چرا باکو دست از موج سواری علیه تهران بر نمی دارد؟

علی اف قید روابط با ایران را زده است

۰۱ اسفند ۱۴۰۱ | ۰۶:۰۰ کد : ۲۰۱۷۸۶۸ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
نویسنده خبر: عبدالرحمن فتح الهی
در سایه آنچه مطرح شد، جمهوری آذربایجان اگرچه طی بیش از دو سالی که از جنگ ۴۴ روزه پاییز سال ۲۰۲۰ قره‌باغ می‌گذرد، روابط شکننده‌ای را با ایران در پیش گرفته اما اکنون باکو بیش از همه به تبعات مختلف هرگونه درگیری و تنش با ایران واقف است، به همین دلیل علیپور این گزاره را پیش می‌کشد که پس از جوسازی‌های اخیر غرب علیه ایران، شاید باکو این ارزیابی غلط را پیدا کرده است که با برخی هجمه‌های دیپلماتیک و رسانه‌ای بتواند امتیازات خود را از ایران کسب کند.
علی اف قید روابط با ایران را زده است

دیپلماسی ایرانی: رئیس‌جمهور آذربایجان در اظهاراتی مدعی دخالت ایران در ماجرای حمله به سفارت باکو در تهران شد. به گزارش شبکه بلومبرگ، الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ در جمع خبرنگاران ادعایی را درباره حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در ایران مطرح کرد و گفت تشکیلات ایران پشت این ماجرا قرار داشته است. علی‌اف ادعا کرد که عدم دخالت سریع پلیس در ماجرا و این حقیقت که تلویزیون ایران به‌سرعت پس از بازداشت فرد ضارب با او مصاحبه کرده است، نشان می‌دهد که او از سوی تهران فرستاده شده بود.

رئیس‌جمهور آذربایجان در ادامه ادعاهای عجیب خود خواستار محاکمه کسانی شد که به گفته او ضارب را برای انجام این حمله تروریستی به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران فرستاده بودند. باکو پس از وقوع این حمله که با انگیزه‌های شخصی انجام گرفته بود، فعالیت سفارت خود در تهران را به حالت تعلیق درآورد و کارکنان و اعضای خانواده‌هایشان را از ایران خارج کرد. رئیس‌جمهور آذربایجان همچنین به خبرنگاران گفت که عادی‌سازی روابط با تهران به تحقیقات شفافی بستگی دارد که مسئولان حادثه را مورد بازخواست قرار می‌دهد.‌

با گذشت ۲۴ روز از حمله مسلحانه به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران کماکان موج‌سواری‌ها و فضاسازی‌های ضد ایرانی الهام علی‌اف ادامه دارد. ازاین‌رو آنچه بسیار جدی است و باید مورد ارزیابی قرار گیرد، به اهداف باکو در تداوم و تشدید این فضای روانی مخرب علیه تهران بازمی‌گردد. در این راستا سؤال مهم‌تری که به ذهن متبادر می‌شود، این است که آیا الهام علی‌اف قید روابط با تهران را زده است؟ چراکه رئیس‌جمهوری آذربایجان در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ عادی‌سازی روابط با تهران را به انجام تحقیقات شفافی منوط کرده است که در سایه آن همه مسئولان حمله به سفارت این کشور در تهران محاکمه شوند.

«شرق» در گزارش ۱۹ بهمن به بررسی چرایی تداوم و اهداف هجمه‌های علی‌اف علیه تهران پرداخته بود. در این راستا امیر علیپور در گفت‌وگویی به سه موضوع کلیدی اشاره دارد که در واقع موتور محرکه حملات جمهوری آذربایجان علیه ایران بعد از حادثه حمله به سفارت بوده است؛ نخستین هدف تلاش برای ایجاد فضایی است که باکو بتواند دالان موهوم زنگه‌زور را به جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان تحمیل کند. دومین هدف به باور این کارشناس ناظر به شکل‌گیری بستر برای توجیه مناسبات سیاسی، امنیتی، دیپلماتیک، نظامی و دفاعی باکو - تل‌آویو به‌ویژه در منطقه قره‌باغ است. اما سومین هدف از منظر این تحلیلگر به یافتن توجیهی از سوی باکو برای مقابله با جریانی مانند حسینیون در جمهوری آذربایجان بازمی‌گردد.

