سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران:

کنعانی: به درخواست ولیعهد عربستان، مذاکرات بعدی رسمی و علنی خواهد بود

۰۳ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۱:۰۱ کد : ۲۰۱۳۴۰۱ اخبار اصلی اخبار داخلی
کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد ادامه مذاکرات ایران و عربستان گفت: پنج دور مذاکرات بین ایران و عربستان انجام شد که با میزبانی دولت عراق در بغداد بود و نتایج بسیار خوب و دلگرم کننده ای داشته است،بعد از اجلاس جده فواد حسین وزیر خارجه عراق با امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان تماس تلفنی داشت و ایشان را در جریان برخی مسائل مرتبط با اجلاس جده قرار داد. در این گفت‌وگو وزیر خارجه عراق به این نکته اشاره کرد که محمد بن سلمان در حاشیه گفت‌وگو در جده اظهار تمایل و آمادگی کرده است که گفت‌وگوی رسمی و علنی سیاسی ایران و عربستان در نشست بعدی انجام شود. این یک نشانه مثبت است و گمان می‌کنیم با توجه به اراده مثبت طرفین برای گام عملی به سمت جلو این زمینه فراهم است که نشست بعدی را در سطح رسمی و سیاسی در بغداد داشته باشیم و گام ملموس و بزرگ در جهت ارتقا و از سرگیری مناسبات دو کشور برداشته شود.
کنعانی: به درخواست ولیعهد عربستان، مذاکرات بعدی رسمی و علنی خواهد بود

دیپلماسی ایرانی: سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ایران انعطاف زیادی در روند مذاکرات داشته است،گفت: نزدیک یا دور بودن به توافق مستلزم تصمیم سیاسی آمریکا است.

نشست خبری ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه دقایقی پیش با حضور خبرنگاران در محل وزارت امور خارجه آغاز شد. ‌

به گزارش ایرنا، وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه احیای شتابزده برجام آن هم به رغم ادامه سیاست فشار و تحریم‌ها از جانب آمریکا چقدر با منافع ملی سازگاری دارد، گفت: موضوع موضوع بسیار مهمی است و همواره محل توجه است و ما باید در این زمینه تبیین درست و دقیق داشته باشیم. در هر حال سیاست اصولی دولت سیزدهم مبنی بر این است که اقتصاد و معیشت مردم را به روند مذاکرات رفع تحریم گره نزنیم. 

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: رویکرد دیگر این است که جمهوری اسلامی به روند مذاکره به عنوان یک انتخاب جدی ملتزم و پایبند است و این مسیر را تا زمان دستیابی به یک توافق خوب و قوی و پایدار ادامه خواهد داد.  جمهوری اسلامی در همین راستا  میز مذاکرات را ترک نکرده است. روند مذاکرات در وین چند ماه ادامه پیدا کرد. گام دیگری از مذاکرات بعد از یک دوره وقفه در دوحه قطر انجام شد واقعیت این است که فارغ از مواضع رسانه‌ای که به ویژه مقامات دولت آمریکا اتخاذ می‌کنند درخصوص روند مذاکرات، فشارهای روانی که  انتظارات و توقعات یک‌جانبه‌ای که از دولت جمهوری اسلامی ایران مطالبه می‌کند مبنی بر اینکه ایران باید سریعا به تصمیم برسد و یا تاکید می‌کنند زمان محدود است و باید ایران در کوتاهترین مدت جواب دهد. اما واقعیت این است که ایران در این زمینه احساسی و شتابزده عمل نمی‌کند و منافع اساسی کشور و ملت را قربانی روند شتابزدگی نخواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: روند گفت‌ و گوها از طریق کانال‌های ارتباطی ادامه دارد، مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران با آقای مورا گفت‌وگو ها و تماس ها و تبادل پیام دارد، در سطح وزیر امور خارجه نیز با آقای بورل گفت‌وگو و تبادل پیام‌ها در جریان است . پیشنهادات مختلفی تا الان رد و بدل شده است و برخی کشورهای دیگر هم در سطوح مختلف از جمله وزرای امور خارجه کشورها با نگاه دوستانه مبتنی بر مساعی جمیله ورود کرده‌اند و دیدگاه هایی و پیشنهاداتی را مطرح کرده‌اند برای نزدیک کردن دیدگاه ها به یکدیگر ابتکاراتی مطرح می شود.

