پیام باید در وین داده شود نه در بغداد

تصمیم اشتباه بایدن در عراق علیه ایران

۱۴ تیر ۱۴۰۰ | ۲۰:۰۰ کد : ۲۰۰۳۸۳۰ اخبار اصلی خاورمیانه
اگر بایدن می خواهد پیام بازدارندگی و آمادگی برای حفظ منافع آمریکا و متحدانش بفرستد، باید هدف و مکان درست را انتخاب کند. مکان ارسال چنین پیامی وین است نه عراق. 
تصمیم اشتباه بایدن در عراق علیه ایران

نویسنده: دالیا القیدی

دیپلماسی ایرانی: ارتش ایالات متحده آمریکا هفته گذشته به دستور جو بایدن، رئیس جمهوری این کشور به تأسیسات انبار تسلیحاتی گروه های مسلح مورد حمایت ایران در منطقه مرزی عراق و سوریه حمله کرد. با این که کاخ سفید این حمله را دفاع از خود و حفاظت از منافع آمریکا و متحدانش خواند، اما موجی از انتقادات و محکومیت ها را در پی داشت. 

دفتر مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق این حمله را نقض حاکمیت این کشور خواند و اعلام کرد شورای امنیت ملی بغداد همه راه های قانونی برای پیشگیری از تکرار وقوع چنین مواردی را بررسی کرده است. 

این مساله، دیدگاه های متناقض ماهیت روابط کنونی آمریکا و عراق را منعکس می کند و تصویری روشن از میزان نفوذ ایران را در عراق نشان می دهد. 

اگر بایدن می خواهد پیام بازدارندگی و آمادگی برای حفظ منافع آمریکا و متحدانش بفرستد، باید هدف و مکان درست را انتخاب کند. مکان ارسال چنین پیامی وین است نه عراق. 

پنتاگون اعلام کرده است که گروه های مسلح کتائب حزب الله و کتائب سید الشهدا از این پایگاه ها برای حمله به منافع آمریکا استفاده می کردند. در حالی که ایالات متحده در نظر نمی گیرد که حمله به دو پایگاه در مناطق دوردست خسارتی جدی به این گروه ها وارد نمی کند و انتخاب چنین هدفی اشتباهی تاکتیکی است. 

در ارزیابی آژانس اطلاعات دفاعی در ماه آوریل به تلاش های ایران برای تقویت توانمندی های شرکا و عوامل خود برای حفظ عمق استراتژیک و گزینه هایی برای مقابله با آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی، به چالش کشیدن حضور آمریکا در منطقه و مانع تراشی در عادی سازی روابط اسرائیل در منطقه اشاره شده بود.

این در حالی است که وزارت خزانه داری آمریکا سه ایرانی متهم به تأمین تجهیزات موشک های بالستیک را از فهرست تحریم ها حذف کرده است. مساله ای که بیانگر تناقض در مواضع ایالات متحده در نوع برخورد با ایران است.  

جو بایدن از زمانی که روی کار آمده و سکان کاخ سفید را به دست گرفته، تلاش کرده است که سیاست های شکست خورده دوران باراک اوباما را احیا و اجرا کند. 

بسیاری معتقدند راه روشن رسیدن به صلح و تنها سیاست موفق آمریکا در خاورمیانه و شمال آفریقا تمرکز بر همان سیاست های دوران دونالد ترامپ است که بارزترین آن عادی سازی روابط میان کشورهای عربی با اسرائیل بود. اما بایدن و دوستان دموکراتش چنین نظری ندارند و آن سیاست را غیرواقعی و خلاف منافع کلان ایالات متحده و صلح و ثبات در خاورمیانه می دانند.

منبع: عرب نیوز/ تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایران و امریکا مذاکرات وین احیای برجام حمله امریکا به الحشد الشعبی جو بایدن پرونده هسته ای ایران نفوذ منطقه ای ایران


( ۸ )

نظر شما :

دریا ۳۱ تیر ۱۴۰۰ | ۱۸:۱۹
دیگه چی امر خاصی سفارش خاصی ندارین