نماینده آمریکا: کره‌شمالی از تنش‌آفرینی دست برداشته و مذاکره کند

۰۲ آبان ۱۴۰۰ | ۱۲:۵۳ کد : ۲۰۰۷۰۶۷ سرخط اخبار

نماینده آمریکا در امور کره‌شمالی امروز (یکشنبه) گفت، آزمایش‌های اخیر موشک بالستیکی کره‌شمالی برای تلاش‌ها به منظور کاهش تنش‌ها "نگران‌کننده و غیرسازنده" هستند و پیونگ‌یانگ باید به جای آن وارد مذاکرات شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، «سونگ کیم» نماینده ویژه ایالات متحده در امور کره‌شمالی بعد از نشست با همتای کره‌جنوبی خودش در سئول به خبرنگاران گفت، آمریکا متعهد است که "دیپلماسی پایدار و حقیقی" را با پیونگ‌یانگ پیگیری کند.   

کیم سونگ گفت: هدف ما همچنان خلع سلاح هسته‌ای کامل شبه‌جزیره کره است. برای همین است که آزمایش اخیر موشک بالستیک پیونگ‌یانگ که یکی از چندین مورد در شش هفته گذشته بود، در مسیر پیشرفت برای برقراری صلح پایدار در شبه‌جزیره کره نگران‌کننده و غیرسازنده است.

پیونگ‌یانگ تاکنون با رد پیشنهادات آمریکا، واشنگتن و سئول را به صحبت از دیپلماسی و همزمان تشدید تنش‌ها از طریق فعالیت‌های نظامی خودشان متهم کرده است.

روز پنج‌شنبه، کره‌شمالی گفت که ایالات متحده بیش از حد به پرتاب موشک بالستیک از روی زیر دریایی آن که دفاع از خود خوانده، واکنش نشان داده است و صداقت پیشنهادات واشنگتن برای مذاکرات را زیر سوال برده و نسبت به تبعات آن هشدار داد.

نماینده آمریکا گفت، این پرتاب موشکی نقض چندین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است و تهدیدی برای همسایگان کره‌شمالی و جامعه بین‌المللی به شمار می‌رود.

او گفت: ما از جمهوری دموکراتیک خلق کره می‌خواهد تا دست از این تحریکات و دیگر اقدامات بی‌ثبات‌کننده برداشته و در عوض، وارد گفت‌وگو شود. ما همچنان آماده ملاقات با جمهوری دموکراتیک خلق کره (کره‌شمالی) بدون پیش‌شرط هستیم و آشکارا نشان داده‌ایم که ایالات متحده هیچ نیت خصمانه‌ای در قبال این کشور ندارد.

نو کیو-دوک، نماینده هسته‌ای کره‌جنوبی هم گفت، مذاکرات یکشنبه با نماینده آمریکا شامل گفت‌وگوی "جدی" درباره پیشنهاد سئول برای اعلام رسمی پایان وضعیت جنگی است که عملا از پایان جنگ کره (۱۹۵۰-۱۹۵۳) با یک آتش‌بس موقت به جای پیمان صلح بر جای مانده است.

مقام‌های کره‌جنوبی چنین اعلامیه‌ای را نشانه‌ حسن‌نیت برای آغاز مذاکرات در نظر می‌گیرند. نماینده آمریکا گفت که واشنگتن در حال بررسی راه‌هایی برای پیشرفت در مساله کره‌شمالی است، از جمله با پیشنهاد پایان جنگ از طرف سئول و پروژهای کمک‌رسانی احتمالی.

انتهای پیام

 
 
 


نظر شما :