کنعانی بیان کرد: در منطقه ما هم وزرای خارجه برخی از کشورهای دوست از جمله عمان و قطر و عراق تلاش‌هایی را در این زمینه انجام داده اند و می دهند، کشورهای دوردست دیگری هم در این زمینه در حوزه اروپا ورود کرده‌اند به طور مشخص ایتالیا و فرانسه در این زمینه تلاش هایی را مبتنی بر حسن نیت برای ایجاد نوعی نزدیکی بین دیدگاه ها را مطرح کرده‌اند. هرکدام به سهم خودشان تلاش‌هایی را انجام می‌دهند. واقعیت امر این است که ما در رسیدن به یک توافق جدی هستیم وخواستار توافق خوب و قوی و پایدار و متضمن منافع دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران هستیم. 

وی تصریح کرد: ایران انعطاف زیادی در مذاکرات داشته است، تاکنون ابتکارات سازنده مختلفی را ارائه داده‌ایم و فکر می‌کنیم اگر طرف آمریکایی هم به عنوان طرف اصلی در تعیین روند مذاکرات و گفت‌وگوهای رفع تحریم به اندازه جمهوری اسلامی سازنده و با حسن نیت عمل کند و ابتکارات مثبت جمهوری اسلامی ایران واکنش مثبت نشان دهد، به توافق نزدیک هستیم.

وی تصریح کرد: نزدیک بودن یا دور بودن به توافق مرتبط با تصمیم سیاسی دولت آمریکا است. جمهوری اسلامی حتما توافق به فکر می‌کند و علاقه‌مند است توافق در آینده نزدیک انجام شود و شکل بگیرد اما احساسی عمل نخواهیم کرد و منافع اساسی جمهوری اسلامی و ملت را مدنظر قرار خواهیم داد.

کنعانی در پاسخ به سوال دیگری درباره برنامه وزارت خارجه برای کمک به جلوگیری از شیوع کرونا  گفت: مرجع ذیصلاح درخصوص پروتکل‌های بهداشتی وزارت بهداشت است. و ستاد کرونا و وزارت خارجه مبتنی بر دستورالعمل‌هایی که صادر و ابلاغ می‌شود عمل می‌کنند. تا این لحظه اطلاعی ندارم که آیا ابلاغیه و دستورالعملی صادر شده است یا خیر.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره موضع وزارت امور خارجه درخصوص تحولات سریلانکا گفت:‌ تحولات سریلانکا موضوع مهمی است ما رابطه خیلی خوب و دوستانه‌ای با کشور سریلانکا داشته و داریم.تحولات سیاسی و اجتماعی این کشور را با نگرانی و حساسیت دنبال کردیم و تلاش کردیم آخرین وضعیت را در میدان و در داخل این کشور بدانیم.

کنعانی بیان کرد: در روند تحولات سیاسی خوشبختانه ما شاهد بازگشت تدریجی و نسبی ثبات و آرامش در این کشور هستیم،در آخرین تحولاتی که در این کشور رخ داده شاهد هستیم که پارلمان این کشور رئیس جمهور موقت را بر مبنای همین اقدام انتخاب کرده است و نخست وزیر هم تعیین شده و کابینه تشکیل شده است. از روند مثبت تحولات سیاسی در این کشور و بازگشت آرامش و ثبات ابراز خرسندی می‌کنیم و به رئیس جمهور این کشور که توسط پارلمان انتخاب شد و به اعضای کابینه تبریک می‌گوییم. امیدواریم هستیم روند سیاسی در این کشور به سمت آرامش و ثبات و تامین دیدگاه‌ها و منویات مردم این کشور پیش برود.

