با وجود اینکه می گوید نیروهای ائتلاف مبارزه با داعش در عراق بمانند

سودانی در منگنه موافقان و مخالفان حضور نظامیان امریکایی در عراق

۲۹ دی ۱۴۰۱ | ۲۱:۰۰ کد : ۲۰۱۷۱۳۷ اخبار اصلی خاورمیانه
تاکنون، سیاست تعریف شده بعد از تصویب قطعنامه مجلس عراق، در راستای جابه جایی کامل نیروهای امریکایی بود. در روز ۵ ماه ژانویه سال ۲۰۲۰ میلادی، پارلمان عراق قطعنامه ای را تصویب کرد که خروج کامل نیروهای خارجی از این کشور را خواستار می شود. در ماه مارس سال ۲۰۲۱، بغداد گزارش داد که تعداد نیروهای امریکایی در این کشور از ۲.۵ هزار نفر بیشتر نیست. در این زمینه، امریکا و نیروهای ائتلاف از محدود کردن ماموریت رزمی و حفظ حضور عمدتا در سطح مستشاران خبر دادند.
سودانی در منگنه موافقان و مخالفان حضور نظامیان امریکایی در عراق

نویسنده: ایگور سوبوتین

دیپلماسی ایرانی: محمد شیاع السودانی به رغم این که پیشینیان وی سعی کردند در این موضوع محتاطانه عمل کنند، در اظهاراتی غافلگیر کننده، از حفظ حضور نیروهای امریکایی در این کشور حمایت کرد. نخست وزیر کنونی آشکارا، در مورد این واقعیت سخن می گوید که کشورش همه شانس ها را دارد تا جایگاه خود را همتراز امریکا در خاورمیانه کند. چنین لفاظی هایی نمی تواند، نیروهای طرفدار ایران در بغداد را که در حال حاضر با درخواست برای آغاز روند واقعی خروج نیروهای امریکایی از کشور بر السودانی فشار آورده اند، خشمگین نکند.

تاکنون، سیاست تعریف شده بعد از تصویب قطعنامه مجلس عراق، در راستای جابه جایی کامل نیروهای امریکایی بود. در روز 5 ماه ژانویه سال 2020 میلادی، پارلمان عراق قطعنامه ای را تصویب کرد که خروج کامل نیروهای خارجی از این کشور را خواستار می شود. در ماه مارس سال 2021، بغداد گزارش داد که تعداد نیروهای امریکایی در این کشور از 2.5 هزار نفر بیشتر نیست. در این زمینه، امریکا و نیروهای ائتلاف از محدود کردن ماموریت رزمی و حفظ حضور عمدتا در سطح مستشاران خبر دادند.

گروه های حامی ایران از جمله، عصائب اهل الحق که مستقیما به ائتلاف بین المللی حمله کرده اند، اکنون در تلاش هستند تا قوانین خود را به دولت دیکته کنند. لابی های ایرانی و نمایندگان گروه های مسلح شیعه که امریکا آنها را تروریست می شناسد، به عضویت پارلمان جدید عراق انتخاب شدند. السودانی بلافاصله پس از آغاز به کارش بر ریاست دولت جدید، سرویس اطلاعات ملی را از افراد نخست وزیر سابق برای مانور آزادتر پاک کرد.

مواضع سیاستمداران طرفدار ایران نیز در وزارت دارایی تقویت شده است. از یک طرف، بلافاصله مبارزه با فساد اعلام شد. به ویژه، کار برای ردیابی ناپدید شدن حدود 2 میلیارد دلار از سپرده های مالیاتی تشدید شده است. از سوی دیگر، این خطر وجود دارد که سیاستمداران طرفدار ایران مانند کابینه عادل عبدالمهدی به برداشت پول از منابع دولتی ادامه دهند.

به رغم آن که السودانی و سیاستش نگرانی عربستان سعودی و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس را باعث می شود، اما هنوز دشوار است او را فردی منصوب شده با هدایت ها و توصیه های ایران بنامیم. نخست وزیر درک می کند که نقض نهائی موازنه ای که الکاظمی سعی کرد ایجاد کند، کشور را در هرج و مرج جدیدی فرو خواهد برد. 

موضوع حضور نیروهای امریکایی به دلیل روابط پیچیده و متناقض بین دولت مرکزی بغداد و اقلیم خودمختار کردستان عراق نیز پیچیده است. به این موضوعات، مشکل اختلافات بین قبیله ای میان کردهای عراق با دیگر کردهای عراقی نیز اضافه می شود که اخیرا اتفاقا تشدید شده است.

منبع: نزاویسیمایا گازتا (روسیه) / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق عصائب اهل الحق ایران و عراق عراق و امریکا خروج نیروهای امریکایی از عراق حضور نیروهای ناتو در عراق حضور نیروهای امریکایی در عراق عراق و کشورهای عربی عراق و عربستان اقلیم کردستان عراق


( ۴ )

نظر شما :