دل خوشی نابه جا به حمایت های اسرائیل و ترکیه

آقای علی اف رجز خوانی بازار مسگرها همیشگی نیست

۱۹ آبان ۱۴۰۱ | ۱۵:۰۰ کد : ۲۰۱۵۷۵۴ آسیا و آفریقا انتخاب سردبیر
سید محمدرضا دماوندی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اگر باکو از برگزاری یک مانور ساده و کوچک یگان های فرعی ارتش ایران تا این حد مضطرب شده است باید متوجه شده باشد که نمی تواند به صرف پشتیبانی اسرائیل و ترکیه و حمایت های در سایه آمریکا و انگلیس وارد گردابی شود که جز پشیمانی سودی برای آنها به ارمغان نخواهد آورد. علی اف اگر رجزخوانی می کند این نکته را فراموش نکند که سرو صدای بازار مسگرها همیشگی نیست.
آقای علی اف رجز خوانی بازار مسگرها همیشگی نیست

نویسنده: سید محمدرضا دماوندی، رئیس انجمن دوستی ایران-ارمنستان

دیپلماسی ایرانی: الهام علی اف، رئیس جمهوری مادام العمر جمهوری آذربایجان ضمن بازدید از یگان های نظامی باکو در قره باغ ضمن سخنانی در شوشی اظهار داشته است که "ارتش ما قهرمانی، حرفه ای بودن و فداکاری از خود نشان داده است. اگر لازم باشد دوباره نشان خواهیم داد به آنچه می خواهیم دست خواهیم یافت. همه این را می دانند و کسانی که رزمایش های نظامی برای حمایت از ارمنستان در مرز ما انجام می دهند باید این را بدانند."

اعلام مواضع متوهمانه از سوی مقامات آذری از گذشته مسبوق به سابقه بوده اما نکته قابل توجه آن است که وقتی مقامات درجه دو و سه باکو چنین سخنان سخیفی را بیان می کنند می شود دلیل آن را عدم فهم سیاسی توام با بی سوادی نسبت به تاریخ دانست اما از فردی که مدعی ریاست بر یک کشور است شنیدن سخنانی تا این حد بی پایه تاسف بار است. هر چند علی اف به صراحت نامی از ایران نبرده اما به خوبی می توان دریافت که مخاطب سخن او چه کسی است. چند نکته در سخنان علی اف قابل توجه است :

او گفته که "ارتش ما قهرمان، حرفه ای و فداکار است و اگر لازم باشد آن را دوباره نشان خواهیم داد." این ارزیابی از ارتش آذربایجان موضوعی داخلی است و به هر شکلی که علی اف بخواهد می تواند بزرگ نمایی کند ولی اینکه مواجهه ارتش آذربایجان با یک ارتش کوچک همانند خودش و کسب پیروزی در یک جنگ با حمایت لجستیکی و اطلاعاتی اسرائیل و ترکیه و نیروهای کمکی تکفیری الهام را آنچنان دچار توهم قدرت کرده باشد که بخواهد آن را به رخ جمهوری اسلامی ایران بکشد تمسخرآمیز است. و همچنین گفته است که "به آنچه می خواهیم دست خواهیم یافت و کسانی که رزمایش برای حمایت ارمنستان در مرز ما انجام می دهند باید این را بدانند." علی اف به چه چیزی می خواهد دست یابد که ایران آن را باید بداند؟ آیا اشاره او به اشغال نوار مرزی ایران و ارمنستان است؟ اگر منظور این است که قرائن و شواهد هم آن را تائید می کند یک پاسخ صریح و کوتاه بیشتر ندارد و آن جمله مقام معظم رهبری خطاب به اردوغان است "راه های ارتباطی چند هزار ساله که ایران هیچ گونه تغییر را در آن بر نمی تابد."

اما نکته ای که لازم است به علی اف تفهیم شود این است که جمهوری اسلامی ایران بنا بر صلاحدید اقدام به برگزاری مانور نظامی در هر گوشه ای از خاک خود که لازم باشد می کند، این مانورها نه برای تهدید و نه برای حمایت از کشوری است بلکه صرفا یک رویه نظامی برای آماده نگه داشتن نیروهای رزمی است. حال اگر باکو از برگزاری یک مانور ساده و کوچک یگان های فرعی ارتش ایران تا این حد مضطرب شده است باید متوجه شده باشد که نمی تواند به صرف پشتیبانی اسرائیل و ترکیه و حمایت های در سایه آمریکا و انگلیس وارد گردابی شود که جز پشیمانی سودی برای آنها به ارمغان نخواهد آورد.