وی ادامه داد: خوشبختانه روابط ما با این کشور از گذشته روابط مثبت بوده همکاری‌های خوبی داشته‌ایم و باید امیدوار باشیم که در روند بازگشت ثبات و آرامش به این کشور روابط ما بیش از پیش توسعه و گسترش پیدا کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به منصوب شدن ۸ سفیر آیا محمدرضا غایبی نماینده ایران در سازمان‌های بین‌الملل در وین به کار خود ادامه می‌دهد، گفت: انتخاب‌ها و انتصاب‌ها و تعیین سفرای جدید و روسای جدید نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران یک روند منطقی و حرفه‌ای در وزارت امور خارجه است و انتصاب‌های جدید هم به عبارتی تغییر و تحول دوره‌ای در ریاست نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران است و بر همین مبنا انتخاب‌های جدید صورت گرفته است.

کنعانی افزود: خوشبختانه موافقت‌ها حاصل شده است دیدار با رئیس جمهور هم صورت گرفته و انشاالله طبق برنامه‌ریزی در محل نمایندگی‌های مورد ماموریت مستقر خواهند شد و کار خود را ادامه خواهند داد. ماموریت وین هم به طور طبیعی جزو ماموریت‌های مهم بین المللی است در آنجا هم رییس نمایندگی انتخاب شده است و انشاالله شروع به کار خواهند کرد آقای غائبی هم از دیپلمات‌های خوب ما هستند و حتما از ظرفیت‌های ایشان در آنجا و چه در پست‌های دیگر استفاده خواهد شد.

وی در پاسخ سیاست همسایه محوری جمهوری اسلامی ایران گفت: جمهوری اسلامی بر مبنای سیاست منطقه‌گرایی و شرق‌محور و آسیا محور گسترش همه جانبه مناسبات را با کشورهای همسایه اعم از همسایگان مرزی و همسایگان منطقه‌ای مدنظر دارد و در همین مسیر عمل می‌کند. تاکید جمهوری اسلامی ایران بر سیاست خارجی متوازن و پویا است ما به سمت بلوک‌بندی‌های جدید حرکت نمی‌کنیم به سمت تشکیل بلوک‌های سیاسی که ایجاد تقابل یا ایجاد رقابت غیرسازنده کند حرکت نمی‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه عنوان کرد: مناسبات جمهوری اسلامی ایران با روسیه مناسبات بسیار متنوع متکثری است ما در حوزه‌های مختلف روابطمان را گسترش می‌دهیم ما موافقتنامه همکاری‌های بلند مدت بر مبنای تحولات جدید و نیازهای جدید با روسیه داشتیم پیش نویس همکاری‌های بلند مدت را تبادل کردیم و روی پیش‌نویس در حال مذاکره هستیم و با نهایی شدن پیش نویس انشالله این سند جامع امضا می‌شود.
کنعانی تصریح کرد: با کشور چین سند همکاری‌های جامع ۲۵ ساله امضا کردیم و به عنوان نقشه راه همکاری‌ها در این مسیر در حال حرکت هستیم با ترکیه اخیراً در جریان سفر آقای اردوغان تفاهمنامه همکاری‌های جامع و بلند مدت را امضا کردیم با همه کشورهای موثر آمادگی داریم که چنین رویکردی را داشته باشیم و همکاری‌هایمان را گسترش دهیم.

