تحلیلی بر تحرکات نظامی اخیر اسرائیل علیه جبهه مقاومت در سوریه

تنش‌آفرینی منطقه‌ای؛ سیاست نخ‌نما یا راهبردی کارساز؟

۲۱ شهریور ۱۴۰۱ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۱۴۵۷۷ خاورمیانه انتخاب سردبیر
امیرحسین رجبی معمار در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اسراییل از انجام حملات و بمباران‌هوایی اهداف چندگانه و به‌هم‌پیوسته‌ای را دنبال می‌کند که برای ناکام گذاشتن آنها باید انرژی و توجه کافی را به کار بست. یکی از این راهکارها بهره‌گیری فعالانه از سامانه‌های پدافندی مستقر در خاک سوریه و حتی الامکان دادن پاسخ درخور نسبت به تجاوزات تل‌آویو است. البته این امر ظرافت‌های خاص خود را می‌طلبد.
تنش‌آفرینی منطقه‌ای؛ سیاست نخ‌نما یا راهبردی کارساز؟

نویسنده: امیرحسین رجبی معمار، کارشناس مسائل غرب آسیا

دیپلماسی ایرانی: در طول چند هفته اخیر حملات هوایی و موشکی رژیم صهیونیستی به سوریه افزایش یافته و خسارات و تلفاتی را نیز در پی داشته است. هرچند انجام این دست تجاوزات هوایی و آسیب‌رسانی به تاسیسات و زیرساخت‌های نظامی و نیروی انسانی ارتش سوریه و جبهه مقاومت تازگی ندارد اما این دور از حملات با فاصله‌های زمانی کمتر و تا حدی هم شدت بیشتر صورت می‌گیرد. در نوشتار پیش‌رو تلاش خواهیم کرد تا به بررسی بخشی از ابعاد و پیامدهای حملات اخیر بپردازیم.

حیات در تنش‌زایی و بحران‌آفرینی

یکی از اهداف همیشگی و راهبردی تل‌آویو از حملات گاه و بیگاه هوایی چه از فراز آسمان رژیم اسراییل و چه با نقض حریم هوایی لبنان و سوریه ایجاد تنش و ناامنی در منطقه شامات است. اصولا بخش مهمی از حیات این رژیم در ایجاد بحران‌های گوناگون منطقه‌ای و یا بهره‌برداری و دمیدن در آتش تنش‌های پدیدآمده خلاصه می‌شود.

در روزهای اخیر که مناطق کاهش تنش در سوریه با تحریکات تروریست‌های معارض دولت سوریه دچار تشنج شده و ترکیه نیز با بهانه قرار دادن حملات شبه‌نظامیان جدایی‌طلب کرد در شمال سوریه عزم سازماندهی تجاوز نظامی دیگری را به این مناطق در سر می‌پروراند، اسراییل نیز در تلاش است تا هم از چنین رخدادهایی به سود خود بهره‌برداری کند و هم در آتش آنها بدمد.

همچنین نباید از یاد برد که وارد آوردن آسیب به زیرساخت‌های نظامی سوریه یکی دیگر از اهداف این حملات است. تل‌آویو به هیچ‌روی حاضر به پذیرش بازسازی توان نظامی دمشق نیست و از همین روی این حملات فارغ از پیامدهای سیاسی از منظر آسیب‌رسانی و جلوگیری از ایجاد ثبات نظامی در سوریه نیز حائز اهمیت فراوان است.

اثرگذاری بر گفت‌و‌گوهای رفع تحریم‌ها

ناخرسندی اسراییل از گفت‌و‌گوهای هسته‌ای در وین و احتمال توافق و رفع تحریم‌ها بر کسی پوشیده نیست. بنابراین این رژیم در کنار لابی سنگین در میان سیاستگذاران و تصمیم‌گیرندگان غربی و هماهنگی با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در تلاش است تا با حمله به نیروهای متحد ایران در منطقه و وارد آوردن خسارات و تلفات به آنان جو مذاکرات را متشنج و مسیر آن را تا حد امکان منحرف کند. تل‌آویو می‌کوشد تا با بحران‌آفرینی‌های گوناگون در سطوح متفاوت تمرکز دستگاه سیاست خارجی ایران را به هم ربخته و با اضافه‌بار ناشی از افزایش تنش روبرو کند.

