یک دیپلمات پیشین: علی اف باید بداند زیر پایش سست است

۲۵ مهر ۱۴۰۰ | ۱۳:۰۹ کد : ۲۰۰۶۹۰۳ سرخط اخبار

یک کارشناس مسائل منطقه و دیپلمات پیشین گفت: آقای علی اف اگر بخواهد با سیادت و حاکمیت ایران بازی کند با زندگی و کیان خود بازی می کند.

احمد دستمالچیان در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به مواضع اخیر الهام علی اف و واکنش ایران به این مواضع گفت: قبلا هم در این باره گفته بودم، آنجه از سوی آذربایجان با همراهی ترکیه و اسرائیل درحال انجام است، پروژه ای اسرائیلی است. آن موقع کسی این مساله را جدی نمی گرفت. 

وی ادامه داد: بعد از اینکه رژیم صهیونیستی در جنگ 33 روزه شکست خورد به لحاظ امنیتی شکست پذیر شد و از آن پس دنبال این بوده است که حاشیه امنی در منطقه درست کند که خودش محفوظ بماند و جنگ های نیابتی را با کشورهای مرتجع عربی و آمریکا کلید زد تا هم کشورهایی که همجوار با فلسطین هستند را به سرزمین سوخته تبدیل کند و هم توجه جبهه مقاومت را به سوی سرزمین های اسلامی برگردانده و نیز برادر کشی راه اندازد.
این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: الان رژیم صهیونیستی می خواهد در مرزهای ایران حضور یابد. اسرائیل به دنبال این است که دومینوی تحریک پذیری اقلیت های قومی در منطقه ایجاد کند و به این ترتیب اقتدار دولت های مرکزی کشورهای منطقه را تحریک کند و در صورت موفقیت برای به راه انداختن آشوب، دولت های خودمختار اقلیت تشکیل دهد. 

این دیپلمات پیشین گفت: رژیم صهیونیستی دنبال آن است تا بین شهرهای مرزی ایران و آذربایجان که در حقیقت در گذشته یکی بوده اند، جنگ راه بیندازد و ترکیه هم به کمک این طرح بیاید. 

وی معتقد است: در بحران قره باغ اول نباید غفلت می کردیم و به علی اف امتیاز می دادیم البته الان ایران اقدام به بازدارندگی استراتژیک کرده است که به نظرم بهترین واکنش است که با قدرت ظاهر شد. ایران این پیام را به خوبی به کشورهای همسایه فرستاده است که به هیچ وجه تغییر در مرزهای ژئوپلتیک را نمی پذیرد و این موضع قوی است.
وی ادامه داد: علی اف در باکو باید بداند که کوچکترین حرکتی را علیه امنیت ایران انجام دهد، سیلی محکمی می خورد. ایران نشان داده درباره امنیت خود نه مسامحه کرده و نه کوتاه می آید. علی اف باید بداند زیر پایش سست است. بنابراین از این توهمی که دارد باید خارج شود، اگر بخواهد با سیادت و حاکمیت ایران بازی کند با زندگی و کیان خودش بازی می کند. سران سیاسی و نظامی ایران به خوبی این موضع را نشان داده اند.


( ۱۱ )

نظر شما :