وی ادامه داد: خارج از منطقه و حتی نسبت به اروپا نگاه ما مبتنی بر توسعه روابط است ما به سمت بلوک بندی و تشکیل بلوک‌ها و قطب‌های قدرت و تقابل حرکت نمی‌کنیم. مبنای روابط و حرکت جمهوری اسلامی ایران روابط سازنده و متوازن و پویا است و با هر کشوری که آمادگی داشته باشد در چهارچوب منافع و مصالح مشترک با ما همکاری کنند حتماً اقدام خواهیم کرد و همکاری‌هایمان را گسترش می‌دهیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال دیگری درباره فراخواندن سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوئد به تهران در ارتباط با دادگاه حمید نوری گفت: ما هیچ برنامه‌ای برای کاهش سطح روابط نداریم. با توجه به اهمیت موضوع سرنوشت شهروند ایرانی بازداشت شده در سوئد آقای حمید نوری و حکم غیراصولی و غیرسازنده‌ای که صادر شده است ما سفیرمان را به تهران برای پاره‌ای از مشورت‌ها فرا خوانده‌ایم و فعلا هیچ برنامه‌ای برای کاهش روابط سیاسی نداریم.

کنعانی افزود: نگاه ما این است که این مشکل را باید در سایه گفت‌وگوی دوجانبه با مقامات کشور سوئد حل و فصل کنیم. دیدگاه‌هایمان را به صراحت منتقل کردیم گفت‌وگوهای ما در سطوح مختلف سیاسی ادامه دارد. مواضع و دیدگاه ما روشن است تاکید کرده‌ایم که دیدگاه یک سازمان بدنام و از منظر هویت یک سازمان کاملا مشخص و تروریستی نباید مبنای بازداشت و برخورد قضایی با یک شهروند بیگناه ایرانی قرار گیرد و صلاحیت دادگاه را از نظر قضایی به رسمیت نشناختیم.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین اتفاقی که افتاد از نظر ما یک اتفاق ناخوشایند در روابط دو جانبه است تاکید می‌کنیم که ما تلاش می‌کنیم مقامات سوئد را متقاعد کنیم که این روند نادرست را اصلاح کنند اما برنامه‌ای برای کاهش سطح روابط نداریم هر چند از همه امکانات و توانمان متناسب با نیاز شرایط برای آزادی شهروندمان  استفاده خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره این سوال که جمهوری اسلامی برنامه‌ای برای به رسمت شناختن طالبان گفت: موضوع افغانستان جزو موضوعات مهم ما در منطقه است. ما تقریبا حدود ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان داریم و هر تحولی در این کشور رخ بدهد برای جمهوری اسلامی ایران حائز اهمیت است.

کنعانی بیان کرد: ایران نسبت به تحولات افغانستان و نسبت به امنیت و ثبات در این کشور حساس است، متاسفانه آن چیزی که در افغانستان رخ داد علاوه بر سالیان طولانی اشغال خاک این کشور توسط دولت آمریکا و اشغال نظامی ۲۰ ساله، خروج غیرمسئولانه دولت آمریکا از افغانستان بود که به  میزان که اشغال این کشور خسارت بار بود و می‌توانست خسارت‌هایی برای افغانستان داشته باشد.

وی ادامه داد: تلاش جمهوری اسلامی ایران به عنوان مهمترین همسایه افغانستان و کشور مهم و اثرگذار منطقه‌ای این است که در چارچوب تعامل سازنده با هیات حاکمه موقت افغانستان در چارچوب تعامل و همکاری سازنده با همسایگان افغانستان و کشورهای منطقه به بازگشت ثبات و آرامش به این کشور کمک کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ما گمان می‌کنیم تا الان در این زمینه موفقیت‌های خوب و ملموسی را به دست آورده‌ایم مهمترین چارچوبی که درخصوص کمک به بازگشت صلح و ثبات و استقرار سیاسی در این کشور شکل گرفته اجلاس یا فرمت وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان است.

کنعانی گفت: اطلاع دارید که سه نشست هم برگزار شده یک نشست در پاکستان، نشست دیگر در جمهوری اسلامی ایران و یک نشست هم در چین برگزار شده است. نشست دیگری هم روز آینده یعنی سه شنبه در تاشکند ازبکستان برگزار می‌شود که البته در چهارچوب نشست وزرای خارجه همسایه نیست اما ایران به عنوان مهمترین کشور همسایه افغانستان در دو رویکرد در حال کمک به ثبات در افغانستان است.

