بهره برداری محتاطانه کشورهای عربی

جنگ اوکراین، فرصت برای ترکیه تهدید برای اسرائیل

۱۸ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۱۰۳۸۸ خاورمیانه انتخاب سردبیر
سعید رمضانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ارزیابی اسرائیل این است که در صورت وخامت بحران اوکراین، این مسئله بدون تردید موجب خواهد شد تا آمریکا از معادلات منطقه خاورمیانه دور مانده و منحرف شود و عملا اسرائیل را در منطقه بدون هرگونه حمایتی رها کند. البته که این مسئله همسو با رویه و سیاست خروج نظامی آمریکا از خاورمیانه است که در ماه‌های اخیر از افغانستان و عراق آغاز شده است. در این فضا، به احتمال فراوان دیگر کشورها وارد عرصه معادلات منطقه خاورمیانه خواهند شد تا جای خالی آمریکا را پُر کنند. مسئله‌ای که کاملا در تضاد با منافع اسرائیل است و حتی برای آن یک تهدیدِ وجودی به حساب می‌آید. 
جنگ اوکراین، فرصت برای ترکیه تهدید برای اسرائیل

نویسنده: سعید رمضانی، کارشناس مسائل خاورمیانه 

دیپلماسی ایرانی:

مقدمه 

تهاجم روسیه به اوکراین در چند روز گذشته توجه جهانیان را به خود جلب کرده است.  ما هرگز اروپایی ها را اینقدر متحد ندیده بودیم. در چند روز گذشته آنها تحریم‌های ویرانگری را اعمال کرده‌اند که اقتصاد روسیه را با اثرگذاری فوری فلج کرده است. اتحادیه اروپا حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای روسیه بسته است. مهمتر از همه، اتحادیه اروپا در اقدامی بی سابقه تصمیم گرفته است که سلاح های مورد نیاز فوری را به اوکراین تحویل دهد. اورسولا فون رئیس کمیسیون اروپا، گفت: "اوکراین یکی از ماست و ما آنها را در اتحادیه اروپا می خواهیم".

در خود روسیه و بلاروس،  برخی از مردم اعتراضاتی داشته اند. تظاهرات گسترده ای در گرجستان با درخواست تحریم روسیه برگزار شد. شاید پیچیده ترین نقش را ترکیه ایفا کند، یکی از اعضای ناتو که سلاح به اوکراین تحویل داده است در حالی که بسیاری از کشورهای غربی این کار را نمی کنند. آنکارا برای اعمال کنوانسیون مونترو و ممانعت از ورود کشتی‌های جنگی روسیه به دریای سیاه، تحت فشار اوکراین قرار گرفته است، اما تنها برای کشتی‌های روسی که به ناوگان دریای سیاه تعلق ندارند، می‌تواند این کار را انجام دهد. با این حال ترکیه هنوز تحریم هایی را علیه روسیه اعمال نکرده است.

1. واکنش کشورهای عربی خاورمیانه به بحران اوکراین 

دولت‌های عربی بر سر تهاجم روسیه به اوکراین به سه اردوگاه تقسیم می‌شوند: اردوگاه طرفدار روسیه، که بدون تعجب شامل سوریه می‌شود، که به سرعت استقلال دو منطقه جدایی‌طلب در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت و برای پیوستن به نبرد روسیه ابراز آمادگی کرد. اردوگاه ضد جنگ شامل لبنان و کویت. و محافظه کاران، که شامل عربستان سعودی، امارات متحده عربی و مصر است. شروع درگیری بین روسیه و اوکراین، کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را در موقعیتی قرار داده است که آنها بین شراکت و ائتلاف تاریخی خود با ایالات متحده و روابط اقتصادی و سیاسی رو به رشدشان با روسیه یکی را انتخاب کنند. تا کنون، آنها موضع خود را مسکوت گذاشته و بیانیه ای در محکومیت این تهاجم صادر نکرده اند و برای حل دیپلماتیک بحران از طریق گفت وگو ابراز امیدواری کرده‌اند.
 
