همزمان با ادامه شنبه های اعتراضی علیه نتانیاهو

احتمال ورود به فاز ترورهای سیاسی

۰۱ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۱۷۸۴۷ اخبار اصلی خاورمیانه
 شنبه هفته جاری، (۱۸فوریه) «یعقوب شبتای»، رئیس پلیس رژیم صهیونیستی ضمن هشدار درباره امنیت عمومی در سرزمین‌های اشغالی، گفت که «تمامی دستگاه‌های امنیتی اسرائیل در حال آماده شدن برای مقابله با سناریوی سوءقصد و ترورهای سیاسی به دلیل اختلافات داخلی هستند.»
احتمال ورود به فاز ترورهای سیاسی

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: به موازات برگزاری هفتمین شنبه اعتراضی در اراضی اشغالی، رئیس پلیس رژیم صهیونیستی ضمن اعلام نگرانی عمیق خود از تنش‌ها و اختلافات در سرزمین‌های اشغالی تاکید کرد که تل‌آویو در آستانه تکرار سناریوی سوءقصد و ترورهای سیاسی بین مقامات است.

حدود ۲۵۰ هزار اسرائیلی در اعتراضات سراسری علیه طرح جنجالی اصلاحات سیستم قضایی دولت بنیامین نتانیاهو بار دیگر به خیابان‌ها رفتند. به گزارش اورشلیم پست، این اعتراضات که در بیش از ۶۰ نقطه در اراضی اشغالی شروع شد، برای هفتمین هفته است که برگزار می‌شود. این روزنامه افزود، حدود ۱۳۵ هزار تن تنها در خیابان‌های تل‌آویو در تظاهرات شرکت کردند.

پلیس نیز تعدادی از میادین و خیابان‌های اصلی را همزمان با تظاهرات اعتراضی ضد دولت نتانیاهو را بست این در حالی است که معترضان از نتانیاهو خواسته‌اند به دلیل تحت پیگرد بودنش در مسائل مختلف فساد استعفا کند. تظاهرات همچنین حیفا، قدس اشغالی و بئر السبع را شامل شد. یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون و رئیس حزب «یش عتید» گفت: آنها نمی‌توانند دادگاه عالی را از بین ببرند آنهم فقط به این دلیل که نخست‌وزیر با لیستی از اتهامات روبه‌روس است و معاونش مجرم محکوم شده است.

همچنین تزیپی لیونی، وزیر سابق دادگستری گفت، مسئول این اختلافات بنیامین نتانیاهو است. مخالفان این طرح اصلاحات را «کودتا» توصیف کرده‌اند، در حالی که نتانیاهو از آن دفاع کرده و گفته که هدف آن بازگرداندن تعادل بین سه قوه است.

اپوزیسیون بر این باور است که هدف اصلی اصلاحات پیشنهادی ائتلاف حاکم، «تبرئه نتانیاهو از اتهامات فساد در سه پرونده‌ای است که علیه او باز است» و علاوه بر این، درها را برای متحدش درعی باز می‌کند تا با وجود محکومیت او به کلاهبرداری مالیاتی و سرقت برای بار دوم تصدی یک وزارتخانه را برعهده بگیرد. اپوزیسیون معتقد است هدف از این طرح پایان دادن به نقش قوه قضاییه به عنوان یک نظام مستقل است.

تایمز آو اسرائیل نیز نوشت، طرح‌های قوانین اصلاح قضایی دوشنبه ۲۰ فوریه در جلسه کامل کنست (پارلمان اسرائیل) مطرح خواهد شد. دفتر یاریو لوین، وزیر دادگستری تاکید کرد، دولت به رغم درخواست‌های اسحاق هرتزوگ، رئیس اسرائیل برای تعویق موعد رای گیری قصدی برای تعویق رای گیری ندارد. 

براساس تحلیل‌ها و ارزیابی‌های رسانه‌های عبری، نتانیاهو  قصدی برای گفت‌وگو با معارضان یا عقب نشینی از تصویب طرح خود ندارد و قرار است که جلسه رای‌گیری درباره کلیات این اصلاحات روز دوشنبه این هفته در کنست [پارلمان رژیم صهیونیستی] برگزار شود.

در مقابل، گروه‌های سازماندهی تظاهرات شهرک‌نشینان صهیونیست نیز سه‌شنبه، (۱۴فوریه) اعلام کردند که روز دوشنبه با برگزاری تظاهراتی سراسری در قدس و سرزمین‌های اشغالی، در مقابل ساختمان کنست تجمع کرده و اقتصاد رژیم صهیونیستی را فلج خواهند کرد.

نگران ترورهای سیاسی هستیم

 شنبه هفته جاری، (۱۸فوریه) «یعقوب شبتای»، رئیس پلیس رژیم صهیونیستی ضمن هشدار درباره امنیت عمومی در سرزمین‌های اشغالی، گفت که «تمامی دستگاه‌های امنیتی اسرائیل در حال آماده شدن برای مقابله با سناریوی سوءقصد و ترورهای سیاسی به دلیل اختلافات داخلی هستند.»

