فلاحت‌پیشه: تنش در جریان‌های سیاسی داخلی عراق به سود تهران و بغداد نیست

۰۸ مهر ۱۴۰۱ | ۲۱:۲۷ کد : ۲۰۱۴۹۳۴ سرخط اخبار

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: راه‌حل تحولات و تنش‌های سیاسی اخیر در عراق داخلی است. هرگونه تنش در جریان‌های سیاسی به سود تهران و بغداد نیست.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تحولات سیاسی و جناحی در عراق اظهار کرد: معتقدم گروه‌های سیاسی عراق قدر شکل‌گیری نهادهای دموکراتیک در کشورشان را باید بدانند. این گروه‌ها خیلی زود بعد از سقوط صدام شکل گرفت. عراق گرفتار چالش‌های گروه های سیاسی داخلی‌اش است. طبیعی است در نظام‌های سیاسی وقتی مدارا و تساهل کنار رود، حتی اگر نهادهای دموکراتیک هم وجود داشته باشد رفتار دموکراتیک شکل نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: قانون در عراق فصل الخطاب است. تنوع قومی و مذهبی داخل عراق در قانون دیده شده است و از قانون لبنان هم الگو گرفته شده است اما در لبنان هم این چالش‌ها وجود دارد. معتقدم عراق نیازمند مجلس موسسان از گروه های مختلف است؛ مجلسی که خلاءهای قانونی که باعث چنین چالش‌هایی است را رفع کند و گرنه مدام این چالش ها ادامه پیدا می‌کند.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اگر در حال حاضر امکان تشکیل مجلس موسسان ندارند،‌ نهادهای واسط در عراق باید بیایند و در قالب ساز و کارهای کنونی یک نوع ثبات نهادینه را در عراق ایجاد کنند وگرنه کشورهایی که به تازگی از بحران دیکتارتوری گذشتند، اگر بیش از این دچار چالش شوند با مشکلات جدی رو به رو خواهند شد به ویژه که این گروه ها همگی دست به سلاح هستند و گروه های میلیشیایی در اختیار دارند.

فلاحت‌پیشه با تاکید بر اینکه مشکلات سیاسی اخیر در عراق یک مساله عراقی و داخلی این کشور است اظهار کرد: خود عراقی‌ها باید مشکل کشورشان را حل کنند. برای ایران مهم است که ثبات در عراق حاکم باشد و این بیش از اینکه چه کسی در این کشور حکومت کند،‌مهم است. حتما ایران از بی‌ثباتی در عراق سود نمی‌برد.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با اشاره به رویکرد مقتدی صدر در تحولات اخیر گفت: قصد ندارم در این مورد ورود کنم. مشخص است که این جریان تلاش دارد به عنوان جریان و گروهی که بیشترین آرا را در میان جریان‌های شیعی دارد خود را معرفی کند اما از آن طرف هم انتقادهایی به این جریان وارد است که می‌گویند جریان صدر با جریان‌ها و گروه‌های سیاسی دیگر مدارا ندارد.

وی تاکید کرد که راه‌حل باثبات برای حل مشکلات سیاسی و حزبی باید در عراق شکل گیرد.

انتهای پیام

 
 
 


نظر شما :