چالشی تازه برای کریدور شمال به جنوب ایران

تله ناتو، ترکیه و صهیونیست ها برای نابودی ارمنستان و گرجستان

۰۷ آذر ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۱۶۱۰۵ آسیا و آفریقا انتخاب سردبیر
نویسنده خبر: احسان موحدیان
احسان موحدیان در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: نکته مهم تری که می توان از صحبت های شیفر برداشت کرد این است که نابودی مرز ارمنستان با گرجستان یا در بهترین حالت امنیتی کردن این مرز با هدف مختل کردن تبادلات تجاری و اقتصادی دو کشور و نیز ایجاد اختلالی تازه برای تکمیل کریدور شمال جنوب نیز در دستور کار ترکیه و اسرائیل و ناتو قرار گرفته است. قطعا این کشورها به این جمع بندی رسیده اند که قادر به مقابله با ایران قدرتمند و هوشیار و جدا کردن استان سیونیک از ارمنستان نیستند و لذا برای خرابکاری بر منطقه قره باغ و مرز ارمنستان با گرجستان متمرکز شده اند تا محاصره ایروان در بین دشمنان و تضعیف امنیت و ثبات این کشور ریشه دار در منطقه را به شکلی دیگر رقم بزنند. 
تله ناتو، ترکیه و صهیونیست ها برای نابودی ارمنستان و گرجستان

دیپلماسی ایرانی: برندا شیفر، نویسنده آمریکایی، تحلیلگر مسائل خاورمیانه و مشاور ارشد بخش انرژی بنیاد دفاع از دمکراسی‌ها که مادرخوانده دفاع از تجزیه طلبی و تحریک قومیت های منطقه قفقاز و شمال ایران محسوب می شود، در روزهای اخیر اظهارات متعدد و مداخله جویانه ای در مورد کشورهای منطقه داشته که نشان دهنده برنامه های خطرناک وی و دولت های آمریکا، رژیم صهیونیستی، ترکیه و ناتو برای محاصره و نابودی کشور ارمنستان و نیز به اضمحلال کشاندن گرجستان و تبدیل این کشور به یک اوکراین دیگر برای پیشبرد مطامع ضد روسی غرب است.

وی چند روز قبل در قالب یک برنامه پرسش و پاسخ با الهام علیف در همایش "راه میانی؛ ژئوپلتیک، امنیت و اقتصاد" از ایجاد فرودگاه ها و پایگاه های نظامی در منطقه خالی از سکنه زنگیلان و نیز مهاجرت افرادی خاص به این منطقه برای پیشبرد اهداف نظامی و اطلاعاتی ناتو، اسرائیل و ترکیه حمایت کرده بود. او همچنین کشورهایی مانند عربستان سعودی و ترکیه را به علت حمایت از اسلام سکولار الگوهای مناسبی برای جوامع اسلامی توصیف کرد و حتی مدعی شد توجه مسلمانان شیعه نیز به نجف است نه قم. 

چنین اظهاراتی که با تایید رئیس جمهور جمهوری آذربایجان همراه شد نشان می دهد کشورهای فوق الذکر در برنامه خود برای تبدیل باکو به پایگاهی برای جاسوسی از ایران و ضربه زدن به جمهوری اسلامی و نیز تکمیل دالان تورانی ناتو برای کنترل انحصاری ترانزیت کالا و انرژی از چین به اروپا و نیز صادرات تروریست تکفیری به منطقه و تسهیل حضور ناتو در قلب آسیای میانه و در همسایگی ایران و روسیه و چین کاملا جدی هستند.

