پنتاگون: از نیجر نمی‌رویم

۳۱ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۳:۱۲ کد : ۲۰۲۱۳۹۳ سرخط اخبار

پنتاگون در بیانیه‌ای بر ادامه حضور نیروهای آمریکا در کشور نیجر و تلاش برای حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران این کشور تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، به دنبال وقوع تحولاتی در نیجر که موجب برکناری محمد بازوم از ریاست جمهوری به دست نظامی‌ها شده و حاکمان نظامی یک دولت انتقالی تشکیل داده‌اند، پنتاگون تاکید کرد: نیروهای ما در نیجر باقی خواهند ماند و عقب‌نشینی نخواهند کرد. ماموریت آنها فقط به داخل پایگاه‌های آنها محدود می‌شود.

در بیانیه پنتاگون آمده است: واشنگتن همچنان متعهد به بازگرداندن وضعیت نیجر به قبل از بحران و حل و فصل این بحران از طریق ابزارهای صلح‌آمیز و گفت‌وگو است.

پنتاگون در ادامه آورده است: واشنگتن در زمینه آموزش نیروهای نیجر برای مبارزه با تروریسم سرمایه‌گذاری کرده و حاضر نیست آنچه را که به دست آمده است، رها کند.

در ادامه این بیانیه تاکید شده است: تلاش‌های دیپلماتیک با متحدان اروپایی و آفریقایی برای دستیابی به یک توافق سیاسی سریع در نیجر ادامه دارد.

پیشتر منابع رسانه‌ای اعلام کرده بودند، کودتایی که در ماه گذشته میلادی در نیجر رقم خورد، می‌تواند باعث شود که آمریکا پایگاه نظامی خود در این کشور را از دست بدهد.

پایگاه پهپادی آمریکا که در شهر «اغادیز» واقع شده و از آن به نام پایگاه هوایی ۲۰۱ یاد می‌شود، یکی از ارکان مرکزی حضور نظامی گسترده آمریکا در قاره آفریقاست و بزرگترین تاسیساتی است که نیروی هوایی آمریکا تا به امروز از آن استفاده کرده است.

آمریکا تا امروز در توصیف تحولات نیجر از لفظ کودتا استفاده نکرده، زیرا بر اساس قانون اساسی آمریکا، این کشور حق ندارد با کشوری مراودات نظامی داشته باشد که در آن کشور چنین تحولاتی رخ داده باشد. به همین دلیل است که آمریکا برای حفظ حضور نظامی خود در نیجر، دست به عصا عمل می‌کند. اگر واشنگتن بخواهد به دلیل کودتا روابطش را با نیجر قطع کند، دیگر نیروهایی به رهبری غرب در این منطقه حضور نخواهند داشت. بزرگترین دغدغه واشنگتن از خارج شدن احتمالی نیروهایش نه رشد القاعده و داعش، بلکه افزایش نفوذ روسیه در این منطقه است؛ مخصوصا از طریق ارائه حمایت امنیتی به وسیله گروه نظامی واگنر.


نظر شما :