ادامه واکنش ها به خشونت

شکاف در ارتش

۱۴ اسفند ۱۴۰۱ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۱۸۱۰۶ اخبار اصلی خاورمیانه
با اوج گیری خشونت های دولت افراطی نتانیاهو و شهرک نشینان صهیونیست علیه فلسطینیان کماکان شاهد تداوم واکنش های جهانی نسبت به این جنایات هستیم. در تازه ترین مورد شش کشور اروپایی انگلیس، فرانسه، المان، ایتالیا، لهستان و اسپانیا روز شنبه با صدور بیانیه‌ای مشترک نگرانی شدید خود را در خصوص تداوم خشونت‌ها در فلسطین اشغالی ابراز کردند.
شکاف در ارتش

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: با اوج گیری خشونت های دولت افراطی نتانیاهو و شهرک نشینان صهیونیست علیه فلسطینیان کماکان شاهد تداوم واکنش های جهانی نسبت به این جنایات هستیم. در تازه ترین مورد شش کشور اروپایی انگلیس، فرانسه، المان، ایتالیا، لهستان و اسپانیا روز شنبه با صدور بیانیه‌ای مشترک نگرانی شدید خود را در خصوص تداوم خشونت‌ها در فلسطین اشغالی ابراز کردند.

در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای وزارت امور خارجه انگلیس منتشر شد آمده است: «ما خشونت بی‌رویه شهرک نشینان اسرائیلی علیه غیرنظامیان فلسطینی، از جمله تخریب خانه‌ها و املاک را به شدت محکوم می‌کنیم.»آن‌ها ضمن ابراز ناخرسندی از تلفات انسانی اخیر در فلسطین اشغالی تصریح کردند: «این اقدامات تنها منجر به خشونت بیشتر می‌شود و مسئولین این حوادث باید پاسخگو بوده و مورد پیگرد قانونی قرار گیرند. تمام اقدامات یکجانبه ای که صلح و تحریک به خشونت را تهدید می کند، باید متوقف شود.»

شش کشور اروپایی با اشاره به نشست امنیتی تدارک دیده شده توسط آمریکا میان تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی در بندر «عقبه» که در سایه اعتراضات و محکومیت آن از جانب مردم و گروه های مقاومت فلسطین برگزار شد، عنوان کردند: «ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم که از این روند خارج نشوند و به تعهداتی که داده‌اند با تنش زدایی در گفتار و عمل و بازگرداندن آرامش عمل کنند.»

آن‌ها در این بیانیه اقدامات غیرقانونی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری را به باد انتقاد گرفته و تاکید داشنند: «هیچ نتیجه مطلوبی جز صلح عادلانه و پایدار برای همه وجود ندارد. در این راستا، ما مخالفت شدید خود را با تمام اقدامات یکجانبه ای که راه حل دو دولتی را تضعیف می کند، از جمله گسترش شهرک سازی هایی که بر اساس قوانین بین المللی غیرقانونی هستند، تکرار می کنیم.»انگلیس، فرانسه، المان، ایتالیا، لهستان و اسپانیا از رژیم صهیونیستی خواستند «تصمیم اخیر خود را برای پیشبرد ساخت بیش از ۷ هزار واحد شهرک سازی در کرانه باختری و مشروعیت بخشی به شهرک ها در این منطقه را لغو کند.»

طرح حذف مقاومت در کرانه باختری

همزمان با اوج گیری خشونت های سازمان یافته دولت نتانیاهو و شهرک نشینان گویا برنامه جدی هم برای حذف گروه های مقاومت فلسطینی در کرانه باختری در جریان است. در همین باره منابع مطبوعاتی جزئیات طرحی را برای ریشه کن کردن مقاومت در نابلس و شهر جنین در کرانه باختری اشغالی فاش کردند. این طرح توسط اردن، تشکیلات خودگردان فلسطین، رژیم صهیونیستی و آمریکا تهیه شده است.