اما برنامه های این ائتلاف برای پیشبرد اهداف فوق الذکر تنها از طریق تلاش برای نابودی مرز ایران و ارمنستان و شکل دادن به کریدور قلابی زنگزور و دالان تورانی ناتو پیگیری نمی شود. کریدور شمال به جنوب مورد حمایت ایران و روسیه و هند که قرار است از مسیر ایران به ارمنستان و سپس به گرجستان برسد پیش از این با گستاخی ها و دست اندازی های دیکتاتور متوهم باکو برای قطع مرز ایران و ارمنستان مواجه شده بود. اما با برگزاری مانورهای نظامی ارتش جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وی فهمید هیچ شانسی برای تحقق نیات شوم خود ندارد و مرز چندهزار ساله ایران و ارمنستان که همیشه مرز صلح و دوستی بوده تا ابد برقرار خواهد ماند.

این ناکامی که خشم علیف و یاوه گویی های وی و رسانه های تحت کنترل او در این کشور دیکتاتورزده را موجب شده، طرح توطئه دیگری را در ذهن وی و کارفرمایان انگلیسی، صهیونیست و ترکیه ای او روشن کرده است. برندا شیفر دیروز تصریح کرده که برقراری صلح در قفقاز مستلزم این است که ارمنستان باید نه تنها در قراباغ کوهستانی، بلکه باید در مرز با گرجستان نیز روستای های واقع در بخش نزدیک تر به گرجستان را به جمهوری آذربایجان تقدیم کند و حاکمیت جمهوری آذربایجان بر قراباغ به طور کامل باید برپا شود! برندا شیفر در ادامه سخنان خود گفت جمهوری آذربایجان احترام به تمامیت ارضی ارمنستان را اعلام کرده است و ارمنستان و روسیه و ایران و آمریکا نیز باید با این اصل موافقت کنند! وی همچنین ایران را به کارشکنی در مسیر توسعه فضاهای تجاری و استفاده از فرصت های راهبردی موجود متهم کرده و افزوده کشورهایی مانند آذربایجان و ترکیه اهمیت آن را درک کرده اند و اینجا هستند تا زیرساخت های حمل و نقل را توسعه دهند! این بدان معناست که نیروهای خارجی در تلاش هستند تا از صلح بین ارمنستان و آذربایجان جلوگیری کنند!

 ظاهرا شیفر توقع دارد ایران به طور کامل از منافع خود در جهت راه اندازی کریدور شمال جنوب صرف نظر کند تا ترکیه، اسرائیل و باکو با ایجاد و تثبیت کریدور شرق به غرب، ضمن کسب سود سرشار اقتصادی، ایران را برای همیشه از مسیرهای ترانزیت کالا و انرژی حذف کنند و سپس از این مسیر برای حضور بی دغدغه ناتو و تروریست های تکفیری و تجزیه طلبان در همسایگی ایران و چین و روسیه بهره ببرند. این تحول ثبات سیاسی و تمامیت ارضی هر سه کشور را تهدید خواهد کرد و حتی در شرایطی که کریدورهای مدنظر ترکیه و رژیم صهیونیستی در منطقه هنوز شکل نگرفته شاهد ناآرامی و تنش های داخلی در چین هستیم که الگوهایی کاملا مشابه با اعتراضات و ناآرامی های ایران دارد و ترکیه نیز تعارف را در این زمینه کنار گذاشته و به بهانه دلسوزی برای ترک های منطقه ایغور چین خواستار توضیح مقامات پکن در مورد علت ناآرامی های مذکور و عدم برخورد با معترضان شده است!

نکته مهم تری که می توان از صحبت های شیفر برداشت کرد این است که نابودی مرز ارمنستان با گرجستان یا در بهترین حالت امنیتی کردن این مرز با هدف مختل کردن تبادلات تجاری و اقتصادی دو کشور و نیز ایجاد اختلالی تازه برای تکمیل کریدور شمال جنوب نیز در دستور کار ترکیه و اسرائیل و ناتو قرار گرفته است. قطعا این کشورها به این جمع بندی رسیده اند که قادر به مقابله با ایران قدرتمند و هوشیار و جدا کردن استان سیونیک از ارمنستان نیستند و لذا برای خرابکاری بر منطقه قره باغ و مرز ارمنستان با گرجستان متمرکز شده اند تا محاصره ایروان در بین دشمنان و تضعیف امنیت و ثبات این کشور ریشه دار در منطقه را به شکلی دیگر رقم بزنند. 