- اتحادیه عرب در بیانیه 28 فوریه موضع  محافظه کاری را منعکس می کند. این بیانیه از روسیه نامی نمی برد، از تهاجم به عنوان "بحران" یاد می کند و خواستار راه حل دیپلماتیک است. 

- قطر با هر دو دولت روسیه و اوکراین در تماس تلفنی بود.

- امارات تنها  عضو شورای همکاری خلیج فارس است که باید مستقمیا نظر بدهد. دوره دو ساله امارات به عنوان عضو غیر دائم شورای امنیت سازمان ملل از اول ژانویه آغاز شده است. اماراتی ها در هر دو رای گیری که در خصوص تهاجم روسیه به اوکراین شد، رای ممتنع دادند. اولی خواستار توقف تهاجم روسیه و دومی، یک پیشنهاد رویه ای برای ارجاع موضوع به مجمع عمومی. اگرچه آرای اماراتی ها در هیچ یک از این موارد بر نتیجه بحث شورا تأثیری نداشت، اما بی میلی ابوظبی برای اتخاذ موضع روشن در مورد تجاوز روسیه احتمالاً با ادامه بحران آشکارتر و ناخوشایندتر می شود. اماراتی‌ها همچنین در معرض دید قرار گرفته‌اند، زیرا دبی یک مرکز مالی و تجاری بزرگ برای کسب‌وکارهای روسیه است و بنابراین انتظار می‌رود از رژیم‌های تحریمی آمریکا و اروپا پیروی کند. هر چیزی کمتر از تعهد کامل به حمایت از تلاش‌های بین‌المللی برای تحریم روس‌ها تقریباً مطمئناً در پایتخت‌های غربی مورد توجه قرار می‌گیرد.

- عربستان سعودی، تحت فشار فزاینده ای برای پیوستن به محکومیت بین المللی تجاوز روسیه با ادامه بحران قرار دارد اما تا کنون تاکید داشته اند در رقابت راهبردی ایالات متحده با چین یا روسیه به سمتی کشیده نخواهند شد. حفظ اتحاد اوپک پلاس که عربستان سعودی با روسیه رهبری می‌کند، کلید بهبود اقتصادی در کشورهای تولیدکننده نفت است.

- لبنان و کویت، دو کشوری که در گذشته اخیر مورد تهاجم همسایگان خود قرار گرفته‌اند، موضع عمومی متفاوتی نسبت به سایر مناطق منطقه داشتند. لبنان تنها کشور عربی است که بیانیه‌ای در محکومیت حمله روسیه به اوکراین صادر کرده است، در واکنش به آن، سفیر روسیه در بیروت در یک کنفرانس مطبوعاتی به مقامات لبنان هشدار داد که «ما همیشه نگاه می‌کنیم در شرایط سخت چه کسی در کنار ما است و چه کسی در مقابل آن ایستاده است.» کویت تنها کشور عربی در فهرست بیش از 80 کشوری بود که از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای پاسخگویی روسیه به خاطر تجاوزاتش به اوکراین حمایت کرد.

- جریان مقاومت در منطقه که وضعیت اوکراین را درس عبرتی برای سران و کشورهای همپیمان با آمریکا می‌دانند نسبت به وقایع اوکراین از این منظر واکنش نشان دادند. انصارالله یمن و دولت صنعاء از نخستین گروه‌هایی بود که از اقدام روسیه حمایت کرد.

- مصر، الجزایر، مراکش و تونس که بر واردات گندم از روسیه و اوکراین متکی هستند، موضع بی طرفانه در درگیری را بهترین راه برای به حداقل رساندن تأثیر بر امنیت غذایی خود می دانند.

