مهمترین تحولات نظامی کشور در سال ۱۴۰۰ چه بود؟ ارتش وسپاه، خار چشم دشمنان

۰۱ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۰:۵۷ کد : ۲۰۱۰۶۹۷ سرخط اخبار

در سالی که گذشت نیروهای مسلح کشورمان انواع ماموریت‌های مختلف برای دفاع از کشورمان و همچنین کمک به مردم را اجرا کردند.

به گزارش ایسنا، اعزام به آب‌های بین المللی و حفاظت از کشتیرانی کشورمان، مقابله با گروه‌های تروریستی در مرزها، مقابله با دزدی دریایی آمریکا و برگزاری انواع رزمایش‌ها بخشی از اقدامات نیروهای مسلح کشورمان در سال 1400 بود. ارتش و سپاه همچنین از انواع تجهیزات جدید خود در این سال رونمایی کردند.

کمک به واکسیناسیون سراسری و کنترل بیماری کرونا، محرومیت زدایی، حضور در مناطق سیل زده و زلزله زده و کمک به اطفای حریق جنگل‌ها بخش دیگری از فعالیت نیروهای نظامی کشورمان بود.

البته سال 1400 برای نیروهای مسلح کشورمان خاطرات تلخی هم به همراه داشت. چهار خلبان نیروی هوایی در سال گذشته در حین انجام ماموریت به شهادت رسیدند.  ناو خارک نیز در حین ماموریت دچار آتش‌سوزی و غرق شد. سرلشکر فیروزآبادی رئیس پیشین ستاد کل نیروهای مسلح و سردار حجازی جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه نیز در سال گذشته فوت کردند.

در سال گذشته انتخابات ریاست‌جمهوری نیز برگزار شد که یکی از نکات قابل توجه حضور چندین فرد با سابقه نظامی در میان داوطلبان انتخابات بود. رستم قاسمی، سعید محمد، محمدحسن نامی، حسین دهقان و محسن رضایی از جمله شناخته شده ترین افرادی بودند که در انتخابات شرکت کردند ولی فقط محسن رضایی توسط شورای نگهبان تایید صلاحیت شد. بعد از انتخابات رستم قاسمی به عنوان وزیر راه و شهرسازی، سعید محمد به عنوان دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور، محمدحسن نامی به عنوان رئیس سازمان مدیریت بحران کشور و محسن رضایی به عنوان معاون اقتصادی رییس جمهور انتخاب شدند.

در ادامه مهمترین اخبار مربوط به نیروهای مسلح کشورمان در سال 1400 را مرور می کنیم:

8 فروردین:

دستگیری عوامل یک تیم تروریستی در اهواز

سپاه ولی عصر(عج) خوزستان در اطلاعیه‌ای خبر از دستگیری و هلاکت عوامل یک تیم تروریستی داد.‌

در این اطلاعیه آمد: در بامداد ششم فروردین ماه سال جاری ساعت ۱ بامداد یک تیم تروریستی وابسته به گروهک تجزیه طلب و تروریستی حرکت النضال اقدام به حمله و تیراندازی به اماکن نظامی و انتظامی در شهرستان شوش نموده و قصد ورود به مقرها را داشتند که با هوشیاری مدافعین مقرها از ورود افراد مهاجم جلوگیری و منجر به زخمی شدن هر دو تروریست گردید که یکی از آنها در حال انتقال به بیمارستان به هلاکت رسید. ضمنا تعدادی اسلحه کلاشینکف و مقادیری مهمات از آنها کشف و ضبط گردید.

14 فروردین

پهلوگیری ناوگروه پاکستان در بندرعباس

این ناوگروه متشکل از  ناوشکن موشک انداز عظمت و شناور پشتیبان پاکستان بود.

هدف از این ماموریت هم افزایی و آموزش نیروهای دریایی دو کشور و هماهنگی در زمینه امنیت خطوط کشتیرانی در دریای عمان بود.

رزمایش مشترک نیروی دریایی ایران و پاکستان در روز 17 فروردین در خلیج فارس در محدوده جزیره لارک برگزار شد.

