فساد در ارتش

اسرائیل و دور جدید یورش ها علیه فلسطینیان

۰۹ آذر ۱۴۰۱ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۱۶۱۴۴ اخبار اصلی خاورمیانه
رسانه‌های صهیونیستی اعلام کردند، عملیات علیه ارتش این رژیم در سال میلادی جاری در مقایسه با سال پیش افزایش داشته است و پیش بینی کردند، تشدید درگیری‌ها ادامه داشته باشد. ب
اسرائیل و دور جدید یورش ها علیه فلسطینیان

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: گزارش دفتر نظارت و بازرسی رژیم اسرائیل درباره اوضاع نظامیان زن شاغل در ارتش، پلیس، دستگاه امنیت عمومی (شاباک) و اداره زندان های این رژیم فاش کرد که حدود یک سوم آنها مورد آزار و اذیت جنسی همکاران و فرماندهان خود قرار گرفته اند. خبرگزاری فلسطینی «سما» دیروز (سه شنبه) نوشت: «بر اساس گزارش دفتر نظارت و بازرسی رژیم اسرائیل که به بررسی حمایت از نظامیان زن در خدمت وظیفه پرداخته و دیروز (دوشنبه) منتشر شد، ۲۲ درصد از نظامیان زن شاغل در پلیس، ۲۷ درصد از نظامیان زن وظیفه در نیروهای گارد امنیتی و ۳۸ درصد از نظامیان زن در حال خدمت در ارتش در طول خدمت مورد تجاوز جنسی قرار گرفته اند.»

این گزارش فاش کرد که از هر چهار نظامی زن در دوران خدمت وظیفه، یک نفر، یک یا چند بار مورد تجاوز جنسی قرار گرفته است و این آمار از پاسخ ۱۶۱ نفر از ۶۴۴ نظامی زن در خدمت وظیفه که به پرسشنامه دفتر نظارت و بازرسی پاسخ دادند، به دست آمده است. بر این اساس، جمعیت نظامیان زن که در خدمت وظیفه در اداره زندان‌های رژیم اسرائیل کار می‌کنند، حدود ۳۸ درصد بیشتر از سایرین در معرض تجاوز جنسی قرار گرفته اند.

گزارش یاد شده اشاره کرد که حدود ۷۰ درصد تعرض و آزار و اذیت جنسی علیه نظامیان زن توسط نظامیان یا فرماندهان مرد که در حال خدمت دائمی بوده اند، انجام شده است. براین اساس، ۵۲ درصد از این نظامیان زن (۱۴۴ نفر) توسط نظامیان یا فرماندهانی که در حال خدمت دائمی بوده اند، مورد تجاوز جنسی قرار گرفته‌اند و ۱۹ درصد گزارش داده اند که مستقیم یا غیر مستقیم مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند.

همچنین مشخص شد که کمتر از نیمی از نظامیان درحال خدمت وظیفه در پلیس، شاباک و سرویس‌های امنیتی (۹۶ نفر از ۲۰۹ نظامی زن درحال خدمت وظیفه یعنی حدود ۴۶٪) در پرسشنامه گزارش داده‌اند که در طول خدمت خود مورد آزار جنسی قرار گرفته اند. در گزارش دفتر نظارت و بازرسی رژیم اسرائیل همچنین آمده است که حدود ۳۳ درصد از نظامیان در ارتش اسرائیل اظهار داشتند که از زمان جذب خدمت شدن یک یا چند بار مورد آزار جنسی قرار گرفته‌اند.

این گزارش فاش کرد که ارتش رژیم اسرائیل نظرسنجی‌های خود را برای عموم منتشر نمی‌کند و نتایج آن را به کمیته ارتقای وضعیت زنان و برابری جنسیتی در کنست (پارلمان) ارائه نمی‌کند. ماتنیاهو انگلمن، بازرس رژیم صهیونیستی اشاره کرد که از طریق نظرسنجی‌های انجام شده توسط پلیس در سال‌های ۲۰۱۶.۲۰۱۸ و ۲۰۲۱ که در آن از نظامیان زن در حال انجام وظیفه پرسیده شد که آیا در طول سال گذشته با آزار جنسی مواجه شده‌اند یا خیر؟ و مشخص شد که گزارش افسر وظیفه در مورد آزار و اذیت جنسی به ویژه در میان زنان افزایش قابل توجهی داشته است.

در همین حال، ۶.۴۴ درصد از افسران پلیس زن اسرائیلی گزارش داده‌اند که در سال ۲۰۲۱ توسط یک افسر پلیس مورد آزار جنسی قرار گرفته اند. انگلمن گفت: «نظامیان زن قربانی - که چه از جانب نظامیان مرد در خدمت وظیفه و چه از جانب افسران مرد شاغال به طور دائمی- مورد اذیت و آزار جنسی قرار گرفته اند.» وی افزود: «نباید در قبال این واقعیت بی توجه باشیم که به ۷۰ درصد شکایات نظامیان زن به درستی رسیدگی نشده و در دستور کار قرار نگرفته است زیرا روند آزار و اذیت جنسی علیه آن‌ها مشاهده می شود؛ بدون اینکه حمایتی از سطح مقامات و فرماندهی از آنها صورت گیرد.»

