بی بی داوم می آورد؟

بیست و یکمین شنبه اعتراضی با چاشنی مشکلات اقتصادی

۰۸ خرداد ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۱۹۷۱۰ اخبار اصلی خاورمیانه
در حالی که تظاهرات کنندگان تا کنون علیه طرح اصلاحات قضایی نتانیاهو تظاهرات برگزار می‌کردند، کاهش ارزش شِکِل (واحد پولی رژیم صهیونیستی) طی روزهای اخیر نیز باعث افزایش تظاهرات کنندگان علیه نتانیاهو شده است. درهمین باره کانال ۱۳ تلویزیون رژیم اسرائیل گزارش داد که شرکت کنندگان در تظاهرات این هفته خود همچنین به گرانی کالاها و افزایش قیمت دلار در برابر شِکِل (واحد پول رژیم صهیونیستی) اعتراض کردند.
بیست و یکمین شنبه اعتراضی با چاشنی مشکلات اقتصادی

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: پس از فشارهای بین‌المللی، رژیم صهیونیستی از تصویب قانون بحث برانگیز «قانون انجمن‌ها» عقب نشینی کرد. یک روزنامه عبری زبان از افزایش فشارهای بین‌المللی علیه این رژیم برای اجتناب از تصویب قانون انجمن‌ها خبر داد که مانع کمک‌های دولت‌ها و نهادهای خارجی به فلسطینی‌ها می‌شود. خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت گزارش داد، وزرای خارجه انگلیس و آلمان شخصا با الی کوهن، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی تماس تلفنی گرفته و از او خواستند تل‌آویو از تصویب قانون جمعیت‌ها در کمیته وزارتی قانون‌گذاری خودداری کند.

کوهن در پاسخ به آنها مدعی شد که اسرائیل هرگز اجازه نخواهد داد در امور داخلی‌اش دخالت شود و در موضوع درگیری اسرائیلی-فلسطینی دخالت خارجی صورت گیرد. در طول روزهای گذشته چندین کشور از جمله آمریکا، فرانسه، سوئد، بلژیک، ایرلند و اتحادیه اروپا مخالفت شدید خود را با قانون جمعیت‌ها ابراز داشتند. نهایتا به دنبال این فشارها برخی رسانه‌های عبری زبان فاش کردند که کابینه رژیم صهیونیستی از تصویب قانون جنجالی انجمن‌ها که قرار بود دیروز یکشنبه در کنست (پارلمان این رژیم) مطرح شود، به دلیل فشارهای بین‌المللی و آمریکا منصرف شد.

روزنامه آحارونوت به نقل از یک منبع سیاسی عالی رتبه نوشت که پیش‌نویس قانون مربوط به نهادهای مدنی دیروز یکشنبه در کمیته وزارتی قانون‌گذاری در کنست مطرح نخواهد شد و پس از ابراز نگرانی برخی کشورها در این خصوص، قانون پیشنهادی مورد بازنگری قرار خواهد گرفت. طبق گزارش این روزنامه عبری، تصویب قانون یاد شده، کار فلسطینی‌ها را در دریافت کمک از کشورهای خارجی دشوار خواهد کرد.

بر اساس پیش‌نویس قانونی که آریل کلنر، عضو کنست از حزب لیکود به ریاست نتانیاهو ارائه کرده، انجمن‌ها و جمعیت‌هایی که از یک کشور خارجی کمک مالی دریافت می‌کنند، به عنوان یک موسسه عمومی و یا یک سازمان غیرانتفاعی به رسمیت شناخته نخواهند شد. همچنین بر اساس این قانون، این انجمن‌ها مشمول مالیات ۶۵ درصد بر درآمد خود شده و حامیان مالی آن هرگز از اعتبار مالیاتی برخوردار نخواهد شد.

بسیاری از تصمیمات کابینه فعلی رژیم صهیونیستی به ویژه آنهایی که در ارتباط با فلسطینی‌ها هستند با مخالفت بین‌المللی مواجه شدند از جمله لغو قانونی که به این رژیم اجازه می‌دهد شهرک‌هایی در شمال کرانه باختری را که دهه‌های قبل تخلیه کرده، بازگرداند. کابینه نتانیاهو به شدت راست‌گرا بوده و برخی رسانه‌های عبری زبان و مخالفان در اراضی اشغالی آن را افراطی‌ترین کابینه این رژیم می‌دانند.

- دور جدید درگیری ها 

دور جدید درگیری ها بین نیروهای رژیم صهیونیستی با فلسطینیان در نابلس ۱۵ زخمی به دنبال داشت. به گزارش خبرگزاری فلسطینی «معا»، هلال احمر فلسطین اعلام کرد که طی راهپیمایی فلسطینی‌ها از اراضی برقه در شمال غرب نابلس در کرانه باختری در محکومیت تصمیم دولت اسرائیل درباره بازگشت شهرک نشینان به اراضی القبیبات؛ محل شهرک تخلیه شده «حومش» درگیری‌هایی با نیروهای اسرائیلی رخ داد که در این درگیری‌ها ۱۵ نفر به دلیل گاز اشک آور دچار حالت خفگی شدند.
شرکت کنندگان در این راهپیمایی و نمایندگان فعالیت‌های ملی و رسمی در نابلس اعلام کردند که این اقدام نقض آشکار تمام قوانین بین‌المللی و بشردوستانه و قطعنامه‌های سازمان ملل و تشدید تروریستی جدید علیه ملت ما است. هیئت‌های دیپلماتیک غربی هم جمعه از رژیم صهیونیستی خواستند عملیات مصادره اراضی فلسطینی و تخریب منازل در کرانه باختری را متوقف کند.

