گزارش دیپلماسی ایرانی از جلسه مهم امروز پارلمان در عراق

عراق در آستانه تعیین رئیس جمهور جدید

۲۱ مهر ۱۴۰۱ | ۰۶:۰۰ کد : ۲۰۱۵۱۷۲ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: عبدالرحمن فتح الهی
پس از گذشته یک سال از برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی در عراق و تداوم بن بست سیاسی در تعیین رئیس جمهور نخست وزیر و دولت جدید در این کشور، طبق اخبار واصله دستور کار جلسه امروز پنج شنبه پارلمان عراق به تعیین رئیس جمهوری اختصاص دارد.
عراق در آستانه تعیین رئیس جمهور جدید

دیپلماسی ایرانی: پس از گذشته یک سال از برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی در عراق و تداوم بن بست سیاسی در تعیین رئیس جمهور نخست وزیر و دولت جدید در این کشور، طبق اخبار واصله دستور کار جلسه امروز پنج شنبه پارلمان عراق به تعیین رئیس جمهوری اختصاص دارد.

ریاست پارلمان عراق سه شنبه اعلام کرد که جلسه انتخاب رئیس جمهور جدید عراق پنج‌شنبه هفته جاری برگزار می‌شود.

در همین رابطه هیئت رئیسه پارلمان عراق دیروز چهارشنبه شنبه لیست نهایی نامزدهای تصدی این پست را اعلام کرد. به گزارش شفق نیوز، پایگاه اطلاع رسانی پارلمان عراق در بیانیه رسمی اعلام کرد که طبق ماده چهار قانون مربوط به نامزدهای ریاست جمهوری، نامزدی ۳۳ فرد برای رقابت بر سر تصدی این سمت پذیرفته شده است که در بین اسامی نام برهم صالح، رئیس جمهور فعلی و نامزد اصلی حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق هم دیده می شود.

رقابت اصلی

با وجود آنکه 33 تن از چهره های سیاسی عراق خود را برای کلیدداری کاخ السلام بغداد آمده می کنند، اما به نظر می رسد که رقابت اصلی بین برهم صالح، رئیس جمهوری فعلی عراق و نامزد اتحادیه میهنی و ریبر احمد به عنوان نامزد حزب دموکرات کردستان عراق خواهد بود. البته این دو پس از برگزاری انتخابات پارلمانی عراق در مهرماه سال گذشته نیز به عنوان نامزدهای اصلی تصدی پست ریاست جمهوری به پارلمان معرفی شده بودند.

البته پیش از ریبر احمد، هوشیار زیباری به عنوان کاندید اصلی حزب دموکرات کردستان عراق مطح بود که حواشی و عدم تایید صلاحیت او باعث شد که ریبر احمد جای او را بگیرد. در این مدت رقابت دو حزب اصلی کردی (حزب دموکرات کردستان عراق و اتحادیه میهنی)، عامل اصلی در تاخیر برای انتخاب رئیس جمهور جدید عراق بود.

همزمان با اعلام اسامی نامزدهای ریاست جمهوری عراق، جاسم الموسوی، نماینده ائتلاف دولت قانون در پارلمان در این باره گفت: کردها بر سر یک نامزدی برای انتصاب در سمت ریاست جمهوری به توافق نرسیده‌اند و پارلمان فردی را انتخاب خواهد کرد که وی را برای اداره این پست در مرحله پیش‌رو مناسب بداند.»

 احتمال شکست

پروسه تشکیل دولت در عراق به طور متوسط و از زمان برگزاری انتخابات تا معرفی کابینه بیش از 5 ماه زمان می برد، ولی در مورد آخر یعنی انتخابات اکتبر سال گذشته به نظر می رسد عراق به که به یک رکورد جدید در عدم تشکیل دولت و انسداد سیاسی دست یافته است.

از جمله موانع جدی در ایجاد یک دولت و ساختار قدرتمند در عراق به عدم رغبت جریانات سیاسی برای کنار رفتن از سفره قدرت و پیوستن به جریان اپوزیسیون برای نظارت بر عملکرد دولت باز می گردد. 

در این شرایط نقش آفرینی مخرب جریان صدر به خصوص طی هفته های اخیر از عوامل جدی در تعمیق بحران سیاسی در عراق بوده است. هر زمان پارلملان به سمت تعیین رئیس جمهور و برگزاری جلسات منظم پیش رفته است، صدری ها دست به اعتصاب، تحصن و اغتشاش در عراق و به خصوص منطقه سبز بغداد زده اند. حتی اقدام به اشغال ساختمان پارلمان هم کرده اند. 

از این رو احتمال دارد یک بار دیگر جریان صدر با بلوا و آشوب سازی، لغو جلسه امروز پنج شنبه پارلمان عراق برای تعیین رئیس جمهور جدید این کشور و تداوم بن بست با هدف انحلال مجلس را در دستور کار خود داشته باشند.

عبدالرحمن فتح الهی

نویسنده خبر

روزنامه نگار و کارشناس ارشد روزنامه نگاری سیاسی و عضو تحریریه دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: عراق حزب دموکرات کردستان عراق حزب اتحاد میهنی کردستان برهم صالح ریبر احمد هوشیار زیباری مقتدی صدر


( ۴ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۲۱ مهر ۱۴۰۱ | ۱۱:۲۸
چرا عراق در این پریود طولانی رای گیری وانتخاب نماینده جدیدجهت نمایندگان مستعفی بعمل نیاورده است۔دلیل خاصی دارد۔ ینظ میرسد جهت انتخاب رئیس جمهور چنانچه مجلس با نمایندگان کامل رای گیری بعمل می اورد رئیس جمهور مقبولیت بیشتری میداشت۔