تصویب کودتای قضایی نتانیاهو

بی بی به مغز خود شلیک کرد؟

۰۳ مرداد ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۰۸۲۱ اخبار اصلی خاورمیانه
بحران تمام‌عیار سیاسی، امنیتی، دیپلماتیک، اجتماعی، اقتصادی و ... در سراسر اراضی اشغالی با تصویب بندهای کلیدی کودتای قضایی به حساس ترین و بی سابقه ترین مرحله خود در تاریخ رژیم صهیونیستی رسیده است تا جایی که به واسطه اصرار بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر و ائتلاف حاکم بر قانونی کردن اصلاحات قضایی در کنست، روزنامه واشنگتن پست نوشت که نخست وزیر رژیم صهیونیستی بزرگترین تهدید علیه امنیت این رژیم است.
بی بی به مغز خود شلیک کرد؟

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: بحران تمام‌عیار سیاسی، امنیتی، دیپلماتیک، اجتماعی، اقتصادی و ... در سراسر اراضی اشغالی با تصویب بندهای کلیدی کودتای قضایی به حساس ترین و بی سابقه ترین مرحله خود در تاریخ رژیم صهیونیستی رسیده است تا جایی که به واسطه اصرار بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر و ائتلاف حاکم بر قانونی کردن اصلاحات قضایی در کنست، روزنامه واشنگتن پست نوشت که نخست وزیر رژیم صهیونیستی بزرگترین تهدید علیه امنیت این رژیم است.

آن طور که ماکس بوکس، تحلیل‌نویس در مقاله‌ای برای روزنامه واشنگتن پست نوشته، «حتی قبل از روی کار آمدن دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا من گفتم که وی اولین تهدید علیه امنیت آمریکا است. من امروز نیز اطمینان دارم که اولین تهدید علیه امنیت رژیم صهیونیستی از جانب فردی شبیه ترامپ است؛ یعنی بنیامین نتانیاهو.» به گفته این روزنامه نگار آمریکایی، «نتانیاهو توجهی به این مسئله ندارد که سیاست‌هایش دموکراسی در اراضی اشغالی را از بین می‌برد و خطری علیه روابط مستحکم این رژیم با آمریکا است و چه بسا شعله انتفاضه سوم میان فلسطینی‌های کرانه باختری را برافروزد. نتانیاهو نیز مثل ترامپ تنها به حفظ قدرت و سیاست‌های افراطی خود توجه می‌کند. جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا که دوست واقعی اشغالگران است، تلاش کرد به نتانیاهو هشدار داده و او را از این روش ویرانگر منحرف کند؛ اما نتیجه‌ای نداشت.»

ماکس بوکس نوشته که «به رغم دستاوردهای ادعایی صهیونیست‌ها در ۷۵ سال گذشته، اما با یک معضل بسیار نگران کننده مواجه هستند که در روزهایی که کسانی مثل دیوید بن گوریون و گلدن مائیر در اراضی اشغالی حکمرانی می‌کردند، این معضل وجود نداشت و به ذهن کسی نمی‌رسید. این معضل این است زمانی که خطرناک‌ترین تهدید علیه یک نظام از سوی رهبران آن باشد چه باید کرد. بایدن تلاش می‌کند نتانیاهو را بر سر عقل بیاورد؛ اما او به حرف‌های بایدن گوش نمی‌دهد. احتمالا فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها بهای سنگین سیاست‌های توهمی و ویرانگر نتانیاهو را بپردازند.»

-    تقلاهای بی فایده بایدن

در آستانه رای گیری کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) برای تصویب بند مهمی از لایحه جنجالی (اصلاحات قضایی) کابینه این رژیم، رئیس جمهوری آمریکا در آخرین تقلای خود که بی فایده هم بود خواستار توقف روند تصویب این لایحه شد. جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در گفت‌وگو با وبسایت عبری زبان «واللا» به شدت نسبت به رای گیری در کنست رژیم صهیونیستی برای تصویب نهایی بند لغو «استدلال معقولیت» یا «دلیل منطقی» لایحه اصلاحات قضایی ابراز نگرانی کرد. 

بایدن در این باره گفت، به‌نظر می‌رسد لایحه‌ای که به عنوان بخشی از اصلاحات قضایی مورد بحث قرار گرفت، تنها شکاف‌ها و اختلافات را در رژیم صهیونیستی گسترش داده و آن‌ها را کاهش نمی‌دهد. وی افزود که «با توجه به گستردگی تهدیدها و چالش‌های پیش روی اسرائیل، منطقی نیست که رهبران اسرائیل عجله کنند، آنها باید برای رسیدن به اجماع، همه را گردهم بیاورند.» بایدن همچنین گفت که از دیدگاه دوستان اسرائیل در کاخ سفید، اصلاحات قضایی پیشنهادی بیش از پیش منجر به اختلاف و تفرقه شده است. 