نیروهای رژیم صهیونیستی در راستای اجرای قانون قطع ارتباط از غزه و شمال کرانه باختری در سال ۲۰۰۵ شهرک حومش را تخلیه کردند؛ اما دولت این رژیم قانون جدیدی را تصویب کرد که اجازه ورود شهرک نشینان به آن را می‌دهد. از سوی دیگر، درگیری‌هایی میان جوانان فلسطینی و نیروهای اسرائیلی در روستاهای صالح نبی و عابود در شمال رام الله رخ داد. نیروهای اسرائیلی با گاز اشک آور به فلسطینی‌ها در روستای فقوعه در استان جنین حمله کردند که موجب زخمی شدن تعدادی از آن‌ها شد.

نیروهای اسرائیلی همچنین ورودی روستای المغیر در شرق رام الله را برای پانزدهمین روز متوالی بستند. ارتش رژیم صهیونیستی برای پانزدهمین روز متوالی روستای المغیر در شرق رام الله را محاصره کرده است. به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین به نقل از منابع محلی، نظامیان اسرائیلی دو ورودی روستای المغیر را مسدود کرده و مانع از ورود و خروج فلسطینان به و از این روستا می‌شوند.

روز شنبه نیز شهرک نشینان اشغالگر به مناطقی در نزدیکی روستای المغیر یورش برده و تعدادی خودرو و اراضی کشاورزی فلسطینیان را به آتش کشیدند. از سوی دیگر، منابع عبری زبان از زخمی شدن یک شهرک نشین اشغالگر یهودی بر اثر تیراندازی در یک شهرک صهیونیست نشین در اطراف قدس خبر دادند. این در حالی است که برخی منابع نیز تاکید کرده اند که ظاهرا این شهرک نشین به ضرب گلوله یک صهیونیست دیگر زخمی شده است.در پی این حادثه، آژیر خطر به گمان نفوذ احتمالی فلسطینیان به شهرک کوخاو یعقوب در این منطقه به صدا درآمد. 

- بیست و یکمین شنبه اعتراضی 

با ادعای نتانیاهو مبنی بر عزم جدی او برای به نتیجه رساندن طرح اصلاحات قضایی مدنظرش به دبنال تصویب بودجه 2023 -2024 شنبه های اعتراضی در سرزمین های اشغالی در بیست‌ویکمین هفته خود متفاوت تر از گذشته برگزار شد. در این هفته، ده‌ها هزار نفر از شهرک‌نشینان علیه طرح قانون «اصلاحات قضایی» دولت نتانیاهو در مناطق مختلف تظاهرات کردند.

برنامه کابینه نتانیاهو برای تغییرات در دستگاه قضایی از پنج‌ماه پیش به کانون درگیری و تنش‌های سیاسی داخلی در فلسطین اشغالی تبدیل شده و اپوزیسیون، هر شنبه تجمعات گسترده اعتراضی را برگزار می‌کنند. مناطق مختلف فلسطین اشغالی، شنبه شب صحنه اعتراضات بود و به گزارش رسانه‌های عبری‌زبان، ده‌ها هزار نفر از علیه دولت نتانیاهو و قانون «اصلاحات قضایی» تظاهرات کردند. روزنامه عبری زبان یدیعوت احرونوت اعلام کرد که برآوردها حاکی از آن است که شنبه شب ۷۲ هزار شهرک‌نشین در شهر تل‌آویو مجددا علیه کودتای قضایی دولت بنیامین نتانیاهو دست به تظاهرات زدند. تظاهرات اصلی در خیابان کابلان در تل‌آویو برگزار ‌شد، اما در بیش از 150 شهر و شهرک‌های صهیونیستی نیز تظاهراتی علیه نتانیاهو برگزار شده است.

در حالی که تظاهرات کنندگان تا کنون علیه طرح اصلاحات قضایی نتانیاهو تظاهرات برگزار می‌کردند، کاهش ارزش شِکِل (واحد پولی رژیم صهیونیستی) طی روزهای اخیر نیز باعث افزایش تظاهرات کنندگان علیه نتانیاهو شده است. درهمین باره کانال ۱۳ تلویزیون رژیم اسرائیل گزارش داد که شرکت کنندگان در تظاهرات این هفته خود همچنین به گرانی کالاها و افزایش قیمت دلار در برابر شِکِل (واحد پول رژیم صهیونیستی) اعتراض کردند.

کلید واژه ها: اسرائیل بنیامین نتانیاهو فلسطین


( ۱ )

نظر شما :