گزارشی از واکنش مقامات کشور نسبت به عملیات بی‌سابقه گروه‌های مقاومت فلسطینی

شنبه سیاه اسرائیل

۱۶ مهر ۱۴۰۲ | ۰۶:۰۰ کد : ۲۰۲۲۲۸۱ اخبار اصلی خاورمیانه
صبح دیروز شنبه یکی از بی‌سابقه‌ترین اتفاقات در تاریخ فلسطین و حتی خاورمیانه رقم خورد. تأثیرات و تبعات این عملیات دیگر به مناسبات اسرائیلی- فلسطینی محدود نخواهد بود و کل منطقه غرب آسیا را تا سال‌ها تحت تأثیر قرار خواهد داد. از این جهت باید عملیات طوفان‌ الاقصی را نقطه عطف تلقی کرد. فرمانده شاخه نظامی حماس صبح دیروز (شنبه) و پس از حملات گسترده راکتی مقاومت فلسطین به شهرک‌های اسرائیلی در اطراف غزه، آغاز عملیات طوفان الاقصی را اعلام کرد؛ عملیاتی که برای اولین بار شامل حمله نظامی زمینی و دریایی از نوار غزه به سمت اراضی اشغالی بود.
شنبه سیاه اسرائیل

دیپلماسی ایرانی: صبح دیروز شنبه یکی از بی‌سابقه‌ترین اتفاقات در تاریخ فلسطین و حتی خاورمیانه رقم خورد. تأثیرات و تبعات این عملیات دیگر به مناسبات اسرائیلی- فلسطینی محدود نخواهد بود و کل منطقه غرب آسیا را تا سال‌ها تحت تأثیر قرار خواهد داد. از این جهت باید عملیات طوفان‌ الاقصی را نقطه عطف تلقی کرد. فرمانده شاخه نظامی حماس صبح دیروز (شنبه) و پس از حملات گسترده راکتی مقاومت فلسطین به شهرک‌های اسرائیلی در اطراف غزه، آغاز عملیات طوفان الاقصی را اعلام کرد؛ عملیاتی که برای اولین بار شامل حمله نظامی زمینی و دریایی از نوار غزه به سمت اراضی اشغالی بود.

بی‌شک این اتفاق با هر عینکی که مورد بررسی قرار گیرد، باید به‌عنوان یک غافلگیری تمام‌عیار از آن یاد شود؛ چر‌اکه تقریبا هیچ کارشناس، تحلیلگر و رسانه‌ای نمی‌توانست وقوع چنین عملیاتی در این سطح را پیش‌‌بینی کند. نه‌تنها محافل تحلیلی و رسانه‌ای که حتی نهادهای امنیتی رژیم صهیونیستی هم در یک شوک بزرگ قرار گرفتند تا جایی که در نتیجه این عملیات و تا لحظه تنظیم این گزارش به گفته شبکه ۱۲ اسرائیل ۱۰۰ نفر کشته و بیش از ۸۰۰ نفر مجروح شده‌اند. البته ایرنا به نقل از وزارت بهداشت آمارهای بیشتری را مطرح کرد؛ چنان‌که در گزارشش به کشته‌‌‌شدن ۱۵۰ نفر اشاره دارد و احتمال افزایش آنها در ساعات آینده وجود دارد. اینها علاوه بر آن است که فارس هم در گزارشی از اسارت حداقل ۵۳ نفر از ساکنان فلسطین اشغالی شامل چندین نفر از نظامیان خبر داد که به نوار غزه منتقل شده‌اند.

با توجه به شدت و وسعت و نیز بی‌سابقه‌بودن عملیات دیروز و نیز اهمیت این اقدام حماس بدیهی بود که شاهد واکنش مقامات جمهوری اسلامی ایران هم باشیم. در اولین واکنش‌ها، سیدیحیی رحیم‌صفوی، فرمانده پیشین کل سپاه و مشاور مقام معظم رهبری در شمشمین اجلاس بین‌المللی همبستگی با کودکان و نوجوانان فلسطینی که در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد، با اعلام حمایت از عملیات دیروز توسط گروه‌های مقاومت، خاطرنشان کرد که جبهه مقاومت نیز از این موضوع حمایت می‌کند. رحیم‌صفوی با بیان اینکه ما به خاطر این عملیات به مجاهدین فلسطینی تبریک می‌گوییم، عنوان کرد «قطعا مدافعان حرم و شهیدان بزرگی چون قاسم سلیمانی نیز همراه این مجاهدان هستند و ما تا آزادی فلسطین و قدس در کنار مجاهدان فلسطینی خواهیم ماند».

