در میانه تنش های فزاینده بین حماس و اسرائیل

متحدان ایران راه نفوذ به «گنبد آهنین» را آموختند

۰۲ خرداد ۱۴۰۰ | ۲۰:۰۰ کد : ۲۰۰۲۷۴۰ اخبار اصلی خاورمیانه
اسرائیل در درگیری های مداوم با جنبش های مستقر در غزه مانند حماس و جهاد اسلامی فلسطین، توانایی های زمینی، هوایی و دریایی خود را به نمایش گذاشته است. درگیری اخیر که بدترین درگیری در سال های گذشته محسوب می شود، ویرانی هایی را به بار آورده و توجه بین المللی را به خود جلب کرده که چندان برای اسرائیل خوشایند نبوده است. در همین حال، یک مقام نیروهای دفاعی اسرائیل به نیوزویک گفت که همسایگان عرب سرزمین های اشغالی و گروه های شبه نظامی همسو با ایران که از داخل این کشورها و در سراسر منطقه فعالیت می کنند، در حال بررسی چگونگی عملکرد نیروهای دفاعی اسرائیل در غزه برای رویارویی احتمالی با اسرائیل هستند: «فکر می کنم که همه کشورها و سازمان های مختلف که ما را احاطه کرده اند، به این درگیری چشم دوخته اند و می خواهند درباره ارتش اسرائیل، توانایی های آن در زمینه های دفاعی، هوایی و دریایی بدانند.»
متحدان ایران راه نفوذ به «گنبد آهنین» را آموختند

نویسنده: تام اُکانر

دیپلماسی ایرانی: اسرائیل در درگیری های مداوم با جنبش های مستقر در غزه مانند حماس و جهاد اسلامی فلسطین، توانایی های زمینی، هوایی و دریایی خود را به نمایش گذاشته است. درگیری اخیر که بدترین درگیری در سال های گذشته محسوب می شود، ویرانی هایی را به بار آورده و توجه بین المللی را به خود جلب کرده که چندان برای اسرائیل خوشایند نبوده است. در همین حال، یک مقام نیروهای دفاعی اسرائیل به نیوزویک گفت که همسایگان عرب سرزمین های اشغالی و گروه های شبه نظامی همسو با ایران که از داخل این کشورها و در سراسر منطقه فعالیت می کنند، در حال بررسی چگونگی عملکرد نیروهای دفاعی اسرائیل در غزه برای رویارویی احتمالی با اسرائیل هستند: «فکر می کنم که همه کشورها و سازمان های مختلف که ما را احاطه کرده اند، به این درگیری چشم دوخته اند و می خواهند درباره ارتش اسرائیل، توانایی های آن در زمینه های دفاعی، هوایی و دریایی بدانند.»

در حالی که چهارمین درگیری بزرگ اسرائیل در غزه ادامه داشت، نشانه های ناآرامی در دیگر نقاط در نزدیکی اسرائیل نیز آغاز شد. چهارشنبه شب سامانه پیشرفته دفاعی گنبد آهنین روز چهارشنبه موشک های شلیک شده از جنوب لبنان را رهگیری کرد. روز جمعه هم موشک ها از سوریه به خاک اسرائیل رسیدند. در هیچ کدام از این موارد خسارتی گزارش نشد، اما پیامدهای آن روشن بود: نیروهای مستقر در اطراف اسرائیل یادآوری کردند که ممکن است هر لحظه آنها نیز تصمیم به حمله بگیرند. در قدس اشغالی و کرانه باختری نیز فلسطینی ها در همبستگی با مبارزان غزه حملاتی انجام دادند که یک تحول نگران کننده دیگر برای اسرائیل محاصره شده در میان دشمنان بود.

مقام ارتش اسرائیل در هشدار به آنهایی که سعی در استفاده از منابع قابل توجه برای جنگ در غزه دارند، گفت: «فکر می کنم وقتی ما روی نوار غزه متمرکز هستیم، آنها ما را می آزمایند. ما توانایی دفاع از خود حتی در صحنه های متعدد و حتی در زمان تمرکز روی نوار غزه را داریم.» اسرائیل روز جمعه با آتش گشودن تانک ها به روی معترضان حامی فلسطین که از مرز لبنان عبور کردند، ظرفیت خود در استفاده از نیروی مرگبار در برابر حملات را نشان داد.

