جامعه بین الملل حمایت کند

چین تقویت کننده عملی صلح در خاورمیانه

۰۶ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۱۸۴۶۲ اخبار اصلی خاورمیانه
با گسترش روابط دیپلماتیک چین و کشورهای خاورمیانه در دهه گذشته، ادعاهای دروغین واشنگتن آشکار شد. جامعه بین المللی باید از تلاش کشورهای خاورمیانه برای مذاکره و دستیابی به راهکار های دیپلماتیک برای حل بحران های این منطقه، حمایت کند.
چین تقویت کننده عملی صلح در خاورمیانه

نویسنده: لی یانگ 

دیپلماسی ایرانی: هفته گذشته، با میانجی گری چین، ایران و عربستان سعودی برای عادی سازی روابط خود پس از وقفه ای 7 ساله، توافق کردند. میانجی گری چین و دستیابی به چنین توافق مهمی در چشم انداز سیاسی خاورمیانه، توجه جامعه بین المللی را به تلاش های ژای جون، فرستاده ویژه چین در خاورمیانه برای دستیابی به راهکاری در مناقشه فلسطینی ها و اسرائیل، جلب کرده است.

در سال های اخیر، چین علاوه بر ارائه راهکاری 5 مرحله ای برای ایجاد ثبات و امنیت در خاورمیانه، راهکاری 4 مرحله ای سیاسی برای حل بحران سوریه و راهکاری 3 مرحله ای برای پایان یافتن درگیری فلسطینی ها و اسرائیلی ها، در راستای این راهکارها نیز اقدامات گسترده ای اتخاذ کرده است.

با توجه به حساسیت و میزان اهمیت برخی از بحران ها، برای جلب اعتماد طرفین ذینفع، جلوگیری از مداخله قدرت های خارجی در روند مذاکرات و دخالت در راهکارهای ارائه شده و پیشبرد مذاکرات، بسیاری از تلاش ها و دستاورهای سیاسی و راهکارهای ارائه شده از سوی مقامات چینی، پس از رسیده به راه حلی واقعی، منتشر می شوند.

پس از پایان یافتن جنگ جهانی دوم، خاورمیانه به علت منابع نفت و گاز و ارزش جغرافیای سیاسی غیرقابل جایگزین خود، به میدان مبارزه ای برای رقابت قدرت های جهانی تبدیل شده است. رقابت قدرت های جهانی در خاورمیانه، علت اصلی بحران ها و زندگی دشوار مردم خاورمیانه است.

با پایان یافتن جنگ عراق در سال 2011، روند خروج ایالات متحده امریکا از عراق و خاورمیانه و متمرکز شدن توجه واشنگتن به منطقه اقیانوسیه و شرق آسیا، آغاز شد. خروج امریکا از عراق و عدم توجه کشورهای غربی به بحران های خاورمیانه، به ایجاد بحران های گسترده تر انجامید. اما واشنگتن، با ساده انگاری مسائل خاورمیانه، بحران های ناشی از اقدامات خود در خاورمیانه را، خلاء سیاسی توصیف کرد.

اما، با گسترش روابط دیپلماتیک چین و کشورهای خاورمیانه در دهه گذشته، ادعاهای دروغین واشنگتن را آشکار کرد. جامعه بین المللی باید از تلاش کشورهای خاورمیانه برای مذاکره و دستیابی به راهکار های دیپلماتیک برای حل بحران های این منطقه، حمایت کند.

منبع: چاینا دیلی / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایران و چین ایران و عربستان عادی سازی روابط ایران و عربستان ایران و عربستان و چین خاورمیانه ایران و امریکا ایران و غرب ایران و خاورمیانه


( ۲ )

نظر شما :

محمد ۰۶ فروردین ۱۴۰۲ | ۲۰:۳۲
یک زمانی هم درباره نقش امریکا بعد از خروج انگلستان همین حرفها را می زدند و اتفاقا امریکا هم بر روابط دو کشور عربستان و ایران نظارت داشت . اگر چند قرن به عقب بر گردیم ، همین رابطه را بین خروج پرتغال از خلیج فارس و جایگزین شدن انگلستان به جای آن شاهد بودیم . به عبارت بهتر ، آبهای خلیج فارس طی 500 سال گذشته هیچ زمان بی صاحب نبوده و بین ابرقدرتها دست به دست شده است