گمراهی محاسباتی توافق تهران - ریاض

ایران مخالف رویارویی با آمریکا در سوریه نیست

۱۰ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۵:۰۰ کد : ۲۰۱۸۵۲۵ اخبار اصلی خاورمیانه
کاخ سفید بسیاری از حملات قبلی گروه‌های شیعه را به دلیل ترس از تعمیق رویارویی با ایران نادیده گرفته است که به گفته آنها از سال ۲۰۲۱ میلادی که بایدن به قدرت رسید، منجر به افزایش بی‌ سابقه چنین حوادثی شده است. کارشناسان امنیتی امریکا ابراز نگرانی می کنند که رویکرد غیر تقابلی کاخ سفید می تواند، نیروهای وفادار به ایران را برای ادامه گلوله باران ترغیب کند.
ایران مخالف رویارویی با آمریکا در سوریه نیست

نویسنده: ایگور سوبوتین

دیپلماسی ایرانی: شورای عالی امنیت ملی ایران، دولت جو بایدن را تهدید کرده است که در صورت ادامه حمله به پایگاه‌های نظامی، با تشدید تنش نظامی مواجه خواهد شد. این سازمان چنین هشداری را در زمینه گلوله باران متقابل اخیر میان نیروهای امریکایی مستقر در سوریه و شبه نظامیان شیعه که منجر به کشته شدن یک امریکایی شد، صادر کرد. منتقدان کاخ سفید بر این باورند که تهران در حال آماده شدن برای افزایش تعداد حملات است.

طرف ایرانی برای «ایجاد وضعیت امنیتی باثبات در سوریه» هزینه های هنگفتی را متحمل شده است و در این راستا، با رهبری امریکا برای انجام اقدامات تقابلی مخالفت می کند. در شب 24 مارس، نیروی هوایی امریکا به مواضع تشکیلات حامی ایران در سوریه حمله کرد. پس از شلیک یک پهپاد ساخت ایران به سمت بالگرد پایگاه امریکایی واقع در رمیلان، مجموعه ‌ای از حملات به تاسیسات و انبارهای نظامی آنها انجام شد. ستیزه جویان شیعه این حمله را نادیده نگرفتند و تصمیم به تلافی گرفتند.

مستشاران ایرانی فعال در سوریه تصریح می ‌کنند که قصد ندارند، هیچ گونه فعالیت نظامی پنتاگون را در حوزه مسئولیت خود بی ‌پاسخ بگذارند. یکی از افسران ناشناس مستقر در سوریه توضیح داد: «ماموریت ما دفع تهدید تروریستی برای کشور سوریه است. اما، ما هشدار می‌دهیم که همه چیزهایی را که برای پاسخ به حملات هوایی امریکا نیاز داریم، در اختیار داریم.» اکنون، پس از تشدید تنش، شبه نظامیان طرفدار ایران در سوریه در صورت ادامه حملات نیروهای امریکایی در حالت آماده باش هستند.

منتقدان خاطرنشان می ‌کنند که کاخ سفید بسیاری از حملات قبلی گروه‌های شیعه را به دلیل ترس از تعمیق رویارویی با ایران نادیده گرفته است که به گفته آنها از سال 2021 میلادی که بایدن به قدرت رسید، منجر به افزایش بی‌ سابقه چنین حوادثی شده است. کارشناسان امنیتی امریکا ابراز نگرانی می کنند که رویکرد غیر تقابلی کاخ سفید می تواند، نیروهای وفادار به ایران را برای ادامه گلوله باران ترغیب کند.

می بایست خاطر نشان کرد که در گذشته، کار تکرار هشدارهای امریکا معمولا توسط ستاد عملیاتی ائتلاف سوریه انجام می شد. با این وجود، اکنون یک نهاد کاملا رسمی ایران، جو، واشنگتن را تهدید می کند. حداقل، این نشان می‌ دهد که جمهوری اسلامی در حال حاضر چقدر نسبت به تاسیسات نظامی امریکا در منطقه احساس شجاعت دارد و کسانی که توافق اخیر ایران و عربستان را راهی برای مدیریت تمام خطرات نظامی می‌ دانستند، چقدر گمراه شده‌ اند.

منبع: نزاویسیمایا گازتا (روسیه)

 

کلید واژه ها: ایران عربستان سوریه آمریکا ستاد عملیاتی ائتلاف سوریه شورای عالی امنیت ملی واشنگتن جو بایدن پنتاگون


( ۱۰ )

نظر شما :