تلاش برای تطهیر چهره

لابی گری بن سلمان در آمریکا

۰۵ دی ۱۴۰۱ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۱۶۶۳۱ اخبار اصلی خاورمیانه
در حالی که ریاض از روابط گرمی با واشنگتن در دوره دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا برخوردار بود، ولیعهد سعودی با این قتل (جمال خاشقجی) عملا ضربه بزرگی به حضور لابی‌های خود وارد کرد و چندین شرکت لابی بزرگ در سال ۲۰۱۸ روابط خود را با این کشور قطع کردند.
لابی گری بن سلمان در آمریکا

حسین فاطمی, روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: عربستان برای بهبود چهره خود در سطح بین‌المللی به یک شرکت لابی‌گری آمریکا میلیون‌ها دلار پول پرداخت کرده است. به گزارش روزنامه گاردین، رژیم  آل سعود با یک شرکت آمریکایی متخصص در حوزه روابط عمومی به ارزش میلیون‌ها دلار برای بهبود وجهه خود قرارداد بست.

بر اساس این گزارش، شرکت روابط عمومی آمریکایی «ادلمن» طی چهار سال گذشته، 9.6 میلیون دلار از دولت عربستان سعودی برای  بهبود  وجهه  آل سعود  دریافت کرده است. این روزنامه  انگلیسی در ادامه نوشت: «دولت عربستان  بیش از 5.6 میلیون دلار به شرکت آمریکایی  ادلمن پرداخت کرده  تا وجهه آل سعود را در میان ملت آمریکا از خلال رسانه‌ها با  تمجید از تلاش‌های دولت عربستان در زمینه  توانمندسازی زنان و  همچنین تبلیغ چهره شاهزاده «ریما بنت بندر آل سعود» سفیر عربستان  در واشنگتن، بهبود بخشد.»

پیش تر هم  سازمان دموکراسی برای جهان عرب اکنون اعلام کرده بود که یک شرکت روابط عمومی آمریکایی در ازای بهبود چهره عربستان میلیون‌ها دلار از این کشور پول دریافت می کند. وب سایت سعودی لیکس نوشت: «مایکل پتروزیلو» مدیر عامل «قرویز» شرکت روابط عمومی بین‌المللی آمریکایی اعلام کرد که آمریکا همچنان یک شریک دیرینه عربستان سعودی است. پتروزیلو این شرکت مستقر در دی سی را در سال 2000 تأسیس کرد و از زمان حملات 11 سپتامبر به ایالات متحده مبالغی را از دولت سعودی دریافت کرده است.

پتروزیلو از طریق نقش خود در این شرکت، با اطمینان از ادامه حمایت نظامی آمریکا از آن و با کمک به عربستان سعودی از پاسخگویی و بررسی دقیق نقش عربستان در بحران انسانی یمن و قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی به جنایت‌های دولت عربستان سعودی کمک کرد.

سلسله تلاش های ریاض

این اولین بار نیست که خبر لابی گری عربستان در آمریکا برای تطهیر بن سلمان به خصوص بعد از قتل جمال خاشقجی رسانه ای می شود. در حالی که ریاض از روابط گرمی با واشنگتن در دوره دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا برخوردار بود، ولیعهد سعودی با این قتل (جمال خاشقجی) عملا ضربه بزرگی به حضور لابی‌های خود وارد کرد و چندین شرکت لابی بزرگ در سال 2018 روابط خود را با این کشور قطع کردند.

به ویژه با شکست دونالد ترامپ در انتخابات 2020 و روی کار آمدن جو بایدن که یکی از محورهای اصلی تبلیغات انتخاباتش اش حمله به بن سلمان برای قتل روزنامه نگاران و وضعیت بد حقوق بشر در عربستان بود، ریاض با بحران مشروعیت در افکار عمومی جهانی مواجه شد. از این رو دور جدید تلاش های در دو محور برای بازیابی و تقویت توان لابی گری عربستان و نیز ترمیم چهره بن سلمان در دستور کار ریاض قرار گرفته است.   

به رغم قتل خاشقجی، ریاض موفق شده تا حدود زیادی مکانیسم های نفوذ خود را در واشنگتن و سایر مناطق آمریکا احیا کند. در این رابطه بن سلمان حداقل 16 شرکت لابی گری را به کار گرفته تا به تقویت روابط تجاری ایالات متحده و عربستان کمک کنند و تصویر سابق ریاض در مواردی مانند نقش این کشور در جنگ ویرانگر یمن و رفتار با زنان را از بین ببرند. لابی‌ها به نمایندگی از عربستان سعودی به طور معمول اطلاعاتی را منتشر می‌کنند که حاکی از تمایل عربستان برای صلح است. /ایران

کلید واژه ها: عربستان سعودی محمد بن سلمان قتل جمال خاشقجی لابی گری عربستان در آمریکا


( ۱ )

نظر شما :