-وزیر امور خارجه عراق درباره جنگ روسیه و اوکراین و تاثیر آن بر خاورمیانه گفت: ما از این وضعیت بسیار نگران هستیم، اگر این تحولات، خدای ناکرده به یک جنگ بزرگ تبدیل شود، یک جنگ جهانی آغاز می‌شود که ویرانی زیادی در اکثر مناطق جهان به بار خواهد آورد. این درگیری ممکن است منطقه عربی را نیز تحت تأثیر قرار دهد، روسیه یک کشور بزرگ است و منافع و نفوذ زیادی در منطقه دارد، آمریکا نیز یک ابرقدرت است در منطقه حضور دارد. اتحادیه اروپا نیز چنین است.به همین دلیل است که ما با گفت‌وگو با طرف‌های مختلف به دنبال راه‌های مسالمت‌آمیز هستیم تا  با مذاکره و گفت‌وگو وضعیت را اصلاح کنیم، وگرنه به حالت انفجار خواهیم رسید و دامنه این انفجار گسترش خواهد یافت و منطقه عراق، ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس از نظر جغرافیایی با این موضوع فاصله زیادی ندارد و از نظر اقتصادی نیز این درگیری‌ها بر کشورهای مذکور تاثیر می گذارد. درگیری کنونی روسیه  با غرب، اگر این تعبیر درست باشد،  وضعیت انرژی، بازار نفت و قیمت آن را تحت تاثیر قرار داده است، اما این بدان معنا نیست که در صورت انفجار بحران، خطر به مناطق خلیج [فارس] نمی رسد. بنابراین گفت‌وگو بین این طرف‌ها و حل مشکل از طریق گفت‌وگو و مذاکره به نفع منطقه و عراق که جزئی از این منطقه به شمار می‌رود، است.

2. تاثیر تهاجم روسیه به اوکراین و بازار انرژی خاورمیانه 

بازارهای انرژی به دلیل حمله روسیه به اوکراین متلاطم شده و قیمت نفت و گاز افزایش قابل توجهی داشته که در 8 سال اخیر بی سابقه است. اما انتقال گاز روسیه همچنان از طریق اوکراین به اروپا جریان دارد و صادرات نفت روسیه هدف تحریم‌های آمریکا و اروپا نبوده است. با این حال، شرکت‌های نفت و گاز روسیه از نظر ارزش سهام تحت تأثیر نامطلوب قرار گرفته‌اند و باید شاهد تردید سرمایه‌گذاران و شرکای بین‌المللی خود در هر پروژه یا سرمایه‌گذاری سرمایه‌ای باشند. از همه مهمتر، بریتیش پترولیوم اعلام کرده است که قصد دارد سهام خود را در تولیدکننده نفت دولتی روسیه، روس نفت، واگذار کند. آلمان و ایتالیا بیشتر در معرض خطر جدی هستند زیرا تقریبا نیمی از گاز خود را از روسیه وارد می کنند. گاز منبع اصلی برای بیشتر تولید برق اروپا است و افزایش قیمت می تواند باعث انقباض اقتصادی شود که محدود به این قاره نخواهد بود. تورم کلی قیمت در سطح جهانی یک نگرانی است که ناشی از تهاجم روسیه نیست، اما اکنون به دلیل آن و سرایت قیمت انرژی تشدید شده است.

روابط تجاری مستقیم با روسیه در اروپا و خاورمیانه به استثنای چند محصول محدود است. خلیج فارس نسبت به سایر کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا در برابر اختلالات تجاری مصون است. روسیه در سال گذشته کمتر از 1 درصد از صادرات غیرنفتی امارات و تنها 1.5 درصد از واردات آن را به خود اختصاص داده است. روابط تجاری با عربستان سعودی، بزرگترین اقتصاد منطقه، به همان اندازه کم بود. مهمترین صادرات گندم روسیه (و اوکراین) و همچنین برخی از کالاها مانند پالادیوم است.روسیه و اوکراین روی هم حدود یک چهارم صادرات گندم جهان، حدود 20 درصد ذرت جهان و 80 درصد از صادرات جهانی روغن آفتابگردان را تامین می کنند. تهدید دیگری که زنجیره تامین مواد غذایی جهانی را تهدید می کند، صادرات نیترات آمونیوم روسیه است که یک کود است. تخمین زده می شود که 70 درصد از صادرات گندم روسیه در سال 2021 به خاورمیانه و آفریقا بوده است.