29 فروردین

درگذشت سردار حجازی

سردار حجازی جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه بر اثر عارضه قلبی درگذشت.

29 فروردین

برگزاری رژه به مناسبت روز ارتش

این مراسم به مناسبت 29 فروردین روز ارتش در سراسر کشور و البته تحت شرایط پروتکل های بهداشتی مربوط به بیماری کرونا برگزار شد. این مراسم در تهران با حضور امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش در فرماندهی پشتیبانی منطقه ۳ نیروی زمینی ارتش(پادگان شهید یدالهی) برگزار شد و آخرین دستاوردهای پهپادی ارتش و سایر تجهیزات بهینه شده در قالب یگان های محمول و خودرویی در تهران به نمایش درآمد.

ارتش وسپاه، خار چشم دشمنان رژه ارش در روز 29 فروردین

حسن روحانی رئیس جمهور وقت کشورمان هم به همین مناسبت پیام تبریکی خطاب به ارتش صادر کرد.

30 فروردین

انتخاب جایگرین سردار حجازی

به پیشنهاد فرمانده کل سپاه و موافقت و تصویب فرمانده معظم کل قوا، سردار سرتیپ پاسدار محمدرضا فلاح زاده به سمت جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه منصوب شد.

4 اردیبهشت

انهدام یک تیم تروریستی در سیستان و بلوچستان

قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه از انهدام یک تیم تروریستی در سیستان و بلوچستان خبر داد.

روابط عمومی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه اعلام کرد: رزمندگان قرار گاه قدس با انجام عملیات رصد و رهگیری اطلاعاتی دقیق یک تیم تروریستی وابسته به استکبار جهانی که چندی قبل برای انجام اقدامات خرابکارانه و تروریستی وارد منطقه شده بودند را شناسایی و سحرگاه امروز( شنبه) طی یک عملیات موفق آنان را در یکی از مناطق مرزی استان سیستان و بلوچستان در کمین خود گرفتار و منهدم کردند.

بر اساس این گزارش در این عملیات، سه تن از تروریست ها به هلاکت رسیدند و سلاح ، مهمات و تجهیزات ارتباطی آنان نیز به دست رزمندگان اسلام افتاد.

5 اردیبهشت

رونمایی از دستاورهای جدید نیروی زمینی ارتش

آیین رونمایی و تحویل دهی دستاوردهای سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش (نزاجا) با حضور امیر دریادار حبیب الله سیاری معاون هماهنگ کننده ارتش و امیر حیدری فرمانده نیروی زمینی در سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نزاجا برگزار و از هشدار دهنده امواج راداری محمول بر پهپاد، هدشدار دهنده لیزری محمول بر پهپاد، رانش یک، تیام 1400، پرواز جمع سامانه پرواز شبکه محور مبتنی بر هوش مصنوعی، طاها  ۱۴۰۰ و سامانه‌های اخلالگر ارتقا یافته زمین پایه رونمایی شد.

8 اردیبهشت

انتصاب فرمانده قرارگاه مشترک پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص)

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در حکمی امیر سرتیپ «قادر رحیم‌زاده» را به فرماندهی قرارگاه مشترک پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء صلی‌الله‌علیه‌وآله منصوب کردند.

15 اردیبهشت

دستگیری یک تیم از اشرار مسلح در جنوب شرق کشور

قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه از دستگیری یک تیم از اشرار مسلح در جنوب شرق کشور خبر داد.

رزمندگان قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه در عملیات اطلاعاتی، یک تیم از اشرار مسلح در منطقه جنوب شرق کشور را که سابقه شرارت، قتل و آدم ربایی داشتند منهدم کردند.در این عملیات دو نفر از اعضای این تیم تروریستی کشته و یک نفر هم دستگیر شد.

