رایزنی مقام امنیتی ارمنستان با روسیه درباره مرز جمهوری آذربایجان

۲۵ آبان ۱۴۰۰ | ۱۴:۱۶ کد : ۲۰۰۷۶۳۴ سرخط اخبار

دفتر «آرمن گریگوریان» دبیر شورای امنیت ارمنستان اعلام کرد، که او با سفیر مسکو در ایروان درباره وضعیت جاری در مرز این کشور با جمهوری آذربایجان صحبت کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، به دنبال تنش‌های مرزی و اتهام‌زنی‌های متقابل اخیر باکو و ایروان به یکدیگر، دبیر شورای امنیت ارمنستان با سفیر روسیه دیدار دو جانبه ترتیب داد.

طبق گزارش رسانه‌های ارمنستانی، «آرمن گریگوریان» دبیر شورای امنیت ارمنستان روز سه شنبه (امروز) با «سرگئی کوپیرکین» سفیر روسیه در ارمنستان دیدار کرد.

به نوشته «آرمن پرس»، دفتر گریگوریان خبر داد که تمرکز دیدار دبیر شورای امنیت ارمنستان و سفیر روسیه، وضعیت مرزهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان بود.

در بیانیه دبیر شورای امنیت ارمنستان آمده است: «در این دیدار وضعیت کنونی در مرز ارمنستان و (جمهوری) آذربایجان مورد بررسی قرار گرفت. در این زمینه، طرفین بر ضرورت آغاز سریع روند تعیین مرز ارمنستان و (جمهوری) آذربایجان تاکید کردند».

به روایت این نهاد امنیتی ارمنستانی، گریگوریان و کوپیرکین بر اجرای کامل توافقی که قبلا درباره مبادله اُسرای جنگی طبق اصل «همه برای همه» به دست آمده، تاکید کردند.

دفتر گریگوریان افزود، دبیر شورای امنیت ارمنستان و سفیر روسیه در ایروان همچنین در مورد رفع انسداد ارتباطات در منطقه گفتگو کردند.

رایزنی این مقام ارشد امنیتی با سفیر مسکو درباره مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان به دنبال تشدید تنش‌های اخیر مرزی و اتهام‌زنی‌های متقابل دو کشور همسایه به یکدیگر انجام شده است.

تنش‌های اخیر در شرایطی خبرساز شده که جمهوری آذربایجان و ارمنستان سال گذشته با میانجیگری روسیه بر سر آتش‌بس جنگ بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی توافق کردند.

به رغم توافق آتش‌بس، موضوع تعیین حد و مرزهای جدید بین دو کشور و تاکیدهای مکرر جمهوری آذربایجان شامل شخص الهام علی اف به کریدور ادعایی «زنگه‌زور»، باعث ادامه مناقشات شده است.

جمهوری آذربایجان مدعی است که طبق توافق آتش‌بس باید کریدور «زنگه‌زور» ایجاد شده و ارتباط زمینی جمهوری آذربایجان به منطقه خودمختار نخجوان انجام گیرد؛ موضوعی که باعث از بین رفتن مرز زمینی ارمنستان با ایران در استان سیونیک ارمنستان خواهد شد.

به رغم ادعاهای مکرر باکو، در هیچ جای توافق آتش‌بس سال گذشته سران روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان اشاره‌ای به ایجاد کریدور ادعایی زنگه‌زور نشده است.


( ۲ )

نظر شما :