپلمایتک و بازگشت به میز مذاکره برای انجام گفت وگوها با همه طرف های برجام آماده است و حاضر است در چارچوب مذاکرات انجام شده و تعهد و مسئولیت همه طرف ها مذاکرات نهایی برای رسیدن به جمع بندی را انجام دهد. ما نمی توانیم به همه گزارش ها و خبرهایی که در برخی رسانه ها منتشر می شوند، پاسخ دهیم. اما از نظر جمهوری اسلامی ایران فضای دیپلماتیک برای انجام دور جدیدی از گفت وگوها همچنان وجود دارد. ما در چارچوب رعایت خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران برای انجام گفت وگوها و بازگشت همه طرف ها به تعهدات خود به برجام آمادگی داریم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره پیگیری پرونده شکایت ایران از عاملان ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در دادگاه های بین المللی گفت: ما با جدیت این پرونده را پیگیری می کنیم و شامل مرور زمان نخواهد شد و به هیچ وجه کم رنگ نخواهد شد. در این زمینه مسئولان ذی ربط اطلاع رسانی لازم را انجام داده اند و طی همین روزها نیز مسئولان پرونده پیگیری حقوقی شهادت سردار سلیمانی اطلاع رسانی خواهند کرد. پرونده شهادت سردار سلیمانی در وزارت دادگستری ایران و معاونت حقوقی ریاست جمهوری و وزارت امور خارجه با جدیت دنبال می شود. در این رابطه اقدامات و پیگیری های حقوقی در حال انجام است و با استناد به کنوانسیون 1972 اقدامات از طریق وزارت امور خارجه و مرکز حقوقی بین المللی وزارت امور خارجه در حال انجام است و اقدامات جدی ای نیز در این زمینه صورت گرفته است. همچنین از طریق سفارت سوئیس در تهران به عنوان حافظ منافع امریکا در تهران نامه های لازم ارسال شده است. معاون محترم حقوقی بین المللی نهاد ریاست جمهوری در این رابطه توضیحات دقیق حقوقی و فنی را مطرح کرده اند. ما معتقد هستیم اگر محکمه عادلانه ای وجود داشته باشد پرونده سردار شهید حاج قاسم سلیمانی مشمول جنایت بین المللی است و عوامل آن مستلزم پیگرد قانونی هستند. البته این را هم می دانید که دولت ایالات متحده همواره از نفوذ خود در مجامع بین المللی سوء استفاده کرده است. شهید سلیمانی به دعوت رسمی دولت عراق به این کشور سفر کرده بود و سفر ایشان مطابق با کنوانسیون های بین المللی بوده است برای همین اقدام به ترور این شهید بزرگوار شامل مجازت های حقوقی بین المللی از جمله دیوان کیفری بین المللی است. البته گفته می شود ایالات متحده به کنوانسیون بین المللی نپیوسته است ولی قاضی دیوان همچنان می تواند این موضوع را پیگیری کند. ما با جدیت این پرونده را در حال پیگیری هستیم و کمیته ویژه تعیین شده برای این کار به طور مستمر این موضوع را پیگیری می کند و جلسات متعددی نیز در این زمینه برگزار شده و جلسات دیگری نیز برنامه ریزی شده است و انجام خواهد شد و قطعا عاملان و آمران این جنایت از کیفر جنایتی که انجام داده اند در امان نخواهند بود و جمهوری اسلامی ایران از همه ابزارهای حقوقی موجود استفاده خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره گزارش جدید آژانس علیه ایران گفت: ما در این ارتباط اعلام موضع کردیم و توضیح دادیم. ما بارها اعلام کردیم که جمهوری اسلامی ایران مطابق با پیمان عدم اشاعه و پادمان جامع به تعهدات خود عمل کرده است. از زمان امضای برجام نیز ایران در صدر کشورهایی بوده که توسط بازرسان انرژی اتمی بازرسی شده است. بنابراین طرح موضوعات و مباحثی از این قبیل به نظر ما سازنده نیست و متناسب با واقعیت های صلح آمیز هسته ای جمهوری اسلامی ایران و کم و کیف سازنده و موثر و میزان تعهدات جمهوری اسلامی ایران به همکاری تخصصی با آژانس نیست. فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران تحت نظارت آژانس انرژی اتمی قرار دارد و کاملا صلح آمیز است. از مدیرکل آژانس انتظار می رود اقدامات حرفه ای خود را دنبال کند و از سیاست زدگی اجتناب کند و اجازه دهد همکاری های ایران با آژانس به لحاظ فنی و حرفه ای به طور سازنده دنبال شود. 

وی در پاسخ به پرسشی درباره تشدید حملات رژیم صهیونیستی به سوریه نیز گفت: آنچه ما بارها اعلام کردیم، این است که آنچه رژیم صهیونیستی به سوریه انجام می دهد نقض حقوق بین الملل و قوانین بین المللی و تمامیت ارضی یک کشور مستقل عضو سازمان ملل متحد است. طبیعتا چنین اقدامات و حملاتی مطابق با منشورهای ملل متحد محکوم و قابل پیگیری است و طبیعتا مجامع بین المللی وظیفه دارند که از ادامه چنین رفتارهای شنیع و خشونت آمیز مانع شوند. رژیم صهیونیستی عادت دارد بحران های داخلی خود را به خارج از مرزهای اشغالی تسری دهد و این یک سیاست شناخته شده است. انتظار می رود جامعه بین المللی و سازمان ملل متحد و در راس آن شورای امنیت به وظیفه خود در حفظ صلح و تعهدات بین المللی در برابر رفتارهای رژیم صهیونیستی عمل کند.