 21اردیبهشت

اخطار سپاه به آمریکا در تنگه هرمز

در این روز روابط عمومی نیروی دریایی سپاه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در ادامه رفتارهای غیرحرفه‌ای ناوگان نیروی دریایی ارتش تروریستی امریکا در خلیج فارس بویژه در ماه جاری که امنیت منطقه را همواره با تهدید و مخاطره جدی مواجه ساخته است، در روز ۲۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ شناورهای گشتی نیروی دریایی سپاه در حین اجرای ماموریت‌های جاری و متعارف روزانه خود در آبهای سرزمینی جمهوری اسلامی ایران با ۷ فروند شناور دریایی آمریکایی ها در تنگه هرمز که  به ارتکاب رفتارهای غیر حرفه ای مانند پرواز بالگرد، شلیک فلیر و تیراندازی بی هدف، بی مورد و تحریک کننده مبادرت ورزیدند، روبه‌رو و ضمن رعایت فاصله قانونی در چارچوب دستورالعمل ها و مقررات دریانوردی به رفتار مخاطره آمیز و غیرحرفه ای آنها تذکر و اخطار داده شد که آنها نیز با اصلاح رفتار، مسیر خود را ادامه دادند.

29 اردیبهشت

اعزام ناوگروه هفتاد و ششم نیروی دریایی ارتش به آب‌های آزاد

در این روز ناوگروه هفتاد و ششم نداجا متشکل از ناو پشتیبانی رزمی بالگردبر جمهوری اسلامی ایران خارک و ناوشکن جمهوری اسلامی ایران البرز راهی مأموریت آب‌های آزاد و بین المللی شد.

31 فروردین

رونمایی از پهپاد غزه

با حضور سردار سرتیپ پاسدار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه از پهپاد استراتژیک غزه، سامانه راداری قدس و سامانه پدافندی ۹ دی رونمایی شد.

ارتش وسپاه، خار چشم دشمنان رونمایی از پهپاد غزه

 4 خرداد

برگزاری رزمایش جنگ الکترونیک ارتش

رزمایش مشترک «سپر آسمان ۱۴۰۰» با حضور یگان‌های راهبردی جنگ الکترونیک نیروهای چهارگانه ارتش، برگزار شد.

یگان‌های واکنش سریع و سامانه های جنگال نیروهای زمینی، هوایی، پدافند و دریایی ارتش با محوریت منطقه عمومی اصفهان در گستره وسیعی از کشور با اجرای تاکتیک های آفندی و پدافندی در حوزه جنگ الکترونیک،  دستاوردها و توانمندی های خود در را آزمایش کردند.

9 خرداد

انهدام یک تیم تروریستی در آذربایجان غربی

بر اساس اعلام روابط عمومی قرارگاه حمزه سیدالشهدا، رزمندگان قرارگاه حمزه سیدالشهدا نیروی زمینی سپاه  با یک تیم از اشرار و ضدانقلاب که قصد ورود به کشورمان از مرز پیرانشهر را داشتند، درگیر شدند. در این درگیری دو تروریست به هلاکت رسیده و مقادیری سلاح و مهمات از آنان کشف و ضبط شد.

11 خرداد

شهادت دو خلبان نیروی هوایی ارتش

سرهنگ کیانوش بساطی و سروان حسین نامنی از خلبانان نیروی هوایی ارتش در دزفول در حین آماده‌سازی هواپیما قبل از پرواز، بر اثر عملکرد ناگهانی صندلی پران به شهادت رسیدند.

12 خرداد

غرق شدن ناو خارک

با وجود بیست ساعت تلاش همه جانبه و استفاده از امکانات امداد دریایی، به دلیل گسترش آتش در بخش‌های مختلف، عملیات نجات شناور پشتیبانی آموزشی خارک بی نتیجه ماند و این شناور در آب های محدوده جاسک غرق شد.

ارتش وسپاه، خار چشم دشمنان لحظه غرق شدن ناو خارک

20 خرداد

ورود ناوگروه هفتاد و هفتم نیروی دریایی به اقیانوس اطلس

ناوگروه نیروی دریایی ارتش متشکل از ناوبندر مکران و ناوشکن بومی سهند توانست برای اولین بار و بدون پهلوگیری در بنادر دیگر کشورها وارد اقیانوس اطلس شود.

