نتانیاهو توانی برای توازن تهدبد ندارد

واکنش قاطع یا شوخی مضحک؟

۲۰ فروردین ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۱۸۶۹۱ اخبار اصلی خاورمیانه
هنوز ساعاتی از واکنش رژیم صهیونیستی به شلیک بیش از ۱۰۰ راکت در ظرف ۱۰ دقیقه به سرزمین های اشغالی نگذشت که سلسله عملیات های گسترده ای علیه صهوینست ها در چند نقطه مختلف صورت گرفت. در این باره رسانه‌های عبری از دو عملیات شهادت‌طلبانه در تل‌آویو خبر می‌دهند که در آن‌ها یک صهیونیست کشته شده و هفت تن زخمی شده‌ان که نشان می دهد نتانیاهو توانی برای توازن تهدبد ندارد.
واکنش قاطع یا شوخی مضحک؟

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: هنوز ساعاتی از واکنش رژیم صهیونیستی به شلیک بیش از 100 راکت در ظرف 10 دقیقه به سرزمین های اشغالی نگذشت که سلسله عملیات های گسترده ای علیه صهوینست ها در چند نقطه مختلف صورت گرفت. در این باره رسانه‌های عبری از دو عملیات شهادت‌طلبانه در تل‌آویو خبر می‌دهند که در آن‌ها یک صهیونیست کشته شده و هفت تن زخمی شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری العالم، این عملیات شامل زیرگیری با خودرو و تیراندازی به سمت صهیونیست‌ها در مرکز تل آویو بوده است. برخی منابع گفته‌اند حال برخی از مجروحان این عملیات‌ها که در دو مکان مختلف به وقوع پیوسته اند  وخیم است. به گزارش شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی، مجری این عملیات یک فلسطینی ساکن کفر قاسم در سرزمین‌های اشغالی ۱۹۴۸ است که توسط نظامیان اسرائیلی به شهادت رسیده است.

همزمان با دو عملیات شهادت‌طلبانه در تل‌آویو، رسانه های صهیونیستی اخباری درباره عملیات تیراندازی علیه خودروی شهرک‌نشینان در خیابانی در رام الله منتشر کردند. این در حالی است که منابع محلی هم از درگیری مسلحانه مبارزان فلسطینی

با نظامیان اشغالگر اسرائیلی در ایست بازرسی دوتان در جنوب غرب جنین خبر دادند.
همچنین به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، منابع محلی از درگیری مسلحانه مبارزان فلسطینی با نظامیان اشغالگر اسرائیلی در ایست بازرسی دوتان در جنوب غرب جنین خبر دادند. در این درگیری چند فلسطینی زخمی شدند که به یکی از بیمارستان‌های جنین منتقل شدند.

در همین حال، برخی منابع از تیراندازی نظامیان اشغالگر اسرئیلی به سمت خودرویی در نزدیکی تقاطع کفیرت در جنوب جنین خبر داده و اعلام کردند که یکی از سرنشینان این خودرو هدف قرار گرفته و مجروح شده است. همزمان ارتش رژیم صهیونیستی جمعه شب اعلام کرد، یکی از مقرهای نظامی‌اش در شمال کرانه باختری مورد تیراندازی قرار گرفت که تلفاتی نداشت.

به نوشته روزنامه یدیعوت آحارونوت، افراد مسلح به مقری نظامی در نزدیکی شهرک برقین از توابع استان جنین تیراندازی کردند. یک مقام ارتش گفت، نیروهای نظامی اسرائیل به فلسطینی‌هایی که اقدام به این عملیات کردند، تیراندازی کردند و برخی از آنها زخمی شدند. نیروهای ارتش عملیاتی را برای یافتن عاملان حمله آغاز کردند.

در این راستا اشغالگران اسرائیلی به شهرک برقین در غرب جنین یورش برده و درگیری مسلحانه‌ شدیدی هم در این منطقه به وقوع پیوسته است. گروهان‌های قدس وابسته به گردان جنین هم از ورود به درگیری مسلحانه شدید با نظامیان اشغالگر اسرائیلی پس از یورش به شهرک برقین در غرب جنین خبر داد. منابع محلی اعلام کردند که در درگیری‌های شهرک برقین هم جوانی فلسطینی از ناحیه پشت هدف گلوله قرار گرفته و زخمی شده است.