وی عنوان کرد: تعامل سازنده با هیات حاکمه موقت افغانستان به این جهت که اکنون مسئولیت افغانستان را در اختیار دارند، وجود دارد. تلاش می‌کنیم مباحث دوجانبه با افغانستان را سازماندهی و مدیریت کنیم، امنیت مرزها، مدیریت آب، بحث مسائل تجاری، اقتصادی و بهداشت و ترانزیت  ایجاب می‌کند با طرفی که مسئولیت رسمی در افغانستان دارد تعامل و گفت‌وگو کنیم. کمک به مردم افغانستان از این مجرا انجام می‌شود در حوزه دیگر هم گمان می‌کنیم که مکانیزم منطقه‌ای باید به بازگشت ثبات و امنیت در افغانستان کمک کند، ایران از چارچوبی که کمک به این فرایند کند خود را خارج نخواهد کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره آموزش زنان در افغانستان گفت: ارزش‌های حقوقی و انسانی به ویژه در بحث حقوق زنان معتقد وجود دارد که هم در حوزه دینی و هم اسلامی ما به آن تاکید شده، افغانستان هم کشور اسلامی است، علاوه بر این حقوق زنان جزو ارزش‌های جهان شمول محسوب شود موضع جمهوری اسلامی ایران در این ارتباط  روشن است.

کنعانی در پاسخ به سوالی درباره بیانیه وزارت دفاع آمریکا درباره موضوع پهپادهای ایران گفت: اساس طرح موضوعاتی از این دست را انحرافی می‌دانیم معتقدیم که دولت آمریکا با طرح موضوع انحرافی و ایجاد نوعی دوگانه سازی‌های جعلی به دنبال استفاده سیاسی از فضا سازی‌ها است معتقد هستیم که این فضاسازی‌ها کمکی به صلح و ثبات و امنیت در منطقه نمی‌کند.

وی عنوان کرد: از شگردهای دائمی دولت آمریکا، دامن زدن به بی‌ثباتی، تمسک به سیاست ایران هراسی، ایجاد تنش و بحران در منطقه، تلاش برای بلوک‌بندی‌های غیرضروری در منطقه و بازارسازی برای کمپانی‌های اسلحه سازی آمریکا است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: معتقدیم این رویکرد و شگرد آمریکا شگرد کهنه و نخ‌نمایی است و در این زمینه به عنوان کشوری که با همسایگانمان در امنیت شریک هستیم معتقدیم که اساس روندی که می‌تواند به تامین امنیت مشترک کمک کند، همکاری‌های دسته جمعی و گفت‌وگوهای دو یا چند جانبه است.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی در دولت سیزدهم بر سیاست همسایگی تاکید دارد و در ارتباط با همسایگان خلیج فارس هم با حسن‌نیت به‌دنبال رفع سوءتفاهم‌ها و گسترش مناسبات است. بنابراین توصیه می‌کنیم دولت آمریکا به دوگانه‌سازی‌های جعلی ادامه ندهد و کشورهای ما در منطقه به این سیاست‌ها و شگردهای نخ‌نمای دولت آمریکا اهمیت نخواهند داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات گروسی در مورد ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بوده و عضو معاهده عدم اشاعه است، در طول سال‌های اخیر با نگاه تعاملی و سازنده سعی کرده به سوءتفاهمات پایان بدهد و اجازه داده تا بازرسان آژانس به دفعات متعدد از مراکز هسته‌ای ایران بازدید کنند.