درعین‌حال آیت‌الله محمدحسن اختری، رئیس کمیته حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین نهاد ریاست‌جمهوری هم در همین اجلاس بین‌المللی همبستگی با کودکان و نوجوانان فلسطینی در فرهنگسرای ارسباران با اشاره به آغاز عملیات طوفان الاقصی در نوار غزه از سوی جریان مقاومت به عملیات دیروز اشاره کرد و به این نکته اشاره داشت که «عزیزان ما در جریان مقاومت از همه مسلمانان، آزادگان جهان و همه طرفداران حق انتظار پشتیبانی دارند و ما باید از آنها حمایت کنیم». به گفته اختری، این عملیات در برابر یاغی‌گری‌های رژیم صهیونسیتی انجام شده است.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم در گفت‌وگویی در حاشیه شمشمین اجلاس بین‌المللی همبستگی با کودکان و نوجوانان فلسطینی با تبریک عملیات طوفان الاقصی به ملت فلسطین و تمام گروه‌ها و جریان‌های مقاومت تصریح کرد که این عملیات صفحه جدیدی را در عرصه مقاومت و عملیات مسلحانه علیه اشغالگران در اراضی اشغالی ایجاد کرد.

کنعانی به ایسنا گفت اولین بار جریان مقاومت در لبنان در سال ۲۰۰۰ میلادی با مقاومت خود در برابر صهیونیست‌ها آنها را مجبور کرد که از مواضع خود عقب‌نشینی کنند و با این مقاومت خود نشان داد که اسطوره نمایشی شکست‌ناپذیری ارتش صهیونیستی یک ادعای توخالی است و نیروهای نظامی رژیم صهیونیستی در برابر ایستادگی نیروهای مقاومت شکست‌پذیر هستند. این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران همچنین به موضوع جنگ ۳۳روزه در سال ۲۰۰۶ نیز اشاره و بیان کرد «در جریان این جنگ مقاومت در لبنان بار دیگر اثبات کرد که هیمنه رژیم صهیونیستی در برابر مقاومت مسلحانه قابل شکست است و این تجربه‌ای برای نیروهای مقاومت در فلسطین شد و این زمینه را فراهم کرد که جریان‌های مقاومت مسلحانه ضدصهیونیستی در فلسطین جان جدیدی بگیرند».

‌او با بیان اینکه در سال‌های اخیر در عملیات‌های مختلف شاهد این بودیم که هر موقع صهیونیست‌ها اقدام به انجام عملیاتی علیه مقاومت به‌ویژه در نوار غزه کرده‌اند با شکست و سرافکندگی مواجه شده‌اند و در هر عملیات میزان تاب‌آوری آنها کوتاه‌تر از قبل بوده است، متذکر شد که «عملیات امروز جریان مقاومت در فلسطین یک نقطه عطف در روند استمرار مقاومت مسلحانه ملت فلسطین علیه صهیونیست‌هاست و به عبارتی دیگر با این عملیات صفحه جدیدی را در عرصه مقاومت مردم فلسطین علیه صهیونیست‌ها باز کرد.

این عملیات نشان داد که جریان مقاومت در فلسطین از اعتمادبه‌نفس بسیار خوبی برای اجرای عملیات‌های ترکیبی و چندجانبه علیه اشغالگران برخوردار است و در این عملیات از عنصر غافلگیری و از دیگر روش‌های ترکیبی استفاده کرد و این نشان‌دهنده اعتماد‌به‌نفس ملت فلسطین در برابر اشغالگران است». کنعانی به غافلگیری اسرائیل در عملیات دیروز هم رجوع کرد و به باور او این موضوع بار دیگر اثبات کرد که در چارچوب یک اقدام جدی عملیاتی صهیونیست‌ها به چه میزان شکننده هستند و از روحیه لازم برای مقاومت برخوردار نیستند.

‌در ادامه علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت هم در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس با استفاده از هشتگ «اسب بازنده»، نوشت: «پاسخ مقتدرانه جوانان فلسطینی در عملیات ‎طوفان الاقصی به اقدامات جنایتکارانه رژیم کودک‌کش اثبات کرد، امروز رژیم صهیونیستی از هر زمانی شکست‌پذیرتر است و ابتکار عمل به دست جوانان فلسطینی است».

