تاب آوری در برابر فشارهای اقتصادی

اقتصاد روسیه چگونه با تحریم‌های غربی مقابله کرد؟

۲۷ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۲۱۸۶۳ اخبار اصلی اروپا اقتصاد و انرژی
روسیه موفق شد از خطرات این تحریم‌ها عبور کند و گواه این امر این است که تولید داخلی روسیه در طول سال ۲۰۲۲ به میزان ۳.۳ درصد افزایش داشت.
اقتصاد روسیه چگونه با تحریم‌های غربی مقابله کرد؟

نویسنده: نبیل العسومی

دیپلماسی ایرانی: رئیس جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین، در مجمع بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ تلاش کرد فهرست دقیقی از نتایج به دست آمده در سال گذشته را ارائه دهد و مشخصا تصویر مشخصی از اوضاع اقتصادی فدارسیون روسیه ارائه کرد. در این راستا می‌توانیم درخصوص برخی از مهم‌ترین نکات آنچه رئیس جمهور پوتین بیان کرد تامل کنیم:

نخست این‌که پوتین تاکید کرد اقتصاد روسیه بعد از پشت سر گذاشتن یک دوره شوک در نیمه دوم سال 2022 توانست از تاثیر تحریم‌های غربی عبور کند. روسیه موفق شد از خطرات این تحریم‌ها عبور کند و گواه این امر این است که تولید داخلی روسیه در طول سال 2022 به میزان 3.3 درصد افزایش داشت.

دوم: روسیه در طول یک سال و نیم گذشته موفق شد اقدامات دولتی را تقویت و با بخش خصوصی شراکت کند تا اقتصاد را نجات دهد و قدرت پایداری خود در برابر محاصره را افزایش دهد و از نتایج آن می توان به این مسئله اشاره کرد که روسیه کمترین میزان تورم در جهان را شاهد است (2.2 درصد) و این امر به تنهایی شاخصی است که قدرت دولت روسیه را در حمایت از اقتصاد، متنوع کردن آن و نجاتش از تحریم‌ها نشان می‌دهد.

سوم: روسیه موفق به گشودن بازارهای جدید برای کالاهای خود شد و نفت، گاز، کود و غلات این کشور به سرعت به سمت کشورهای آسیایی رفت و شراکت با این شرکای جدید تقویت شد.

چهارم: روسیه برنامه‌ای راهبردی را برای ساخت 2600 کشتی بزرگ و نیز ناوهای دریایی و افزایش ظرفیت حمل و نقل (34 میلیون تن از ابتدای امسال) را آغاز کرده است.

پنجم: روسیه توانست شبکه حمل و نقل و ارتباطات خود را توسعه دهد و اینترنت را به میلیون‌ها شهروند روس برساند.

ششم: توسعه گردشگری داخلی در روسیه به صورت بی‌سابقه رونق گرفته است. به این ترتیب که بیش از ده میلیون روس سفرهای داخلی انجام دادند و این امر به تقویت زیرساخت‌های گردشگری و در نتیجه فراهم شدن خدمات گردشگری بیشتر به جای هزینه کردن میلیاردها دلار در گردشگری خارجی منجر شد.

هفتم: گسترش تجارت میان فدراسیون روسیه و بسیاری از شرکت های بین المللی با استفاده از ارزهای ملی مانند روبل، روپیه هند، یوان چین، درهم امارات و سایر ارزها به منظور خارج شدن از سیطره دلار و یورو.

این شاخص هایی بود که رئیس جمهوری روسیه بیان کرد تا نشان دهد که کشورش از یوغ سنگین تحریم های غرب علیه کشورش خارج شده است. شاخص هایی که می تواند بیانگر تاب آوری اقتصاد روسیه در برابر فشارهای شدید اقتصادی غرب باشد.

منبع: اخبار الخلیج / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: روسیه اقتصاد روسیه ولادیمیر پوتین انرژی تورم روسیه و غرب روسیه و اوکراین تحریم روسیه


( ۹ )

نظر شما :

پارسا ایرانی ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۵:۲۲
روسیه را پنج سال بعد ببینید کشوری ورشکسته مسیری که ایران و ونزوئلا و کوبا و کره شمالی و...رفته را داره میره