انتخاباتی با طعم تحریم

اوج گیری شکاف در بحرین

۲۲ آبان ۱۴۰۱ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۱۵۷۹۷ اخبار اصلی خاورمیانه
انتخابات پارلمانی بحرین دیروز (شنبه) در حالی در مناطق مختلف این کشور آغاز شد که گروه‌های مخالف به ویژه شیعیان آن را تحریم کرده‌اند
اوج گیری شکاف در بحرین

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: انتخابات پارلمانی بحرین دیروز (شنبه) در حالی در مناطق مختلف این کشور آغاز شد که گروه‌های مخالف به ویژه شیعیان آن را تحریم کرده‌اند .به گزارش روزنامه اخبار الخلیج، انتخابات پارلمانی و شوراهای شهر بحرین از ابتدای صبح شنبه آغاز شد.

طبق اعلام کمیته عالی انتخابات بحرین، ۳۳۴ نامزد برای تصدی ۴۰ کرسی پارلمات رقابت می‌کنند و این درحالی است که هیچ کاندیدی از اپوزیسیون در این انتخابات نام نویسی نکرده است. همچنین ۱۷۳ کاندیدا برای تصدی پست ۳۰ شورای شهر در این انتخابات رقابت می‌کنند و روند رای گیری تا ساعت ۸ امشب ادامه خواهد داشت.

این انتخابات در سایه اعتراضات مردمی به سیاست‌های آل خلیفه و اعلام تحریم آن از سوی اپوزیسیون و به ویژه شیعیان بحرین درحال برگزاری است.مخالفان برگزاری انتخابات از تمامی اعضا و طرفداران خود خواسته‌اند تا در این انتخابات شرکت نکنند چرا که آنان معتقدند کشورشان در سایه حکومت آل خلیفه در حال پشروی به سمت آینده‌ای مجهول است.

دعوت به تحریم

پیش از این نیز شیخ عیسی قاسم، رهبر معنوی شیعیان بحرین در سخنانی در این باره اظهار کرد: «شرکت در این انتخابات به معنای تداوم وضعیت بد فعلی و حتی بدتر شدن آن است.»

وی گفت: «مشارکت در انتخابات همچنین به معنای تداوم عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالگر و گسترش دامنه حضور آن در منطقه است که این یک خطر و فاجعه است.» رهبر شیعیان بحرین خطاب به ملت این کشور خاطرنشان کرد: «شما الان در بحرین هستید و با مشارکت در انتخابات در واقع از انتخابات در اسرائیل استقبال می‌کنید. اکنون همه ملت بحرین خوب می‌دانند که تحریم انتخابات به نفع چه کسی است و مشارکت در آن به نفع چه طرفی است.»

عیسی قاسم گفت: «شما با تحریم، به حکومت درس می‌دهید تا زمانی که مردم از این آگاهی برخوردار باشند، تمامی نقشه‌های آن علیه مردم اثری نخواهد داشت.» 

تظاهرات بحرینی‌ها در اعتراض به انتخابات 

پیش از این و با آغاز شمارش معکوس انتخابات پارلمانی ۱۲ نوامبر جاری بحرین، تظاهرات‌هایی جهت تحریم این انتخابات، همزمان با سفر پاپ فرانسیس به این کشور برگزار شد.

به گزارش سایت المیادین، شهر منامه، پایتخت بحرین شامگاه جمعه شاهد برپایی راهپیمایی‌هایی در اعتراض به انتخابات پارلمانی آتی و ابراز مخالفت با آن و نیز محکومیت ادامه سرکوب‌های رژیم آل خلیفه بود. تظاهرکنندگان بحرینی خواستار تحریم انتخابات ۱۲ نوامبر جاری شده و همبستگی خود را با تمامی اسرای زندان‌های رژیم آل خلیفه اعلام کرده و عادی‌سازی روابط با اسرائیل را محکوم کردند.

شیخ حسین الدیهی، معاون دبیرکل جمعیت ملی-اسلامی الوفاق بحرین چهارشنبه در سخنانی خطاب به ملت بحرین و جهان، ضمن اعلام تحریم همه‌جانبه انتخابات پارلمانی و شهرداری این کشور در تاریخ ۱۲ نوامبر ۲۰۲۰ از ملت بحرین خواست این اقدام تمسخرآمیز را تحریم کنند.

الدیهی تاکید کرد: «تهدید، ارعاب و زورگویی حاکمیت بحرین فایده‌ای نخواهد داشت و هرگز باورهای مردم را درباره اینکه این انتخابات تنها یک نمایش مضحک بوده و پارلمان آتی تنها یک نمایش فرمالیته است، تغییر نخواهد داد.» این مسؤول جمعیت الوفاق در ادامه گفت: «مشکل اصلی که بحرینی‌ها دارند، نبود دولت‌های قانونی و انحصار قدرت است.»

 یک بیانیه و 139 دلیل برای تحریم انتخبات بحرین
جمعیت ملی-اسلامی الوفاق بحرین نیز در بیانیه‌ای ۱۳۹ دلیل را برای تحریم انتخابات پارلمانی آتی این کشور ارائه کرد. به گزارش سایت مرآة البحرین، جمعیت ملی-اسلامی الوفاق بحرین در بیانیه‌ای ۱۳۹ دلیل را برای تحریم انتخابات پارلمانی صوری که رژیم آل خلیفه تصمیم دارد آن را با وجود بحران قانون اساسی، سیاسی و حقوقی در این کشور در تاریخ ۱۲ نوامبر جاری برگزار کند، ارائه کرد.

طبق گزارش این سایت، ۱۳۹ دلیل ارائه شده از سوی الوفاق شامل تمامی ایرادات حقوقی و نواقص قانون اساسی بوده و نشان می‌دهد انتخابات در این کشور فاقد حداقل عناصر عدالت و اصول اولیه بیان نظرات مردم است. طبق بیانیه الوفاق، خلاصه دلایل یاد شده این است، در نتیجه تمامی مقدمات، شرایط و روال کاری تعیین شده، پارلمانی که در این انتخابات تعیین و معرفی می‌شود، به شکل ۱۰۰ درصدی نماینده نظام است.

کلید واژه ها: بحرین کمیته عالی انتخابات بحرین شیخ عیسی قاسم جمعیت ملی-اسلامی الوفاق


( ۴ )

نظر شما :