 - نتانیاهو نیروهای ذخیره را فراخواند

رسانه‌های اسرائیلی عصر جمعه گزارش دادند، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل طی دستوری تمام گروهان گارد ملی در نیروهای ذخیره و نیروهای دیگر ارتش را فراخوانده است. تحلیل‌گران اسرائیلی می‌گویند، دستورات نتانیاهو درباره جذب تمام گروهان گارد ملی ذخیره نگرانی و دستپاچگی اسرائیل را ثابت می‌کند و نقشی در تقویت احساس امنیت ندارد.

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز دستور داد تدابیر امنیتی در سراسر اسرائیل افزایش یابد و از سربازان ذخیره برای انجام وظیفه فراخوانی شود. پس از حمله به غزه در پاسخ به راکت‌های شلیک شده از لبنان، اسرائیل از سربازان ذخیره خود، از جمله خلبانان جنگنده، اپراتورهای هواپیماهای بدون سرنشین و کارشناسان سیستم دفاع هوایی برای انجام وظیفه فراخوان داده است.

هرتزی هالوی، رئیس ستاد ارتش برای ارزیابی وضعیت با مقامات امنیتی دیدار کرد. هالوی پس از جلسه‌ای که در آن شرکت کرد، دستور داد که بسیاری از سربازان ذخیره به وظیفه فراخوانده شوند. گزارش شده است که اکثر سربازان ذخیره که از آنها خواسته شده تسلیم یگان‌های خود شوند، کارشناسان سیستم پدافند هوایی، خلبانان جنگنده و اپراتورهای پهپاد بوده‌اند. یواو گالانت، وزیر جنگ اسرائیل نیز دستور داد تدابیر امنیتی در سراسر اراضی اشغالی افزایش یابد.

- اعتراف مهم

مجموعه عملیات های صورت گرفته از تل آویو تا رام الله و جنین، ان هم به فاصله ساعاتی پس از حملات رژیم صهیونیستی به نواز غزه و جنوب لبنان به خوبی موید آن است که نتانیاهو و کابینه افراطی اش عملا توان لازم را برای توازن تهدید و توازن وحشت از دست داده اند تا جایی که ریچارد هشت، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی در گفت وگو با سی ان ان اذعان کرد، این رژیم در شرایط بسیار پرتلاطمی قرار دارد و پس از تشدید تنش‌ها در مسجدالاقصی، غزه و لبنان به دنبال کاهش تنش است. هشت اعتراف کرد که «ما در حال حاضر با جبهه‌های به هم پیوسته در مرزها روبرو هستیم، از قدس شروع شد و به حماس در غزه و لبنان گسترش یافت و این به خاطر حوادثی است که در قدس پیش آمده است.»

جالب اینجاست که سایر مقامات رژیم صهیونیستی هم معترفند جریان مقاومت نقاط ضعف این رژیم را به خوبی می‌داند. این سخنی بود که آلون بن دافید، خبرنگار نظامی شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد. او هشدار داد که «ما در مقابل یک واقعیت جدید هستیم. اینکه دشمنانمان نقاط ضعفمان را می‌دانند. برای همین همچنان اسرائیل را به چالش خواهند کشید.» بن دافید در ادامه گفت: «پیش بینی‌های دستگاه‌های امنیتی اسرائیل نشان می‌دهد که احتمالا تنش‌ها در روزهای باقی مانده از ماه رمضان ادامه خواهد داشت؛ اما تنش با پایان ماه رمضان متوقف نمی‌شود.»

- یک شوخی مضحک

علاوه بر اعتراف به نبود توان در رژیم صهیونیستی برای توازن تهدید و توازن وحشت با جریان مقاومت اکنون محافل سیاسی و رسانه ای هم به ارزیابی دقیق تر آنچه که از آن به عنوان «واکنش قاطع نتانیاهو در قبال حملات موشکی و راکتی عصر پنج شنبه گذشته از جنوب لبنان و نوار غزه» یاد می شود، پرداخته اند. این ارزیابی ها، آن هم به فاصله چند ساعت از تجاوزات رژیم صهیونیستی به خاک لبنان و نواره غزه حکایت از آن دارد که انتقادات گسترده ای به نتانیاهو وارد است.   

