بازوی روابط امنیتی بن‌سلمان و رژیم صهیونیستی کیست؟

۳۰ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۸:۱۰ کد : ۲۰۱۷۸۶۵ سرخط اخبار

یک رسانه فرانسوی در گزارشی از بازوی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی برای برقراری روابط با رژیم صهیونیستی در چارچوب عادی سازی روابط امنیتی به صورت غیر علنی پرده برداشت.

به گزارش ایسنا، سایت فرانسوی «اینتلیجنس آنلاین» در گزارشی در این باره نقش «عبدالعزیز بن محمد الهویرینی»، رئیس دستگاه امنیتی عربستان سعودی در راستای برقراری روابط با اسرائیل را فاش کرده است.

طبق این گزارش، الهویرینی یکی از نزدیکان سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان و سود برندگان از عملیات "پاکسازی" است که توسط محمد بن سلمان در سال ۲۰۱۷ آغاز شد.

این رسانه همچنین فاش کرد: مسؤولیت‌های الهویرینی از مبارزه با فساد و ردیابی الکترونیکی گرفته تا مبارزه با «تروریسم» و ​​نظارت بر کسانی که به خط مشی رسمی حکومت پایبند نیستند، متغیر است. تسلط تدریجی محمد بن سلمان و تیم وی بر تمام ساختارهای قدرت در عربستان سعودی موقعیت الهویرینی را تقویت کرد و از آنجای که ریاست امنیت  کشور، همان هیئت امنیت داخلی است که توسط سلمان در ۲۰ ژوئیه ۲۰۱۷ تأسیس شد، الهویرینی نیز در ارتباط مستقیم با بن سلمان قرار گرفت که از سپتامبر ۲۰۲۲ نخست وزیر شده است.

الهویرینی بیش از ۳۰ سال مقام امنیتی در وزارت کشور سعودی بوده و در پی حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، که توسط ۱۹ تروریست از جمله ۱۵ سعودی انجام شده، در مذاکرات با واشنگتن شرکت کرده است و در سال ۲۰۰۶ ریاست اداره کل تحقیقات عربستان را به دست گرفت. این اداره در سال ۱۹۵۵ تأسیس شد و به عنوان دستگاه اطلاعاتی داخلی فعالیت می‌کند و نیروی پلیس مخفی خاص خود را دارد که برای ردیابی "مخالفان سیاسی" مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی از افسران این اداره در اتفاقات جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی در سفارت ریاض در آنکارا نقش داشته‌اند.

طبق این گزارش، الهویرینی در آن زمان مرد دوم  وزارت کشور عربستان بود و به دلیل وفاداری خود به پادشاه از ملک سلمان پاداش دریافت کرد و وی پس از انجام اقدامات محرمانه در راستای سرنگونی محمد بن نایف، ولیعهد سابق عربستان به عنوان اولین مدیر کل بخش امنیت پیشگیرانه منصوب شد. وی سپس در ژوئن سال ۲۰۱۷ به مقام وزیر رسید و به عنوان رئیس بخش امنیت پیشگیرانه، مسؤولیت دستگاه‌های امنیتی را به عهده گرفت که تا آن زمان در دست حامیان بن نایف بود. پس از اولین موج تغییرات در عربستان، الهویرینی همچنین کنترل نیروهای ویژه، نیروهای واکنش سریع و فرماندهی کلی حمل و نقل هوایی امنیتی را به دست گرفت.

«اینتلیجنس آنلاین» در ادامه آورده است: رئیس سازمان امنیت عربستان از مه ۲۰۲۲، گروه جدید  حامی بن سلمان را به خدمت  گرفت؛ از جمله آن‌ها «احمد العیسی» و همچنین «عبدالله العویس» هستند و العویس به دومین فرد سازمان امنیت عربستان تبدیل شد تا به الهویرینی در مأموریت دشوار عادی‌سازی روابط امنیتی  با اسرائیل کمک کند.

طبق این گزارش، نمایندگان تجاری اسرائیل و به ویژه افراد مرتبط با امنیت فضای مجازی طی دوره اخیر بارها به ریاض سفر کرده‌اند و به نظر می‌رسد العویس از کارآیی فناوری الکترونیکی اسرائیل رضایت دارد و برخی از آنها از جمله جاسوس افزار پکاسوس به عربستان منتقل شده است. العویس اخیرا به منظور پایه ریزی یک همکاری اطلاعاتی به مراکش سفر کرده که روابط خود را با اسرائیل در دسامبر سال ۲۰۲۰ عادی کرده است.

این رسانه فرانسوی در پایان نوشت: همچنین الهویرینی به عنوان عضو هیئت مدیره آژانس ملی امنیت سایبری، به ترسیم یک نقشه راه سایبری برای ریاض کمک می‌کند.


( ۲ )

نظر شما :