تصمیم آنکارا و ابوظبی به عادی سازی روابط

مذاکرات ایران و امریکا اردوغان را به فکر غلبه بر انزوای ترکیه انداخت

۰۳ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۰۵۳۳۱ اخبار اصلی خاورمیانه
به گفته اردمیر، با این حال، انتخاب رئیس جمهوری جدید آمریکا و همچنین تلاش های سریع وی برای دستیابی به توافق با ایران، موضع آنکارا را تغییر داده است.
مذاکرات ایران و امریکا اردوغان را به فکر غلبه بر انزوای ترکیه انداخت

نویسنده: ایگور سوبوتین

دیپلماسی ایرانی: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، در آنکارا با طحنون بن زاید آل نهیان، معاون امنیت ملی امارات متحده عربی مذاکرات مهمی انجام داد. سفر نماینده عالی رتبه این امیرنشین عرب به آنکارا تغییر بزرگی در روابط جمهوری ترکیه و کشورهای حوزه خلیج فارس ایجاد می کند که ترکیه با برخی از آنها برای مدتی طولانی در رویارویی آشکار بوده است. کارشناسان معتقدند که شرایط دشوار باعث این رفتارهای آشتی گونه از سوی اردوغان بوده است.

در پی این دیدار در آنکارا، اردوغان اظهار داشت که مذاکرات بین ترکیه و امارات از طریق سازمان های اطلاعاتی سودبخش بوده است. رئیس جمهوری ترکیه گفت: «من معتقدم که چندین دور دیگر مذاکره در آینده وجود خواهد داشت.» وی از آمادگی خود برای دیدار با ولیعهد ابوظبی، محمد بن زاید آل نهیان، که رهبر بالفعل امارات است هم سخن گفت. انور قرقاش، مشاور دیپلماتیک رهبری امارات، مذاکرات در ترکیه را «تاریخی و مثبت» توصیف کرد. وی در توییتر خود نوشت: «رفاه و توسعه در اولویت است – این نیروی محرکه سیاست داخلی و خارجی ما است.»

همچنین از فعال شدن سرمایه گذاری های بین دو دولت هم صحبت به میان آمده است. حداقل رجب طیب اردوغان اظهار داشت که امارات قصد دارد یک «سرمایه گذاری جدی» و «در مدت زمان بسیار کوتاه» در ترکیه انجام دهد. این سرمایه گذاری احتمالا به جمهوری ترکیه کمک می کند تا با پیامدهای بحران عمیق اقتصادی مقابله کند. کارشناسان انتظار دارند همکاری امنیتی بین آنکارا و ابوظبی هم گسترش یابد.

چنین خبری در نوع خود نادر است. ترکیه و امارات در تعدادی از درگیری های خاورمیانه و شمال آفریقا مواضع متضادی با یکدیگر دارند. در حالی که آنکارا آشکارا از مقامات ناحیه غربی لیبی حمایت می کرد، گمان می رفت که ابوظبی در حال کمک به فرمانده ارتش ملی لیبی (LNA)، خلیفه حفتر بوده است. در ماه مه ۲۰۲۰، مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه اظهار داشت که «اقدامات امارات متحده عربی به دلیل دخالت آنها در امور لیبی، یمن و دیگر کشورهای منطقه به هرج و مرج در خاورمیانه منجر شده است.» این دیپلمات با اشاره به اینکه امارات متحده عربی در تلاش است تا «به ارتش ترکیه حمله کند» گفت: «ابوظبی و تعدادی از پایتخت های دیگر سعی می کنند تا وضعیت لیبی را برای مدتی طولانی بی ثبات نگه دارند و این کشور را به چند قسمت تقسیم کنند.»

در مصاحبه با نیکی ((Nikkei، که در روز ۱۹ آگوست منتشر شد، اظهارات رئیس دیپلماسی ترکیه در رابطه با امارات و همسایگان آن اما حاکی از دوستی بود. چاووش اوغلو گفت: «ترکیه همیشه از ایجاد روابط مفید دوطرفه با کشورهای همسایه برای افزایش امنیت، ثبات و رفاه منطقه و ساکنان آن حمایت کرده است.» وی افزود: «ما می توانیم از طریق گفت وگوی صریح و بی تعارف بر اختلافات خود با عربستان سعودی و امارات غلبه کنیم. روابط و پیوند فرهنگی نزدیکی بین مردمان ما وجود دارد. بنابراین، اگر ما در این زمینه گام های صادقانه و ملموس برداریم، دلیلی نمی بینم که روابط توسعه نیابد. من اطمینان دارم که در آینده تماس هایمان با عربستان سعودی و امارات بهبود خواهد یافت.»

