آمریکا در تلاش برای مقابله با «عملیات‌های نفوذ» چین

۳۰ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۴:۳۳ کد : ۲۰۱۸۹۱۳ سرخط اخبار

یک روز پس از بازداشت دو تن در آمریکا به اتهام ارتباط با یک مرکز «پلیس مخفی» چینی، یک مقام آمریکایی گفت که واشنگتن همکاری نزدیکی با شرکای بین‌المللی دارد تا با عملیات‌های «نفوذ» چین مقابله کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، دادستان‌های فدرال آمریکا دوشنبه اعلام کردند که بازداشت این دو تن در خلال طرح «مقابله با سرکوب مخالفان توسط چین» انجام شده است؛ اقدامی که پکن آن را انکار می‌کند. هر دو فرد دستگیر شده از شهروندان ایالات متحده هستند.

وزارت خارجه چین وجود مرکز مخفی پلیس در خاک آمریکا را رد، اما تایید کرد که برخی مراکز به صورت داوطلبانه در آمریکا و دیگر کشورها در اموری مانند تمدید گواهینامه رانندگی به شهروندان چین کمک می‌کنند.

کارین ژان‌پیر، سخنگوی کاخ سفید گفت: ما به دولت چین یا دیگر دولت‌های خارجی اجازه نمی‌دهیم شهروندان آمریکا را تهدید یا اذیت کنند.

مقامات غرب و آمریکا مدعی شده‌اند که دولت چین فشار بر مخالفانش در خارج از مرزهای خود را افزایش داده و از طریق عملیات‌های مخفیانه می‌کوشد آنها را وادار به بازگشت به چین کند، جایی که ممکن است آنها محاکمه شوند.

برخی گروه‌های حقوق بشری همچنین مدعی شدند که آزادی آکادمیک در خطر قرار گرفته و دانشجویان چینی در دانشگاه‌های بین‌المللی تحت نظر قرار دارند.

ریک واترز، دستیار معاون وزارت خارجه آمریکا در امور چین و تایوان در جلسه استماع مجلس نمایندگان گفت که واشنگتن از اعمال نفوذ چین در خارج از مرزهایش در ده‌ها کشور آگاهی دارد.

او با بیان اینکه آمریکا به صورت علنی و غیرعلنی با این کشورها در ارتباط است، گفت: ما در همکاری‌های گسترده خود، اطلاعاتمان را با یکدیگر به اشتراک گذاشته و به دنبال یافتن واکنش مناسب به این وجه بخصوص از سیاست نفوذ چین هستیم.


نظر شما :