در کوتاه مدت، صادرکنندگان نفت و گاز خلیج فارس از درآمدهای صادراتی بالاتر بهره مند خواهند شد. کشورهای شورای همکاری خلیج فارس صادرکنندگان مهم آلومینیوم و کودهای شیمیایی جهانی نیز هستند و افزایش قیمت ها باعث افزایش درآمد صادرات غیرنفتی آنها در سال جاری خواهد شد. با این حال، فشار تورم قیمت‌ها، به‌ویژه در مواد غذایی، بار سنگینی در سراسر منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا خواهد بود و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس منبع مورد انتظار حمایت مالی برای سایرین خواهند بود. در سطح تولید کنونی، قیمت 100 دلار در هر بشکه نفت، افزایش قابل توجهی برای درآمدهای صادرات نفت شورای همکاری خلیج فارس ایجاد می کند، به طوری که تحلیلگران انتظار دارند در صورت حفظ این قیمت، در سال 2022 هیچ کسری بودجه در بین شش کشور عضو وجود نداشته باشد.

3. تاثیر تهاجم روسیه به اوکراین بر بحران سوریه 

به نظر می رسد حمله روسیه به اوکراین تأثیر عمیقی بر سیاست روسیه و سوریه داشته باشد. برای شروع، روند سیاسی تحت رهبری سازمان ملل متحد ممکن است اکنون ضربه مهلکی خورده باشد. برای ماه‌ها در سال 2021، پدرسن، فرستاده ویژه سازمان ملل، زمینه را برای راه‌اندازی یک تلاش دیپلماتیک چندجانبه «گام به گام» در سال 2022 آماده کرده بود. یکی از نگرانی های جدی که در آینده وجود دارد، تهدیدی است که برای دسترسی به کمک های فرامرزی در شمال سوریه ایجاد می کند. در ماه ژوئیه، قطعنامه 2585 شورای امنیت سازمان ملل متحد - که به کمک های سازمان ملل اجازه دسترسی به شمال غرب سوریه از طریق ترکیه را می دهد - قابل تمدید است و شانس وتوی روسیه هرگز بیشتر از این نبوده است. این یک بحران انسانی فلج کننده را برای میلیون ها غیرنظامی که از نظر وجودی به کمک و کمک وابسته هستند، تسریع خواهد کرد.

یک بحران انسانی دیگر نیز ممکن است به وجود بیاید، اگر، همانطور که به نظر می رسد، عرضه گندم روسیه به سوریه بسیار کاهش یابد یا به طور کلی در نتیجه جنگ در اوکراین کاهش یابد. خشکسالی های متوالی و شدید، محصولات داخلی گندم سوریه را ضعیف کرده و این کشور را بیش از پیش به کمک روسیه وابسته کرده است. از قبل از قحطی می‌ترسید، اما امروز احتمال وقوع قحطی بسیار محتمل‌تر به نظر می‌رسد.

در سطح امنیتی، تنش زدایی آمریکا و روسیه ممکن است با بدتر شدن روابط دیپلماتیک و نظامی به چالش کشیده شود. سال 2021 شاهد کاهش قابل توجهی در حوادث پرتگاه بین نیروهای روسی و آمریکایی در شمال شرق سوریه و ادامه دسترسی بدون چالش هوایی ایالات متحده برای حملات ضد تروریسم در شمال غرب بود. بسیار محتمل است که نیروهای روسی به زودی به چالش کشیدن خطوط منازعه و مسدود کردن جاده ها و کاروان های ایالات متحده در شمال شرق، در حالی که احتمالاً با هواپیماهای بدون سرنشین و پروازهای شناسایی بر فراز شمال غرب تداخل داشته باشند، آغاز کنند. پایگاه هوایی حمیمیم روسیه در لاذقیه تقریباً به منبع بزرگتری برای طرح نیروی روسیه در منطقه گسترده تر تبدیل خواهد شد.

