آلمان تعطیلی سه نیروگاه‌ هسته‌ای خود را به تعویق می‌اندازد

۲۶ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۲:۲۵ کد : ۲۰۱۳۹۶۴ سرخط اخبار

آلمان که احتمالا با زمستانی سرد و تاریک روبروست و منابع انرژی کافی برای خانه‌ها و کسب‌وکارهایش ندارد، در حال بررسی به تعویق انداختن تعطیلی آخرین نیروگاه‌های هسته‌ای خود است که از مدت‌ها قبل قصد انجام آن را داشت.

به گزارش ایسنا، روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از چند منبع ناشناس دولتی آلمان نوشت، دولت اولاف شولتس، صدراعظم آلمان هنوز به صورت رسمی این تصمیم را نگرفته و احتمالا این اقدام به موافقت پارلمان این کشور هم نیاز خواهد داشت.

برلین تا زمانی که ارزیابی‌اش از نیازهای خود در حوزه انرژی در هفته‌های آتی تمام نشده، درباره تعطیلی این سه نیروگاه اتمی - که آخرین نیروگاه‌های هسته‌ای فعال آلمان هستند - تصمیم نخواهد گرفت، اما با توجه به اینکه در حال حاضر خط لوله انتقال گاز «نورداستریم ۱» تنها با ۲۰ درصد ظرفیتش در حال انتقال گاز از روسیه به آلمان است، مقامات ناشناس آلمانی معتقدند تامین انرژی مورد نیاز آلمان بدون بهره‌گیری از نیروگاه‌های هسته‌ای غیرممکن است.

رابرت هابک، معاون وزیر اقتصاد آلمان هفته گذشته اعلام کرد که دمای ترموستات‌ها در ساختمان‌های دولتی این کشور نباید بیشتر از ۱۹ درجه سانتی‌گراد تنظیم شود.

در پی فاجعه سال ۲۰۱۱ در نیروگاه اتمی فوکوشیما در ژاپن، آنگلا مرکل، صدراعظم سابق آلمان وعده داده بود که تا پایان ۲۰۲۲، تمامی نیروگاه‌های هسته‌ای آلمان را غیرفعال کند. در حال حاضر تنها سه مورد از ۱۷ رآکتور هسته‌ای آلمان فعال است و حدود ۶ درصد از برق مورد نیاز آلمان را تامین می‌کند. بعضی از مقامات دولت این کشور باور دارند که ادامه کار نیروگاه‌های هسته‌ای در وضعیت فعلی ضروری و امن است.

با این حال، دولت آلمان قصد ندارد که نیروگاه‌هایی که از قبل آن‌ها را غیرفعال کرده، مجدد به چرخه تولید انرژی این کشور بازگرداند. همچنین به‌رغم بحران انرژی کنونی، فعالان محیط‌زیست هشدار داده‌اند که در صورت غیرفعال نشدن سه نیروگاه اتمی باقی‌مانده طبق برنامه، دولت آلمان با پیگیری قانونی این گروه‌های محیط‌زیستی مواجه خواهد شد.

آلمان و دیگر کشورهای اروپا با بحران انرژی ناشی از افزایش قیمت سوخت مواجه هستند. یکی از عوامل تشدیدکننده این بحران، قطعی نبودن صادرات گاز روسیه است. این در حالیست که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه این اتهام را که مسکو جریان گاز را قطع می‌کند، تکذیب کرده و گفته است که شرکت بزرگ انرژی گازپروم آماده است تا هر چقدر گاز لازم است به اروپا بفرستد اما اروپایی‌ها «خودشان همه‌چیز را بسته‌اند».


( ۱ )

نظر شما :