گاردین:‌ روسیه ۲۰ هزار مزدور خارجی را در نبرد منطقه دونباس مستقر کرده است

۳۱ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۶:۲۲ کد : ۲۰۱۱۳۶۷ سرخط اخبار

نشریه گاردین به نقل از یک مقام اروپایی گزارش داد، روسیه در دور جدید حمله‌اش در منطقه دونباس اوکراین، بالغ بر ۲۰ هزار "مزدور" را از سوریه، لیبی و مناطق دیگر به کار گرفته و بعضا آنها را بدون تجهیزات سنگین و یا حتی خودروهای زرهی به مناطق درگیر فرستاده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه گاردین، این مقام اظهار کرد، برآوردها درباره شرکت چنین نیروهایی در عرصه میدانی در شرق اوکراین بین ۱۰ هزار تا ۲۰ هزار نفر را در بر می‌گیرد و به سختی می‌توان رقم دقیق سوری‌ها،‌ لیبیایی‌ها و دیگر شبه‌نظامیان به خدمت گرفته‌شده توسط شرکت روسی موسوم به گروه واگنر در این جنگ را مشخص کرد.

این مقام خاطر نشان کرد: چیزی که من می‌توانم به شما بگویم این است که ما قطعا شاهد انتقال بخشی از نیروها از مناطقی اعم از سوریه و لیبی به سمت منطقه دونباس در شرق اوکراین بوده‌ایم و این افراد عمدتا به عنوان یک توده علیه مقاومت اوکراینی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نیروها پیاده نظام هستند. آنها هیچ تجهیزات سنگین یا خودرویی ندارند.

بر اساس این گزارش، سربازان سابق سوریه برای شرکت در جنگ در اوکراین پیشنهاد دریافت دستمزدی بین ۶۰۰ تا ۳۰۰۰ دلار را بر طبق تجربه و درجه خود دریافت کرده‌اند. گزارش شده که گروه واگنر بخش عمده سربازانش را که در لیبی مشغول جنگیدن بوده‌اند، به اوکراین منتقل کرده است و ماه گذشته میلادی سازمان اطلاعات ارتش اوکراین ادعا کرد که روسیه با خلیفه حفتر، فرمانده یکی از جبهه‌های درگیر در جنگ داخلی لیبی، بر سر مساله اعزام شبه‌نظامیان لیبیایی به توافق رسیده است.

این نیروها به تلاش‌های روسیه برای تصرف هر میزان ممکن از شرق اوکراین وارد شده‌اند و مقام‌های غربی ادعا می‌کنند که این سیاست شتابی برای رسیدن به نوعی پیروزی در اوکراین است تا ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه بتواند در رژه نظامی ۹ مه در مسکو در گرامیداشت جنگ جهانی دوم آن را اعلام کند.

این مقام اروپایی اظهار کرد، گمانی‌زنی شده که کرملین در فاز دوم جنگش در اوکراین چهار ماموریت را برای خودش در نظر گرفته که شامل برقراری یک پل زمینی به کریمه است که شهر ماریوپل برای این ماموریت اهمیت زیادی دارد. علاوه بر آن نیز این ماموریت‌ها شامل به دست آوردن منطقه خرسون با هدف تامین آب برای کریمه، تصرف یک سری مناطق بیشتر قابل استفاده به عنوان مناطق حائل یا به عنوان اهرم چانه‌زنی در مذاکرات هستند.

گمان برده می‌شود که روسیه همچنان سه چهارم حجم سربازانی که با آن جنگ اوکراین را شروع کرد، در اختیار دارد که شامل ۷۶ گروه تاکتیکی متشکل از ۶۰ هزار سرباز می‌شود. مقامات غربی می‌گویند که ارتش روسیه با بسیاری از همان محدودیت‌هایی که منجر به شکستش در کی‌یف و شمال اوکراین شدند، مواجه است.

این ارتش با چالش‌های لجستیکی مواجه است، در حالی که خطوط تدارکاتی به دونباس کوتاه‌تر هستند و خیلی چیزها به شرایط جاده‌ها و خطوط راه آهن بستگی دارد.

این مقام اروپایی اظهار کرد:‌ شما باید به خاطر داشته باشید که ارتش روسیه بسیار وابسته به خطوط راه آهن است، در حالی که شبکه قطارها به دفعات از سوی نیروهای اوکراینی هدف گرفته شده‌اند.

این مقام می‌گوید که علاوه بر آن روحیه نیروهای روسیه پایین است و پایین‌تر نیز می‌آید.

او اضافه کرد: آنها این جنگ را دوست ندارند زیرا ایده کشتن مردمی که روسی صحبت می‌کنند، نمی‌پسندند. آنها خیلی از رفیقانشان را در شمال اوکراین از دسته داده‌اند و همچنین ناو موسکوای متعلق به نیروی دریایی روسیه را از دست داده‌اند. سوم این که، روس‌ها هنوز نتوانسته‌اند برتری هوایی را تضمین کنند. بنابراین نمی‌توانند به ارائه پشتیبانی هوایی نزدیک مداوم برای سربازانشان در عرصه میدانی بپردازند.


( ۸ )

نظر شما :