در این بین شرایط خاص کشور گرجستان و برنامه ریزی راهبردی خطرناک امثال شیفر ایجاب می کند، جمهوری اسلامی ایران تحرک خود را در قبال گرجستان نیز به میزان چشمگیری ارتقا دهد. گرجستان کشوری است که علی رغم تلاش های فراوان برای پیوستن به ناتو و اتحادیه اروپا پاسخ درخوری از سوی این کشورها دریافت نکرد و با حمله دردناک روسیه مواجه شد و بخش هایی از خاک خود را نیز از دست داد. این کشور هم اکنون نیز با یک خلا راهبردی مواجه است و نتوانسته برنامه مشخصی برای تداوم ثبات و تمامیت ارضی خود را به شکلی متعادل پایه ریزی کند. 

از سوی دیگر ترکیه و باکو به نمایندگی از ناتو و رژیم صهیونیستی به طور مرتب در حال تحریک گرجستان برای فعال کردن این کشور علیه روسیه هستند، اما مقامات گرجستان بیم دارند در صورت گردن کشی در برابر روسیه، سناریوی اوکراین در این کشور نیز پیاده شود و این کشور مهم به باتلاقی تازه برای تسویه حساب آمریکا و اروپا با روسیه مبدل شود. در عین حال گرجستان بر خلاف اوکراین فاقد صنایع مهم و راهبردی است و با توجه به اینکه تکیه گاه مهمی ندارد در صورت دریافت پیشنهادهای وسوسه کننده از ترکیه و رژیم صهیونیستی ممکن است رویکردهایی علیه روسیه، ایران و ارمنستان در پیش بگیرد که تبلور آن ایجاد اختلال در مسیر ترانزیتی و کریدور شمال به جنوب خواهد بود. بنابراین این سه کشور در کنار هند و چین که سرانجام طعمه آشوب های خیابانی شده باید برای حفظ گرجستان در کنار خود و جلوگیری از پیوستن آن به ائتلاف ناتو، ترکیه، صهیونیست ها و باکو فعالیت های دیپلماتیک و ... خود را تشدید کنند.

احسان موحدیان

نویسنده خبر

دکتر احسان موحدیان، مدرس دانشگاه و کارشناس روابط بین الملل

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: گرجستان ارمنستان قفقاز روسیه ایران و گرجستان ایران و ارمنستان ایران و ارمنستان و آذربایجان احسان موحدیان ایران و روسیه ارمنستان و آذربایجان ارمنستان و گرجستان برندا شیفر


( ۳۹ )

نظر شما :