در نهایت، یک نشانه از نظر پیامد این است که آیا روابط ترکیه و روسیه به دلیل جنگ در اوکراین به چالش کشیده خواهد شد یا خیر. آنکارا اکنون از نظر قانونی درگیری را در آنجا به عنوان یک "جنگ" تعریف کرده است و تنگه بسفر و داردانل را به روی همه کشتی‌های نظامی، از جمله برای نیروی دریایی روسیه بسته است - اقدامی که می‌تواند تاثیر استراتژیک جدی بر آمادگی نیروی دریایی و هوایی روسیه در مقابل داشته باشد. برای ترکیه، دسترسی فرامرزی به شمال غرب سوریه موضوعی است که نگرانی عمیقی دارد، همانطور که موضع روسیه در قبال پویایی امنیتی در سراسر شمال سوریه نیز وجود دارد، بنابراین ممکن است هنوز فضایی برای یک ترتیبات پیش‌فرض گسترده‌تر وجود داشته باشد که از بدتر شدن روابط جلوگیری کند. اما اگر آنها بدتر شوند، وضعیت در سراسر شمال سوریه به شدت شکننده خواهد شد.

4. ترکیه و تهاجم روسیه به اوکراین 

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه با بدترین بحران اقتصادی تقریباً دو دهه اخیر ترکیه مواجه است که منجر به نارضایتی فزاینده حتی در میان متحدانش شده است. مشکلات اقتصادی این کشور در نظرسنجی‌ها به او آسیب می‌زند و ترک‌های بیشتری اکنون می‌گویند که بلوک مخالف برای رسیدگی به آشفتگی اقتصادی مناسب‌تر است. کمرنگ شدن بخت اردوغان او را وادار کرده است که مواضع یکجانبه، تهاجمی و بی پروا خود در سیاست خارجی را دوباره تنظیم کند. از اسرائیل گرفته تا مصر، کشورهای حاشیه خلیج فارس تا پایتخت های غربی، آنکارا اکنون در تلاش است تا روابط خود را بهبود بخشد. رویکرد جدید ترکیه در امور خارجی در اقدام متعادلی که در درگیری بین روسیه و اوکراین دنبال کرده است، بیشتر نمایان است.

آنکارا از تصمیم مسکو برای به رسمیت شناختن دو منطقه جداشده در شرق اوکراین به عنوان مستقل انتقاد کرد، اما برخلاف کشورهای غربی از اعلام هرگونه اقدام تنبیهی علیه روسیه خودداری کرد. ترکیه از رای دادن به تعلیق روسیه در شورای اروپا ممتنع و خواستار گفتگو شد. اردوغان گفت که ترکیه نمی تواند از روسیه و اوکراین دست بکشد زیرا هر دو شرکای نزدیک هستند. روسیه نزدیک به نیمی از گاز طبیعی ترکیه و دو سوم واردات گندم ترکیه را تامین می کند، در حال ساخت اولین نیروگاه هسته ای خود است و از نزدیک با ترکیه در سوریه همکاری می کند. اردوغان امیدهای خود را به احیای درآمدهای گردشگری، به ویژه گردشگران روسی، پیش از انتخابات 2023 بسته است. اما اوکراین نیز شریک نزدیک ترکیه است. این نه تنها بازاری برای محصولات دفاعی ترکیه است، بلکه مرکزی برای تلاش های اردوغان برای کاهش پیامدهای منفی تحریم های ایالات متحده بر صنایع دفاعی این کشور، به ویژه در مناطقی که آنها گلوگاه هایی مانند فناوری موتور ایجاد کرده اند. این ملاحظات آنکارا را وادار کرده است تا تعادل ظریف بین اوکراین و روسیه را دنبال کند.