24 خرداد

الحاق دنا و شاهین به نیروی دریایی

با حضور رئیس جمهور، ناوشکن پیشرفته دنا و ناو مین‌شکار بومی شاهین به نیروی دریایی ارتش الحاق شد.

31 خرداد

انهدام سه تیم تروریستی در شمال‌غرب کشور

فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، از انهدام سه تیم تروریستی در ایام انتخابات خبر داد.

سردار محمد پاکپور در سخنانی اظهار کرد: در ایام انتخابات مشاهده کردیم که دشمن برنامه‌های خاصی را دنبال می‌کرد و تیم‌های زیادی توسط نیروی زمینی سپاه منهدم شد. تقریباً طی ده روز گذشته سه تیم تروریستی از عناصر ضدانقلاب را در مناطق شمال‌غرب کشور از جمله اشنویه، بانه و سروآباد منهدم کردیم.

6 تیر

رونمایی از واکسن نورا

واکسن کرونای ایرانی پروتئینی نوترکیب  دانشگاه علوم‌پزشکی بقیه الله (عج) با نام "نورا" رونمایی و فاز اول کارازمایی بالینی آن آغاز شد.‌

16 تیر

الحاق تجهیزات جدید به نیروی زمینی سپاه

در این روز مجموعه ای از تسلیحات و تجهیزات راهبردی و مدرن دفاعی به سازمان رزم نیروی زمینی سپاه الحاق شد.

تجهیزاتی از قبیل نسل جدیدی از موشک های نقطه زن و دقیق زن، بالگردهای هجومی، شناسایی و تک ور و پهپادهای برد بلند رزمی، شناسایی و انتحاری ، سامانه های موشک انداز ضد زره و ضد تانک و راکت های دقیق زن و نقطه زن، نسل نوین و ارتقا یافته ای از موشک های ضد زره، بمب ها و راکت های دقیق زن و نقطه زن و خودروهای چند منظوره، توپ کش و تاکتیکی به نیروی زمینی سپاه الحاق شد.

4 مرداد

حضور نیروی دریایی ایران در رژه دریایی روسیه

ناو سهند و ناو بندر مکران از ناوگروه هفتادوپنجم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران  پس از درنوردیدن ۱۴ هزار مایل دریایی و عبور از اقیانوس اطلس و مناطقی راهبردی، در خلیج فنلاند به رژه دریایی روسیه پیوستند.

ارتش وسپاه، خار چشم دشمنان حضور ناو سهند در رژه دریایی روسیه

رژه بزرگ دریایی روسیه به مناسبت سیصدوبیست و پنجمین سال تاسیس ناوگان دریایی روسیه در بندر سن پترزبورگ برگزار شد. علاوه بر یگان‌های شناور روسیه، ایران، هند و پاکستان، هیات‌های نظامی و فرماندهان نیروی دریایی برزیل، آرژانتین، ونزوئلا، چین، نامیبیا، قبرس، مصر، قطر، بحرین، سنگال و بنگلادش در این مراسم حضور داشتند.

26 مرداد

انتصاب فرمانده جدید نیروی دریایی ارتش

حضرت آیت الله خامنه‌ای فرمانده معظم کل قوا در حکمی امیر دریادار شهرام ایرانی را به فرماندهی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران منصوب کردند.

1شهریور

حضور ایران در هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی نظامی روسیه

این رقابت‌ها در ۳۴ رشته برگزار شد و علاوه بر روسیه ، کشورهای ایران، چین، قزاقستان، قطر، صربستان، بلاروس، هند، الجزایر، ویتنام، ازبکستان و ارمنستان نیز میزبانی برخی رشته‌های مسابقات را بر عهده داشتند. ایران با ۱۲ تیم در این مسابقات حضور یافته و علاوه بر حضور در کشورهای روسیه، بلاروس، قزاقستان و دیگر کشورها، میزبانی ۳ رشته غواصی عمق، جام دریا و اربابان سلاح را نیز برعهده داشت. ایران در این مسابقات مقام پنجم را کسب کرد.

