اتحادیه فشار می آورد

مهاجران روس، مساله تازه بوسنی و اروپا

۰۸ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۱۷۹۸۶ اخبار اصلی اروپا
نویسنده خبر: سعید هاشمی
در چند ماه گذشته، افزایش تعداد شهروندان روسیه در گذرگاه های مرزی با کرواسی مشاهده شده است. پلیس مرزی بوسنی و هرزگوین می گوید: شهروندان فدراسیون روسیه بیشتر از طریق فرودگاه سارایوو، شهرهای توزلا و بانیا لوکا، و همچنین از طریق مسیر زمینی وارد بیهاچ می شوند. 
مهاجران روس، مساله تازه بوسنی و اروپا

دیپلماسی ایرانی: در سه ماه گذشته، 13هزار شهروند روسیه وارد بوسنی و هرزگوین  شده اند که این آمار توسط پلیس مرزی تایید شده است. اختلافات سیاسی دربوسنی و هرزگوین در مورد لغو رژیم بدون ویزا برای روس ها راه را برای عبور غیرقانونی از مرز با اتحادیه اروپا (EU) برای آنها باز می کند.

آنتون پروزرین، اهل یکاترینبورگ- روسیه، در یکی از اردوگاه‌های مهاجران در لیپا نزدیک بیهاچ، پیدا شده است. این مرد سی ساله اهل دامنه رشته کوه اورال که حالا تقریباً دو هزار کیلومتر با مسکو فاصله دارد، مدعی است سال هاست که راهی این منطقه از اروپا شده است. او چندین بار برای عبور از مرز کرواسی تلاش کرده و چند روز دیگر برای اولین بار از بیهاچ تلاش خواهد کرد.

اظهارات وی: "به خاطر جنگ نیست من مدتها پیش روسیه را ترک کردم. اگر بخواهید در مورد آن صحبت کنید به خاطر جنگی نیست که اکنون در حال وقوع است. من روسیه را به دلایل دیگری ترک کردم. من از طریق ترکیه راه رفتم و چندین زمستان در اینجا- بالکان بوده ام".

در چند ماه گذشته، افزایش تعداد شهروندان روسیه در گذرگاه های مرزی با کرواسی مشاهده شده است. پلیس مرزی بوسنی و هرزگوین می گوید: شهروندان فدراسیون روسیه بیشتر از طریق فرودگاه سارایوو، شهرهای توزلا و بانیا لوکا، و همچنین از طریق مسیر زمینی وارد بیهاچ می شوند. 

سوولاد هافمن، مشاور رئیس پلیس مرزی می گوید: در این مورد از رژیم بدون ویزا بین بوسنی و هرزگوین و فدراسیون روسیه سوء استفاده می شود، زیرا روس ها به عنوان گردشگر در بوسنی و هرزگوین نمی مانند.

پلیس مرزی تایید کرد که 13هزار شهروند فدراسیون روسیه در سه ماه گذشته وارد بوسنی و هرزگوین شده اند. بر اساس داده های پلیس مرزی، از ژوئن تا سپتامبر سال گذشته میلادی، 22هزار روس وارد بوسنی و هرزگوین شده و این در حالی است که تعداد 20هزار روس از آنجا خارج شدند.

در این باره اتحادیه اروپا در بروکسل انتظار دارد تا در این باره روادید ارائه شود. هیئت اتحادیه اروپا در بوسنی نیز تعلیق رژیم بدون ویزا را خواستار است، همانطور که صربستان اخیراً برای چندین کشور، در چارچوب دستورکار اروپایی و برای جلوگیری از ورود مهاجران غیرقانونی این کار را  انجام داد. 

آنها اعلام کرده اند: بوسنی و هرزگوین این مقررات را با سیاست ویزای اتحادیه اروپا هماهنگ نکرده، که پس از دریافت وضعیت نامزدی بوسنی در پایان سال گذشته، موظف است این کار را انجام دهد و تطابق کامل این کشور با سیاست ویزا در اتحادیه اروپا، که رژیم بدون روادید با روسیه را ارائه نمی کند، انتظار می رود!

در نتیجه این خبر خوبی نخواهد بود برای روس‌هایی که وارد بوسنی  می‌شوند و عمدتاً از طریق عبور غیرقانونی مرز به یکی از کشورهای اتحادیه اروپا ادامه مسیر می‌دهند. 
رژیم ویزا که همه اعضای اتحادیه اروپا به آن پایبند هستند، ورود اتباع برخی کشورها به اتحادیه اروپا را غیرممکن می کند، بنابراین بوسنی و صربستان که هنوز این کار را انجام نداده اند، سکوی پرشی بالقوه برای انتقال این افراد به غرب هستند.

موضوع تردد شهروندان روسیه به کشورهای شرق اروپا به طرق مختلف و عدم بازگشت به کشورشان و حتی عزیمت آنان به سایر کشورهای غربی از طریق این کریدور مهاجرتی مورد مداقه جدی کشورهای غربی است. 

در این زمان که جنگ روسیه با اوکراین بعد از یک سالگی خود وارد فازهای جدیدی می شود و دولت های غربی با حمایت های مادی و معنوی از اوکراین به نوعی در مقابل روس ها صف شماری کرده اند، بر این باور مصمم هستند که هر راه نفوذی را بر شهروندان روس مسدود کرده و از تردد آنان به کشورهای غربی جلوگیری کنند.

همچنان که در کشور بوسنی بر سر مسائل مختلف سیاسی و اجتماعی، مشکلات و موانع بزرگی وجود دارد و مهم ترین منشاء آنان را می توان از سویی در عدم وجود ساختار سیاسی متناسب و از سوی دیگر دخالت مستقیم و غیر مستقیم کشورهای ذی نفوذ در این سرزمین دانست، ارتباط سیاسی این کشور با روسیه نیز تحت تاثیر همین امر است. چرا که غربی ها بر این باور استوار هستند که با ایجاد فشارهای بیش از پیش بر صربستان و بوسنی؛ آن هم از طرق مختلف (تحریم، الحاق این کشورها به اتحادیه اروپا و ...) پروژه منزوی سازی روسیه در صحنه بین الملل و خصوصا منطقه شرق اروپا را پر رنگ تر کنند.

از همین رو، در موجودیت بوسنی و هرزگوین، رهبران سیاسی وجود دارند که با سیاست های کرملین همراه هستند و به صراحت اعلام کرده اند که  نمی‌توانند از چنین تصمیم های اتحادیه اروپا در قبال روابط روسیه با بوسنی حمایت کنند و مخالف لغو روادید با روسیه خواهند بود. 

المدین کوناکوویچ، وزیر جدید امور خارجه بوسنی و هرزگوین که به تازگی جایگزین خانم بیسرا تورکوویچ شده (که با مواضع و سیاست های کلی ایران همسو بود)، از جمله این افراد است که در این خصوص بیان کرده: "دیدگاه مخالفی دارد و می‌داند که هیچ توافقی در این باره وجود نخواهد داشت".

منبع: سارایوو تایمز/ ترجمه، تنظیم و ملاحظات کارشناسی، سعید هاشمی کارشناس مسائل شرق اروپا

سعید هاشمی

نویسنده خبر

کارشناس حوزه شرق اروپا و دکتری تخصصی جامعه شناسی سیاسی

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: روسیه شهروندان روس بوسنی و هرزگوین اتحادیه اروپا اروپا و بوسنی بوسنی و اروپا روسیه و بوسنی هرزگوین مهاجران روس


( ۶ )

نظر شما :