اعلامیه اخیر وزیر خارجه ترکیه مبنی بر به رسمیت شناختن حمله روسیه به اوکراین به عنوان یک "وضعیت جنگی" بسیاری را به این فکر انداخت که آنکارا در حال آماده شدن برای برداشتن گامی قاطعتر علیه مسکو است. این تمایز قانونی به ترکیه اجازه می دهد تا به طور بالقوه از ورود کشتی های جنگی روسیه به دریای سیاه از طریق تنگه های بسفر و داردانل بر اساس کنوانسیون 1936 مونترو که به ترکیه کنترل انحصاری بر آبراه های ورودی و خروجی دریای سیاه را می دهد، جلوگیری کند. در واقع، اعلام ترکیه شدیدترین واکنش در برابر تجاوز روسیه از زمان تهاجم این کشور به گرجستان در سال 2008 است. در نمونه های قبلی، آنکارا تمایل بیشتری را برای تطبیق با مسکو طی کرد، اما این بار از زبان قوی تری استفاده می کند. «جنگ» خواندن حمله روسیه به اوکراین، افزایش چشمگیر لفاظی های آنکارا است، اما آنچه ممکن است در پی داشته باشد، یک ژست عمدتا نمادین است که بعید است تعادل نظامی درگیری را تغییر دهد. به استثنای چندین کشتی جنگی که در دریای مدیترانه فعالیت می کنند، بیشتر ناوگان روسیه در حال حاضر در دریای سیاه است. ترکیه ممکن است از ارسال کشتی‌های اضافی روسیه از جای دیگر جلوگیری کند، اما نمی‌تواند از کشتی‌هایی که قبلاً در دریای سیاه هستند بخواهد آنها را ترک کنند و همچنین نمی‌تواند مانع از عبور کشتی‌های جنگی روسیه در دریای سیاه در صورت بازگشت به پایگاه شود. 

شفاف سازی وزیر امور خارجه ترکیه اقدام اخیر اردوغان اقدامی عاقلانه است که به منظور اصلاح روابط با غرب و در عین حال اجتناب از شکاف مهم با مسکو است. این به غرب نشان می دهد که آنکارا یکی از اعضای ناتو است که مایل است در زمان اتحاد علیه روسیه با این ائتلاف وارد عمل شود. آنکارا مدت‌هاست که به دنبال استفاده از بحران اوکراین برای ارائه ادعای خود به واشنگتن بوده است که انکار F-35 یا F-16 به ناتو آسیب می‌زند. آنکارا باید امیدوار باشد که اعلامیه اخیرش به این تلاش کمک کند. در عین حال، از آنجایی که ممنوعیت بالقوه ترکیه روی کشتی‌های جنگی روسیه احتمالاً تعادل نظامی را به طور اساسی تغییر نمی‌دهد، آنکارا نیز به احتمال زیاد امیدوار است از اقدام متقابل روسیه اجتناب کند. با این حال، اگر جنگ طولانی‌تر شود، ممکن است حفظ این تعادل ظریف برای آنکارا دشوار شود.

5. رژیم صهیونیستی 

اسرائیل در حال عذاب کشیدن، مشورت و حتی پشت کردن به متحد فوق العاده خود یعنی امریکاست. وزرای کابینه اسرائیل به خبرنگاران زمزمه می‌کنند که «ما باید آزادی عملیاتی خود را برای مانور بر آسمان سوریه حفظ کنیم، که این امر به نظر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه بستگی دارد. آنها حتی سعی کرده‌اند کارت «بی‌طرفی» بسازند و پیشنهاد کرده‌اند که نقش میانجی بین روسیه و اوکراین ایفا کنند، پیشنهادی که باید به‌ویژه برای پوتین سرگرم‌کننده باشد، کسی که اسرائیل را همان‌طور که هست می‌بیند - متحد ایالات متحده که به کمک نظامی سخاوتمندانه ایالات متحده وابسته است. 

