العربی الجدید: اختلافاتی که در مذاکرات وین هنوز پابرجاست/ احتمال وقفه مجدد در مذاکرات

۲۵ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۴:۲۶ کد : ۲۰۰۹۸۷۴ سرخط اخبار

میدل ایست نیوز: منابع آگاه با برشمردن اختلافات به جای مانده در مذاکرات وین، خبر دادند که این مذاکرات شاهد وقفه ای مجدد برای بازگشت مذاکره کنندگان به پایتخت هایشان برای مشورت بیشتر خواهد بود.

پایگاه خبری «العربی الجدید» به نقل از منابع نزدیک به مذاکرات وین خبر داد که روزهای اخیر شاهد طولانی‌ترین و مفصل‌ترین گفت‌وگو از آغاز مذاکرات تا کنون بوده و گاه این مذاکرات تا نیمه شب نیز ادامه یافته است.

این منابع گفته‌اند که معاون اقتصادی وزیر امور خارجه ایران و نمایندگانی از بانک مرکزی و وزارت نفت نیز به هیئت ایرانی در وین پیوسته‌اند.

به گفته این منابع که نخواسته‌اند نامشان فاش شود، هیئت امریکایی به هیئت ایرانی در اواخر ماه گذشته مجموعه‌ای از پیشنهادها را از طریق واسطه‌ها به هیئت ایرانی داده و ایران نیز این پیشنهادها را بررسی و با تعدیلات پیشنهادی خود به آن پاسخ داده است.

این منابع افزوده‌اند که مذاکرات به جایی رسیده که احتمالا شاهد توقف موقت مذاکرات برای چند روز و بازگشت دوباره مذاکره‌کنندگان به پایتخت‌ها برای مشورت‌ خواهیم بود و درباره این موضوع امروز یا یک ـ دو روز آینده تصمیم گیری خواهد شد.

این گزارش درباره اختلافات «حساس» به جای مانده گفته‌ که مسئله اصلی تعداد و محدوده تحریم‌هایی که برداشته می‌شود و سازوکار رفع تحریم‌ها و ضمانت‌هایی است که ایران در این باره طلب می‌کند به اضافه موضوع سانتریفیوژهای پیشرفته و تکلیف آنها بعد از توافق.

به گفته این منابع، امریکا همچنان بر موضوع «تعلیق» و نه «لغو» تحریم‌های اقتصادی علیه ایران و نیز منهدم کردن سانتریفیوژهای نسل جدید ایران پافشاری می‌کند.

این منابع گفته‌اند که طرفین ایرانی و امریکایی درباره مسائل «حساس» بر مواضع خود پافشاری می‌کنند و در گفت‌وگوهای مفصل چند روز اخیر پیشرفتی در این باره حاصل نشده است.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، صبح روز دوشنبه در نشست مطبوعاتی خود درباره روند و پیشرفت مذاکرات هسته ای در وین و همچنین عدم تصمیم‌گیری سیاسی آمریکا در این مذاکرات گفت: بن بستی در وین نیست، مذاکرات همانند سابق برگزار می شود و رفت و برگشت‌ها میان هیئت‌ها در حال انجام است، گفت و گوها وقتی به روزهایی می رسد که باید در مورد مسائل جدی صحبت شود، سخت می‌شود. البته قطعاً با یک سری کندی‌هایی روبرو است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران پس از بازگشت هیئت خود به تهران طرح پیشنهادی داده شده را مجدداً به بحث و بررسی گذاشت؛ البته دادن و گرفتن پیشنهادات یک امر عادی است و هیچ اتفاق خارق العاده‌ای رخ نداده است.

وی با بیان اینکه آنچه در وین باقی‌مانده در مورد موضوعات کلیدی است، افزود: توافق در وین منتظر تصمیمات سیاسی طرف مقابل است و تهران تصمیمات سیاسی خود را سال‌ها پیش گرفته و در برجام باقی مانده است. ما منتظر این هستیم که پاسخ ابتکارات و پیشنهادات ایران را بگیریم.

خطیب‌زاده گفت: هر چقدر اراده آمریکایی‌ها و تروئیکای اروپایی بالا برود فاصله ما تا رسیدن به توافق کاهش خواهد یافت.


( ۵ )

نظر شما :