 واکنش مجلسی‌‌‌ها

علاوه بر دولت برخی نمایندگان هم به این عملیات واکنش نشان دادند، هم‌چنان‌که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در آغاز جلسه علنی نوبت دوم دیروز و هم‌زمان با آغاز عملیات طوفان الاقصی، در مقابل جایگاه هیئت‌رئیسه مجلس گرد هم آمده و شعار مرگ بر اسرائیل، مرگ بر آمریکا، مرگ بر انگلیس، اسرائیل نابود است و فلسطین پیروز است، سر دادند. البته نمایندگان مجلس در گفت‌وگوهایی با رسانه‌ها به این عملیات هم پرداختند. در‌این‌باره محمدحسن آصفری، نایب‌رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی گفت عملیات جبهه مقاومت با عنوان طوفان‌ الاقصی، نشانه توانمندی جبهه مقاومت و در پاسخ به جنایاتی است که رژیم صهیونیستی انجام داده است.

این نماینده مجلس ماهیت رژیم صهیونیستی را از‌دست‌رفته تلقی کرد و در ادامه به گنبد آهنین اشاره دارد که در سایه آن کسی جرئت نمی‌کرد نزدیک رژیم صهیونیستی شود اما به گفته آصفری اکنون قدرت گنبد آهنین هم از بین رفته است؛ چراکه به زعم او، مردم فلسطین که با سنگ در برابر رژیم صهیونیستی مقاومت کردند، امروز سنگ‌هایشان تبدیل به موشک‌های دوربرد و نقطه‌‌زن شده است. نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه رژیم صهیونیستی هم متوجه شده است که نه جایگاهی در جامعه بین‌الملل دارد و نه توانایی مقابله با جبهه مقاومت را دارد، اظهار کرد قطعا حمایت‌های برخی از مجامع بین‌المللی از رژیم صهیونیستی نمی‌تواند تنفس مصنوعی برای این رژیم باشد و قطعا جبهه مقاومت پیروز خواهد شد.

اسماعیل کوثری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی هم عنوان کرد «شواهد نشان می‌دهد همه نیروهای جبهه مقاومت فلسطینی از آمادگی کامل برخوردارند». او افزود «رژیم صهیونیستی به قدری مردم فلسطین را اذیت کرده و آزار داده است که این مردم هیچ وقت این جنایت‌ها را فراموش نخواهند کرد. مخصوصا همین چندی پیش شاهد اقدام غیرانسانی نیروهای نظامی رژیم صهیونیستی در ضرب و شتم بانوان فلسطینی بودیم که این حرکت غیرانسانی آنها خشم جوانان فلسطینی را برانگیخت. جوانان فلسطینی الان آن‌چنان آگاه شدند و آن‌چنان آمادگی به دست آوردند که این موارد نه‌تنها از ذهنشان فراموش نخواهد شد بلکه به دنبال انتقام هستند و امروز شاهد پاسخ این جنایت صهیونیست‌ها توسط جوانان فلسطینی هستیم».

این نماینده مجلس، آمادگی نیروهای مقاومت و حمله نیروهای مقاومت به سرزمین اشغالی را به حدی سریع می‌داند که در ساعات اولیه نیروهای نظام صهیونیستی سردرگم بودند و نمی‌دانستند چه کار باید بکنند. به گفته او در این عملیات از طریق غزه وارد خاک اشغالی فلسطین شدند و آنجا بر مواضع ارتش غاصب و پاسگاه‌هایشان مسلط شدند. کوثری خاطرنشان کرد که بر همین اساس تعداد قابل‌توجهی از نظامیان صهیونیستی به اسارت نیروهای فلسطینی درآمدند و تعدادی به هلاکت رسیدند که این نشان‌دهنده آمادگی بالای نیروهای مقاومت بود و ما امیدواریم که به‌زودی شاهد اخراج آنها از این سرزمین و سکونت ملت فلسطینی در سرزمین مادری‌شان در کنار یکدیگر باشیم.