ارزیابی اسرائیل این است که در صورت وخامت بحران اوکراین، این مسئله بدون تردید موجب خواهد شد تا آمریکا از معادلات منطقه خاورمیانه دور مانده و منحرف شود و عملا اسرائیل را در منطقه بدون هرگونه حمایتی رها کند. البته که این مسئله همسو با رویه و سیاست خروج نظامی آمریکا از خاورمیانه است که در ماه‌های اخیر از افغانستان و عراق آغاز شده است. 

در این فضا، به احتمال فراوان دیگر کشورها وارد عرصه معادلات منطقه خاورمیانه خواهند شد تا جای خالی آمریکا را پُر کنند. مسئله‌ای که کاملا در تضاد با منافع اسرائیل است و حتی برای آن یک تهدیدِ وجودی به حساب می‌آید. 

رژیم اسرائیل سعی دارد همچون همیشه از تمامی طرف‌ها نفع ببرد، اما در شرایط کنونی، با فشارهای جدی و مشابهی از سوی واشنگتن و مسکو رو به رو است تا در نهایت یک کشور را برای خود انتخاب کند. آمریکا مهمترین حامی سیاسی و دیپلماتیک اسرائیل در جهان است و به چیزی کمتر از حمایت قطعی آن از مواضع خودش در چارجوب بحران اوکراین تن نمی‌دهد. اگر هم اسرائیل بخواهد از روی منفعت‌طلبی‌اش، از این مسئله طفره رود، تنش‌ها میان تل‌آویو و واشنگتن اوج خواهند گرفت و تردیدی نیست که شاهد ایجاد شکاف‌های جدی میان دو طرف، آن هم در شرایطی که روابط اسرائیل با کشوری نظیر چین (یکی دیگر از رقبای بین‌المللی مهم آمریکا) نیز در حال افزایش است، خواهیم بود. 

اسرائیل نمی‌خواهد روند تحولات به سمتی حرکت کند که عملا تمامی پل‌هایِ پشت سرش خراب شوند. این یک کابوس تمام عیار برای اسرائیل است. حداقل تا به امروز اسرائیلی‌ها و چرخه‌های تصمیم‌گیری آنها به این نتیجه نرسیده‌اند که باید چه موضعی را در مواجهه با اوج‌گیری بحران در اوکراین اتخاذ کنند. 

گزینه مطلوب برای اسرائیل، عدم حمله روسیه به اوکراین بود. در بحران جاری، اگر اسرائیل به سمت واشنگتن یا مسکو متمایل شود، می‌تواند خصومت‌ها علیه این رژیم را از سوی طرف‌های ثالت، تحریک و تشویق کند.

کلید واژه ها: روسیه اسرائیل و روسیه ترکیه و روسیه ترکیه و اوکراین جنگ اوکراین اوکراین و روسیه حمله روسیه به اوکراین اروپا خاورمیانه اسرائیل و امریکا خاورمیانه و جنگ اوکراین


( ۱۱ )

نظر شما :

صهیب بابایی توسکی ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ | ۲۱:۳۱
به نظر می رسد که جنگ اوکراین باعث گرم شدن روابط ترکیه با رژیم صهیونیستی شده است. سفر رئیس جمهور رژیم صهیونیستی به ترکیه گواه بر این است و ترکیه رژیم صهیونیستی را برادر خطاب کرد. در کل، جنگ اوکراین چه تاثیری بر روابط ایران و ترکیه خواهد گذاشت؟ در مورد بقیه کشورهای همسایه ایران چطور؟ مثلا، قطر سعی دارد که از جنگ اوکراین بیشترین بهره را ببرد و شرایط را برای ارسال گاز به اروپا فراهم کند. همچنین عربستان و امارات به درخواست آمریکا برای افزایش تولید نفت جواب منفی داده است. به علاوه، نخست وزیر پاکستان به دیدار پوتین رفت بعد از حمله روسیه به اوکراین و گفت که غربیها به پاکستان احترام نمی گذارند. آذربایجان هم با روسیه توافق امنیتی بست.