جالب اینجا است که قبل تر، توماس فریدمن، روزنامه‌نگار مشهور آمریکایی در مقاله‌ای برای روزنامه نیویورک تایمز نوشت که فقط جو بایدن می‌تواند رژیم صهیونیستی را از بحران کنونی نجات بدهد. فریدمن در مقاله‌ خود از جو بایدن خواست برای حل بحران رژیم صهیونیستی وارد عمل شود.

روزنامه‌نگار مشهور آمریکایی نوشت: «آقای رئیس جمهور این دموکراسی یهودی به یک قطار هوایی دیگری برای نجات از فروپاشی داخلی نیاز شدیدی دارد. به کمک فوری نیاز است و این چیزی است که هیچ فرد دیگری نمی‌تواند آن را انجام بدهد.» فریدمن، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی را مسئول بحران دانست و گفت که اگر نتانیاهو به تلاش برای تصویب قانونی ادامه بدهد که دیوان عالی اسرائیل را از مهم‌ترین اختیارات قانونی خود برای بازنگری در تصمیمات افراطی یا انتصاب افراد محروم کند، منجر به فروپاشی ارتش اسرائیل و نابودی نه فقط ارزش‌های مشترک میان آمریکا و اسرائیل بلکه منافع حیاتی آمریکا نیز می‌شود. با این حال روابط میان رژیم صهیونیستی و آمریکا در ماه‌های اخیر به دنبال طرح «اصلاحات» قضایی رژیم صهیونیستی که براساس آن اختیارات دیوان عالی کاهش می‌یابد، دچار تنش شده است تا جایی که روابط تل آویو – واشنگتن در سردترین دوران خود به سر می برد.

-    آخرین تیر هرتزوگ

در کنار آخرین تقلاهای بی فایده جو بایدن برای توقف کودتای قضایی بنیامین نتانیاهو و ائتلاف حاکم، اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی هم در واپسین تلاش‌های خود سعی کرد با طرح پیشنهاداتی، بحران در سرزمین های اشغالی را کنترل کند. در این باره وبسایت عبری «واینت» عصر یکشنبه گزارش داد که در بحبوحه تلاش‌های ماراتنی برای دستیابی به توافق، پیش از تصویب قانونی که استدلال‌های غیرمنطقی بودن تصمیمات کابینه را از بین می‌برد، رئیس‌ رژیم صهیونیستی در تلاش برای پایان دادن به اختلافات بر سر اصلاح دستگاه قضا پیشنهاد جدیدی برای حل و فصل اختلافات بین ائتلاف حاکم و مخالفان ارائه کرد.

بر اساس گزارش «واینت»، راهکار ارائه شده توسط هرتزوگ شامل دو بخش است؛ بخش اول مربوط به متن توافقی پیرامون کاهش استدلال غیرمنطقی و عادی سازی «معیار معقول بودن» در تصمیمات دولت است، در حالی که بخش دوم مربوط به تعلیق روند قانونگذاری سایر قوانینی است که توسط دولت به عنوان بخشی از طرح تضعیف قوه قضاییه مطرح می‌شود.

این وبسایت عبری افزود که راهکار پیشنهادی هرتزوگ در چارچوب دور مذاکرات گسترده‌ای است که او با طرف‌های ذیربط در ائتلاف مخالفان انجام می‌دهد. او اوایل دیروز، دوشنبه پس از بازگشت از سفرش به آمریکا با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر در بیمارستان شیبا، جایی که نتانیاهو بستری است، ملاقات کرد.در این گزارش آمده است که هرتزوگ با یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون نیز دیدار کرده، در حالی که وی قصد دارد بعداً با بنی گانتس، رئیس حزب "اردوگاه ملی" هم دیدار کند.

 او همچنین به دنبال میانجیگری برای برگزاری دیداری بین یاریو لوین، وزیر دادگستری و گانتس برای نزدیک کردن دیدگاه‌های دو طرف است. به گفته منابع آگاه از مذاکرات، پیشنهاد حل و فصل در مورد استاندارد معقولیت برای رهبران ارشد مخالفان قابل قبول است و تنها مانع، موضوع تعلیق قوانین قضایی است، زیرا لیکود با تعلیق آن برای بیش از سه ماه مخالف است در حالی که لاپید خواستار تعلیق بررسی این قوانین برای یک دوره ۱۵ ماهه است. این پیشنهاد در حالی است که بحران و شکاف عمیق در جامعه رژیم صهیونیستی گسترش یافته و ارتش را نیز در بر گرفته است، به طوری که صدها نفر از نیروهای ذخیره داوطلب تهدید کردند که در صورت اجرای طرح‌های دولت از خدمت نظامی سرباز خواهند زد.


( ۶ )

نظر شما :