طبق گزارش پایگاه خبری «آی 24 ، شبتای ضمن اشاره به اینکه مقامات رژیم باید از حمل سلاح توسط شهرک‌نشینان حمایت کنند، تاکید کرد: «اسرائیل در دوره تنش و اضطراب به سر می‌برد و این وضعیت در حال وخیم‌تر شدن است که باید با این تشدید تنش مقابله کنیم.» عصر روز شنبه، روزنامه صهیونیستی «معاریو» به نقل از شبتای نوشت که سرویس‌های امنیتی تل آویو «هشدارهای زیادی در مورد احتمال وقوع عملیات‌های ترور» دریافت کرده‌اند. او تاکید می‌کند که «نگرانی‌هایی واقعی» در مورد وقوع چنین عملیات‌هایی وجود دارد.

رئیس پلیس رژیم اشغالگر در ادامه صحبت‌هایش تصریح کرد که سرویس‌های امنیتی رژیم صهیونیستی «هر بیانیه یا تهدیدی را در مورد ترورهای داخلی در زمینه سیاسی بررسی می‌کنند.» شبتای اذعان می‌کند: «این وضعیت مرا، همواره بیدار نگه می‌دارد. ما در یک مسیر تند از لفاظی‌های تحریک‌آمیز هستیم. این فرصتی است تا همه را دعوت کنیم نفس عمیقی بکشند و به خشونت کلامی متوسل نشوند. ما پیش از این نیز شاهد ترور نخست‌وزیر و پرتاب نارنجک در اعتراضات بوده‌ایم. باید ارتفاع این شعله را کم کنیم. ما هر کاری که بتوانیم برای جلوگیری از آن انجام خواهیم داد. همه سرویس‌های امنیتی برای مقابله با این امر آماده می‌شوند.»

در همین خصوص، روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» نیز گزارش داده بود که تنش‌ها بین «ایتمار بن‌گویر»، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی و شبتای در حال افزایش است؛ به طوری که روابط این دو «در حال انفجار» توصیف می‌شود. براساس گزارش این رسانه عبری‌زبان، تنش میان وزیر امنیت داخلی و رئیس پلیس رژیم اشغالگر «تنها به مسائل کاری و حرفه‌ای برنمی‌گردد، چرا که شبتای احساس می‌کند بن گویر به دنبال تحقیر شخص او است.»

- قدس اشغالی همچنان ناآرام

در حالی که طی 24 ساعت گذشته 26 عملیات مقاومتی علیه صهیونیست‌ها در کرانه باختری صورت گرفته، شهرک‌های قدس اشغالی از صبح امروز شاهد نافرمانی مدنی سراسری در تقابل با اشغالگران است. شهرک‌های «شعفاط»، «جبل المکبر»، «الرام»، «عناتا» و «العیسویة» در قدس اشغالی از صبح دیروز (یکشنبه، ۱۹ فوریه) نافرمانی مدنی را آغاز کرده‌اند.

به اعلام رسانه‌های فلسطینی، گروه‌های ملی و اسلامی و جنبش جوانان کارگر فلسطین در قدس اشغالی، روز گذشته طی فراخوانی خواستار نافرمانی مدنی، عدم حضور بر سر کارهایشان، تحریم اشغالگران و تعامل با آنها چه در معاملات رسمی و پرداخت قبوض، عوارض، مالیات و شهرداری اشغالگران شده بود.

این گروه‌ها همچنین خواستار بستن راه منتهی به اردوگاه «شعفاط» و عدم دادن اجازه عبور و مرور و بستن ورودی شهرک عناتا شدند و از مردم فلسطین خواستند که تنها به بیانیه‌های صادره از سوی طرف‌های رسمی اعتماد کنند. این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد از پنجشنبه پیش، اعتصابی فراگیری در اردوگاه شعفاط در اعتراض به سیاست صهیونیست‌ها در سوء‌استفاده، محاصره و مجازات جمعی فلسطینی‌ها، آغاز شد. 

این اعتصاب و نافرمانی مدنی در واکنش به جنایات روزانه اشغالگران علیه فلسطینی‌ها، بازداشت و کشتار آنها، تخریب منازلشان و در اعتراض به تجاوزها صورت می‌گیرد. رژیم صهیونیستی اخیرا تجاوزات روزانه علیه ساکنان اردوگاه شعفاط و شهرک عناتا را تشدید کرده و با بستن گذرگاه در برابر رسیدن فلسطینیان به دانشگاه‌ها و محل کار خود مانع‌تراشی می‌کنند.

این نافرمانی مدنی در حالی است که مقاومت فلسطین طی ۲۴ ساعت گذشته ۲۶ عملیات مقاومتی انجام داده‌اند. از این میان پنج عملیات تیراندازی، دو عملیات انفجار بمب، سه پرتاب کوکتل مولوتوف و آتش‌زدن یک ایست نظامی و خودروی نظامی و برافروختن آتش درگیری در ۱۴ نقطه تقابل صورت گرفت.

کلید واژه ها: اسرائیل بنیامین نتانیاهو


( ۳ )

نظر شما :