عربستان تحت فشار

سالگرد یک اعدام

۱۲ دی ۱۴۰۱ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۱۶۷۸۷ اخبار اصلی خاورمیانه
شیخ «نمر باقر النمر» معروف‌ترین روحانی شیعه در عربستان است که تبدیل به نماد مبارزه علیه استکبار آل سعود شده و اعدام وی خشم شیعیان و آزادگان سراسر جهان را برانگیخت. ۷ سال قبل برابر با دوم ژانویه ۲۰۱۶ میلادی، شیخ نمر به اتهام «محاربه و اقدام علیه امنیت ملی» همراه با ۴۶ نفر دیگر اعدام شد و مقامات سعودی از تحویل پیکر او نیز به خانواده‌اش خودداری کردند. شهادت شیخ نمر واکنش‌های منفی بسیاری را بین مقامات سیاسی و چهره‌های برجسته شیعی و سنی به دنبال داشت، خصوصاً که تنها جرم او اعتراض به محدودیت‌های ایجاد شده برای اقلیت شیعه عربستان بود.
سالگرد یک اعدام

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: معترضان بحرینی با برگزاری راهپیمایی یاد شیخ نمر باقر النمر رهبر شیعیان عربستان را که به دست آل سعود به شهادت رسید، گرامی داشتند.

گروهی از مردم بحرین با برگزاری راهپیمایی یاد و خاطره آیت الله «نمر باقر النمر»،  رهبر شیعیان عربستان که توسط رژیم آل سعود اعدام شد، گرامی داشتند.  مردم بحرین با در دست داشتن  تصاویری از  شیخ نمر باقر النمر راهپیمایی کردند.
همچنین برخی معترضان بحرینی  در جزیره «ستره» و شهرک «السنابس» در بحرین در راهپیمایی جداگانه خود با سردادن شعارهایی علیه اسرائیل، هرگونه عادی سازی با رژیم صهیونیستی را محکوم کردند.

شرکت کنندگان در این راهپیمایی همچنین تصاویر آیت الله «شیخ عیسی قاسم»،  رهبر  انقلاب معنوی بحرین را در دست داشته و یاد و خاطره شهیدان بحرینی از جمله شهید «السید هاشم» را در چارچوب مراسم و آیین‌های تحت عنوان «ای ستره ما می آییم» گرامی داشتند.

قابل ذکر است که  رویداد « ای ستره ما می‌آییم » یک رویداد سالانه است که برای اولین بار از اول ژانویه 2016 آغاز شد و در آن  ائتلاف 14 فوریه بحرین شعار سال جدید انقلابی را اعلام  کرد.

نظامیان رژیم آل خلیفه با حمله به معترضان در این مراسم، سعی در سرکوب این اعتراضات کردند، اما مردم بحرین برای جلوگیری از پیشروی خودروهای مزدوران آل خلیفه و تامین امنیت اقدام به بستن خیابان‌های  اصلی کردند.

شیخ «نمر باقر النمر» معروف‌ترین روحانی شیعه در عربستان است که تبدیل به نماد مبارزه علیه استکبار آل سعود شده و اعدام وی خشم شیعیان و آزادگان سراسر جهان را برانگیخت. 7 سال قبل برابر با دوم ژانویه 2016 میلادی، شیخ نمر به اتهام «محاربه و اقدام علیه امنیت ملی» همراه با 46 نفر دیگر اعدام شد و مقامات سعودی از تحویل پیکر او نیز به خانواده‌اش خودداری کردند. شهادت شیخ نمر واکنش‌های منفی بسیاری را بین مقامات سیاسی و چهره‌های برجسته شیعی و سنی به دنبال داشت، خصوصاً که تنها جرم او اعتراض به محدودیت‌های ایجاد شده برای اقلیت شیعه عربستان بود.