کنعانی درباره احتمال تبادل سفیر میان ایران و مصر نیز گفت: روابط میان دو کشور ایران و مصر بر اساس نقشه راهی که بر مبنای نگاه روسای دو کشور ترسیم شده در حال پیگیری است و گفت وگوها میان وزرای امور خارجه دو کشور در چند مرحله و گفت وگوهای روسای جمهور چه در ریاض و چه تلفنی انجام شده است و ما علاقه مندیم که تقویت روابط این دو کشور مهم منطقه گام به گام ادامه پیدا کند و گسترش و ارتقا یابد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشی درباره مواضع روسیه بر سر جزایر سه گانه و اظهارات وزیر امور خارجه این کشور در اسرائیل که جنگ اوکراین و غزه را با یکدیگر مقایسه کرده است، گفت: درباره اظهارات وزیر امور خارجه دولت روسیه باید پاسخ دهد و ما درصدد پاسخگویی نیستیم. روابط ایران و روسیه رو به گسترش است. خوشبختانه ما شاهد گسترش روزافزون روابط ایران و روسیه در زمینه های مختلف هستیم و بر مبنای اراده سیاسی عالی رهبران دو کشور این روابط بر اساس منافع دو کشور توسعه پیدا خواهد کرد. اعلام موضوعات مختلف لزوما به معنای توافق دو کشور در تمامی زمینه ها نیست. موضوعاتی وجود دارد که دیدگاه ما با آنها متفاوت باشد و این در روابط میان مناسبات و دیگاه کشورها امری طبیعی و شناخته شده است. اختلاف نظرها مادامی که مخل روابط دو کشور نباشد می تواند امری قابل قبول باشد. درباره سه جزایر همیشه ایرانی نیز ما همواره مواضع خود را بیان کرده ایم و این مواضع به وزیر امور خارجه روسیه نیز به صراحت و روشنی گفته شده است. روابط نزدیک دو کشور باعث نمی شود که ما از اصول اساسی خود دست بکشیم یا بر سر آنها تحت تاثیر قرار بگیریم.

وی درباره گفت وگوهای تلفنی دیوید کمرون، وزارت امور خارجه با امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان گفت: ما مفاد اظهارات مطرح شده را منتشر کردیم. در پاسخ به ادعاهای مطرح شده پاسخ صریح و شفاف مواضع جمهوری اسلامی ایران از زبان وزیر امور خارجه کشورمان بیان شد. بنابراین طرح ادعاهای بی اساس از جمله انگلستان که یک نقش تاریخی و شناخته شده در بحران فلسطینی دارد، مسموع نیست و هیچ فرد منصفی این اظهارات و ادعاها را نمی شنود و قبول نمی کند. درباره اقداماتی که کشورهایی نظیر انگلیس در دریای سرخ تحت ادعای تامین امنیت کشتیرانی در دریای سرخ اعلام کرده اند نیز باید بگویم این گونه اقدامات هیچ گونه کمکی به ارتقای امنیت منطقه نمی کند و تنها باعث افزایش نگرانی ها در منطقه می شود.

کنعانی در پاسخ به سوالی درباره عضویت ایران در بریکس از ابتدای سال جاری جدید میلادی نیز گفت: از ماه اول سال 2024 ایران به عنوان عضو کامل بریکس به شمار می رود. ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران بر استفاده از ظرفیت های بریکس به عنوان یک پیمان چند جانبه و یک کارگروه ویژه تجاری و اقتصادی مورد تاکید قرار داده ایم. عضویت کامل در بریکس یکی از نتایج ارتقای جایگاه بین المللی جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود و ایران با عضویت در این گروه نقش سازنده و اثرگذار خود را در مناسبات بین المللی ارتقا خواهد بخشید. 

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر رئیس جمهوری به ترکیه گفت: هنوز تاریخ دقیق سفر رئیس جمهور اعلام نشده و نهاد ریاست جمهوری در این باره اطلاع رسانی خواهد کرد.
 
وی درباره توسعه روابط ایران با اوراسیا نیز گفت: تقویت همکاری ها با اتحادیه اوراسیا جز اهداف جمهوری اسلامی ایران بوده و این همکاری ها کاملا همکاری های رو به جلویی بوده است. سه روز پیش موافقتانه برقراری تجارت آزاد با فهرست و جزئیات کامل امضا شد و با طی شدن روند تشریفاتی این موافقتنامه ما شاهد ارتقای همکاری های ایران با اوراسیا خواهیم بود. 

کلید واژه ها: سخنگوی وزارت خارجه ایران جمهوری اسلامی ایران ایران و امریکا ناصر کنعانی ایران و آژانس ایران و سوریه فلسطین جنگ غزه ایران و اسپانیا


( ۳ )

نظر شما :