تظاهرات میلیونی و نقطه آغاز

تلاش برای کوچک نمایی تاثیر اعتصاب‌ها در فرانسه

۰۵ اسفند ۱۴۰۱ | ۲۰:۰۰ کد : ۲۰۱۷۹۰۸ اخبار اصلی اروپا
چالشی که اتحادیه های کارگری فرانسه با آن مواجه هستند‏، تبدیل کردن نارضایتی و خشم از گرانی به اعتراضات مردمی است که بتواند در نهایت دولت را مجبور کند برنامه هایش را تغییر دهد. رهبران این اتحادیه ها هشدار داده اند تظاهرات میلیونی روزهای اخیر صرفا نقطه آغاز بوده است.
تلاش برای کوچک نمایی تاثیر اعتصاب‌ها در فرانسه

دیپلماسی ایرانی: «برونو لومیر» وزیر دارایی فرانسه گفت بعید می داند اقتصاد این کشور تحت تاثیر اعتصاب های اخیر قرار گیرد که در اعتراض به برنامه افزایش سن بازنشستگی در فرانسه آغاز شده است. لومیر در مجمع اقتصادی داووس گفت: فکر نمی کنم اعتصاب ها واقعا تاثیر اقتصادی مهمی بر اقتصاد فرانسه داشته باشد. 

اخیرا بیش از یک میلیون نفر در شهرهای مختلف فرانسه در اعتراض به برنامه های امانوئل مکرون رئیس جمهور این کشور برای افزایش سن بازنشستگی تظاهرات کردند. این اعتراضات در میان موج اعتصاب ها در سراسر فرانسه صورت گرفت که موجب توقف رفت و آمد قطارها و تعطیلی پالایشگاه ها و کاهش تولید انرژی برق شده است. 

اتحادیه های کارگری فرانسه خواستار برپایی مجدد اعتراضات در سراسر این کشور در 31 ژانویه شده اند ولی دولت نیز هیچ نشانه ای از عقب نشینی بروز نمی دهد. لومیر در این خصوص گفت دولت فرانسه چنین اصلاحاتی را به شدت ضروری و آن را بهترین راه تامین رفاه بیشتر برای مردم فرانسه می داند. 

لایحه اصلاح نظام بازنشستگی شامل افزایش سن بازنشستگی به میزان دو سال و رساندن آن به 64 سال می شود. این لایحه هنوز نیازمند تصویب شدن در پارلمان است که حزب مکرون اکثریت مطلق را در آن از دست داده است ولی امیدوار است با حمایت محافظه کاران‏، این لایحه را به تصویب برساند. 

در شرایطی که اتحادیه های کارگری افزایش سن بازنشستگی را صرفا به نفع کارفرمایان و ثروتمندان می دانند‏ مکرون این اصلاحات را عادلانه و مسئولانه و ضروری برای بخش مالی دولت توصیف کرد. اما نظرسنجی ها نشان می دهد بخش اعظم فرانسوی ها با چنین اصلاحاتی مخالف هستند. طبق گزارش وزارت کشور فرانسه‏ در اعتراضات اخیر یک میلیون و یکصد هزار نفر در سراسر فرانسه شرکت کردند. 

همچنین در حالی که دولت فرانسه افزایش سن بازنشستگی را برای جلوگیری از ورشکستگی خود ضروری می داند‏، اتحادیه های کارگری معتقدند مبلغ مورد نیاز برای سرپا نگه داشتن نظام بازنشستگی را می توان از روش های دیگر مثل افزایش مالیات ثروتمندان و افزایش سهم کارفرمایان تامین کرد. 

چالشی که اتحادیه های کارگری فرانسه با آن مواجه هستند‏، تبدیل کردن نارضایتی و خشم از گرانی به اعتراضات مردمی است که بتواند در نهایت دولت را مجبور کند برنامه هایش را تغییر دهد. رهبران این اتحادیه ها هشدار داده اند تظاهرات میلیونی روز پنج شنبه صرفا نقطه آغاز بوده است.

منبع: الشرق الاوسط (انگلستان)
 

کلید واژه ها: فرانسه مالیات ثروتمندان ورشکستگی اقتصادی


( ۲ )

نظر شما :