درگیری در الخیل و رام الله

وزارت بهداشت فلسطین از شهادت سه فلسطینی و زخمی شدن تعدادی دیگر در درگیری‌های بامداد دیروز (سه‌شنبه) در شمال الخلیل و رام‌الله خبر داد. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، وزارت بهداشت فلسطین بامداد دیروز (سه‌شنبه) در بیانیه کوتاهی اعلام کرد، در پی یورش نیروهای ارتش اسرائیل به شهرک بیت امر درگیری‌هایی در این شهرک آغاز شد که در نتیجه آنها ۲۲ فلسطینی به دلیل اصابت گلوله و یا استنشاق گاز اشک‌آور آسیب دیده و یک فلسطینی نیز به شهادت رسید.

جمعیت هلال احمر فلسطین پیشتر در بیانیه‌ای اعلام کرد که ۲۲ زخمی را مداوا کردند که ۱۴ تن از آنها به دلیل اصابت گلوله جنگی آسیب دیده و هشت تن دیگر نیز در اثر استنشاق گاز اشک‌آور دچار مشکلات تنفسی شده بودند. خبرگزاری رسمی فلسطین اعلام کرد، سربازان اسرائیلی به درمانگاهی که زخمی‌ها در بیت امر به آن مراجعه کرده بودند، یورش بردند.

درگیری‌ها میان دو طرف فلسطینی و اسرائیلی در پی یورش خودروهای گشتی ارتش اسرائیل به شهرک بیت امر جهت تامین امنیت خروج یکی از خودروهای نظامی که شامگاه دوشنبه فعالیت نظامی در این شهرک داشت، آغاز شدند. وزارت بهداشت فلسطین در ادامه نیز اعلام کرد که جواد عبد الرحمن عبد الجواد ریماوی ۲۲ ساله و برادر او ظافر الریماوی ۲۱ ساله در تیراندازی سربازان اسرائیلی در بیت ریما واقع در نزدیکی رام‌الله به شهادت رسیدند.

وزارت امور خارجه فلسطین در بیانیه‌ای، این اعدام‌های میدانی وحشیانه را که سربازان اسرائیلی در حق برادران الریماوی از ساکنان شهرک بیت ریما در رام‌الله و نیز شهید مفید اخلیل در شهرک بیت امر در شمال الخلیل مرتکب شدند، محکوم و تاکید کرد، این جنایات بخشی جدایی‌ناپذیر از قتل‌های روزانه اشغالگران در حق ملت ما است که با موافقت و پوشش چهره‌های سیاسی اسرائیل انجام می‌شوند. همچنین این وزارتخانه تل‌آویو را مسئول کامل و مستقیم این جنایات دانست و از جامعه جهانی خواست حمایت بین‌المللی لازم از ملت فلسطین را به عمل آورند.

وزارت امور خارجه فلسطین در ادامه نیز از دیوان کیفری بین‌الملل خواست به سرعت به تحقیقات خود درباره جنایات رژیم اشغالگر اسرائیلی و شهرک‌نشین‌ها پایان دهد. حازم قاسم، سخنگوی جنبش حماس نیز امروز اظهار کرد: «ارتش اشغالگر بر تجاوزهای خود افزود و سه تن از فرزندان ما را در کرانه باختری به شهادت رساند.» او گفت: «رژیم اشغالگر اسرائیلی مذبوحانه تلاش می‌کند مبارزه مشروع ملت ما برای بازپس‌گیری سرزمین فلسطین و آزادسازی آن را با ترورها و قتل‌ها متوقف کند اما این خون‌ها همانند نیروی محرکی برای انقلاب ملت فلسطین و انتفاضه مستمر آنها خواهند بود.»

افزایش عملیات در کرانه باختری علیه ارتش رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۲۲

رسانه‌های صهیونیستی اعلام کردند، عملیات علیه ارتش این رژیم در سال میلادی جاری در مقایسه با سال پیش افزایش داشته است و پیش بینی کردند، تشدید درگیری‌ها ادامه داشته باشد. به گزارش شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی، در سال ۲۰۲۲ تعداد تیراندازی‌ها در کرانه باختری افزایش قابل توجهی داشته است. این شبکه اعلام کرد، ارتش رژیم صهیونیستی تخمین می‌زند که عملیات در کرانه باختری ادامه خواهد داشت و در سال جاری (۲۰۲۲) ۳۱ کشته اسرائیلی از جمله ۸ سرباز و یک افسر را در اثر این عملیات ثبت کرده است.

 شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی عنوان داشت، این ارتش ۲۸۱ حمله فلسطینی را ثبت کرده است که شامل تیراندازی، پرتاب مواد منفجره، چاقو زدن، و زورگیری است که نسبت به سال ۲۰۲۱ که ۹۱ حمله را ثبت کرده، افزایش قابل توجهی را نشان می‌دهد. حملات مردمی نیز از ۲۹۴۶ حادثه در سال ۲۰۲۱ به ۳۳۸۲ مورد در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است، زیرا داده‌ها حاکی از افزایش قابل توجه تعداد تیراندازی‌ها و درگیری‌های مسلحانه با نیروهای ارتش است که در سال جاری نسبت به سال گذشته سه برابر شده است.

طبق اعلام این شبکه، ۲۵۰۰ فلسطینی از آغاز عملیات «موج شکن» که از ابتدای سال جاری آغاز شد، بازداشت شدند و همزمان ۲۵۰ قبضه اسلحه که در اختیار فلسطینی‌ها بود، کشف و ضبط، مبلغ ۲.۷ میلیون شِکِل مصادره و حدود ۵۰۰ عملیات خنثی شده است. این شبکه به نقل از ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد: جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی عامل اصلی تشویق و حمایت از تشدید و اجرای عملیات در کرانه باختری هستند./ایران

کلید واژه ها: اسرائیل فلسطین کرانه باختری وزارت امور خارجه فلسطین


( ۲ )

نظر شما :