آنچه تل آویو می خواست نشد

اسرائیل نگران تر از همیشه بر سر ایران

۱۲ اسفند ۱۴۰۰ | ۰۹:۰۰ کد : ۲۰۱۰۲۳۹ اخبار اصلی خاورمیانه
دانی سیترینوویچ که از ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ رئیس بخش پژوهشی اطلاعات ارتش اسرائیل بود، می گوید: "فشار حداکثری، ترورها و حملات خرابکارانه اسرائیل، هیچ کدام تاثیری نداشتند و تنها کاری که کردند این بود که برنامه هسته ای ایران را به پیش راندند. اکنون گزینه دیگری نداریم و نگرانی من این است که اسرائیل و ایران در آینده نزدیک در مسیر برخورد قرار گیرند."
اسرائیل نگران تر از همیشه بر سر ایران

نویسنده: بتان مک کرنان Bethan McKernan 

دیپلماسی ایرانی: در یک کلیپ ویدئویی مربوط به ماه های پس از خروج دونالد ترامپ از برجام که به تازگی منتشر شده، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر سابق اسرائیل بر خود می بالد که در مخالفت با توافق هسته ای ایران، در برابر همه جهان ایستاده، کوتاه نیامده و شخصا ترامپ را متقاعد کرده که از آن خارج شود. اکنون چهار سال پس از آن، هم نتانیاهو از دفتر نخست وزیری بیرون انداخته شده و هم ترامپ از کاخ سفید و در ایران هم یک رئیس جمهوری میانه رو، رفته و یک تندرو به جای او نشسته است. پیروزی ژئوپولیتیک نتانیاهو هم، اکنون به سرچشمه نگرانی فزاینده ساختارهای امنیتی و سیاسی اسرائیل تبدیل شده است.

دانی سیترینوویچ که از 2013 تا 2016 رئیس بخش پژوهشی اطلاعات ارتش اسرائیل بود، می گوید: "فشار حداکثری، ترورها و حملات خرابکارانه اسرائیل، هیچ کدام تاثیری نداشتند و تنها کاری که کردند این بود که برنامه هسته ای ایران را به پیش راندند. اکنون گزینه دیگری نداریم و نگرانی من این است که اسرائیل و ایران در آینده نزدیک در مسیر برخورد قرار گیرند."

توافق احیاشده هسته ای، همان چارچوب زمانی برجام را حفظ می کند به این معنی که محدودیت های وضع شده بر غنی سازی اورانیوم ایران، در سال 2025 به پایان می رسد. برای اسرائیل، این نتیجه بسیار بدتر از توافق 2015 است. تهران، نه تنها به پیشرفت فنی چشمگیری دست یافته که تنها برای سه سال آینده تحت نظارت قرار خواهد داشت بلکه به زودی حدود هفت میلیارد دلار از دارایی های مسدودشده اش را نیز بدست خواهد آورد ضمن آن که تحریم های این کشور از جمله در زمینه صادرات نفت هم برداشته می شود.

یک مقام رسمی ارتش اسرائیل می گوید: "ایران اکنون در بخش های زیادی از منطقه، جای پای خود را محکم کرده آن هم نه فقط در جنبه نظامی بلکه همچنین با پیوندهای اقتصادی و فرهنگی. اگر تکثیر پهپادها را هم به این وضعیت اضافه کنیم، به یک جنگ ترکیبی می رسیم. اگر آنها بخواهند به اسرائیل صدمه بزنند، محورهای پرشماری برای این کار دارند."

سیترینوویچ می گوید: "این مسائل، دیگر از هم جدا نیستد. برای مثال، در جنگ ماه مه گذشته میان اسرائیل و حماس، شاهد بودیم که نمی توانیم تنها به حماس حمله کنیم. حزب الله هم درگیر بود و دیدیم که راکت هایی از لبنان شلیک شد. ما درگیر یک جنگ سایه هستیم اما باید قواعد بازی را رعایت کنیم. اگر در برخورد با ایران زیاده روی کنیم، مثلا به تاسیسات هسته ای اش حمله کنیم، با تشدید درگیری در بسیاری از جبهه ها روبه رو خواهیم بود."

منبع: گاردین / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایران و اسرائیل بنیامین نتانیاهو دونالد ترامپ احیای برجام بازگشت امریکا به برجام مذاکرات هسته ای مذاکرات وین


( ۲۰ )

نظر شما :