ناشناس ۰۷ آذر ۱۴۰۱ | ۱۴:۲۸
نخجوان را انگولک کنید تا خواستار الحاق به ایران شود .
کامران ۰۷ آذر ۱۴۰۱ | ۱۵:۱۸
اقای کارشناس عالی رتبه مسائل قفقاز ! منطقه قره باغ کوهستانی و ۷ روستای قازاخ که هنوز در اشغال ارمنستان است جزو اراضی بی چون و چرا و تصریح شده توسط قوانین بین المللی است.چه چیز این برای شما غیر قابل هضم است ؟ شناسایی مرزهای بین المللی دو کشور ارمنستان و اذربایجان مستلزم خروج کامل نیروهای ارمنی از مناطق فوق است.و عدم پایبندی به ان توسط ارمنستان علیه خود این کشور قابل استفاده خواهد بود .پس به دوستان عزیزتر از جان ارمنی خود توصیه به صلح و شناسایی مرزهای دو کشور را بکنید! کریدور شمال جنوب واقعی هم مسیر ایران اذربایجان و روسیه است و بخش بزرگی از ان تکمیل شده ، کریدور فرضی که ارمنستان میگذرد به هیچ عنوان نه صرفه اقتصادی دارد نه هیچ سرمایه گذاری حاضر به سرمایه گذاری در ان خواهد بود.مسیر کوهستانی صعب العبور و طولانی!!
داور درگاه ۰۷ آذر ۱۴۰۱ | ۱۷:۴۸
نویسنده دشمنی با آذربایجان و ترکیه را چنان گسترش داده که از چین تا روسیه و ارمنستان تا گرجستان را برای همکاری با ایران جهت مقابله با دشمن مشترک ( آذربایجان ترکیه) فرا خوانده و توصیه نموده که اگر دیر بجنبند و در صف ایران قرار نگیرند شکست خواهند خورد لذا تنها راه چاره پیوستن به طناب ایران برای نابودی دشمن مشترک می‌باشد. وحتی مخالفت اردوغان با سرکوب مسلمانان چین را نیز زیر سوال برده و از هند همنژاد هم یاری طلبیده،تا شاید از این مهلکه نجات یابد. ترکوفوبیا و جنون قدرت طلبی قومی چنان چشم نویسنده را ضعیف کرده که حاضر است به خاطر دشمنی با ترکان تمام عالم را بر هم ریزد. و نتنها با گشایش دالان زنگزور مخالفت میکند حتی مسیر گرجستان را هم بر روی ترکان می‌بندد وچاره را در جنگ عظیم جهانی میبیند تا بلکه به نیات شوم و غیر عقلانی خود برسد.
رفیع الله خیر اندیش ۰۷ آذر ۱۴۰۱ | ۱۸:۱۳
دوستان حتما با مطالعه توهمات نویسنده حاضر در قالب مقالات سیاسی به علت مشکلات سیاست خارجی که چندیست دامن کشورمان را گرفته پی بردید ،که در سایه همین به اصطلاح سیاستمداران است که اکثر کشورهای جهان جبهه مخالف با ایران گرفته ،علت تمام ناکارآمدی‌های داخلی هم در سایه همین تیوریسینهای رضاخانی است که به نحو ی خود را قالب سیاست اصیل ایرانی اسلامی کرده و باعث اینکه نمی‌باید باشد شده اند.
علی ۰۷ آذر ۱۴۰۱ | ۲۱:۲۸
جناب با اصطلاح نویسنده کمی هم از جنایات ارمنیا بنویسید. از نسل کشی انها از هتک حرمت به مساجد با نگهداری خوک در انها توسط اونا از مین گذاری مناطق اشغال اذربایجان توسط اونا از کشتار غیر نظامی توسط اونا .
علی ۰۷ آذر ۱۴۰۱ | ۲۱:۳۳
یک درصد صادرات ایران به اروپا از مسیر ارمنستان هست . هیچ کشوری حاضر به سرمایه گذاری در مناطق صعب العبور ارمنستان نیست . اینهمه هیاهو نه به خاطر قطع مسیر ترانزیت بلکه به خاطر پیروزی اذربایجان در جنگ و شکست متحد تهران هست . تهران خواستار اذربایجان ضعیف هست .
بردیا ۰۷ آذر ۱۴۰۱ | ۲۲:۱۶