در سایه آنچه مطرح شد، جمهوری آذربایجان اگرچه طی بیش از دو سالی که از جنگ ۴۴ روزه پاییز سال ۲۰۲۰ قره‌باغ می‌گذرد، روابط شکننده‌ای را با ایران در پیش گرفته اما اکنون باکو بیش از همه به تبعات مختلف هرگونه درگیری و تنش با ایران واقف است، به همین دلیل علیپور این گزاره را پیش می‌کشد که پس از جوسازی‌های اخیر غرب علیه ایران، شاید باکو این ارزیابی غلط را پیدا کرده است که با برخی هجمه‌های دیپلماتیک و رسانه‌ای بتواند امتیازات خود را از ایران کسب کند.

درحالی‌که به باور این تحلیلگر، جمهوری اسلامی ایران در هر شرایطی و در هر جایگاهی از آن میزان قدرت و نفوذ منطقه‌ای در برابر همسایگان خود برخوردار است که کسی جرئت و اجازه تنش با تهران را نداشته باشد. به همین دلیل است که علیپور تأکید دارد که هیچ‌گاه علی‌اف از مرز لفاظی و تهدید کلامی عبور نکرده است. هر چه هست باید به این نکته توجه داشت که حسن همجواری میان کشورهای همسایه در منطقه‌ای نظیر قفقاز می‌تواند آینده روشنی به لحاظ اقتصادی برای همه این کشورها به ارمغان آورد.

موج الهام علی‌اف قطعا بیش از هر چیز تهدیدی برای این آینده روشن خواهد بود که آن را باید ‌تحت تأثیر اسرائیل و کشورهایی از این دست دانست که فعالیت گسترده‌ای را در تقابل با ایران و بسط فعالیت‌های ضدایرانی آغاز کرده‌اند. با این همه ایران همچنان به حسن همجواری وفادار است و وفادار نیز خواهد بود.

البته این معنایش سکوت در برابر این نیست که هر کشوری به خود اجازه دهد تا هجمه‌هایی را علیه ایران نمایندگی کند. امید که آذربایجان نیز به مقتضیات حسن همجواری تن دهد، در غیر این صورت به دلیل چنین اوهامی باید منطقه قفقاز تنش‌های بیشتری را همواره تجربه کند. صحبت‌های اخیر علی‌اف و موج او برای ما بیش از آنکه واژه‌هایی از سوی آذربایجان باشد، کلامی است که به نظر می‌رسد دیگرانی دیگر برای موج الهام کوک کرده‌اند. به امید فردایی بهتر برای ایران و آذربایجان در کنار یکدیگر./شرق

عبدالرحمن فتح الهی

نویسنده خبر

روزنامه نگار و کارشناس ارشد روزنامه نگاری سیاسی و عضو تحریریه دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ایران جمهوری آذربایجان الهام علی اف حمله به سفارت آذربایجان اسرائیل امیر علیپور


