ناراحتی کشورهای عربی از امریکا بر سر مواضع دوگانه‌اش نسبت به ایران

امارات و عربستان نه دنبال ائتلاف ضد ایرانی اند و نه حاضر به کاهش قیمت نفت

۲۶ تیر ۱۴۰۱ | ۲۱:۰۰ کد : ۲۰۱۳۲۱۴ اخبار اصلی خاورمیانه
ناظران می‌گویند که دولت بایدن باید به مواضع متحدان این کشور در حاشیه خلیج فارس درخصوص ایران گوش می‌داد چرا که اختلافاتی در این خصوص وجود دارد و واشنگتن خود به گفت وگو با ایران برای دستیابی به توافق هسته‌ای بدون مد نظر قرار دادن منافع کشورهای حاشیه خلیج فارس تمایل دارد. این ناظران می‌پرسند که چگونه واشنگتن درصدد گفت وگو با ایران است؛ اما از متحدانش که با ایران هم مرز هستند می‌خواهد با تهران اختلاف داشته باشند؟
امارات و عربستان نه دنبال ائتلاف ضد ایرانی اند و نه حاضر به کاهش قیمت نفت

دیپلماسی ایرانی: ناظران مسائل خلیج فارس اعلام امارات متحده عربی در خصوص مخالفت با عضویت در محور ضد ایران و پایبندی‌اش به تصمیمات اوپک پلاس  چند ساعت قبل از سفر بایدن به عربستان و دیدارش با رهبران منطقه را تمایل این کشور برای تاکید بر پایبندی به راهبرد به صفر رساندن مشکلات دانستند.

ناظران می‌گویند که امارات خواستار برپایی روابط با بازیگران منطقه‌ای و بین المللی بر پایه منافع مشترک است و این راهبردی است که به گشودن کانال‌های جدید با ترکیه، قطر، ایران و اسرائیل انجامید.

امارات برای عاری کردن منطقه از عوامل تنش از طریق گفت وگو به ویژه با ایران تمایل دارد زیرا این وضعیت مبهم مبتنی بر تنش‌های ادامه دار بدون وجود امیدی برای حل و فصل، کشورهای منطقه را از ایفای نقش اصلی خود – فعالیت روی توسعه توانمندی‌های سیاسی و علمی و سرمایه‌گذاری روی امکانات خود برای پیوستن به کشورهای پیشرفته – بازمی‌دارد.

ناظران اعتراف می‌کنند این موضع امارات درباره موضوعات گفته شده پیش از سفر بایدن و از زبان  مسئولین برجسته این کشور چندین بار صورت گرفته است. آنها به این مسئله اشاره می‌کنند که واشنگتن به اندازه کافی با متحدان خود در منطقه به منظور آگاهی یافتن از مواضعشان در تماس نبوده و برای موفقیت این سفر به خوبی تدارک ندیده و دولت بایدن روی مسائل حاشیه‌ای تمرکز کرده و آنچه باید انجام دهد یعنی تماس با رهبران منطقه برای بررسی نظرات آنها و آگاهی یافتن از مواضعشان درخصوص مسائل مهم را فراموش کرده است.

ناظران می‌گویند که دولت بایدن باید به مواضع متحدان این کشور در حاشیه خلیج فارس درخصوص ایران گوش می‌داد چرا که اختلافاتی در این خصوص وجود دارد و واشنگتن خود به گفت وگو با ایران برای دستیابی به توافق هسته‌ای بدون مد نظر قرار دادن منافع کشورهای حاشیه خلیج فارس تمایل دارد. این ناظران می‌پرسند که چگونه واشنگتن درصدد گفت وگو با ایران است؛ اما از متحدانش که با ایران هم مرز هستند می‌خواهد با تهران اختلاف داشته باشند؟ بنابراین موضوع ایران در نشست جده محل اختلاف است؛ علاوه بر این مسئله نفت است که واشنگتن خواستار اعمال فشار بر متحدانش در خلیج فارس برای افزایش تولید و کمک به اصلاح قیمت‌ها است، اما امارات و عربستان باور دارند ضروری است وضعیت کنونی حفظ شود و از توافق اوپک پلاس حمایت شود. ناظران باور دارند که دشوار است عربستان و امارات در موضوع نفت بازگشت به عقب را بپذیرند به ویژه بعد از دستاوردهایی که از افزایش برنامه ریزی شده عرضه، حفظ افزایش قیمت‌ها و ائتلاف با روسیه در اوپک پلاس بدست آورند، حتی اگر این مسئله با محاسبات واشنگتن در تضاد باشد.

منبع: العرب / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایران و امریکا ایران و عربستان ایران و امارات سفر بایدن به خاورمیانه نشست جده ایران و امریکا و عربستان عربستان و امریکا امارات و امریکا ایران و امارات و امریکا


( ۱۳ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۲۶ تیر ۱۴۰۱ | ۲۲:۵۷
من فکر میکنم ایران حاضر باشد با تمام همسایگان خود پیمان عدم تجاوز واحترام به منافع همدیگر را امضا کند۔من نمی دانم اعراب چرا اجازه میدهند نامحرم در منزل انها رفت وامد کند۔نامحرم اگر در منزل شما درخت اقتصادی کاشت دیگر بیرون نمیرود۔همواره مزاحم است۔بر طبق فتوا درخت اقتصادی نامحرم مزاحم که نمی فروشد را باید کند وانداخت دور۔
ابراهیم قدیمی ۲۸ تیر ۱۴۰۱ | ۰۰:۱۹
قیمت سوخت در اروپا واحتمالا امریکا بالاست با قیمت نفت خام بستگی کاملی ندارد۔نفت خام بشکه ای صد دلاری هزینه پنجاه در صد وکمتر قیمت بنزین گالنی پنج ونیم دلاری را دارد۔هر بشکه نفت ۱۵۹ لیتر است تقریبا ۴۲ گالن۔ارزش اضافی را درجای دیگر باید جستجو کرد۔مگر پالایش وتوزیع چند درصد قیمت تمام شده سوخت است۔ماکزیمم باید پانزده در صد یا کمی بیشتر باشد۔ایران نیز مشگل اعراب هیچگاه نبوده است۔انها مشکل ما بوده اند ولی ما مشگل انها نبودهایم۔