خدایی اینقدر از روی تنفر می نویسی من فارس هم شک می کنم به حسن نیت تو چه برسد به بک ترک احسان عاقل باش کمی مطالعه کن کوچه بازاری ننویس
علیش مس ۰۷ آذر ۱۴۰۱ | ۲۳:۴۸
نیم کیلومتر از این کریدور شمال جنوب خیالی شما هم وجود ندارد ! کریدور شمال جنوب اصولا یه طرح خیالی بیشتر نیست که یک سرش به روسیه هست فکر می کنید چقدر تبادل کالا بین روسیه و هند وجود دارد که این طرحهای خنده دار بچه گانه رو مطرح می کنید ؟!
محمد ۰۸ آذر ۱۴۰۱ | ۰۰:۳۱
تحلیل خوبی بود . در ضمن روسیه نقشه های جالبی برای قره باغ دارد کارهایی که در آنجا انجام داده ماند وارد کردن روس تبارها و اضافه کردن جمعیت ارمنی نوسازی ساختمان مجلس و وارد کردن واردانیان انتقال اسحه بیشتر کردن نیروهای حافظ صلح پاسپورت روسی دادن به غیر روسهای آنجا همه و همه بیانگر این است که روسیه از آرتساخ یا (قره باغ این هم برای این نوشتم تا یکسری عشق الهام خاله بهشون بر نخوره) بیرون برو نیست و حالا حالاها آنجاست و سناریو آبخازیا و اوستیا اعمال خواهد کرد.
ابراهیم قدیمی ۰۸ آذر ۱۴۰۱ | ۰۱:۳۲
الصبر مفتاح الفرج۔۔صبور واماده باشید۔ترکیه نقشی عمده ندارد۔اذربایجان با تحریک اسرائیل خودش را به ترکیه می چسباند ومنافع وخط وخطوط به او نشان میدهد۔اب از دهان ترکیه هم راه میافتد۔بدون عاقبت اندیشی۔ ۔خط لوله نفت وگاز و۔۔۔۔۔۔ارامنه وارمنستان هزاران سال از قبل از کوروش وداریوش در این منطقه خوش وناخوش بوده اند وحق وحقوقی دارند که قابل دفاع توسط خود انها و بین المللی است۔اجازه بدهید گلوله اول را انها شلیک کنند۔البته نخجوان لقمه در اختیار ما است۔نظری به ان نداریم همانگونه که دویست سال است نداشتیم۔ ولی اگر ضروری باشد واز نظر سیاسی ونظامی واجتماعی بی اشکال باشد براحتی قابل بلع است۔نیازی به دالان احساس نمیشود۔نه بالا ونه پائین۔میتوان با دریافت وپرداخت ترانزیت مشکل را حل کرد۔مگر اذربایجان در این حدود دویست سال مشکلی در ارتباط با نخجوان داشته است؟
علی ۰۸ آذر ۱۴۰۱ | ۱۳:۵۷
می شود گفت باعث وبانی حال و روز کنونی کشور کارشناسان این چنینی هستند که بعضاٌ با رخنه در فکر برخی مسئولین سبب کارهای نابخردانه و نهایتاٌ متضرر گردیدن کشور می گردند. یعنی این همه نفرت از نام آذربایجان (نوشتن باکو به جای آذربایجان درجای جای نوشته) عادی است؟ نامی که مقدس برای میلیونها آذربایجانی تورک ایرانی است. مرز هزاران ساله ایران و ارمنستان (تشکیل به تاریخ 1993 میلادی )یعنی چه؟ یعنی کارشناس محترم تاریخ را اصلاٌ مطالعه نکرده است که این گونه حرف می زند؟ توافقات انجام شده پس از آتش بس در جنگ ، دلیل آتش بس شد در غیر این ضورت اذربایجان می توانست هر آنچه را که می خواهد به دست بیاورد. نترسید اگر ننوشتید چون حداقل کسانی که شمار نمی شناسند باز به عنوان کارشناس یادمی کنند .
ناشناس ۰۸ آذر ۱۴۰۱ | ۱۶:۰۲
یا صاحب وحشت . این پانترکها یک زنگوله به مقالات منطقه ی قفقاز وصل کرده اند . تا منتشر شد خبر دار می شوند برای یورش . بابا تو خوبی تو به حقی تو کاملی . بقیه دروغگو و ... فقط زیاد رو ترکیه سرمایه گذاری نکنید . راه تجزیه ایران از مسیر تجزیه ترکیه می گذرد . یعنی تجزیه ترکیه نقد و ایران نسیه است . خودتون رو برای دفاع از ترکیه ای آماده کنید که بسیار کوچکتر از الانش خواهد بود .
