در راستای تشدید تنش با تهران

اسرائیل و آذربایجان گزینه نظامی با ایران در سر دارند؟

۱۲ بهمن ۱۴۰۱ | ۲۰:۰۰ کد : ۲۰۱۷۴۷۴ اخبار اصلی آسیا و آفریقا خاورمیانه
تهران به طور رسمی، از باکو به خاطر حمله به سفارتش عذرخواهی کرد، روسای جمهوری دو کشور در گفت وگوی تلفنی درباره این وضعیت گفت وگو کردند. با این وجود آذربایجان تصمیم به تخلیه سفارت گرفت که به طور غیرمستقیم حاکی از آمادگی مقدماتی نوعی درگیری با ایران بر اساس سناریوی اوکراینی است.
اسرائیل و آذربایجان گزینه نظامی با ایران در سر دارند؟

نویسنده: ستانیسلاف تاراسوف

دیپلماسی ایرانی: پس از انتشار گزارش هایی در مطبوعات غربی مبنی بر حمله به تاسیسات نظامی ایران در شب 29 ژانویه، از جمله ادعای حمله به ساختمان های دولتی، به ویژه مقر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و همچنین قرارگاه نیروی ویژه قدس، احساس می شد که تهاجم خارجی علیه ایران انجام می شود. اما، صبح روز بعد، تهران واکنش نشان داد. وزارت دفاع گفت: یگان های پدافند هوایی این کشور حمله پهپادی به یک کارگاه نظامی در مرکز اصفهان را دفع کردند. بر این اساس، می توان گفت که فقط این حادثه بوده و واقعیت های انفجار در شرکت های پدافندی در شهرهای همدان و کرج که در آن پهپادهای نظامی مونتاژ می شوند، به طور رسمی تایید نشده است.

با این وجود، شکاف اطلاعاتی ایجاد شده توسط تهران به سرعت توسط خبرنگاران خارجی پر شد. شبکه تلویزیونی عربی العربیه اولین رسانه ای بود که حمله کرد. این شبکه با اشاره به منابع خود مدعی شد که امریکا و کشور دیگری در حمله به تاسیسات نظامی در اصفهان دست داشته اند. به دنبال آن، آسوشیتد پرس اعلام کرد که تهران هدف حملات پهپادی اسرائیل قرار گرفته است.

برخی از کارشناسان غربی شروع به سخن گفتن از پیچیدگی های شدید میان باکو و تهران در رابطه با حمله مسلحانه به سفارت آذربایجان در ایران کردند – آنها می گویند که باکو اقدامی انتقام جویانه علیه تهران انجام داده است. در همان زمان، حمله به سفارت آذربایجان بلافاصله با حمله به کنیسه در بیت المقدس همراه شد. این وضعیت همچنان مرموز است، زیرا ویدئوهای ارائه شده توسط ایران و گزارش های رسمی حملات هواپیماهای بدون سرنشین را تایید نمی کنند.

تهران به طور رسمی، از باکو به خاطر حمله به سفارتش عذرخواهی کرد، روسای جمهوری دو کشور در گفت وگوی تلفنی درباره این وضعیت گفت وگو کردند. با این وجود آذربایجان تصمیم به تخلیه سفارت گرفت که به طور غیرمستقیم حاکی از آمادگی مقدماتی نوعی درگیری با ایران بر اساس سناریوی اوکراینی است: تلاش برای تضعیف تهران به صورت نیابتی و از طریق آن، تضعیف موقعیت روسیه در قفقاز و خاورمیانه. اما، راز اینجاست. تهران رسما انتقاد تندی از اسرائیل  نکرده است.

روسیه هم با اسرائیل و هم با ایران و آذربایجان روابط خوبی دارد، در شرایط تشدید درگیری ها در حول تهران، می تواند به عنوان میانجی مورد اعتماد همه طرف ها عمل کند تا آنها را از یک سناریوی فاجعه آمیز دور نگه دارد. با این وجود، تاکنون هیچ تشدید تنش نظامی در مسیر ایران – اسرائیل یا ایران – آذربایجان برنامه ریزی نشده است، اگرچه خطر درگیری های زمینی در سرزمین هایی به نیابت همچنان وجود دارد. در این میان، مقامات ایران به صراحت، اعلام می کنند که این کشور هیچ برنامه ای برای حمله به کسی از جمله اسرائیل ندارد.

