آرزوهای متوهمانه ای که بر باد رفته است

زمستان سخت اروپا و زمستان سرد ما!

۰۱ آذر ۱۴۰۱ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۱۵۹۹۰ خاورمیانه انتخاب سردبیر
نویسنده خبر: غلامرضا مصدق
غلامرضا مصدق در یادداشتی می نویسد: الآن چهار ماه از آن زمان گذشته، نه تنها خبری از زانو زدن غربی ها در مقابل ما نشد، بماند که در این فاصله و قبل از فرا رسیدن زمستان سخت اروپا، همه انبارهای ذخیره گاز مایع اروپا کاملا پر شده، تا آنجا که صف طولانی کشتی های حامل گاز مایع برای تخلیه گاز در بنادر اروپا تشکیل شده و علی رغم افزایش شدید قیمت گاز در بدو امر، به تدریج قیمت گاز سیر نزولی در پیش گرفته و حتی به مدت دو هفته قیمت گاز منفی هم شده است!
زمستان سخت اروپا و زمستان سرد ما!

دیپلماسی ایرانی: در مورد چرائی وضع موجود که به انباشت عظیم نارضایتی مردم منجر شده است، می‌توان از ده ها منظر آن را توجیه و تفسیر کرد. یکی از این منظرها برای شناخت و تحلیل وضع موجود نحوه درک، تحلیل و مواجهه بخش مهمی از استراتژیست ها و تصمیمگیران نظام در چگونگی تعامل با دنیای خارج است. این عزیزان آرزوهای دور و دراز و در عین حال دست نیافتنی دارند، که با تکرار آنها نزد خود و همفکران همدل، کم کم آرزوهایشان دچار دگردیسی شده و به تدریج در ذهن آنها به شکل واقعیات عینی جلوه کرده و بر مبنای آن ذهنیات برای مواجهه ایران با دنیای خارج نسخه پیچیده و به دلیل جایگاه و مقبولیتی که در دستگاه تصمیم سازی کشور دارند متاسفانه آن موهومات بعضاً مبنای تصمیمات مهم کشور می شوند.

تازه ترین آرزوی متوهمانه ای که با دیدن آن در قالب واقعیتی عینی به تصمیمی مهم و خسارت بار برای ایران منجر شد، تئوری "زمستان سخت اروپا" بود. در پی جنگ اوکراین و قطع گاز روسیه به اروپا، این بزرگواران توصیه کردند با توجه به اتفاق مذکور بهتر است به مدت دو ماه مذاکرات برجام به عقب بیفتد تا با فرا رسیدن فصل سرما و نیاز مبرم اروپا به گاز ما، غربی ها در مقابل ما زانو بزند و در شرایط ضعف مفرط آنها بتوانیم کلی امتیاز بگیریم.

الآن چهار ماه از آن زمان گذشته، نه تنها خبری از زانو زدن غربی ها در مقابل ما نشد، بماند که در این فاصله و قبل از فرا رسیدن زمستان سخت اروپا، همه انبارهای ذخیره گاز مایع اروپا کاملا پر شده، تا آنجا که صف طولانی کشتی های حامل گاز مایع برای تخلیه گاز در بنادر اروپا تشکیل شده و علی رغم افزایش شدید قیمت گاز در بدو امر، به تدریج قیمت گاز سیر نزولی در پیش گرفته و حتی به مدت دو هفته قیمت گاز منفی هم شده است!

استراتژیست های همه چیزدان ما، صرف نظر از آرزوهای دور و درازشان اگر اطلاعات حداقلی از وضعیت بازار بین المللی انرژی داشتند چنین نسخه متوهمانه و خسارت باری نمی پیچیدند، اطلاعات حداقلی از دنیا پیشکش، بدتر آن که آنها حتی از اطلاعات پیش و پا افتاده بیخ گوششان که حتی شهروندان معمولی به‌خوبی از آن آگاه هستند بی بهره بودند و نمی دانستند‌ که ایران برای گذراندن زمستان در خوشبینانه ترین حالت روزانه حداقل دویست میلیون متر مکعب کمبود دارد که آن را با قطع گاز صنایع بزرگ و نیروگاه ها در اوج سرمای زمستان جبران می‌کند.

خلاصه اینکه چی می خواستیم چی شد، خورزوخان وار قرار بود با گاز نداشته مان، اروپا را به زانو زدن واداریم، زانو که نزدند بماند، نسبت به ادامه مذاکرات برجام کم میل تر هم شدند. 

دور از انتظار نیست تمام یا بخشی از یک پیش بینی اشتباه از آب در آید، اما فاجعه آنجاست که یک پیش بینی کاملاً برعکس شود آن هم وقتی که آن پیش بینی مبنای یک تصمیم ملی و حیاتی بشود.