ناشناس ۰۸ آذر ۱۴۰۱ | ۱۶:۱۱
به به . طرف از علی و کامران و خسرو و آتیلا و ... برای نامش استفاده کرده و حالا کارش رسیده به بردیای فارس . جناب ، با همین فرمون پیش بری به آنجلینای انگلیسی هم خواهی رسید .
خسرو ۰۸ آذر ۱۴۰۱ | ۲۰:۳۵
چرا اینقدر حرفهای شیفر را مهم حساب میکنید؟ ارمنستان همه اش ۳۱ سال از استقلالش گذشته چطور مرز دوهزار ساله با ایران دارد؟ هر سه کشور قفقاز و بالاتراز آنها هم تا سال ۱۸۳۰ جز ایران نبودند؟ شما که خود را استراتژیست میدانید واقعا فکر می‌کنید کوهستانهای ارمنستان به اورپا راه دارند؟ واقعا نمی دانید که گرجستان از سال ۲۰۰۸ کلا در جبهه غرب و ناتو هست؟ هند و چین برای تجارت چرا باید خود را محدود به کوره راههای پربرف ارمنستان بکنند؟ جناب موحدیان دارید آبروی علمی و دانشگاهی خود را برای حمایت از زیاده خواهی های دیازپورای ارمنی (مردم داخل ارمنستان فهمیدند که باید با همسایه ها صلح کنند بدان‌جهت به پاشینیان شکست خورده از جنگ رای دادند ) حراج می کنید تحلیل تان هیچ مبنای منطقی و علمی ندارد در ضمن بر علیه منافع ملی ایران است چون ارمنستان ملک روسیه یا آمریکا ست هرگزبه ایران واگذار نخواهد شد
ایرانی ۰۸ آذر ۱۴۰۱ | ۲۲:۰۷
ارزش علمی کامنتها خیلی بالاتر از خود مقاله است، دوست عزیز مقاله علمی بنویس نه توهمات خودتو
فرزاد ۰۹ آذر ۱۴۰۱ | ۱۰:۴۰
اگه سالیان گذشته و حداقل دوسال قبل و در جریان جنگ دوم آرتساخ(قره باغ)صدای امثال جناب موحدیان و هشدارهای دیگر دلسوزان و دغدغه مندان توسط مسوولین و تصمیم گیران رده بالای مملکت شنیده میشد ؛امروز وضعیت ما در قره باغ به مراتب بهتر بود .ولی گویا عده ای ماموریت دارن که با پروپاگاندای رسانه ای و اطلاعات غلط و تحریف شده و تحریک احساسات مذهبی و قومی ؛چنین صداهایی شنیده نشه .وگره ای که امروز با دست باز میشه ؛در آینده با دندان هم بازنشه.
ایرانی آذربایجانی ۰۹ آذر ۱۴۰۱ | ۲۱:۰۷
در جواب ناشناسی که گفته تا خبری می شه سر و کله پانترکا پیدا می شه باید گفت که دوست عزیز این موضوع نشانگر اینه که اکثر مخاطبین سایت ترک زبان هستند و البته اکثریت ملت ایران هم همینطور. در ضمن آقای موحدیان هم بالاخره موضع خودش را مشخص کنه که طرفدار منافع ایران هست یا ارمنی و روس. ایشان اگر مسلمان هستند بهتره بدانند که رشد و توسعه اسلام عزیز مرهون ترکان می باشد. اگر ملی گراست و یا پانفارس، باز بهتره بداند که موجودیت کشور ایران و حتی رشد و توسعه فارسی امروزی مدیون علاقه و مشقات ترکان ایرانی می باشد. در غیر اینصورت باید ایشان را غیر ایرانی و غیر مسلمان تلقی کرد.
فرزاد ۱۲ آذر ۱۴۰۱ | ۲۱:۴۰
به ایرانی آذربایجانی:گرچه داد ایران را بلای ترک ویرانی/شود از عدلش آبادان چو یزدانش کند یاری(قطران تبریزی شاعر همدوره فردوسی)_گر نبودی آفت ترکان به گیتی در پدید/بستدی گیتی همه چون خسروان باستان(قطران تبریزی)