این منابع گفتند: «تشکیلات فلسطین قصد دارد موانع امنیتی در ورودی ها و تقاطع های جنین و نابلس ایجاد کند.» به نوشته این منابع، قرار است نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان در اقدامی ساختگی مانع هجوم نیروهای رژیم صهیونیستی به این شهرها شوند تا از شدت درگیری ها بکاهند و این موضوع را به عنوان موفقیتی بزرگ در شبکه های اجتماعی ترویج کنند. منابع یاد شده تصریح کردند برخی افراد ناشناس در مراکز امنیتی تشکیلات خودگردان تیراندازی می کنند و سپس این اقدام به مقاومت نسبت داده می شود و نیروهای تشکیلات خواهند توانست به بهانه ناامنی، مقاومت را سرکوب کنند.

منابع مطبوعاتی تاکید کردند که رژیم اشغالگر با کمک اردن و آمریکا حمایت مالی و نظامی لازم را برای از بین بردن مقاومت در جنین و نابلس فراهم خواهند کرد. این طرح قرار است در ده روز آینده آغاز شود. رسانه های وابسته به تشکیلات خودگردان و جنبش فتح نیز کمپینی رسانه ای برای تبلیغ این اتفاق به راه خواهند انداخت.هفته گذشته نشستی امنیتی در العقبه اردن بین مقامات تشکیلات خودگردان فلسطین و برخی مسئولان رژیم اشغالگر با مشارکت آمریکا، مصر و اردن برگزار شد. محور این گفتگوها که 8 ساعت طول کشید، بررسی طرح پیشنهادی آمریکا برای پایان دادن به مقاومت مسلحانه در  کرانه باختری پیش از ماه رمضان بود.

گروه‌های مسلح جدیدی در کرانه باختری سر برآورده‌اند

اگر چه طرحی در عقبه برای حذف گروه های مقاومت فلسطینی در کرانه باختری مطرح شده است، اما به نظر می رسد که این طرح عملا با شکست مواجه خواهد شد. چرا که نه تنها حذفی در کار نخواهد بود بلکه به دنبال افزایش خشونت ها و جنایات صهیونیست ها بستر برای شکل گیری گروه های مقاومت جددیدتری فراهم شده است.

در همین راستا نشریه انگلیسی اکونومیست، روز جمعه در گزارشی از وضعیت این روزهای فلسطین اشغالی و ناآرامی‌های ادامه‌دار نوشت که در میان نارضایتی فلسطینی‌ها از سیاست‌های تشکیلات خودگردان فلسطین گروه‌های مسلح جدیدی در کرانه باختری ظهور کرده‌اند. این نشریه به شکل مشخص روی عرین الاسود تمرکز می کند و می نویسد: «عرین الاسود مسئولیت یک سری عملیات از جمله کشته شدن یک نظامی صهیونیست در اکتبر ۲۰۲۲ را بر عهده گرفته است. همزمان حمایت از این گروه در میان فلسطینی‌ها در حال افزایش است و پوسترهای شهدای این گروه در بازار نابلس در همه جا دیده می‌شود و مغازه‌های کرانه باختری سربندهایی با عکس شهید ابراهیم النابلسی می‌فروشند.  اکونومیست نوشت: «بیشه شیران نشان دهنده نوع جدیدی از یک گروه فلسطینی است.»

طبق این گزارش، برخلاف دیگر جنبش‌ها، این گروه به هیچ یک از احزاب فلسطینی وابسته نیست و در بحبوحه نارضایتی از اقدامات و سیاست تشکیلات خودگردان فلسطین  و حملات مرگبار صهیونیست‌ها علیه فلسطینیان ظاهر شد و به گفته «مازن دنبق» از فرماندهان سابق گردان‌های «شهداء الاقصی» (شاخه نظامی جنبش فتح) هدف اصلی این گروه، مقاومت در برابر اشغالگری است و از جنبش فتح و حتی حماس هم حرف‌شنوی ندارد.

