دو پرونده ای که غرب و روسیه را درگیر هم می کند

پیامدهای بحران اوکراین بر مذاکرات وین

۰۸ اسفند ۱۴۰۰ | ۰۶:۰۰ کد : ۲۰۱۰۰۳۷ اخبار اصلی اروپا پرونده هسته ای
با آرام گرفتن بحران اوکراین، بار دیگر ایران در وین زیر ذره بین همه طرف ها به ویژه واشنگتن و مسکو قرار خواهد گرفت و به این ترتیب، مذاکرات وین تحت تاثیر تحولات بحران اوکراین، پیچیده تر از قبل خواهد شد.
پیامدهای بحران اوکراین بر مذاکرات وین

نویسنده: مصطفی فحص

دیپلماسی ایرانی: شنیدن دو سخن متناقض از زبان روسیه و آمریکا که نمایندگانشان در مذاکرات هسته ای وین حضور دارند نشان می دهد ایران در دور کنونی مذاکرات که احتمالا آخرین دور نیز نخواهد بود، به قربانی رویارویی آمریکا و روسیه بر سر اوکراین تبدیل شده که بر روند مذاکرات تاثیر گذاشته است. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه از «در پیش بودن مسیری طولانی تا احیای برجام» سخن می گوید ولی وزارت امور خارجه آمریکا تاکید دارد که «مذاکرات هسته ای در وین وارد مرحله ای شده که توافق را در دسترس کرده است». تغییر موضع روسیه که قبلا برای احیای برجام اشتیاق نشان می داد، ریشه در بحران اوکراین دارد. این تغییر موضع مسکو، ایران را سردرگم کرد و فرصت بهره برداری ایران از مناقشه غرب و روسیه برای تامین منافع خودش را از بین برد.

ایران امیدوار بود که آمریکا به علت قرار گرفتن در برابر روسیه در بحران اوکراین، برای آن که تهران را از مسکو یا از محور پکن – مسکو دور کند، امتیازاتی به ایران بدهد. همچنین ایران امیدوار بود تشدید خطر جنگ بر سر اوکراین، کشورهای اروپایی را که اصولا به گاز روسیه وابسته هستند، به سمت بهره برداری از منابع انرژی ایران سوق دهد و ایران فرصتی طلایی برای به کرسی نشاندن خواسته هایش در مذاکرات وین به دست آورد.

مسکو که فکر مقامات ایرانی را خوانده بود، به سرعت محاسبات خود در خصوص ایران را به بحران اوکراین پیوند داد و روشن است در شرایط کنونی قصد ندارد مناقشاتی مثل مناقشه هسته ای با ایران را که کشورهای غربی در آن حضور دارند، آرام کند و به غربی ها فرصت بیشتری برای تشدید فشار بر روسیه در بحران اوکراین را بدهد. بنابراین طبیعی است که مسکو در روند دستیابی به توافق در وین وقفه ایجاد کند.

معضل جدید تهران در مذاکرات وین این است که با کاهش نسبی شدت تهدیدها در بحران اوکراین که فرصت بیشتری به دیپلماسی داده است، ایران برگه فشار اوکراین را از دست داد. با آرام گرفتن بحران اوکراین، بار دیگر ایران در وین زیر ذره بین همه طرف ها به ویژه واشنگتن و مسکو قرار خواهد گرفت و به این ترتیب، مذاکرات وین تحت تاثیر تحولات بحران اوکراین، پیچیده تر از قبل خواهد شد.

منبع: الشرق الاوسط / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایران و امریکا مذاکرات ایران و امریکا پرونده هسته ای ایران اوکراین روسیه و اوکراین ایران و روسیه بحران اوکراین


( ۵ )

نظر شما :

تندیس ۰۸ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۲:۵۴
اولا روسیه میداند که ایران مسیری برای اقدام اورژانسی جهت تامین گاز برای اروپا را ندارد. و اگر ایران بخواهد یک خط لوله برای انتقال گاز با اروپا توافق کند زمانی بسیار بیش از یک سال را نیاز دارد و از طرفی باید با چند کشور شمالی چون ترکیه ، ارمنستان یا آذربایجان و گرجستان به توافق برسد از طرفی زیر ساختهای ایران برای تولید و انتقال نیز مهیا نیست . دیگر اینکه صرف نظر از تنگناهای ایران در مسئله زیرساختهای تولید اگر قرار باشد انتقال بوسیله کشتی انجام پذیرد از هر زمانی که دوطرف ایران و اروپا اراده کنند و اروپا توافق امریکا برای رفع محدودیت ایران را بدست آورد این شدنی است و ربطی به نقش روسیه در این موارد ندارد . اصولا طرف غربی هر وقت برای رفع نیاز خود به ایران توجه کند همه چیز در توافق غربی ها با ایرانی ها حل میشود و نقش روسیه بعنوان مانعی در مذاکرات اثری بر روند تامین گاز توسط ایران برای اروپا موضوعیت ندارد . گو اینکه اصولا برجام گیر دوطرف ایران و امریکاست و دیگر طرفها بعنوان تسهیل کننده توافق امریکا وایران وارد موضوع مذاکرات شده اند . همه در برجام بوده اند الا امریکا . لذا تحلیل فوق تحلیلی کارشناسی شده نیست و نباید نگران کارشکنیهای احتمالی روسیه بود هر چند که روسها تمایل به اینکار داشته باشند . ما باید موضوع را با امریکا ببندیم نه با روسیه .
عیسی مسلمان ۰۸ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۹:۱۴
اگر آمریکا و اروپا با خواسته‌های ایران موافقت کنند، کاری از دست روسیه بر نمی‌آید، چون اساساً روسیه طرف حساب ایران نیست. ولی اکنون اگر آمریکا و اروپا، همچنان با احقاق حقوق ایران مخالفت کنند، احتمال همراهی روسیه با آنها بسیار کمتر از قبل است. بنابراین اینکه ایران فرصت کوتاهِ آمدن در برابر غرب را از دست داد و بهتر بود با عجله و بدون اطمینان از منافع برجام، صرفاً از حصول توافق خوشحالی می‌کرد! از آن تحلیل‌های مخصوص غرب‌گرایان محترم است