کابینه نتانیاهو افراطی تر از همیشه

سرزمین های اشغالی در آستانه بحرانی تمام عیار

۰۶ آذر ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۱۶۰۸۱ اخبار اصلی خاورمیانه
این گزاره تحلیلی وجود دارد که نتانیاهو برای شکست نخوردن در پروسه تشکیل کابینه و برگزاری نشدن دور جدید انتخابات که احتمال شکست وی را به دنبال خواهد داشت و نیز به دلیل دور نماندن نتانیاهو از قدرت که می تواند به باز شدن پرونده های فساد وی و همسرش منجر شود که در این صورت او برای همیشه از قدرت دور می شود، مجبور به ائتلاف با بن گویر و احزاب دست راستی شده باشد. با اینحال این تصمیم نتانیاهو شاید در کوتاه مدت بتواند قدرت را به دستان او بازگرداند، اما چالش پیش رو او را در باتلاق  بحران دیپلماتیک منطقه ایو  جهانی و هم چنین بحران ناامنی فرو می برد
سرزمین های اشغالی در آستانه بحرانی تمام عیار

حسین فاطمی، روزنانه نگار

دیپلماسی ایرانی: رسانه‌های اسرائیلی امروز (جمعه) از گشایشی در پرونده تشکیل دولت جدید رژیم صهیونیستی خبر دادند. به گزارش روزنامه یدیعوت آحارونوت نوشت: «حزب لیکود با رهبری بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر مکلف اسرائیل توافقی را با حزب قدرت یهود به رهبری ایتامار بن گویر برای پیوستن وی به دولت جدید امضا کرد.»

بر اساس این توافق بن گویر پست وزیر امنیت داخلی را برعهده خواهد داشت که اختیاراتش شامل بخش پلیس گارد مرزی در کرانه باختری است. وی همچنین پرونده‌های نقب و الخلیل را در دست خواهد داشت. این توافق به معنای تشکیل کامل دولت نیست؛ اما وزارت امنیت داخلی و کرسی در کابینه امنیتی را به بن گویر می‌دهد.

این روزنامه نوشت: «لیکود در حال حاضر مشغول رایزنی‌ها برای شراکت با بقیه احزاب جهت تشکیل دولت جدید است.» بن گویر در واکنش به این توافق اعلام کرد: «ما شب گذشته گام مهمی برای تشکیل یک دولت راست‌گرا اتخاذ کردیم.» بن گویر بارها از طریق مشارکت در یورش‌های شهرک نشینان به مسجد الاقصی در ایجاد تنش میان رژیم صهیونیستی و فلسطینی‌ها نقش داشته است. ضمنا این چهره افراطی اسرائیلی پیشتر اعلام کرده بود که طرحی را برای هدایت این وزارت خانه تدوین کرده که در آن دستورالعمل‌های تیراندازی به سمت فلسطینی‌ها برای نیروهای پلیس تسهیل شدند.

به همین دلیل، مشارکت بن گویر در دولت آتی نتانیاهو نگرانی‌ها و انتقاداتی را در محافل اسرائیلی و بین المللی ایجاد کرده است تا جایی که بنی گانتس، وزیر جنگ اسرائیل از نتانیاهو نخست‌وزیر مکلف به دلیل توافق با حزب «قدرت یهود» در راستای تشکیل کابینه به شدت انتقاد کرد.

آنگونه که خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داده است بنی گانتس در واکنش به توافق بنیامین نتانیاهو با ایتامار بن گویر برای پیوستن وی به دولت جدید در توییتی نوشت: «امنیت داخلی یا تضعیف امنیت و ایجاد ارتش خصوصی برای بن گویر؟» گانتس گفت: «امروز صبح از توافق بن گویر و نتانیاهو مطلع شدیم که مسیر حرکت دولت بعدی را مشخص می‌کند و آن مسیر متلاشی کردن اختیارات دولت و سپردن آن به بخش‌هایی از وزارتخانه‌ها و تغییر دادن چارچوب‌های عملیاتی در کرانه باختری است که به عملکرد عملیاتی ارتش و پلیس اسرائیل آسیب وارد می‌کند.» گانتس ادامه داد: «در سطح سیاسی، تقسیم اختیارات اداره مدنی (یک نهاد حاکم اسرائیلی در کرانه باختری) میان وزارت دفاع و وزارت دارایی و همچنین تقسیم وظایف نیروی امنیتی کرانه باختری میان وزارت دفاع و وزارت امنیت داخلی ممکن است منجر به یک فشار بین‌المللی قوی در مورد مسئله "الحاق" کرانه باختری شود و این یک آسیب اداری و امنیتی بزرگ را درپی خواهد داشت.»

اما این تنها بخشی از چالش های نتانیاهو ذیل توافق با بن گویر در سرزمین های اشغالی است. در این باره حتی شاهد واکنش فلسطینیان هم بودیم که می تواند بحران را برای دولت نتانیاهو تشدید کند، کما اینکه وزارت امور خارجه فلسطین درباره خطرات توافق میان نتانیاهو و بن گویر که اختیارات امنیتی گسترده‌ای را در کرانه باختری اشغالی به رئیس این حزب افراطی می‌دهد، هشدار داد.