مردم بحرین در روزهای اخیر با برپایی تظاهرات مسالمت‌آمیز خواستار آزادی زندانیان عقیدتی در این کشور شدند. معترضان بحرینی اخیرا نیز با برگزاری تظاهراتی خواستار آزادی «شیخ علی سلمان»، روحانی برجسته بحرینی و دبیرکل جمعیت الوفاق، و تمامی زندانیان عقیدتی شدند.

در چهارم سپتامبر 2020 بود که رژیم آل خلیفه و رژیم صهیونیستی بر سر عادی سازی روابط به توافق رسیدند؛ مردم مناطق مختلف بحرین نیز در مخالفت با توافق عادی سازی روابط میان منامه - تل آویو بار‌ها با برگزاری تظاهرات، آن را محکوم کرده‌ان
بحرینی‌ها به حضور و مداخله کشور‌های دیگر در امور داخلی خود اعتراض دارند، در ر‌أس این مداخلات می‌توان به حضور رژیم صهیونیستی در صحنه سیاسی بحرین اشاره کرد. روابط و دوستی سردمداران بحرین با آل‌سعود زمینه‌ساز حضور رژیم صهیونیستی در بحرین است؛ اقدامی که به‌زعم کارشناسان خطری برای جهان اسلام و خیانت به آن است.

مردم بحرین به اعتراضات خود علیه رژیم صهیونیستی و حضور صهیونیست‌ها در کشورشان و همچنین جنایت‌های آل‌خلیفه  ادامه می‌دهند. بحرین از زمان انتفاضه ضد دولتی در سال 2011 هزاران معترض، خبرنگار و فعال را بازداشت کرده است و برخی از این افراد در محاکمه‌های جمعی بازداشت شدند. بحرین مدعی است متخلفان را بر اساس قوانین بین‌المللی محاکمه می‌کند و بر همین اساس انتقادهای سازمان ملل و دیگر نهادها درباره محاکمه‌ها و شرایط بازداشت را نمی‌پذیرد. بر اساس تجزیه و تحلیل سازمان مطالعات «خانه آزادی» رژیم آل خلیفه یکی از سرکوب‌گرترین رژیم‌ها در منطقه است که به طور سیستماتیک بسیاری از حقوق افراد را نقض می‌کند. این رژیم همچنین به سرکوب شیعیان ادامه می‌دهد.

در همین راستا معاون دبیرکل جمعیت عمل اسلامی بحرین شهیدان سپهبد حاج قاسم سلیمانی فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حاج ابو مهدی المهندس معاون سازمان الحشد الشعبی عراق و شهید آیت الله نمر باقر النمر رهبر شیعیان عربستان را رهبران مقاومت توصیف و بر تاسی از راه و شیوه زندگی این شهیدان تاکید کرد.

شیخ عبدالله صالح در نشست خبری که دیروز یکشنبه به مناسبت سالروز شهادت آیت الله نمر باقر النمر، شهید سهپبد حاج قاسم سلیمانی و شهید حاج ابومهدی المهندس و با حضور تعدادی از روحانیون حوزه مقاومت و از اساتید حوزه علمیه شهر مقدس قم به میزبانی خبرگزاری جمهوری اسلامی برگزار شد، افزود: تلاش های هر سه شهید در حوزه مقاومت الهام بخش و پرداختن به زندگی این افراد و آرمان های آنها پندآموز است.

دکتر راشد الراشد از رهبران جنبش معارض بحرین و از دوستان نزدیک شهید آیت الله نمر باقر النمر رهبر شیعیان عربستان در همین نشست خبری نیز نحوه شهادت وی را یک جنایت وحشیانه توصیف کرد و گفت که قتل این روحانی برجسته توسط آل سعود نشان از ضعف این رژیم دارد./ روزنامه ایران

کلید واژه ها: بحرین عربستان «نمر باقر النمر» شیخ عیسی قاسم


( ۴ )

نظر شما :

یک شهروند ۱۳ دی ۱۴۰۱ | ۱۸:۱۰
شما راست می گویید. شکی نیست.