12 شهریور

درگذشت سرلشکر فیروزآبادی

سردار سرلشکر سید حسن فیروزآبادی رئیس سابق ستاد کل نیروهای مسلح به دلیل بیماری کرونا دعوت حق را لبیک گفت.

15 شهریور

هشدار فرمانده نیروی زمینی سپاه به اقلیم کردستان

سردار محمد پاکپور با اشاره به سوءاستفاده گروهک های تروریستی و مسلح از اقلیم شمال عراق برای ایجاد ناامنی در مناطق مرزی ایران تاکید کرد: ادامه این وضعیت برای ما قابل تحمل نیست و پاسخ لازم را به تروریست ها خواهیم داد.

وی با تاکید بر اینکه دولت عراق و اقلیم کردستان نباید به تروریست ها اجازه جولان و برپایی مقر در این سرزمین برای تهدید و ایجاد ناامنی علیه ایران را بدهند، تصریح کرد: هرگونه کوتاهی و غفلت در این خصوص را مغایر حسن همجواری و روابط حسنه دو کشور می دانیم.

 سردار پاکپور تاکید کرد: با توجه به وضعیت منطقه و احتمال پاسخ قاطع ، کوبنده و پشیمان کننده جمهوری اسلامی ایران به گروهک های تروریستی وابسته به دشمنان قسم خورده انقلاب و نظام اسلامی که در اقلیم شمال عراق لانه کرده اند ، از ساکنین این مناطق درخواست می کنیم از مقرهای تروریست ها فاصله بگیرند تا آسیبی متوجه آنها نشود.

18 شهریور

ثبت رکورد طولانی ترین ماموریت دریایی

هفتاد و پنجمین ناگروه نیروی دریایی ارتش متشکل از ناوشکن ایرانی سهند و ناوبندر مکران پس از ۱۳۳ روز دریانوردی در دریاهای آزاد و اقیانوس‌ها و طی ۴۴ هزار کیلومتر، به آب های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران رسید.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب با تبریک بازگشت مقتدرانه و عزت‌آفرین ناوگروه ۷۵ نیروی دریایی ارتش از مأموریت تاریخ‌سازِ دریانوردیِ پهنه‌ اقیانوس اطلس، از فرمانده و یکایک کارکنان آن قدردانی کردند.

28 شهریور

انتصاب فرمانده جدید نیروی هوایی

حضرت آیت الله خامنه‌ای فرمانده معظم کل قوا با صدور حکمی امیر سرتیپ خلبان حمید واحدی را به فرماندهی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران منصوب کردند.

9 مهر

رزمایش ارتش برای هشدار به جمهوری ‌آذربایجان

در پی تحولات شمال غرب کشور و جنگ قره باغ و برخی اظهارات و اقدامات در جمهوری آذربایجان، رزمایش «فاتحان خیبر» نیروی زمینی ارتش با حضور تیپ های ۲۱۶ زرهی، ۳۱۶ زرهی، تیپ ۲۵ ، گروه ۱۱ توپخانه، گروه پهپاد ، جنگال، گروه ۴۳۳ مهندسی رزمی و با پشتیبانی بالگردهای هوانیروز در منطقه عمومی شمال غرب کشور برگزار شد.

20 مهر

رزمایش مشترک پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۰

رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۰ با گسترش و استقرار سامانه‌های بومی موشکی، راداری، اطلاعات شناسایی، جنگ الکترونیک، سامانه های ارتباطی و شبکه دیده بانی بصری در منطقه کویر مرکزی برگزار شد.

29 مهر

برگزاری رزمایش نیروی هوایی

مرحله اصلی و فاز عملیاتی دهمین رزمایش اقتدار هوایی فدائیان حریم ولایت، با حضور گسترده پایگاه‌های نیروی هوایی ارتش برگزار شد.

