گسلی در حال شکل گیری است؟

از باز شدن پای ایران به جلسات پارلمان عراق تا سفر فرمانده نیروی قدس سپاه به این کشور

۲۹ آبان ۱۴۰۱ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۱۵۹۴۵ اخبار اصلی خاورمیانه
وزارت امور خارجه عراق در بیانیه ای ضمن محکومیت حملات ایران به اقلیم، مدعی شد که این اقدامات یکجانبه و خصمانه عاملی برای ایجاد ثبات نخواهد بود و پیش از این نیز در مواضعی اعلام کردیم که این‌ تعرض آشکار به حاکمیت عراق و امنیت شهروندان آن تهدیدی مداوم به شمار می رود و منجر به افزایش تنش در منطقه می شود. وزارت امور خارجه عراق در ادامه بیانیه خود تاکید کرد که در راستای حفظ حاکمیت عراق و امنیت مردم این کشور ، اقدامات دیپلماتیک در سطوح بالا را اتخاذ خواهد کرد.
از باز شدن پای ایران به جلسات پارلمان عراق تا سفر فرمانده نیروی قدس سپاه به این کشور

 دیپلماسی ایرانی: منابع عراقی از برگزاری جلسه ای غیرعلنی درمورد اقدامات ایران و ترکیه در خاک عراق در پارلمان این کشور خبر دادند. به گزارش موازین نیوز، محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق اعلام کرد که این پارلمان روز سه شنبه جلسه ای غیرعلنی درخصوص حملات ایران و ترکیه به اقلیم کردستان عراق برگزار می کند. یک منبع پارلمانی نیز این خبر را تایید کرده است. پیش از این وزارت امور خارجه عراق در بیانیه ای ضمن محکومیت این حملات، مدعی شد که این اقدامات یکجانبه و خصمانه عاملی برای ایجاد ثبات نخواهد بود و پیش از این نیز در مواضعی اعلام کردیم که این‌ تعرض آشکار به حاکمیت عراق و امنیت شهروندان آن تهدیدی مداوم به شمار می رود و منجر به افزایش تنش در منطقه می شود. وزارت امور خارجه عراق در ادامه بیانیه خود تاکید کرد که در راستای حفظ حاکمیت عراق و امنیت مردم این کشور ، اقدامات دیپلماتیک در سطوح بالا را اتخاذ خواهد کرد.

در همین حال منابع عراقی از دیدار فرمانده نیروی قدس سپاه با مفتی اهل سنت عراق در دارالافتاء بغداد خبر دادند. در این دیدار محمدکاظم آل صادق، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق نیز حضور داشت. به گزارش شفق نیوز، سردار اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه که اخیرا در سفری عازم عراق شد، روز جمعه با مهدی الصمیدعی، مفتی اهل سنت عراق در دارالفتاء بغداد دیدار و رایزنی کرد.

بر اساس این گزارش، مهدی الصمیدعی، مفتی اهل سنت عراق در حاشیه این دیدار با سفیر ایران در عراق نیز گفت‌وگو کرده است. این خبرگزاری همچنین نوشت که الصمیدعی در بیانیه ای اعلام کرده است که علمای اسلام در عراق، سوریه و لبنان برای حل اختلافات اخیر به وجود آمده در ایران میانجیگری کرده و برای حل بحران به وجود آمده در ایران که دشمنان اسلام از آن بهره می‌برند و به دنبال ایجاد اختلافات فرقه‌ای هستند با علمای ایرانی تماس داشته‌اند.

قاآنی پیش از این نیز با محمد شیاع السودانی و عبداللطیف رشید، نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور عراق دیدار و گفت‌وگو کرد. هم چنین یک منبع عراقی در گفت‌وگو با شفق نیوز اعلام کرد که فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با رهبران چارچوب هماهنگی شیعیان عراق نیز دیدار و درخصوص آخرین تحولات سیاسی عراق رایزنی کرده است./شرق

کلید واژه ها: ایران عراق اقلیم کردستان سپاه سفر سردار قاآنی به عراق جریان چارچوب هماهنگی حملات ایران و ترکیه به اقلیم کردستان عراق


( ۱۲ )

نظر شما :