آسیب‌رساندن به منافع و همپیمانان ایران در منطقه تاثیر غیرقابل انکاری بر مسموم ساختن جو گفت‌و‌گوهای هسته‌ای داشته و حتی اگر به صورت مستقیم نیز به آن پرداخته نشود در نوع نگاه و تعامل دو سوی مذاکرات نسبت به یکدیگر اثرگذار خواهد بود.

انحراف افکار عمومی از بحران‌های داخلی و خارجی رژیم صهیونیستی

یکی از راهبردهای همیشگی رژیم اسراییل جهت پوشش مشکلات و بحران‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی داخلی که برآیند پیچیدگی‌های خاص طبقات اجتماعی و فضای فرهنگی این رژیم است، فرافکنی و بحران‌آفرینی در خارج از مرزها و میان همسایگان به شمار می‌آید.

با عنایت به اینکه در ماه‌های اخیر شاهد افزایش عملیات‌های شهادت‌طلبانه در کرانه باختری هستیم که موجب یک بحران امنیتی مهم برای حفظ ثبات و موجودیت رژیم صهیونیستی شده است. تل‌آویو می‌کوشد تا با انحراف افکار عمومی داخلی و همچنین جهانی از مسائل داخلی و مساله قدس در سکوت خبری بر فشارها علیه ملت فلسطین و به‌ویژه ساکنان باریکه غزه بیفزاید.

از سوی دیگر و با توجه به اختلاف اسراییل و لبنان بر سر ذخایر انرژی دریای مدیترانه و بحران‌های سیاسی داخلی لبنان که سبب ضعف بیروت در رویارویی با زیاده‌خواهی های تل‌آویو شده، حاکمان رژیم صهیونیستی در تلاش‌اند تا با حملات خود به سوریه، لبنان را نیز از پیگیری حقوق خود منصرف سازند.


نتیجه‌گیری

همانطور که بیان شد اسراییل از انجام حملات و بمباران‌هوایی اهداف چندگانه و به‌هم‌پیوسته‌ای را دنبال می‌کند که برای ناکام گذاشتن آنها باید انرژی و توجه کافی را به کار بست. یکی از این راهکارها بهره‌گیری فعالانه از سامانه‌های پدافندی مستقر در خاک سوریه و حتی الامکان دادن پاسخ درخور نسبت به تجاوزات تل‌آویو است. البته این امر ظرافت‌های خاص خود را می‌طلبد.

بخش بزرگی از سرمایه‌گذاری صهیونیست‌ها بر روی اثرگذاری رسانه‌ای است. هرچند این دست حملات چندان تاثیری بر معادلات روی زمین در سوریه نداشته و نمی‌تواند داشته باشد اما مانور رسانه‌ای در جهان غرب و ائتلاف عبری-عربی تاثیراتی به مراتب بیشتر از آنچه به واقع رخ داده در پی دارد. خنثی‌سازی این ترفند باید مورد عنایت ویژه رسانه‌های جبهه مقاومت بوده و از هر فرصتی جهت مقابله با بمباران تبلیغاتی طرف مقابل بهره‌برداری کرده و برد رسانه‌ای خود را افزایش دهد.

بحران سیاسی و ضعف فزاینده دولت در لبنان دستاویز خوبی برای تحرکات اسراییل فراهم آورده و پایان دادن به اوضاع آشفته داخلی لبنان با دوراندیشی و درایت رهبران این کشور دارای اولویت و فوریت فراوانی است. لبنان به‌هم‌ریخته و نابسامان خطرات بزرگی برای انسجام و کارآمدی جبهه مقاومت در پی دارد.

کلید واژه ها: اسرائیل سوریه لبنان امیرحسین رجبی معمار جبهه مقاومت سیاست خارجی ایران


( ۷ )

نظر شما :