ارتش وسپاه، خار چشم دشمنان رزمایش نیروی هوایی

12 آبان

حفاظت سپاه از نفت‌کش ایرانی در برابر ناوهای آمریکایی

روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد : آمریکایی‌ها در این اقدام یک نفتکش حامل نفت ایران را در آب‌های دریای عمان سرقت کردند و با انتقال محموله نفت به یک نفت کش دیگر ، آن را به سوی مقصدی نامعلوم هدایت کردند...رزمندگان نیروی دریایی سپاه با اجرای عملیات هلی برن  بر روی عرشه نفتکش حامل نفت سرقت شده  آن را  تصرف و به سوی آب های سرزمینی ایران  هدایت کردند.

ارتش وسپاه، خار چشم دشمنان مقابله سپاه با آمریکا در خلیج فارس

این اطلاعیه تصریح کرده است: نیروهای ارتش تروریست امریکا در ادامه با استفاده از چندین فروند بالگرد و ناو جنگی به تعقیب نفتکش پرداختند، اما با ورود قاطعانه و مقتدرانه جان برکفان نیروی دریایی سپاه ناکام ماندند.

16 آبان

برگزاری رزمایش بزرگ ارتش

مراحل اصلی رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۰ ارتش، با رمز «یا رسول الله(ص)» با حضور و گسترش یگان‌های پیاده، زرهی و مکانیزه نیروی زمینی ارتش، سامانه‌های پدافندی نیروی پدافند هوایی، شناورهای سطحی و زیر سطحی نیروی دریایی ارتش با پشتیبانی جنگنده‌ها و پهپادهای نیروی هوایی ارتش در منطقه عمومی سواحل مکران برگزار شد.

ارتش وسپاه، خار چشم دشمنان رزمایش دریایی ارتش در سواحل مکران

25 آذر

برگزاری رزمایش مشترک دریایی با عمان

رزمایش نیروهای دریایی جمهوری اسلامی ایران و نیروی دریایی سلطنت عمان، در آبهای سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در تنگه هرمز و دریای عمان برگزار شد.

این رزمایش با مشارکت تعدادی از واحد های شناوری نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، دریابانی انتظامی کشور، سازمان بنادر و دریانوردی و نیروی دریایی سلطنت عمان، با پشتیبانی بالگردهایی از دوطرف و پهبادهای جمهوری اسلامی ایران، در حضور روسای کمیته مشترک دوستی نظامی دو کشور و اعضا آن برگزار شد.

29 آذر

برگزاری رزمایش سپاه در سواحل خلیج فارس

رزمایش مشترک پیامبر اعظم (ص) ۱۷ از روز ۲۹ آذر ماه به مدت پنج روز در سواحل خلیج فارس، تنگه هرمز و منطقه عمومی استان‌های هرمزگان، بوشهر و خوزستان با حضور نیروهای زمینی، دریایی و هوافضای سپاه و یگان هان های مردم پایه بسیج برگزار شد.

ارتش وسپاه، خار چشم دشمنان رزمایش پیامبر اعظم 17

مرحله نهایی این رزمایش با شلیک همزمان ۱۶ فروند موشک برد بلند ،میان برد و کوتاه برد نیروی هوافضای سپاه به سمت اهداف از پیش تعیین شده انجام پذیرفت. در این مرحله از رزمایش موشک‌های عماد ،قدر ،سجیل ،زلزال دزفول و ذوالفقار مواضع حساس شبیه سازی شده دشمن را با دقت ۱۰۰ درصدی مورد اصابت قرار داده و منهدم کردند.

30 آذر

رونمایی از تجهیزات جدید نیروی دریایی

نخستین موتور دریایی بومی ایران‌ساخت ‌در پایگاه هفتم آذر نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران رونمایی و  ناو موشک انداز بهینه‌سازی شده «گرز» و «خنجر» به ناوگان نیروی دریایی ارتش ملحق شد.

9 دی

پرتاب موفق تحقیقاتی ماهواره‌بر سیمرغ

سید احمد حسینی سخنگوی فضایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح خبر داد که ماهواره‌بر سیمرغ سه محموله تحقیقاتی را با موفقیت به فضا پرتاب کرد.

