انتقاد زلنسکی از عدم تمایل تل آویو برای فروش گنبد آهنین به اوکراین

۰۱ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۰:۵۳ کد : ۲۰۱۰۶۹۳ سرخط اخبار

رئیس جمهوری اوکراین خطاب به قانونگذاران اسرائیلی گفت، موضع محکم‌تری در برابر روسیه اتخاذ کنند. او حمله روسیه به کشورش را با جنایت‌های آلمان نازی در طول جنگ جهانی دوم مقایسه کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روسیا الیوم، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین که به‌صورت ویدئویی برای اعضای پارلمان رژیم صهیونیستی سخنرانی می‌کرد، از اسرائیل خواست تا از اقدامات کشورهای غربی برای اعمال تحریم‌ها علیه روسیه و ارائه تسلیحات به اوکراین پیروی کنند.

وی که خود یهودی است عدم تمایل اسرائیل به فروش سیستم دفاعی گنبد آهنین به اوکراین را زیر سوال برد و از این رژیم خواست که جان اوکراینی‌ها و یهودیان اوکراینی را نجات دهد.

زلنسکی همچنین از تل آویو خواست تا هم‌اکنون موضع بگیرد و از اوکراین در برابر روسیه حمایت کند. وی افزود: اوکراین ۸۰ سال پیش برای نجات یهودیان انتخاب خود را انجام داد. وی عملیات نظامی روسیه در کشورش را به "هولوکاست " تشبیه کرد.

ریس جمهوری اوکراین به شدت از رفتار اسرائیل در قبال جنگ و «امتناع این رژیم از حمایت فعالانه از اوکراین» انتقاد کرد و افزود: میانجیگری بین کشورها امکان پذیر است اما نه بین خیر و شر.

به گزارش یدیعوت آحارونوت، بیش از ۱۰۰ نماینده و وزیر اسرائیلی به سخنرانی رئیس جمهور اوکراین گوش دادند.

برخی وزرای اسرائیلی به کانال ۱۲ عبری گفتند، "سخنرانی زلنسکی حمله‌ای آشکار و تند به اسرائیل بود.

این کانال به نقل از وزرا گفت: سخنرانی رئیس جمهور اوکراین تلاش اسرائیل در همه بخش‌ها را منعکس نمی‌کند. اسرائیل همه تلاش خود را برای کمک به اوکراینی‌ها بکار می‌بندد.

در این زمینه، زلنسکی بار دیگر تاکید کرد، برای مذاکره با ولادیمیر پوتین آماده است و تاکید کرد : بدون مذاکره، جنگی را که روسیه در اوکراین به‌راه انداخته است متوقف نخواهد شد.

زلنسکی پس از بیان این انتقادات، در یک مصاحبه تلویزیونی عنوان داشت: ما سیاستی را که اسرائیل به آن عمل می‌کند درک می‌کنیم. البته تل آویو منافع خود را برای محافظت از شهروندانش دارد. ما همه اینها را درک می‌کنیم. بنت در تلاش است راهی برای گفتگو در قدس بیابد و ما از این بابت سپاسگزاریم.

زلنسکی گفت: دیر یا زود مذاکرات را با روسیه، چه بسا در قدس آغاز خواهیم کرد. آنجا مکان مناسبی برای ایجاد صلح است.

انتهای پیام


( ۱ )

نظر شما :