ایران تحت پوشش اینترنت ماهواره‌ای قرار گرفت

۰۹ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۴:۱۹ کد : ۲۰۰۴۵۵۱ سرخط اخبار

یک کارشناس حوزه فناوری گفت: اینترنت ماهواره‌ای تحول بزرگی در عرصه ارتباطات جهان به خصوص ایران ایجاد می‌کند و مباحثی مانند فیلترینگ به کلی از بین خواهد رفت.

امید رهبر در گفت و گو با ایسنا، در خصوص اینترنت ماهواره‌ای در قالب پروژه استارلینک با بیان اینکه پروژه استارلینک که در ایران به عنوان اینترنت ماهواره‌ای شناخته می‌شود در آسمان ایران در دسترس است، گفت:  اینترنت ماهواره‌ای تحول بزرگی در عرصه ارتباطات جهان به خصوص ایران ایجاد می‌کند و مباحثی مانند فیلترینگ به کلی از بین خواهد رفت و سرویس‌های بزرگی چون یوتیوب با سرعت و کیفیت بالا در دسترس ایرانیان قرار خواهد گرفت.

رهبر ادامه داد: ایران در لیست درخواست استارلینک قرار گرفته است و ارائه آزمایشی اینترنت ماهواره‌ای شرکت اسپیس ایکس  برای همسایگان و غرب ایران فراهم شده است. گزارش برخی کاربران در فضای مجازی نشان دهنده در دسترس بودن اینترنت ماهواره‌ای در برخی مناطق ایران است.

وی افزود: اگر چه سرویس دهی رسمی اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران دور از انتظار است اما دفاتر رسمی این شرکت در ترکیه، امارات، کویت، قطر و سایر کشورهای همسایه، دسترسی غیر مستقیم به اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را فراهم خواهند کرد.

این کارشناس حوزه فناوری خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد ارائه سرویس اینترنت ماهواره‌ای برای کاربران ایرانی مانند سرویس‌های دیگر شرکت‌های آمریکایی غیر رسمی، همراه با دردسرهای فراوان و هزینه بالاتر از سایر کشورها خواهد بود.

وی اظهار کرد: اسپیس ایکس یک شرکت آمریکایی است و ملزم به رعایت قوانین آمریکا خواهد بود و بحث مجوز برای ارائه چنین سرویسی در ایران  هم مانند سایر سرویس‌های دیگر راه به جایی نخواهد برد. محدود کردن اینترنت ماهواره‌ای عملا نشدنی و کار بسیار دشواری  است.

رهبر خاطرنشان کرد: به گفته مدیران ارشد استارلینک، این شرکت ۱۸۰۰ ماهواره را در مدار زمین قرار داده و به محض این که همه این ماهواره‌ها به مدار عملیاتی وارد شوند پوشش سراسری استارلینک کامل خواهد شد و این اتفاق در ماه سپتامبر می‌افتد. همچنین ایلان ماسک، مدیر عامل شرکت اسپیس ایکس در کنگره جهانی موبایل ۲۰۲۱ در بارسلون گفت که انتظار می‌رود پوشش جهانی و پایدار برای سرویس اینترنت پرسرعت ماهواره‌ای این شرکت حدود یک ماه دیگر میسر شود.

وی با اشاره به احتمال دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای و از طرف دیگر بحث طرح صیانت از حقوق کاربران در مجلس شورای اسلامی، گفت: این رویکرد اشتباه و تصویب طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی، کاربران ایرانی را بیش از همیشه به سمت اینترنت ماهواره ای سوق خواهد داد. با توجه به پیشرفت روز افزون تکنولوژی و اینترنت ماهواره‌ای امید است که راهکارهای بهتری چون کاهش هزینه‌های اینترنت  به خصوص اینترنت همراه، افزایش پهنای باند، برداشتن محدویت‌ها و فیلترینگ در دستور کار مدیران و مسئولان قرار گیرد. محدود سازی اینترنت تاثیرات منفی اجتماعی و اقتصادی بر جامعه خواهد داشت  و یک اشتباه بسیار بزرگ و جبران ناپذیر خواهد بود.


( ۵ )

نظر شما :