در گفت وگو با نیزاویسیمایا گازیتا، آیکان اردمیر، عضو سابق مجلس و مدیر ارشد برنامه ترکیه در صندوق آمریکایی دفاع از دموکراسی، خاطرنشان کرد که ترکیه و امارات متحده عربی مخالفان اصلی همدیگر در جریان اختلافات بر سر سازمان اخوان المسلمین (که در روسیه ممنوع است) هستند. این تحلیلگر یادآوری می کند: «تا همین اواخر، آنکارا بارها ابوظبی را متهم می کرد که در همه توطئه ها علیه ترکیه از جمله تلاش برای کودتای ۲۰۱۶، حملات تروریستی مختلف و بحران های اقتصادی دست داشته است.» به گفته اردمیر، با این حال، انتخاب رئیس جمهوری جدید آمریکا و همچنین تلاش های سریع وی برای دستیابی به توافق با ایران، موضع آنکارا را تغییر داده است.

این کارشناس می گوید که اردوغان در حال حاضر در تلاش برای بهبود روابط با اسرائیل، مصر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی است، به این امید که روابط بهتر به کاهش انزوای منطقه ای ترکیه کمک کند. عضو سابق مجلس ترکیه می گوید: «اردوغان که حامی اصلی اخوان المسلمین بود، هیچ علاقه ای به رهبری متخاصم در مصر، عربستان سعودی و امارات ندارد، اما وی احساس می کند که باید در دوران بایدن در روابط بین الملل عمل گرا بود.» اردوغان معتقد است که فارغ از این که این تلاش ها برای عادی سازی روابط با این کشورها موفقیت آمیز خواهند بود یا خیر، خود این اقدامات باعث بهبود روابط با دولت بایدن خواهد شد که از آنکارا آشکاراتر از دولت ترامپ انتقاد کرده است.»

همچنین، اردمیر یادآوری می کند که یکی از رهبران جنایات سازمان یافته ترکیه ای به نام صدات پکر در امارات متحده عربی پنهان شده است و با انتشار پیام های ویدئویی خود در یوتیوب، در مورد پشت پرده سیاست ترکیه و اسرار تشکیلات سیاسی در آنکارا صحبت می کند. اردمیر در پایان می گوید: «حضور یک رئیس مافیا در دبی که دست به افشاگری می زند و با اعترافات خود در ماه های گذشته دولت اردوغان را متزلزل کرده است هم به عاملی تبدیل شده است تا ترکیه به دنبال راه هایی برای بهبود روابط با امارات متحده عربی با هدف جلوگیری از زیان وارد شده از طرف پکر باشد.»

منبع: نیزاویسیمایا گازیتا / ترجمه: علی مفتح

کلید واژه ها: ترکیه امارات متحده عربی مذاکرات وین خاورمیانه ترکیه و امارات


( ۲۷ )

نظر شما :