علی اف اگر رجزخوانی می کند این نکته را فراموش نکند که سرو صدای بازار مسگرها همیشگی نیست.

کلید واژه ها: الهام علیف الهام علی اف ایران و آذربایجان جمهوری آذربایجان رئیس جمهوری آذربایجان ایران و ارمنستان ایران و ارمنستان و آذربایجان قره باغ آذربایجان و ارمنستان


( ۶۶ )

نظر شما :

خسرو ۱۹ آبان ۱۴۰۱ | ۲۰:۴۹
رییس محترم انجمن دوستی ایران و ارمنستان ، زیاد در نقش خود محو شده اید -- دوستی ایران و ارمنستان ایجاب میکند که با آذربایجان دشمنی کنید ؟ چرا از سخنان علیف متاسف می شوید ؟ مگر انتظار دارید وقتی از دشمن کشورش حمایت میکنید با شما همفکر باشد ؟ حتی اگر آذربایجان بخواهد زنگه زور را تصرف کند بدون جنگ خواهد بود
علی ۲۱ آبان ۱۴۰۱ | ۱۴:۴۰
براستی چرا ما سوزن را در چشم خود نمی بینیم ولی کاهی کوچک را در چشم دیگران تشخیص می دهیم. دوستی ایران وارمنستان یک شوخی است ایران مجبور شده است دوست ارمنستان باشد. وامیدواریم روزی از این اجبار خلاص شود.
حمید ۲۱ آبان ۱۴۰۱ | ۱۶:۳۴
صلاح مملکت خویش خسروان دانند ما هم در اینجا امیدواریم که هر دو کشور مشکلشان را حل کنند و به تفاهم برسند آقای خسرو اگر نقبی به گذشته نزدیک بیاندازد خواهید ملاحظه فرمود که ایران در بسیاری از موارد در کنار آذریایجان بوده و باز پس گیری سرزمینهای آذربایجان را تایید کرده است و حتی خیلی هم در این خصوص هزینه کرده است ایران همچنین سعی دارد مرز با ارمنستان را که قبل از ظهور اسلام و حداقل از 1000 سال قبل از میلاد به اینصورت بوده به همین صورت نگه دارد .رزمایش اخیر هم تمرینی بود برای آمادگی رزمی نه به معنای دشمنی با هیچ طرفی.مگر ارمنستان با پاکستان و ترکیه رزمایش برگزار نگرد ایران دوست خوبی یرای آذربایجان بوده و خواهد بود
ابراهیم قدیمی ۲۱ آبان ۱۴۰۱ | ۲۱:۲۴
من فکر نمی کنم کسی که ضرب المثل بازار مسگرها را ندادند مفهوم تیتر را درک کند۔میگویند لاف در دیار غربت و۔۔۔۔ دربازار مسگرها (با توجه به سروصدا ) بلامانع است۔
شمس الدین متقی زاده ۲۱ آبان ۱۴۰۱ | ۲۲:۲۰
تقریباً مطالب شما رو می خونم. اسم کانال شما نباید«دیپلماسی ایرانی» باشد. بهتره کانال نفرت پراکنی علیه ترکها باشد. خوشبختانه مسئولان ارشد نظام جمهوری اسلامی ایران عاقل تر از آن که در دام به اصطلاح «تحلیل گران» شماها بیفتد. واقعا متأسفم.
آتیلا ۲۲ آبان ۱۴۰۱ | ۰۸:۲۶
بهتر بود می نوشتید رییس انجمن دوستی با ارمنستان و دشمنی با آذربایجان این به واقعیت نزدیکتره ظاهرا این انجمن هنوز داغ پیروزی آذربایجان و شکست متجاوزین ارمنی بر دلشان هنوز التیام نیافته و نیاز به زمان بیشتری دارد تا واقعیتهای میدانی را بیشتر و بهتر درک کنند.
مجتبی ۲۴ آبان ۱۴۰۱ | ۰۵:۳۸
عجب سوزشی گرفتن پانطورکها .نگرانی قابل درک است .ایران بلاخره از خواب شیرین توهم رفاقت با باکو بیدار شده و فهمیده که دیر بجنبد اسراییل دوم در مرزهای شمالی خود خواهد داشت
آذری ۱۵ آذر ۱۴۰۱ | ۱۴:۵۰
خوبی که از حد بگذرد، نادان خیال بد کند به جای ادعای بازگشت و الحاق قانونی و شرعی خاک جدا شدمون ، آذربایجان رو به رسمیت شناختیم و زیادی تحویلش گرفتیم، این هم شد عاقبتش. باید فکری اساسی کرد