اکونومیست سپس نوشت: «به دلیل طبیعت  و ساختار این گروه، اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها به دشواری می‌توانند به مقابله با آن بایستند، هیچ فرمانده و رهبری برای مذاکره وجود ندارد.» البته به نوشته اکونومیست، تشکیلات خودگردان هم تلاش دارد در این میان نقش‌آفرینی کرده و با ارائه پیشنهاد حقوق ماهیانه، اقدام به جمع‌آوری سلاح‌های در دست نیروهای مقاومت کند. این ایده با اقبال کمی در نشست مواجه شد.

شکاف در ارتش

گروه جدیدی از افسران و سربازان ارتش اشغالگر به امضاکنندگان طوماری پیوستند که در آن اعلام کردند در صورتی که دولت طرح اصلاح دستگاه قضایی را تصویب کند، از حضور در خدمت ذخیره خودداری می‌کنند.به گزارش روزنامه یدیعوت آحارونوت نوشت، ۱۳۰ افسر و سرباز از واحدهای مهندسی یگان «یاهلوم» که در مأموریت‌های ویژه از جمله پشت خطوط دشمن تخصص دارند، به وزارت جنگ اسرائیل اطلاع دادند که در صورت تصویب اصلاحات قضایی با «مشکلاتی در انجام خدمت ذخیره» مواجه خواهند شد.

این روزنامه نوشت، نیروهای ذخیره از واحد مهندسی یاهلوم به ده‌ها سرباز در واحدهای نخبه مانند واحد شیلداگ، واحد ۶۶۹، واحد عملیات ویژه بخش اطلاعات نظامی، واحد ۸۲۰۰ عملیات و جنگ سایبری و سیستم نظارت نیروی هوایی ملحق می‌شوند.
یدیعوت به نقل از یکی از سربازان که این طومار را امضا کرده، نوشت: معتقدیم که در اینجا با شکاف بزرگی مواجه هستیم که در حال نفوذ در صفوف یگان‌های ذخیره است. اگر در گذشته به همزیستی مذهبی و سکولار، راست و چپ عادت داشتیم، وضعیت امروز فرق کرده است. تهدید نکردیم؛ اما می‌گوییم با تصویب اصلاحات، در اجرای دستورات برای انجام خدمات ذخیره‌ با مشکل مواجه می‌شویم.

ژنرال گابی اشکنازی، رئیس سابق ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی روز دوشنبه در کنفرانس سالانه مرکز تحقیقات امنیت «ملی» نسبت به پیامدهای خطرناک پدیده امتناع از انجام خدمت ذخیره هشدار داده بود. وی تاکید کرد: این یک خطر بزرگ برای نیروی نظامی اسرائیل است، زیرا اندازه واقعی اقتدار نیروی ذخیره در ارتش بسیار بیشتر از آن چیزی است که یک شهروند عادی تصور می‌کند، نیروی ذخیره همه یگان‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد و جزء ضروری قدرت ارتش اسرائیل است و قدرت ارتش برای مقابله با تهدید خارجی محسوب می‌شود.

موشه یعالون، وزیر پیشین جنگ رژیم صهیونیستی نزدیک به سه هفته پیش، نسبت به دریافت اطلاعات و ارتباطات از افسران ذخیره عالی رتبه و "اسرائیلی‌های معمولی" هشدار داد که در صورت تصویب این اصلاحات، از انجام خدمات ذخیره نظامی خودداری می‌کنند.دولت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به دنبال تصویب اصلاحات قضایی است که عمدتاً هدف از آن محدود کردن اختیارات دیوان عالی این رژیم، سلب اختیارات این دیوان درمورد لغو قوانین مغایر با قانون اساسی یا انتصابات غیرقانونی در دولت و تسلط بر کمیته انتصاب قضات است. هدف این اصلاحات، به طور کلی این است که بنیامین نتانیاهو از پرونده محاکمه جنایی و اتهامات فساد، گرفتن رشوه و خیانت در امانت تبرئه شود.

کلید واژه ها: اسرائیل نتانیاهو ارتش اسرائیل


( ۲ )

نظر شما :