23 دی

برگزاری رزمایش نیروی زمینی سپاه

رزمایش مشترک و ترکیبی نیروی زمینی سپاه با نام"محمد رسول الله (ص)" در منطقه جنوب شرق کشور وبا محوریت جغرافیایی و عملیاتی قرارگاه قدس در استان سیستان و بلوچستان به صورت ترکیبی در دو فاز بزرگ رزمی - نظامی و مردم یاری - غیرنظامی برگزار شد.

در رزمایش محمد رسول الله(ص) یگان های گوناگون عملیاتی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه اعم از موشکی، توپخانه، پهپادی، بالگردی، زرهی، تخریب و انفجارات، نیروهای مخصوص و واحدهای تخصصی- رزمی قرارگاه قدس، شرایط شبیه سازی شده درگیری ها و عملیات های واقعی را با موفقیت کامل اجرا کردند.

1 بهمن

رزمایش دریایی مشترک ایران، روسیه و چین

رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲ با حضور یگان‌های سطحی و پروازی نیروهای دریایی ارتش، سپاه و نیروی دریایی کشورهای چین و روسیه در منطقه شمال اقیانوس هند برگزار شد.

12 بهمن

عقب نشینی نیروهای مسلح از سواحل

ستاد کل نیروهای مسلح با تشکیل تیم بازرسی دستور صریحی مبنی بر عقب نشینی از ساحل اماکنی که کاربری نظامی، دفاعی و امنیتی در نیروهای مسلح را ندارد، صادر کرد.

همچنین مقرر شد در اسرع وقت سازمان‌های نیروهای مسلح (ارتش جمهوری اسلامی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، فرماندهی انتظامی و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح) به جز اماکن نظامی، دفاعی و امنیتی که برابر ماده ۶۳ قانون برنامه چهارم توسعه و مصوب هیئت وزیران مستثنی گردیده اند از بقیه اماکن و مراکز به میزان ۶۰ متر از ساحل دریا عقب نشینی کنند.

2 اسفند

سقوط جنگنده ارتش و شهادت 2 خلبان

در اثر سقوط یک جنگنده F5در تبریز، دو خلبان نیروی هوایی به شهادت رسیدند.

ارتش وسپاه، خار چشم دشمنان شهید صادق فلاحی و  علیرضا حنیفه زاد

 خلبانان برای آنکه هواپیما در منطقه مسکونی سقوط نکند، آن را به نقطه‌ای خلوت هدایت کردند. سرهنگ دوم صادق فلاحی و سروان علیرضا حنیفه زاد قبل از سقوط می‌توانستند خودشان را نجات دهند اما جان خود را فدای  مردم کردند.

14 اسفند

رونمایی از پایگاه های جدید موشکی و پهپادی سپاه

دو پایگاه موشکی و پهپادی نیروی هوافضای سپاه  رونمایی و وارد چرخه عملیاتی شد. این پایگاه های تونلی که در دل کوه های مرتفع ساخته شده  و محل نگهداری سامانه های موشکی زمین به زمین با تجهیزات پیشرفته و نیز پهپادهای تهاجمی نفوذ پذیر در شبکه های راداری و پدافندی دشمن است.

17 اسفند

پرتاب ماهواره نور 2

نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با استفاده از ماهواره بر سه مرحله ای قاصد از کویر شاهرود ماهواره نور ۲ را در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار داد.

ارتش وسپاه، خار چشم دشمنان لحظه پرتاب ماهواره نور 2

 ماموریت این ماهواره سنجشی و شناسایی است و ماهواره نور ۲ با سرعت ۷/۶ کیلومتر بر ثانیه و ۴۸۰ ثانیه پس از پرتاب در مدار ۵۰۰ کیلومتری قرار گرفت.

17 اسفند

شهادت مدافعان حرم در سوریه

روابط عمومی کل سپاه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در پی جنایت رژیم صهیونیستی در حمله موشکی به حومه شهر دمشق سوریه، پاسداران رشید مدافع حرم سرهنگ پاسدار احسان کربلایی پور و سرهنگ پاسدار مرتضی سعیدنژاد به درجه رفیع شهادت نایل آمدند.

در این اطلاعیه تاکید شد که بی‌شک رژیم صهیونیستی تاوان این جنایت را خواهد داد.