کنعانی افزود: این اقدامات سازنده ایران متاسفانه با واکنش سازنده آژانس مواجه نشده و آقای گروسی همواره در مورد برنامه های برنامه هسته‌ای ایران رویکرد غیر حرفه ای و غیر منصفانه دارد و علاقه مند است هر از چند گاهی مباحثی علیه ایران مطرح کند. ما معتقدیم در مقابل همکاری های سازنده ایران آن‌ها باید رویکردی سازنده و تعامل گرا داشته باشند. متاسفانه اظهارات آقای گروسی حرفه‌ای و فنی نبوده و برخی از این اظهارات متاسفانه مواضع رژیم صهیونیستی است.

وی تاکید کرد: ایران همواره عضو پادمان است و ایشان بهتر است به این همکاری سازنده ایران توجه کند و از طرفی نیز به فعالیت های غیرقانونی رژیم صهیونیستی نیز توجه کند که امنیت بین‌المللی و محیط زیست منطقه را در خطر انداخته است و به ایشان توصیه می‌کنیم نقش سازنده‌ای در روند مذاکرات داشته باشد.

سخنگوی وزارت امورخارجه  در پاسخ به سوالی در مورد فضاسازی‌های رسانه‌ای علیه سفر پوتین به تهران به حمایت تهران از روسیه گفت: موضوع جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با جنگ اوکراین کاملا روشن است و بارها توسط وزیر امور خارجه نیز بیان شده است و ما توضیحات کافی در این خصوص داده‌ایم، جمهوری اسلامی ایران با هرگونه راهکار نظامی و جنگی در هر کشوری مخالف است و لازم می‌داند که اختلافات باید از طریق حل و فصل سیاسی حل شود  ارتباط‌ها و مشورت های مستمر بین طرفین ادامه دارد و هیچ تغییری در موضع ایران در جنگ اوکراین اتفاق نیافته است، ایران خواهانه جنگ و درگیری در هیچ کشوری نیست.

کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد ادامه مذاکرات ایران و عربستان گفت: پنج دور مذاکرات بین ایران و عربستان انجام شد که با میزبانی دولت عراق در بغداد بود و نتایج بسیار خوب و دلگرم کننده ای داشته است،بعد از اجلاس جده فواد حسین وزیر خارجه عراق با امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان تماس تلفنی داشت و ایشان را در جریان برخی مسائل مرتبط با اجلاس جده قرار داد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: در این گفت‌وگو وزیر خارجه عراق به این نکته اشاره کرد که محمد بن سلمان در حاشیه گفت‌وگو در جده اظهار تمایل و آمادگی کرده است که گفت‌وگوی رسمی و علنی سیاسی ایران و عربستان در نشست بعدی انجام شود. این یک نشانه مثبت است و گمان می‌کنیم با توجه به اراده مثبت طرفین برای گام عملی به سمت جلو این زمینه فراهم است که نشست بعدی را در سطح رسمی و سیاسی در بغداد داشته باشیم و گام ملموس و بزرگ در جهت ارتقا و از سرگیری مناسبات دو کشور برداشته شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد شیوع  آبله میمونی به برخی از کشورهای منطقه گفت:  مرجع ذیصلاح در خصوص پروتکل‌های بهداشتی وزرات بهداشت و ستاد کرونا است و وزارت امور خارجه نیز بر اساس تصمیمات و ابلاغیه‌ها عمل خواهد کرد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد حکم دادگاه بلژیک درباره اسدالله اسدی گفت: گفت‌وگوهای ما با دولت بلژیک برقرار است و موضع ما همان موضع گذشته بوده و تغییر نکرده است. ما معتقد به بیگناهی دیپلمات ایرانی و ضرورت آزادی بی قید و شرط ایشان هستیم.

سخنگوی وزارت امورخارجه با بیان اینکه بر ضرورت آزادی دیپلمات ایرانی تاکید میکنیم، ادامه داد: ما همواره بر ضرورت رعایت مقررات کنوانسیون ژنو تأکید داشته و امیدوار هستیم در پرتو این گفت‌وگوها و رویکرد منطقی دولت بلژیک شاهد آزادی این دیپلمات ایرانی باشیم.

