تداوم ممانعت برای فعالیت های اجتماعی زنان

طالبان روزنه های امید را بست

۱۸ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۵:۰۰ کد : ۲۰۱۸۱۵۱ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
وزارت تحصیلات عالی اخیرا در نامه ای که تاریخ برگزاری امتحانات کنکور را اعلام کرده است، می گوید: «بر خلاف مقررات موجود، شما مجاز به ثبت نام و شرکت در امتحانات (ورودی) در مقاطع ارشد و دکتری نیستید». در صورت عدم رعایت این امر، این مراکز جریمه خواهند شد. این بدان معناست که زنان از کنکور سراسری که بر اساس منطقه رتبه بندی شده است، حذف می شوند. این ممنوعیت برای دانشگاه های دولتی و خصوصی اعمال می شود. طالبان بدین ترتیب آخرین روزنه امید را می بندد.
طالبان روزنه های امید را بست

نویسنده: توماس روتیگ

دیپلماسی ایرانی: طالبان به دانشگاه ها و مؤسسات آموزشی خصوصی کشور دستور داده اند که «تا اطلاع ثانوی» دانشجوی دختر را نپذیرند. وزارت تحصیلات عالی اخیرا در نامه ای که تاریخ برگزاری امتحانات کنکور را اعلام کرده است، می گوید: «بر خلاف مقررات موجود، شما مجاز به ثبت نام و شرکت در امتحانات (ورودی) در مقاطع ارشد و دکتری نیستید».

در صورت عدم رعایت این امر، این مراکز جریمه خواهند شد. این بدان معناست که زنان از کنکور سراسری که بر اساس منطقه رتبه بندی شده است، حذف می شوند. این ممنوعیت برای دانشگاه های دولتی و خصوصی اعمال می شود.

طالبان بدین ترتیب آخرین روزنه امید را می بندد. دانشگاه‌های مختلف اخیراً به زنان جوان حداقل فرصت ادامه تحصیل داده‌ اند و به دانشجویان دختر اجازه دادند در امتحانات شرکت کنند، حتی پس از ممنوعیت عمومی تحصیل برای زنان در دسامبر 2022.

اخیراً، عدم اطمینان در مورد اینکه آیا دانشجویان پزشکی نیز تحت تأثیر ممنوعیت عمومی تحصیل زنان قرار گرفته اند یا خیر، وجود داشت. مدیریت دانشگاه پزشکی دولتی کابل (KMU) به دانشجویان اجازه داده بود که ترم تحصیلی خود را در ماه دسامبر سال گذشته به طور عادی تکمیل کنند. برخلاف سایر دانشگاه‌های دولتی، این دانشگاه زیر نظر وزارت بهداشت است و نه وزارت آموزش عالی. 

وزارت بهداشت همچنین استثناهایی را در مورد ممنوعیت عمومی کار برای زنان افغان اعمال کرد: آنها می توانند به عنوان کادر پزشکی برای سازمان های مدنی که در بخش سلامت غیر دولتی فعال هستند، به کار خود ادامه دهند. همچنین این وزارتخانه به دنبال تأمین مالی برای انتقال دانشجویان مامایی به دانشکده خود است. به رغم تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها که توسط رهبری طالبان اعمال شده، هدف این است که زنان جوان بتوانند به تحصیلات خود ادامه دهند.

با این حال، دانشجویان دختر این دانشگاه نیز در مقایسه با دانشجویان پسر در محرومیت قرار دارند. یک دانش آموز دختر گزارش داد که بر خلاف همکاران مردش، پس از اتمام تحصیلاتش به او گواهینامه داده نشد. همچنین مشخص نیست که آیا دانشجویان زن پس از تعطیلات زمستانی فعلی اجازه ادامه تحصیل خواهند داشت یا خیر. هنوز بیانیه رسمی در این مورد وجود ندارد.

شبکه تلویزیونی آمو خبری مشابه را از شهر مزار شریف گزارش داد. بر اساس گزارش های دریافتی از دانشجویان دختر، دانشگاه ها از صدور گواهینامه های نهایی خودداری کردند که آنها می خواستند از آن برای تحصیل در خارج از کشور استفاده کنند. یک مدرس به طور ناشناس تایید کرد که تاکنون هیچ گواهی نهایی برای دانشجویان دختر صادر نشده است. 

منبع: تاگس سایتونگ (آلمان) / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: طالبان افغانستان زنان افغان زنان افغانستان ممنوعیت تحصیل زنان ممنوعیت تحصیل زنان در افغانستان طالبان و افغانستان


( ۹ )

نظر شما :

محمد ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۲:۱۷
کلمه روزنه امید اشتباه است . هیچ کس ، به طالبان امید نبسته بود ، حتی مسئولان ما هم این را می دانستند اما برای اینکه رفتار خود را توجیه کنند به دروغ می گفتند که طالبان تغییر کرده است .