شدت انتقادات به قدری زیاد بوده که در یک مورد از آن وزیر جنگ اسبق رژیم صهیونیستی در سخنانی با انتقاد از پاسخ این رژیم به حملات موشکی غزه و لبنان به اراضی اشغالی، این پاسخ را یک «شوخی مضحک» ارزیابی کرد. آویگدور لیبرمن، رهبر حزب «اسرائیل خانه ما» و وزیر جنگ اسبق رژیم صهیونیستی در این باره اظهار کرد: «پاسخ اسرائیل یک شوخی مضحک بود و بازدارندگی مقابل سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان به طور کامل از بین رفت.»

وی در واکنش به عملیات ضد صهیونیستی در منطقه «غور اردن» که به هلاکت سه شهرک نشین صهیونیست منجر شد نیز گفت: «این روزها؛ روزهای بسیار دشواری هستند و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به گسترش ضعف و شکست ادامه می‌دهد و بازدارندگی اسرائیل را از بین می‌برد.» لیبرمن ادامه داد: «نتانیاهو در عرض سه ماه، اسرائیل را به وضعیتی غیرممکن کشاند و اسرائیل هیچ‌گاه شاهد چنین فروپاشی از درون و انزوا از بیرون نبوده است.»

پایگاه خبری آکسیوس هم از واکنش دست به عصای اسرائیل از ترس حزب‌الله نوشت. دو مقام نظامی رژیم صهیونیستی به این پایگاه خبری گفته اند که این رژیم به دلیل ترس از درگیری با حزب‌الله، حملات شبانه‌اش در غزه و لبنان را صرفا بر اهداف حماس متمرکز کرد. آکسیوس در ادامه گفت وگو با این دو مقام نظامی رژیم صهیونیستی نوشت» «سران رژیم صهیونیستی در بررسی واکنش‌های خود  به موج موشک‌هایی که پنجشنبه از خاک لبنان به سمت آنها روانه شد، به این نتیجه رسیدند که اسرائیل در حال حاضر هیچ نفعی از کشیده شدن به جنگ در لبنان نمی‌برد، جنگی که بیم تبدیل شدن آن به یک مناقشه منطقه‌ای می‌رود.» انها اذعان کردند که ناآرامی‌های داخلی اسرائیل به تضعیف اقتصاد، ارتش و جایگاه بین‌المللی رژیم صهیونیستی منجر شده است.

اما این پایان اعترافات نیست. یک مقام نظامی نظامی دیگر رژیم صهیونیستی هم گفت که در رایزنی‌های بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر و یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در آستانه نشست امنیتی پنجشنبه شب گذشته کابینه، نیروهای نظامی اسرائیل و موساد ارزیابی‌های متفاوتی از واکنش احتمالی حزب‌الله به حملات هوایی رژیم صهیونیستی در لبنان داشتند.
در این باره داوید بارنئا، رئیس موساد در این نشست استدلال کرد که احتمالاً حزب‌الله به هر نوع حمله‌ای از سوی اسرائیل پاسخ خواهد داد، پس رژیم صهیونیستی باید علاوه بر اهداف لبنانی و حماس، مواضع حزب الله را هم هدف بگیرد. اما در مقابل هرتزی هالوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل بر این عقیده بود که ورود حزب‌الله به معادله به نفع اسرائیل نیست و رژیم صهیونیستی باید واکنش خود را بر حماس متمرکز کند.

در نهایت، دیدگاه هالوی چیره شده و به عنوان پیشنهاد در نشست کابینه مطرح شد. در نشست مذکور کابینه یکی از نکات اصلی بررسی مقیاس واکنش اسرائیل در لبنان بود. یک مقام نظامی صهیونیستی در این نشست گفت که واکنش شدید علیه حزب‌الله ممکن است این نهاد را به حمله با موشک‌های دقیق به شهرهای اسرائیل وادار کند که ممکن است به جنگ کشیده شود. با در نظر گرفتن بیم درگیری با حزب‌الله، تمامی وزرای کابینه در این نشست هم‌نظر شدند که واکنش رژیم صهیونیستی باید بر حماس متمرکز باشد و حزب‌الله وارد ماجرا نشود.

کلید واژه ها: اسرائیل بنیامین نتانیاهو لیبرمن فلسطین لبنان


( ۷ )

نظر شما :