( ۲۴ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ | ۰۷:۱۷
اگر این چنین است وقطع روابط ضروری است تعلل نکنید۔سفیر ایران در اذربایجان شخصیت شناخته شده وبا تجربهای است۔نظر ایشان چه میباشد؟ تصور من این است که اذربایجان به رابظه با ایران بیشتر نیازمند است۔البته ایران نیازمند است از همسر این مرد مهاجم که مطمئنا عقد نامه هم دارد جهت محاکمه او بازجوئی کند۔ایران یا آذربایجان۔
ناشناس ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ | ۰۸:۰۵
بهتر . کلاغ که از باغ قهر کنه ، سالی دویست تا گردو به نفع باغبانه .‌ هر چی بیشتر این یارو لفاظی کنه موقع بازگشت بیشتر باید باج بدهد . دیگه بیشتر از امارات و عربستان که نیستند . امارات بازگشت ، عربستان هم در نوبته . بهترین تصمیمی که گرفته شد همین بود که بعد از بستن در سفارت ، ایران با بی محلی پاسخ داد . کمی تا قسمتی شستشون خبر دار شد که عددی نیستند .
سعید تبریزلی ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ | ۰۹:۳۵
دلیل شکم درد شما شکست سیاستهای پانفارسی در قفقاز است. شما به جای ترک ها ارمنی ها را برگزیدید و باختید. لفاظی و رجزخوانی پبشه تاریخی شماست.
مهندس مهراب لاهیجانی ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۷
به نظر سه مورد زیر باید از سوی ایران محقق شود : توجیح مردم غیور اذریان ایران که این موضوع اصولا مطلبی ژئوپلیتیک و مرتبط با قدرت و منافع ملی ایران است و ارتباطی با برخود له یا علیه هیچ قومیت عزیز ایرانی نیست. همانند جنگ ایران و عراق که همه ملت در برابر دشمن عرب زبان متحد شده اند. چون ایران و عراق بود و نه دو قوم با هم. فشار بر مبادی صاردات نفت و گاز باکو از سوی نا راضیان رژیم علیف، حامیان متوهم او را بر سر عقل میاورد. تسلیح اشکار ارمنستان .
مهدی ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۲:۱۸
آیا تصاویر ۵۰ دقیقه ای دوربین های مدار بسته سفارت آذربایجان در تهران را ملاحظه کرده اید ؟ به نویسنده محترم و بقیه حقیقت جویان پیشنهاد می کنم نگاهی به اتفاقات این حدودا ۵۰ دقیقه بیندازند . بارها پخش تلویزیونی شده است ....
ناشناس ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۳:۳۰
ای داد . ای بیداد . بیچاره شدیم رفت . آب و برق و گاز و نان و امنیت و اقتصاد و تجارت و آموزشمان رفت روی هوا . تو را بخدا یک نفر برود این الهام را از خر شیطان پایین بیاورد . اگر قید رابطه با ایران را بزند اونوفت ما با این مصیبت بزرگ چه خاکی به سرمان بریزیم .
علی۸۹ ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۴:۲۶
درسته که اقای علی اف داره زیاده روی میکنه و از این حادثه دنبال منافع خودش است ولی انصافا سفارتخانه ها در ایران زیاد مورد حمله قرار میگیرند و این در شان کشور ایران نیست .
ایرانی ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۶:۳۶
یه عده پانترک فقط صحبت‌های اربابان شان را تکرار می‌کنند. یعنی اتفاقی که در ایران افتاد بدتر از ترور سفیر روسیه توسط مامور پلیس داعشی در مقابل دوربین ها در ترکیه بود؟ واقعیت این است که تفکر نژادپرستی سر سازگاری با هیچکس ندارد.
علی ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ | ۲۱:۲۹
به نظر من سوالاتی را باید طرف ایرانی جواب دهد از عهده ی هیچ کس دیگری بر نمی آید. سیاست نادرستی که ما در قبال این گونه مسائل پیش گرفته ایم شخصیت ایران وایرانی را زیر سوال می برد. یعنی جواب دادن به سوالات مطرح شده در مورد حمله ی به سفارت کشور دوست وبرادر آذربایجان ، این قدر سخت است. تحقیقات ومصاحبه سرپایی از مهاجم قاتل بدون درنظر گرفتن تصاویر دوربین های مدار بسته که متعاقباٌ پخش شده از پلیس پایتخت درو از انتظار است. فقط کافی است خود را در جای طرف مقابل گذاشته و جوابهای داده شده را ببینید خواهید دید که هیچ منطقی پشت اظهارات مهاجم و تحقیقات انجام شده وجو ندارد. درهرحال به نظر می آید بهترین کار این است که با صداقت تمام مثلاٌ اظهار شود کار ، کار نیروهای خود سر است . می دانم که احتمال صد درصدنظر من منتشر نمی شود ولی حداقل نظرات فردی به نام ناشناس را هم که مانند زنها خاله زنک بازی در می آورد منتشرنکنید تا سطح سایت بیشتر از این تقلیل پیدا نکند.
خسرو ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ | ۲۱:۲۳
گیرم الهام علیف عامل استکبار جهانی است و ما طرفدار مردم شیعه آذربایجان هستیم لازم نیست به مردم آذربایجان توضیح دهیم که چرا به سفارتشان حمله شده است ؟ نباید دادگاهی موضوع را بررسی کند؟ گیرم شخص حمله کننده مشکلات روانی داشته است لازم نیست مستندات حقوقی و پزشکی آن با شرح کامل ماجرا به مردم آذربایجان اعلام شود؟ چرا واردانیان به عنوان یک رهبر شورشی یک گروه مسلح تجزیه طلب می‌تواند در ایران آزادانه رفت و آمد کند حتی با یک روزنامه مصاحبه کند ؟ اگر مثلا رهبر گروه جدایی طلب پژاک یا کومله در جمهوری آذربایجان باشد ما قبول می کنیم ؟ رفتار الهام علیف دست ما نیست ممکن است از هر جایی تاثیر بگیرد ولی رفتار خودمان که دستمان هست باز مثل یک ماه گذشته سانسور کنید آفرین
ایراندوست ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۲۳:۲۵
مگر رهبران تجزیه طلب آذربایجان و تلویزیونهایی مثل گونز تی وی و همینطور کسانی که ادعای الحاق خاک ایران را دارند از،جمله پانترکها، در باکو و ترکیه نیستند جناب به اصطلاح خسرو؟