گزینه نظامی از نظر واشنگتن مردود است

اختلاف نظر جدی امریکا و اسرائیل بر سر ایران

۱۳ دی ۱۴۰۰ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۰۸۸۲۲ اخبار اصلی پرونده هسته ای
بر خلاف اسرائیل که اطمینان دارد، ایرانی ها به صورت مخفیانه، در حال توسعه برنامه هسته ای خود هستند، امریکا همچنان معتقد است که ایران از زمان تعلیق برنامه نظامی اش در سال ۲۰۰۳ میلادی، تولید بمب هسته ای را کنار گذاشته است. واشنگتن و تل آویو نه فقط در خصوص روش های مورد نیاز برای مهار ایران بلکه در مورد فوریت اجرای آنها نیز با یکدیگر اختلاف نظر دارند.
اختلاف نظر جدی امریکا و اسرائیل بر سر ایران

نویسنده: ولادیمیر دانیلوف

دیپلماسی ایرانی: در روز 10 ماه دسامبر، در کنفرانس سالانه شورای اسرائیل و امریکا در میامی، بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل با مقامات بلند پایه امریکایی در خصوص موضوع راه حل سیاسی برنامه هسته ای ایران گفت وگو کرد. بنی گانتز هشدار داد که به ساخال دستور آمادگی برای جنگ با ایران و در صورت شکست مذاکرات هسته ای را داده است.  بنی گانتز و دیوید بارنیا برای متقاعد ساختن دولت جو بایدن به ضرورت جستجوی رویکردهای جایگزین برای مساله اتمی ایران در میامی حضور یافتند. هدف اسرائیل استفاده از پنجره امکاناتی است که میان دورهای روند مذاکرات در وین گشایش یافته تا به امریکایی ها نشان دهد که اکنون، زمان استفاده از ابزار متفاوتی در برابر پیشرفت سریع ایران در زمینه غنی سازی اورانیوم است.

بر خلاف اسرائیل که اطمینان دارد، ایرانی ها به صورت مخفیانه، در حال توسعه برنامه هسته ای خود هستند، امریکا همچنان معتقد است که ایران از زمان تعلیق برنامه نظامی اش در سال 2003 میلادی، تولید بمب هسته ای را کنار گذاشته است. واشنگتن و تل آویو نه فقط در خصوص روش های مورد نیاز برای مهار ایران بلکه در مورد فوریت اجرای آنها نیز با یکدیگر اختلاف نظر دارند.

ایران دارای زرادخانه موشکی مهمی است که موشک های بالستیک و کروز را شامل می شود و قادر است، ضربه جدی به هر یک از پایگاه های نظامی امریکا در خاورمیانه و اسرائیل وارد کند. افزون بر آن، جنبش حزب الله در لبنان دارای زرادخانه ای شامل 100 هزار گلوله و موشک هدایت نشده است. از این رو، تمامی پایگاه های نظامی امریکا در عراق و سوریه در معرض تهدید قرار دارند.

حمله نظامی اسرائیل علیه ایران نتیجه معکوسی را به همراه خواهد داشت. پس از آن، هیچ چیزی نمی تواند، مانع از ایران در ساخت سلاح هسته ای شود. جو بایدن واقف است که پس از هیروشیما و ناکازاکی، استفاده واشنگتن و یا رضایت دادن استفاده اسرائیل از تسلیحات هسته ای در جنگ با ایران، روند استفاده از تسلیحات هسته ای را در کل جهان تغییر خواهد داد و بدون تردید، انتقادهای بین المللی را علیه امریکا به همراه خواهد داشت.

اگرچه، امریکا از پیشنهادهای اسرائیل در خصوص انجام اقدامات نظامی علیه تاسیسات هسته ای ایران حمایت نمی کند، اما در رسانه های گروهی اسرائیلی به این موضوع اشاره دارند که ظاهرا جو بایدن دستور بازنگیری اقدام نظامی را به پنتاگون در خصوص حمله علیه ایران و در صورت شکست راه دیپلماتیک داده است.

تحلیلگران اسرائیلی چنین نتیجه گیری می کنند که هدف از برداشتن چنین گامی، نشان دادن لبریز شدن صبر واشنگتن به تهران است. در این میان، نمی توان این موضوع را رد کرد که چنین نشت رسانه ای به وضوح، در راستای آرام کردن طرف اسرائیلی است، زیرا اسرائیل همچنان معتقد است که امریکایی ها برای ممانعت از جاه طلبی های هسته ای ایرانی ها دست به هیچ کاری نخواهند زد.

منبع: ای نیوز (روسیه) / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: پرونده هسته ای ایران ایران و امریکا ایران و اسرائیل حمله به ایران حمله به تاسیسات هسته ای جنگ با ایران


( ۱۲ )

نظر شما :