اگرچه لبنان در دو جنگ از سه جنگ اصلی ائتلاف های عربی علیه اسرائیل از 1948 شرکت کرده، اما عمدتا حزب الله و نه ارتش لبنان مسئولیت جنگ را برعهده داشته است. سخنگوی حزب الله اخیرا به نیوزویک گفته که این گروه از نزدیک حوادث در غزه را دنبال می کند، در حال حاضر تصور بر این است که حماس و متحدانش خود توانایی جنگیدن دارند: «ما از آنها حمایت می کنیم، اما فکر نمی کنم که به ما نیاز داشته باشند. مبارزان مقاومت در فلسطین نیرو، موشک و توانایی کافی دارند.» حزب الله شلیک موشک از لبنان به سمت فلسطین را رد و گمانه زنی کرده موشک ها از اردوگاه پناهجویان فلسطینی رشیدیه در لبنان شلیک شده باشند.

منشاء موشک های شلیک شده از سوریه هنوز مشخص نیست، اما حماس از این اقدامات همبستگی آشکار استقبال کرده است. سخنگوی این جنبش به نیوزویک گفت: «ما از هرگونه مقاومت در برابر اشغال اسرائیل در هر زمان و از هر کجا، استقبال می کنیم.» در سوریه، گروه های مختلف شبه نظامی از عراق، افغانستان و پاکستان با پشتیبانی ایران در راستای حمایت از بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه،، در برابر گروه های شورشی و جهادگرا فعالیت می کنند. اسرائیل بارها گروه های مرتبط با ایران را به حمل سلاح های پیشرفته و ایجاد پایگاه های پیشرو متهم کرده و صدها حمله هوایی علیه آنها انجام داده است. 

این حملات و چندین مورد شلیک موشکی از سوریه به سمت بلندی های جولان اشغال شده توسط اسرائیل در چند سال گذشته به درگیری مبهمدر خاورمیانه بین اسرائیل و ایران افزوده است. ترور چهره های هسته ای و خرابکاری در تاسیسات ایران و حملات به کشتی های این کشور در آب های بین المللی نیز به این درگیری افزوده است. با این حال، مقامات اسرائیلی تاکنون تمایلی به پیوند زدن اوضاع در غزه به ایران نشان نداده و صرفا بر حمایت ایران از فلسطین تاکید کرده اند. جوناتان کانریکس، سخنگوی ارتش اسرائیل، گفته: «نقش ایران مهم است. آنها کسانی نیستند که شلیک یا نبردها را سازماندهی می کنند. آنها کسانی نیستند که حماس و حتی جهاد اسلامی را کنترل می کنند. اما آنها بزرگ ترین تامین کننده سلاح جهاد اسلامی و حماس هستند.»

سرلشکر حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران ایران، ماه گذشته در یک مصاحبه تلویزیونی به مجموعه ای از رویدادها اشاره کرد که «آسیب پذیری های رژیم صهیونیستی» را نشان داده بودند. حملات سایبری اخیر که ده ها شرکت اسرائیلی را تحت تاثیر قرار داد، اعدام جاسوسان اسرائیلی در اربیل در عراق، انفجار در یک کارخانه پتروشیمی در شهر هیفا در اسرائیل، انفجار در یک کارخانه موشک سازی، فرود موشک ضد هوایی سوریه در نزدیکی راکتور هسته ای دیمونا و آتش سوزی اخیر در نزدیکی فرودگاه بین المللی بن گوریون از این دست رویدادها بودند. مقام ایرانی هشدار داد ضعف های استراتژیک اسرائیل به این معنایت که تنها «یک عملیات» برای نابودی این رژیم کافی است.

سخنگوی جنبش عراقی حزب الله النجبا که همسو با ایران است نیز گفت: «امروز، این نوار، این شهر کوچک، می تواند با گروه های موجود صهیونیستی روبرو شود و سرزمین اشغالی فلسطین را هدف بگیرد. اگر دیگر جبهه ها باز شوند، چه؟ اگر در میانه این درگیری ها جبهه سوریه و جولان باز شود، چه؟ اگر جبهه حزب الله و لبنان باز شود، چه؟ یا اگر جبهه مصر باز شود؟» لبنان و سوریه درگیر آشفتگی های داخلی هستند، اما از زمان اولین درگیری در منطقه در سال 1948 در یک جنگ فنی با اسرائیل باقی مانده اند. مصر اولین کشور عربی بود که در سال 1979 با اسرائیل صلح کرد و 15 سال بعد هم اردن در این مسیر قدم گذاشت. هر دو کشور میزبان اجتماعات مهم طرفدار فلسطین هستند و در حال حاضر دولت های آنها برای ایجاد آرامش در منطقه با متحد اصلی اسرائیل، یعنی ایالات متحده، مذاکره می کنند.

منبع: نیوزویک / تحریریه دیپلماسی ایرانی 34

کلید واژه ها: نوار غزه سرزمین های اشغالی درگیری حماس و اسرائیل نفوذ ایران در خاورمیانه سلاح های ایران


( ۲۳ )

نظر شما :