22 اسفند

ضربه شصت سپاه به اسرائیل

سپاه پاسداران محل تجمع صهیونیست‌ها در اربیل عراق را موشک باران کرد.

روابط عمومی کل سپاه در بیانیه‌ای اعلام کرد که در پی جنایات اخیر رژیم جعلی صهیونیستی و اعلان قبلی مبنی بر بی پاسخ نگذاردن جنایت ها و شرارت های این رژیم منحوس؛ شب گذشته "مرکز راهبردی توطئه و شرارت صهیونیست‌ها" مورد هدف موشک های قدرتمند و نقطه زن "سپاه پاسداران انقلاب اسلامی" قرار گرفت.  بار دیگر به رژیم جنایتکار صهیونیستی هشدار می‌دهیم، تکرار هر گونه شرارت با پاسخ های سخت، قاطع و ویرانگر مواجه خواهد شد.

یک منبع آگاه درباره این عملیات بیان کرد: این عملیات در واکنش به تعرض پهپادی چندی پیش رژیم صهیونیستی به منطقه "ماهیدشت "صورت گرفته است. مدت ها است برای پاسخگویی به این تعرض رژیم صهیونیستی برنامه ریزی شده بود اما مترصد شرایطی بودیم که به شکل دقیق و توام با حساسیت صرفا رژیم هدف قرار گیرد و پاسخ مناسب دریافت کند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا اربیل عراق برای پاسخ دادن به این رژیم انتخاب شده است ،تاکید کرد: تعرض رژیم به ماهیدشت(کرمانشاه) از اقلیم صورت پذیرفته بود و لذا بایستی از همان منطقه پاسخ دریافت می‌کرد.

این منبع آگاه خاطر نشان کرد که به فاصله ساعاتی محدود کشته شدگان و مجروحین عملیات سپاه در مقر صهیونیستها در اربیل با آمبولانس هوایی از محل منتقل شدند و این در حالی است که حال برخی از مجروحین بسیار وخیم گزارش شده است.

24 اسفند

الحاق تجهیزات جدید به نیروی دریایی سپاه

آیین  الحاق تجهیزات تخصصی دفاعی شناوری، موشکی و زیرسطحی به نیروی دریایی سپاه  برگزار شد.  در این مراسم انبوهی از تجهیزات و سامانه های موشکی وشناوری  با قابلیت‌ها و ویژگی‌های عملیاتی جدید  به سازمان رزم نیروی دریایی سپاه اضافه شد.

ارتش وسپاه، خار چشم دشمنان الحاق تجهیزات جدید به نیروی دریایی سپاه

 ماندگاری و تاب آوری،‌ افزایش سرعت تا 95 نات و همچنین قابلیت حمل و شلیک موشک از ویژگی‌های منحصر به فرد شناورهای جدید راکت انداز، موشک انداز و شناسایی  نیروی دریایی سپاه است. ارتقای بُرد و قابلیت مانور پذیری موشک ها ،گریز پذیری از جنگ الکترونیک و افزایش قدرت انفجار و تخریب نسبت به سامانه های قبلی نیز از ویژگی های  سامانه های جدید موشکی الحاق شده به نیروی دریایی سپاه است.

همچنین برای نخستین بار زیرسطحی‌های هوشمند به سازمان رزم این نیرو الحاق شدند.

24 اسفند

تشکیل سپاه حفاظت و امنیت هسته ای

 سپاه حفاظت و امنیت هسته ای که ماموریت آن حفاظت از ظرفیت ها و دستاوردهای هسته ای کشورمان تعریف شده است علاوه بر تامین امنیت تاسیسات هسته ای صلح آمیز  ایران ، مسوولیت صیانت از  دانشمندان هسته ای را نیز عهده دار است. سپاه حفاظت و امنیت هسته ای جدیدترین مجموعه  سپاه  پاسداران است که  به صورت مستقل و همچون نیروی های زمینی ، دریایی، هوافضا و قدس سپاه در حوزه ماموریت ها و  مسوولیت های محوله ایفای نقش می کند.

انتهای پیام


( ۶ )

نظر شما :