سخنگوی وزارت امورخارجه تاکید کرد: امنیت عراق برای ما بسیار مهم است برای مبارزهب با تروریست و بازگشت ثبات به عراق و حفظ تمامیت ارضی در کنار برادران عراقی ایستاده ایم، امنیت عراق را امنیت خودمان می دانیم و در کمک به برادارن عراقی هیچ کوتاهی نخواهیم کرد.تحولات کردستان عراق متاسفانه قدری پیچیده شده است، از انچه رخ داد قلبا متاسف شدیم.

وی در مورد لغو روادید بین ایران و کشور های منطقه گفت: جمهوری قزاقستان رسما اعلاکرد که شهروندان ایرانی می توانند بدون روادید به این کشور سفر کنندف این امر می تواند به توسعه روابط تجرای ایران با کشورهای همسایه کمک کند.

کنعانی در مورد گفتگوی روسای جمهور ایران و فرانسه اظهار داشت: گفتگوی روسای جمهور دو کشور تحول دیپلماتیک قابل توجهی بود، در گفتگوی تلفنی وزرای خارجه دو کشور همتای فرانسوی گفته بود که مکرون دیدگاه هایی دارد که می تواند به نزدیک کردن نظرات کمک کند.

سخنگوی وزارت امورخارجه ادامه داد: گفتگوی روسای جمهور مکمل گفتگوی وزاری خارجه در مورد روند مذاکرات بود، کشورهای مختلفی علاقمند هستند با ارائه ابتکاراتی نظرات دو طرف را نزدیک کنند تا مذاکرات به نتیجه برسد، این گونه ابتکارات توام با حسن نیت می تواند به نزدیک کردن دیدگاه ها کمک کند فرانسه مایل است نقش مثبت و کمک کنده‌ای را ایفا کند .

وی در پاسخ به سوالی در مورد  تحولات اخیر در سریلانکا و مواضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص این تحولات گفت: ایران رابطه خوب و دوستانه‌ای با سریلانکا داشته و دارد. ما تحولات سیاسی و اجتماعی در این کشور را با نگرانی و حساسیت دنبال می‌کنیم و تلاش کردیم آخرین وضعیت را در میدان و داخل این کشور بدانیم.

کنعانی تاکید کرد: امیدواریم در روند تحولات سیاسی شاهد بازگشت ثبات و آرامش در این کشور باشیم. در حال حاضر پارلمان این کشور رئیس‌جمهور موقت انتخاب کرده و بر همین مبنا نخست‌وزیر تعیین و کابینه تشکیل شده است، ما از روند مثبت تحولات سیاسی در این کشور استقبال می‌کنیم . به رئیس جمهور و اعضای کابینه تبریک  نیز می‌گوییم.

کنعانی در مورد دفن زباله های هسته ای رژیم صهیونیستی در کرانه باختری گفت: ایران همواره نسبت به تهدید فعالیت های غیر قانونی رژیم صهیونیستی برای ثبات در منطقه هشدار داده شمشیر در دست یک دیوانه است که تحت حمایت امریکا قرار دارد.جامعه بین المللی و آژانس بین المللی انرژی هسته ای در این خصوص مسئولیت دارد.

وی افزود: فعالیت های هسته ای رژیم صهیونیستی تحت نظارت سازمان انرژی اتمی قرار ندارد که مشکلات محیط زیستی برای منطقه ایجاد کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: برای تامین امنیت اردن هم ایران نقش مهمی ایفا کرد اگر تروریسم سیاه در عراق و سوریه سرکوب نمی شد امنیت اردن هم تحت تاثیر قرار می گرفت.

کلید واژه ها: ناصر کنعانی ایران و عربستان برجام مذاکرات هسته ای نشست مطبوعاتی سخنگوی وزارت امور خارجه


( ۱ )

نظر شما :