احمد دنیامالی، عضو کمیسیون عمران مجلس نیز در تذکری شفاهی در جریان جلسه علنی نوبت دوم دیروز (شنبه) مجلس با ابراز خوشحالی از این عملیات گفت «امروز رژیم صهیونیستی از فلسطین و نام بزرگ ایران عصبانی است». او در ادامه حمایت خود را از تریبون مجلس برای دفاع از ملت مظلوم فلسطین و انزجار و تنفر از رژیم کودک‌کش اسرائیل اعلام کرد. سلمان اسحاقی، نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی، در تذکری شفاهی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، ضمن بیان تبریک برای انجام این عملیات طوفان الاقصی، اسرائیل را سست‌تر از خانه عنکبوت دانست.

بیانیه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و برگزاری راهپیمایی

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی هم در پی عملیات طوفان الاقصی بیانیه‌ای صادر کرد. این بیانیه عنوان می‌دارد که «مبارزان فلسطینی با اتکا به قدرت لایزال الهی و در یک عملیات گسترده تحت عنوان طوفان الاقصی و با شلیک بیش از پنج هزار موشک و راکت، ضربات بسیار سختی را به فرودگاه‌ها و استحکامات و مواضع صهیونیست‌ها وارد و ده‌ها صهیونیست را به هلاکت و صدها نفر را نیز زخمی و تعداد قابل‌توجهی از مزدوران رژیم صهیونیستی را اسیر و علاوه بر غنیمت تعداد قابل‌توجهی از سلاح‌های دشمن صهیونیستی، بخش‌هایی از مناطق اشغالی به تصرف مبارزان فلسطینی درآمده و صدها صهیونیست از شهرک‌ها پا به فرار گذارده‌اند. این حرکت توفنده که بیانگر ورود قدرت ایمانی جدیدی به عرصه مبارزه با رژیم جنایتکار صهیونیستی است، ضمن پاسخ قاطع به توهمات نخست‌وزیر منفور این رژیم، در کنار شکنندگی داخلی رژیم صهیونیستی به‌ویژه در حوزه نظامی و امنیتی و فرار نیروهای نظامی از پادگان‌ها و خارج‌شدن تسلیحات و مهمات قابل‌توجه از پادگان‌ها، کابوس نابودی و فروریختن رژیم صهیونیستی را برای سران این رژیم به یقین تبدیل و روزشمار فروپاشی این رژیم منحوس را سرعت بخشید و ان‌شاءالله دیری نخواهد بود که به لطف خداوند قهار و با کمک نسل جوان و مؤمن فلسطین، مسجدالاقصی در آینده‌ای نه‌چندان دور از چنگال اشغالگران رهایی یافته و قدس شریف از لوث وجود صهیونیسم و نحله‌های شیطانی پاک و قبله اول اسلام به مسلمان باز خواهد گشت».

در بخش دیگری از بیانیه مذکور به موضوع عادی‌سازی روابط با اسرائیل اشاره شده و در این راستا آمده است «دولت‌هایی که قمار عادی‌سازی [روابط] با رژیم صهیونیستی را برای خودشان سرمشق و شیوه کار قرار می‌دهند، این سخن تاریخی و ماندگار ولی امر مسلمین را آویزه گوش خود قرار داده و بدانند دارند اشتباه می‌کنند، ضرر خواهند کرد؛ باخت منتظر اینها است و وضع رژیم صهیونیستی وضعی نیست که مشوق نزدیکی به او باشد؛ این رژیم غاصب، رفتنی است و نهضت فلسطین از همیشه این 70، 80 سال سرحال‌تر و جوانان فلسطینی و نهضت فلسطینی، نهضت ضد غصب، ضد ظلم، ضد صهیونیسم از همیشه بانشاط‌تر، سرحال‌تر و آماده‌تر است و ان‌شاءالله این نهضت به نتیجه خواهد رسید و همان‌طور‌که امام بزرگوار (ره) از رژیم غاصب به سرطان تعبیر کردند حتما این سرطان به فضل الهی به دست خود مردم فلسطین و نیروهای مقاومت در کل منطقه ریشه‌کن خواهد شد؛ ان‌شاءالله»/شرق

کلید واژه ها: ایران اسرائیل حماس نوار غزه رحیم صفوی مجلس


( ۵ )

نظر شما :

ایرانی ۱۶ مهر ۱۴۰۲ | ۱۱:۱۳
به پانترکهای نوکر صهیونیسم تسلیت می‌گوییم.