غلامرضا مصدق

نویسنده خبر

استاد دانشگاه و مدیرکل و رئیس سابق سازمان صنایع و معادن استان لرستان.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ایران و اروپا جمهوری اسلامی ایران زمستان اروپایی صادرات گاز توافق هسته ای ایران مذاکرات وین مذاکرات هسته ای شکست مذاکرات وین


( ۳۸ )

نظر شما :

شاهین ۰۱ آذر ۱۴۰۱ | ۱۸:۵۳
دادش بخواب هنوز اول شبه
Bs ۰۲ آذر ۱۴۰۱ | ۰۰:۰۷
به دوست متوهم نویسنده ی این خبر به شدت توصیه میکنم اخبار اقتصادی اجتماعی المان به عنوان قدرتمندترین اقتصاد اروپا رو مرور کنه بعد نظر بده
سرباز ۰۲ آذر ۱۴۰۱ | ۰۹:۲۹
با داشتن هموطنانی مثل آقای مصدق دیگر نیازی به دشمن نداریم استراتژی امثال شما هم فقط شده زانو زدن در برابر غرب هنوز نفهمیدی که آمریکا از توافق انجام شده خارج شده نه ایران
مهرشاد ۰۲ آذر ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۶
با سلام به نظرم برای همچین تصمیمی کاملا عجولانه دارید نظر میدید چون هنوز زمستانی نیامده است . در ضمن گاز وارداتی از نوع ال پی جی است که کشورهای دارای مخازن دریافت این نوع گاز در بنادر خود میتوانند از آن استفاده کنند و خیلی کشورهای شرقی محصور در خشکی اروپا از این گاز محروم خواهند بود و عملا مخازن گاز آن ها آنقدر بزرگ و قابل اتکا نیست و تخلیه هر کشتی روزها زمان میبرد . اروپا و امریکا با افزایش نرخ بهره در تلاش برای رفع تورم هستند در حالی که این کار تا یه جایی جواب خواهد داد و البته المان گفته که ما 45 درصد توانستیم صرفه جویی کنیم و این به معنی حداقل 30 درصد خاموش شدن صنعت آلمان هست . منظور از زمستان سرد یخ زدن مردم نیست منظور فشار اقتصادی حاصل از این تحریم های شرقی است که به مرور زمان تاثیر خود را نشان خواهد داد . امریکا نفت شیرین خود را میتواند به اروپا بدهد ولی این نفت نیاز به ترکیب با نفت ترش دارد و از نظر اقتصادی هم بسیار گران تمام میشود و یا حداقل نیاز به یک سال زمان برای تغییر سبد نفتی اروپا خواهد بود . به هر حال در رقابت و جنگ قدرت های بزرگ پیشبینی کاره سخت و دشواری است ولی تا درصد بالایی این فشار اقتصادی بر اروپا غیرقابل انکار است .
یاهو ۰۲ آذر ۱۴۰۱ | ۱۵:۲۴
ایران گاز کپسول سهمیه شد
علیرضا ۰۳ آذر ۱۴۰۱ | ۰۴:۱۲
مصدق جان! چه اسم با مسمایی! ما یه زمان یه نخست وزیر داشتیم اونم اسمش مصدق بود، و همینطور غربگرا بود و به دنبال دوستی با آمریکا! نتجیه اش هم در تاریخ معلومه!! حرف من توی شلغم جان اینه که عجله نداشته باش! قسمت های خوبش هنوز مونده :)
مهدی نگارنده ۰۳ آذر ۱۴۰۱ | ۱۰:۳۶
از این آقای تحلیلگر متاسفم او نمی داند که ما براساس شرائط گاز ویا سایر شرائط تصمیم نگرفتیم بلکه تصمیم بر اساس انعقاد یک قرارداد پایدار که تضمین کننده منافع ما باشد می باشد البته برخی شرایط مقطعی ممکن است دستیابی به این هدف را تسهیل کند اما دولت تصمیم را بر این امور گره نزده همانگونه که که کشور را معطل برجام نکرده اروپا هر شرائطی داشته باشد ما بر مواضع اصولی خود هستیم کجا مسئولین ما کشور را بر زمستان سخت بند کردند بلکه مقاومت ما جلوگیری از تکرار یک تراژدی خروج از برجام و ورود یک شوک سنگین ارزی واقتصادی دیگر بر کشور می باشد راه مقاومت در برابر ائمه کفر ودشمنان ملت ایران کم هزینه ترین روش در دستیابی به پیروزی است وسعادت دنیا وآخرت ما را ان شاءالله تامین می کند
علی ۱۹ آذر ۱۴۰۱ | ۱۲:۴۴
من موندم که قیمت فروختن وجدان تو ایران چقدره؟؟؟
عباس امامی ۲۱ آذر ۱۴۰۱ | ۰۹:۵۶
یه تحلیل بسیار خوب بدور از هر توهمی که این روزا خیلیارو تو ایران گرفته
Iranian ۰۱ دی ۱۴۰۱ | ۲۰:۲۷
متوهمی که بقیه رو متوهم و خودش رو عقل کل میدونه!!! این مرد رو در تخیلات خودساخته اش رها کنید. پیشنهاد می کنم کلید واژه hard winter in europe رو گوگل کنید؛ خبرهایی که the guardian , wsj , و bloomberg در این باره زدن رو بخونید. چیزی که خودشون میگن باید درست تر باشه تا تحلیل های صد من یه غاز این به اصطلاح تحلیلگرهای خودفروخته.
یونس ۰۲ دی ۱۴۰۱ | ۲۲:۰۶
نویسنده متوهم سرما تازه از الان شروع میشه