چالش ها فراتر از سرزمین های اشغالی

به گزارش سایت الجمهوریه مصر، وزارت امور خارجه فلسطین در بیانیه‌ای اعلام کرد که با حساسیت بالایی در حال بررسی پیامدهای ناگوار توافق‌هایی است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر مکلف اسرائیل با احزاب راست افراطی و نمایندگان فاشیسم اسرائیلی همانند ایتامار بن گویر، رئیس حزب «قدرت یهود» (عوتسما یهودیت) و حامیانش امضا می‌کند. همچنین این وزارتخانه تاکید کرد، این توافق‌ها به ویژه اختیاراتی که نتانیاهو به بن گویر و پیروانش در تمامی سرزمین فلسطین اشغالی، شهرک‌ها و مناطق شهرک‌نشین می‌دهد، نتایج فاجعه‌باری برای درگیری‌ها و روابط باقی مانده میان دو طرف فلسطینی و اسرائیلی دارند.

وزارت امور خارجه فلسطین در ادامه نسبت به پیامدهای این توافق‌های ائتلافی بر هر اقدام بین‌المللی و منطقه‌ای انجام شده جهت برقراری آرامش، توقف تنش و اقدامات اعتمادساز در مسیر مذاکرات میان دو طرف هشدار داد و اعلام کرد، این توافق‌ها در حالی انجام می‌شوند که شبه‌نظامیان شهرک‌نشین و حملات تروریستی آنها با توجه به احساس حمایت و پشتیبانی پس از انتخابات اخیر اسرائیل، رویکرد جمعی و سازمان یافته تشکل‌های نظامی مختلف را به خود گرفته‌اند و این مساله می‌تواند آنها را به ارتکاب نقض‌ها، حملات و جنایات بیشتر در حق شهروندان فلسطینی و سرزمین، دارایی، خانه‌ها و مقدسات آنها سوق داده و تشویق کند. این وزارتخانه در ادامه بیانیه خود از جامعه جهانی خواست به مسؤولیت خود برای پیگیری این تحولات عمل کرده و کابینه آتی اسرائیل را تحت فشار بگذارد تا ضمانت دهد سیاست‌های نژادپرستانه و افراطی‌اش درباره مساله فلسطین را اجرا نمی‌کند.

در تحلیل چالش‌های پیش روی بنیامین نتانیاهو پس از تشکیل کابینه، آن هم در شرایطی که احزاب همراه در ائتلاف حزب لیکود، احزاب افراطی و دست راستی اسرائیل و چهره های رادیکال  را شامل می‌شوند باعث خواهد شد تا ابهام جدی در پذیرش عمومی کابینه جدید  در داخل و خارج مطرح باشد، به ویژه آنکه دولت بایدن هم پیش تر با حضور بن گویر در کابینه اسرائیل مخالفت کرده بود. در عین حال به اذعان بسیاری از تحلیلگران موضوع شهرک سازی های بیشتر دولت نتانیاهو و نیز مسئله حقوق فلسطیینان می تواند بحران جدی بین واشنگتن و تل آویو در دوره نتانیاهو ایجاد کند. به همین دلیل نتانیاهو از هم اکنون حمایت خود را جمهوری خاوهان در انتخابات ریاست جمهوری 2024  آمریکا به عمل آورده است. 

از طرف دیگر با سنگین شدن سایه چهره‌های بنیادگرای صهیونیست بر کابینه و حزب نتانیاهو (لیکود) و تصاحب سهم خواهی کسانی چون بن گویر سبب می شود که نتانیاهو دیگر جایگاه پیشین را باز نیابد. از این رو کابینه جدید با چالش‌ها و بحران های جدی در مسیر خود مواجه می‌شود و تنش‌ها به شدت رو به افزایش خواهد بود. 

البته این گزاره تحلیلی وجود دارد که نتانیاهو برای شکست نخوردن در پروسه تشکیل کابینه و برگزاری نشدن دور جدید انتخابات که احتمال شکست وی را به دنبال خواهد داشت و نیز به دلیل دور نماندن نتانیاهو از قدرت که می تواند به باز شدن پرونده های فساد وی و همسرش منجر شود که در این صورت او برای همیشه از قدرت دور می شود، مجبور به ائتلاف با بن گویر و احزاب دست راستی شده باشد. با اینحال این تصمیم نتانیاهو شاید در کوتاه مدت بتواند قدرت را به دستان او بازگرداند، اما چالش پیش رو او را در باتلاق  بحران دیپلماتیک منطقه ایو  جهانی و هم چنین بحران ناامنی فرو می برد./ایران

کلید واژه ها: بن گویر بنیامین نتانیاهو اسرائیل آمریکا دولت بایدن بنی گانتس یائیر لاپید فلسطین


( ۱ )

نظر شما :