در حال حاضر، تهران در یک مکث سیاسی قرار دارد و آماده پایان دادن به زنگ خطر است. آنچه در حال رخ دادن است را می توان بخشی از جنگ اطلاعاتی و دیپلماتیک با تزهای مربوط به تدارک حمله ایران و تهدید حمله اسرائیل به ایران و راکتورهای آن دانست. اما سوال اینجاست که آیا همه چیز فقط به حوزه اطلاعاتی و دیپلماتیک محدود خواهد شد؟

منبع: رگنیوم (روسیه) / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: ایران و روسیه ایران و آذربایجان ایران و اسرائیل ایران و آذربایجان و اسرائیل حمله به تاسیسات نظامی اصفهان جنگ با ایران الهام علیف ولادیمیر پوتین حمله به سفارت آذربایجان حمله به سفارت جمهوری آذربایجان بیت المقدس فلسطین فلسطین و اسرائیل


( ۸۸۹ )

نظر شما :

خطیر ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ | ۲۳:۰۷
اگر خدای نکرده جنگی بین ایران و اذربایجان پیش بیاد ایران باید اول اسراییل را ازبین ببره
یک ایرانی ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۳:۲۰
با تمام وجودم از جنگ بیزارم همیشه ازخدا خواستم هیچ جای دنیاجنگ نباشه ولی بعضی وقتها نمیشه از جنگ جلوگیری کرد الانم به نظرمیرسه جنگ بین ایران و خیلی از کشورها اجتناب ناپذیره پس باید خیلی هوشیار باشیم و منطقه رو بخوبی شناسایی کنیم تا درصورت جنگ غافلگیرنشیم ومحکم به کشورهای متخاصم پاسخ دهیم تا دیگر کشورها جرات همگاری با دشمن را نکنند ولی اگر کوتاه بیاییم خیلی از این کفتارها از لانه هایشان بیرون امده و ادعای گندگی میکنند
حمیدپور ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۳:۲۶
لعنت بر صهیونیست؟ جنگ خون بیچارگی خاورمیانه اوکراین ملت ایران بخاطر صهیونیست کثافت
جلال ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۴:۵۹
ما آماده و منتظر حرکات دیوانه وار بادکوبه هستیم و استقبال میکنیم لنکران سلام
مهدی ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۷:۴۶
مال این حرفا نیستن حمله نظامی کنن
ایرانم ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۸:۰۷
ایران بایست طوری گوش آذربایجان وبکشع که اسرائیل اون دوروبرهاپیداش نشه
حامد ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۸:۵۷
خود باکو پشت این قضیه است. اقدامات اخیر علیف حاکی از این است که از قبل اطلاع داشتند و برنامه ریزی کرده بودند.
ایرانی ایرانخواه ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۲
همنچور که از این مقاله و سایر مقالات چاپ روسیه پیداست این کشور به طور روشنی سعی داره با تحریک بین ایران و باکو جنگ برقرار کنه تا در وهله نخست توجه ها از سمت اوکراین منحرف بشه در وهله دوم تا زمانی که خودش اون ور درگیره، قضیه قره باغ حل نشه تا جاپای خودش رو از دست نده. ایران به جای نیابت کشور دیگر فقط و فقط باید منافع میهنی ایران و ایرانی رو در دستور کار قرار بده و با برقراری روابط متوازن با باکو و ایروان اونها رو با موازنه منفی کنترل کنه.
آتیلا ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۹
روسها تلاش می کنند با تحریک ایران جبهه جدیدی باز کنند تا بلکه بتوانند از زیر فشار همه جانبه یکمی نفس بکشند و توجهات کاملا واضحه که سعی در بحران سازی و ایجاد تشنج با ایران و آذربایجان را در برنامه های خود دارند
ایرانی غیور ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۰:۵۸