فدوی ۰۳ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۸:۲۲
وقتی می گویبم ترکیه در جهان اسلام منزوی است ( علی رغم ظاهر سانتی مانتی که برای خودشان می تراشند ) به تیریش قبای برخی حضرات بر می خورد . خب شاهد از غیب رسید . اظهارات مقامات بلند پایه ی خود ترکیه گواه این مدعاست . ترکیه نه از نظر زبانی و نه از نظر مذهبی و نه از نظر جغرافیای ، جایگاه باثباتی در خاورمیانه و جهان اسلام ندارد به همین دلیل سیاست آفتاب پرستی به خود می گیرد و مدام تغییر موضع و جهت می دهد به همین دلیل در بین جهان اسلام متحدی ثابت و تغییر ناپذیر ندارد . فقط شانسی که آورده اند در لیست خرابکاری آمریکاییها ، هنوز نوبتشان نشده که زمانی که برسد که می رسد ، هنوز به ت تحریم نرسیده فروخواهند ریخت و در آنروز از آنها ممنون خواهیم بود که از قبل فکر آن روز بوده اند و از حالا دیوار کشیده اند .
حکیم دریوری ۰۳ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۹:۰۱
نمی دانم چرا عدهای تنها کارشان شده اردوغان وترکیه میخوابند اردوغان بلند میشند اردوغان ،البته به دلیل کوتاهی دیوار اردوغان نیست بلکه میدانند اردوغان اینها را نتنها به حساب نمیاورد بلکه دموکراسی حاکم بر ترکیه چنان پایه دار وقویست که با هر بادی نمی لرزد وچنین برخوردهای کودکانه هیچ تاثیری بر اردوغان وحکومتش ندارد، لذا این حضرات برای مصرف داخلی ومشغول کردن مخاطبان با اراجیف این چنانی بیش از همه به شعور مخاطب خود توهین میکنند. وبه نظرم باید از بابت چنین طرز فکرشان از مخاطبان عذرخواهی کنند.
ناشناس ۰۳ شهریور ۱۴۰۰ | ۲۰:۲۱
و از افاضات حکیم دریوری عجیب تر این نکته است که تا اسم اردوغان میاد چنان به یک عده بر می خورد که گویی راجع به جد پدریشان صحبت می کنی . به تو چه حوس کردیم به اردوغ دریوری بگیم .
توران ۰۳ شهریور ۱۴۰۰ | ۲۳:۵۰
ترکیه موقعیت سنج است و میداند در زمانی چه حرکتی انجام دهد ، کشورها با هم نه همیشه دوست هستن نه دشمن بلکه زمان اقتضا مکنه که در شرایط مختلف تصمیمهای مختلف بگیرن. اردوغان هر تصمیمی میگیره برای رفاه و امنیت کشور و مردمش هست .
تورک ایرانی ۰۴ شهریور ۱۴۰۰ | ۰۱:۴۳
ترکیه کشور بسیار قوی از نظر اقتصادی است و طالبان هم ترکیه را بهترین و قویترین کشور مسلمان معرفی کرده. سایت دیپلماسی ایران با نوشتن این مقالات خودش را کوچک و اردوغان را بزرگ می کنه. اساسا پان فارس ها و کویر نشین ها، پیشرفت و همت و تلاش ترک های نه فقط ترکیه بلکه ترک های ایران را هم نمی تونند تحمل کنند.
احسان ۰۴ شهریور ۱۴۰۰ | ۰۶:۳۹
اردوغان سرو صدای زیادی داره ولی توخالی است
مغان ۰۴ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۳:۰۲
فدوی جان به فکر دولت ملت خودت در کوهای قندیل باش ترکها و اردوغان برای تو نون و آب نمیشه
خسرو ۰۴ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۳:۳۴
ادوغان استاد سیاست پراگماتیک است با قبول واقعیتها سعی میکند منافع کشورش را تامین کند بیشتر کشورهای اسلامی تا صد سال پیش داخل عثمانی بودند و یا در شرق دور و افریقای مرکزی با سیاستهای اسلامی عثمانی و جمهوری ترکیه هماهنگ بودند - مثلا پرچم تونس را ببینید تقریبا همان پرچم ترکیه است یا لیبی تا سالها بعد از استقلال طرفدار اتحاد با ترکیه بود و کشورهای مسلمان اسیای شرقی که روابط غیر قابل وصفی با ترکیه دارند در ضمن 70% جمعیت مسلمانان جهان سنی حنفی هستند یعنی مثل ترکیه و هشت کشور ترک زبان با جمعیت سیصد میلیون نفر و...و بالاخره 25% درصد جمعیت روسیه ترک زبان و مسلمان سنی هستند که اهرم روابط عالی روسیه و ترکیه شده اند پس ترکیه منزوی نیست
علی اما ولی ۰۴ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۶:۱۵
سیاستمداران ترکیه واقعا باهوش و جسورند بلد هستند به وقتش که جنگ باشد یا به وقتش مذاکره ، حداکثر بهره برداری را جهت حفظ منافع ملی خود انجام دهند مطمینا اقتصاد و مردم ترکیه تا الان هم از منافع سیاست های درست حاکمان خود بهره برده اند هر چند شاید مشکلاتی به خاطر فقیر بودن ترکیه از نظر منابع زمینی و زیرزمینی، در حوزه اقتصادی وجود دارد ولی با توجه به رشد قابل توجه شاخص ها ی توسعه بنا به تایید مراجع معتبر اعتبارسنجی مسلما اینده بسیار درخشانی در انتظار ترکهاست.
به حکیم دریوری ۰۵ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۶:۰۶
همونطور که جان شما ترکها و هرجا که اسم ترک بیاد برای شما عزیزه برای کردها هم جان کردها که اردوغان بارها به جانشون تعرض کرد مهمه همونطور که شما با دلهای پر عقده تون از فارسها و ارمنی ها متنفرید طبیعتا لرها و گیلانیها و مازنیها منظورم لرها و گیلانیها و مازندرانیها هم از شما متنفرن بخاطر نسل کشیهای تاریخیتون در حقشون منم بخشی از این اقوامم و همین حس و دارم به شما همونطور که شما دوست ندارید غیرترک تو شهرهاتون ببینید بقیه هم دوست ندارن شما رو تو شهرهاشون ببینن مخصوصا که پادو و پیاده نظام همین‌ اردوغان و علی افید
مصطفی ۰۵ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۷:۵۵
حکیم دریوری جان آخه نیست که ترکیه اصلا تو مقالاتش از ایران بد نمیگه بخاطر چند تا مقاله تو یه سایت اعتراض داری به ولی امرت توهین شده