موضعگیری ولیعهد بحرین علیه حماس و مقاومت فسلطین

۲۸ آبان ۱۴۰۲ | ۱۷:۱۶ کد : ۲۰۲۳۱۳۳ سرخط اخبار

ولیعهد بحرین در موضع‌گیری سازشکارانه با رژیم صهیونیستی، از در خصومت با مقاومت فلسطین درآمده و عملیات‌های آن در برابر حملات ظالمانه ارتش رژیم صهیونیستی به نوار غزه را «وحشیانه» خواند و آزادی اسرای این رژیم بدون پرداخت چیزی در ازای آن را خواستار شد.

به گزارش ایسنا، بحرین ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۰ پس از مصر، اردن و امارات، به عنوان چهارمین کشور عربی توافق صلحی را با رژیم صهیونیستی امضا کرد و به این شکل روابط خود را با تل‌آویو به حالت عادی درآورد؛ توافقی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا در توییتی از آن را خبر داده و آن را یک «گام تاریخی جدید» خواند.

پس از این توافق روابط منامه و تل‌آویو آشکارا توسعه یافت و مقامات مختلف این رژیم سفرهایی به این کشور داشتند که از جمله مهمترین آنها سفر الی کوهن، وزیر خارجه این رژیم به منامه در تاریخ سوم سپتامبر ۲۰۲۳ (۱۲ شهریور) بود. کوهن در جریان این سفر، ضمن دیدار با همتای بحرینی خود و تاکید بر لزوم تقویت روابط دو طرف، سفارت این رژیم را در منامه افتتاح کرد.

این اقدام واکنش اپوزیسیون بحرین را به دنبال داشت و آنها خواستار توقف تمامی اشکال عادی‌سازی روابط با این رژیم شدند، حزب‌الله لبنان نیز در بیانیه‌ای به شدت این اقدام را محکوم کرده و آن را خیانت به ملت فلسطین دانست. همچنین ۲۷ انجمن بحرینی مخالفت خود را با عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی اعلام کردند، مجمع جهانی بیداری اسلامی نیز این اقدام را محکوم کرد.

اما پس از آغاز غافلگیرانه عملیات طوفان الاقصی توسط گردان عزالدین قسام، شاخه نظامی جنبش حماس در تاریخ هفتم اکتبر، منامه رویکرد دیگری را در پیش گرفته و دوم نوامبر ۲۰۲۳ (۱۱ آبان) و در بیست و هفتمین روز عملیات طوفان الاقصی و حملات شدید ارتش رژیم صهیونیستی به نوار غزه، با ژستی انسان‌دوستانه اعلام کرد که روابط اقتصادی خود را با این رژیم متوقف می‌کند، همینطور منامه سفیر خود را از تل آویو فراخواند و از سفیر رژیم صهیونیستی خواست خاک این کشور را ترک کند.

اما امروز سلمان بن حمد آل خلیفه، ولیعهد بحرین در سخنرانی که در افتتاحیه نوزدهمین همایش امنیت منطقه‌ای با عنوان کنفرانس منامه ۲۰۲۳ داشت، رویکرد واقعی رژیم آل خلیفه را در خصوص تل‌آویو و محور مقاومت به نمایش گذاشت و در اظهاراتی مدعیانه، عملیات طوفان الاقصی را که جنبش حماس هفتم اکتبر علیه رژیم صهیونیستی آغاز کرده، محکوم و این جنبش را به کشتن افراد بی‌گناه متهم کرد.

طبق گزارش سایت «منامه پست»، بن حمد در این کنفرانس با تاکید بر لزوم توقف خشونت میان حماس و رژیم صهیونیستی، آزادی شهرک‌نشین‌ها و سربازان صهیونیستی به اسارت درآمده را بدون چیزی در ازای آن خواستار شد.

ولیعهد بحرین در ادامه نیز مدعی شد که امنیت واقعی تنها با اجرای راه‌حل دو دولتی و اعطای حق قانونی فلسطینی‌ها برای داشتن کشور خودشان برقرار می‌شود و حفاظت از روند صلح، نیازمند رهبری کارآمد در منطقه و ابرقدرت‌های جهان به ویژه آمریکا است که باید در روند صلح منطقه نقش رهبری را بر عهده بگیرد.

او در ادامه نیز مدعی شد که «نباید هیچگونه اقدام تروریستی از سوی غزه» علیه رژیم صهیونیستی انجام گیرد.

شبکه سی‌ان‌ان آمریکا نیز در گزارشی به نقل از ولیعهد بحرین در کنفرانس منامه آورد: آشکارا حماس را محکوم می‌کنم، حملات هفتم اکتبر وحشیانه، هولناک و بی‌هدف بود، زنان، کودکان و سالمندان را به قتل رساندند اما از نظر ما اینها محکوم هستند و ما هشتم و نهم اکتبر نیز این اقدامات را محکوم کردیم.

بن حمد در پایان این سخنرانی نیز گفت: حمله روسیه به افغانستان، القاعده را ایجاد کرد و حمله آمریکا به عراق، داعش را، ما نمی‌توانیم پیش‌بینی‌ کنیم که درگیری فعلی چه نتیجه‌ای خواهد داشت.


( ۸ )

نظر شما :