اسرائیل و آذربایجان بازیچه دست وهابیت و یهودیت آمریکایی اند و هیچ غلطی نمی توانند بکنند.جز نابودی خودشان
حزب الله ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۳:۰۵
اگه اسرائیل حماقت کنه بدبخت میشه اون موقع دیگه اسرائیلی وجود نداره.خیلی مخلصیم.
حزب الله ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۳:۰۶
اگه اسرائیل بخواد حماقت بکنه و جنگ راه بیاندازد با اینکه میدونه ایران چقدر موشک داره این حماقت رو نمیکنه چون دیگه روی نقشه جغرافیا اسرائیلی وجود نداره.خیلی مخلصیم
پیام ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۱:۱۴
اسرائیل غلط کرده حمله نظامی کنه اسرائیل در همان روزه اول شخم زده میشه و اسرائیل تبدیل به مکاعیل میشه اگه آنها سربازان گمنام امام موسی داره ما امام زمان داره و اسرائیل هیچ غلطی نمیتوانه بکنه،
dr.soleimani ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ | ۲۳:۴۸
ژورنالیستهای ایرانی باید از این نویسنده مطلب نوشتن را یاد بگیرند. نه اینکه واقعیتهای موجود را به نفع کشور خودشان بنویسند. تفکرات داخلی یک کشور هیچ تاثیری بر دیدگاههای بین المللی نخواهد گذاشت.
ناشناس ۱۵ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۷:۲۷
چه جالب ، علی پانترکه بازم با دو نام مختلف و برای زیاد نمایی همفکرانش ، کامنت گذاشته منتها اینبار پشت سر هم . خب اجنبی پرست ، می رفتی یک نیم ساعتی دوری می زدی برمیگشتی دومیش رو می نوشتی . مثلا دومی رو به جای ۱۰:۰۹ ، ۱۰:۳۹ ارسال می کردی .
ز ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ | ۲۳:۰۲
خدا بهمون رحم کنه...
عبدالله ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۲:۳۸
سلام این بحث و مبحث سیاسی و باید با سیاست کامل رفتار کرد قلدری کردن یا اسرائیل غلطی نمیتونه بکنه یا در لحظه شخم بزنیم اینها اشتباه محض هست اول دوستان در نظر داشته باشید روسیه یکی از قدرتمند ترین نیروهای نظامی جهان که با استراتژیک برد برد وارد بازی اکراین و جنگ شد دیدید که جنگی ک نتیجه برد چند روزه عاقبت سنجی شده بود چگونه رقم خورد و بیش از یک سال همچنان ادامه داره ک باعث صدمات سنگین مالی و تحت فشاررفتن اقتصاد و مردمش شده و در این وسط بازی دادن ایران ب عنوان فروشنده پهباد و همراه کردن ما درنقشه خودش ک باعث تحریم بیشترو درخطر افتادن برجام و ضربه ی دیگ ب ایران از نظر صادرات نفت و فشار امریکا ب چین بابت عدم خرید نفت و گاز از ایران شده تا مارو سوق بده ب فروپاشی بیشتر اقتصادی و اوکراین یک کشور عضو ناتو ک حمایت کشورهای ناتو و ساپورت تسهیلات نظامی سنگین ک باعث ادامه حیات و برگشتن به بازی و حتی رجز خوانی شده اذربایجان میدونه ایران ب خلطر تحریم های سنگین و وضعیت اقتصادی نابسامان و اعتشاشات اخیر و نابسامانی وضعیت فکری مردم و عدم روابط با کشورهای منطقه در وضعیت مناسبی برای رویایی نظامی نیست امریکاو اسرائیل غلطی نمیکنه فقط یک شعار هست سیاست مختارثقفی گونه در این زمان باید داشت جنگ به نفع ایران نمیباشد و اذربایجان حمایت صدرصدی غرب را دارد.به امید فرج اقا امام زمان عج و سلامتی رهبر عزیز انقلاب..با همه ی این موارد اماده ایم لبیک یا خامنه ای
کریم ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ | ۲۲:۲۲
مورچه چیه که کله پاچه چی باشه